Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Michelin-kokk in spe spiser TORO Bearnaise

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 22571
03.02.12 13:31

Synes det var litt hyggelig å ese. Sjefen ved Ylajali, Even Ramsvik,  (som håper på en Michelin-stjerne) sier at han spiser TORO Bernaise fra pose. Hvorfor? Fordi det er gode minner!

Det er vel ikke slik at han spiser dette hver gang han har denne retten, men synes det var hyggelig å høre at det selv for stjernekokker er akseptabelt å spise "vanlig" kost av og til.

sentry4
sentry4Innlegg: 1965
03.02.12 16:47

Ja, og det bekrefter jo også at totalopplevelsen er viktig for kokker også. Gode minner er ikke å forakte. Og jeg er vel ikke den eneste som kan strikose seg med en godt under middels rødvin i hyggelig lag med gode venner.

Johninho2
Johninho2Innlegg: 27275
03.02.12 16:52

Hvis det absolutt skal være fra pose så foretrekker jeg heller Knorr. Toro er for mild på smak på stort sett alt for min smak.

Michael-Knight
Michael-KnightInnlegg: 10657
03.02.12 16:54

Har spist bensinstasjons-burger sammen med Ramsvik flere ganger jeg, så det spiser han også.

dudo
dudoInnlegg: 16932
03.02.12 17:21

Alt til sitt bruk. Jeg er selv glad i løvstek, pommes frites og pose-bearnaise. Når det er den dagen. MEN: Det som er ufint er at den "ekte" bearnaisen har fått et dårlig rykte pga halvfabrikata. Det skjer i flere tilfeller, og er trist - for dem som har det dårlige inntrykket.

Jeg er for øvrig heller ikke fremmed for takeawaypizza. Av og til er det det eneste som duger.

Tinkler
TinklerInnlegg: 5521
03.02.12 20:52

Bernaise er passe harry uansett, så da er det liksom ikke så farlig om den kommer fra pose eller er laget fra bunnen av.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 22571
03.02.12 22:20
Tinkler: Bernaise er passe harry uansett

Harry - hvorfor det? En klassisk fransk saus.

Tinkler
03.02.12 23:40
DrSchwei: Harry - hvorfor det? En klassisk fransk saus.

Den er jo utrolig kjip og veldig lett å assosiere med campingturister, veikroer, og svidd biffsnadder. "Biff å bærnnè med påmmfri!"

(Innlegget ble redigert 03.02.12 23:42)

caliblue
caliblueInnlegg: 3253
04.02.12 01:16
DrSchwei: Det er vel ikke slik at han spiser dette hver gang han har denne retten, men synes det var hyggelig å høre at det selv for stjernekokker er akseptabelt å spise "vanlig" kost av og til.

Minner meg litt om Gordon Ramsey's kjærlighet for In-n-Out burgere.

Kanskje ikke veldig overraskende for de av oss som har spist på In-n-Out. In-n-Out stod forøvrig også på menyen når ikke ukjente Thomas Keller med ansatte skulle feire at French Laundry fyllte 16 år.

Jeg syns det er herlig forfriskende når stjernekokker fremstår som ujålete. I motsetning til f.eks. Hellstrøm. 

lassvold
lassvoldInnlegg: 3500
08.02.12 10:23
caliblue: Minner meg litt om Gordon Ramsey's kjærlighet for In-n-Out burgere. Kanskje ikke veldig overraskende for de av oss som har spist på In-n-Out. In-n-Out stod forøvrig også på menyen når ikke ukjente Thomas Keller med ansatte skulle feire at French Laundry fyllte 16 år. Jeg syns det er herlig forfriskende når stjernekokker fremstår som ujålete. I motsetning til f.eks. Hellstrøm.

Hvordan er In n out i forhold til andre burgerkjeder egentlig? Kan den overhode sammenlignes med noen andre? Høres ut som noe jeg må prøve neste gang jeg er over dammen.

jackblack
jackblackInnlegg: 8177
08.02.12 13:12
Tinkler: Den er jo utrolig kjip og veldig lett å assosiere med campingturister, veikroer, og svidd biffsnadder. "Biff å bærnnè med påmmfri!"

at du assosierer en klassisk saus med campingturister sier mer om deg en sausen.

