Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Chili i Norge?

NYTT TEMA
amaterasu
amaterasuInnlegg: 8025
06