Bernaise er internasjonalt ansett som en av de klassiske fem hovedsausene i fransk haute-cousine.  Første gang laget av selveste Chef Collinet i 1863 og servert til fisk. 

Tinkler
08.02.12 17:23
jackblack: at du assosierer en klassisk saus med campingturister sier mer om deg en sausen. Bernaise er internasjonalt ansett som en av de klassiske fem hovedsausene i fransk haute-cousine.  Første gang laget av selveste Chef Collinet i 1863 og servert til fisk.

Ja, det virker å være en favoritt blant slike stereotyper og for meg har dermed bernaise fått det "stempelet"

(Innlegget ble redigert 08.02.12 17:24)

caliblue
caliblueInnlegg: 3253
08.02.12 19:49
lassvold: Hvordan er In n out i forhold til andre burgerkjeder egentlig?

Avhenger vel helt av hvilke burgerkjeder man sammenligner med. De store som Burger King og McDonalds ligger jeg laangt unna og sammenlignet med de, blir In'n'Out for gourmet å regne. Men In'n'Out er en forholdsvis liten og regional kjede, andre steder har man andre favoritter.

Konseptet deres funker iallefall. Fryser har de kun for isbiter og iskrem til milk shake. Alt annet er ferskt og lages ikke før bestillinger blir gjort (ingen varmelamper). Kjøttet kverner de selv daglig, og man kan se potetens vei til å bli fries i løpet av minutter.

Bedre burgere er det ikke noe problem å få. Men sjelden i form av fast food og til den prisen. 

jackblack
09.02.12 10:01
Tinkler: Ja, det virker å være en favoritt blant slike stereotyper og for meg har dermed bernaise fått det "stempelet"

betyr det at en hver form for mat, underholdning  drikke etc er automatisk ræva fordi den kan assosierers med en viss gruppe mennesker?

Du kan trøste deg med at den eneste likheten mellom "bærrnen" som du får på kløfta grill og den klassiske franske er fargen.. 

Tinkler
09.02.12 12:44
jackblack: betyr det at en hver form for mat, underholdning  drikke etc er automatisk ræva fordi den kan assosierers med en viss gruppe mennesker?

Det kommer bare i tillegg til at sausen egentlig er ganske kjip. Jeg har prøvd forskjellige varianter av den. Både hjemmelaget og diverse poser. Den er veldig ordinær, og faller ganske langt ned på listen når den skal sammenlignes med andre saustyper. Kombinasjonen av dette gjør at jeg skipper bernaisen når jeg skal imponere en dame med middag, f.eks.

jackblack
09.02.12 12:52
Tinkler: Det kommer bare i tillegg til at sausen egentlig er ganske kjip. Jeg har prøvd forskjellige varianter av den. Både hjemmelaget og diverse poser. Den er veldig ordinær, og faller ganske langt ned på listen når den skal sammenlignes med andre saustyper. Kombinasjonen av dette gjør at jeg skipper bernaisen når jeg skal imponere en dame med middag, f.eks.

hvordan lager du din? 

Når jeg lager min hjemme eller på jobb får jeg kun stående ovasjoner.. 

sentry4
sentry4Innlegg: 1965
09.02.12 19:58
jackblack: hvordan lager du din?

Litt fascinerende å lese denne tråden og se at noen i fullt alvor mener at god bearnaise er "kjip".  All saus er ganskje "kjip" når den er laget feil eller basert på ferdigmix i pose.

Hjemmelaget mat med gode råvarer er så godt som alltid veldig mye bedre enn billig- eller ferdigvarianter. Sånn er det bare.

Beatrack
BeatrackInnlegg: 273
09.02.12 20:15

Bearnaise kan være skikkelig bra og skikkelig dårlig, jeg har fått servert begge deler flere ganger... Når jeg bestiller pizza en sjelden gang pleier jeg å be om bearnaise ved siden av. Heromkring er det ca. 10 pizzasteder og alle har forskjellig bearnaise. Hjemmelaget kaller de den, joa, laget på stedet av pulver og kanskje tilsatt en eggeplomme eller to, men fremdeles halvfabrikat.
Det er lite som slår en god hjemmelaget bearnaise til et stykke god biff!

Siste innlegg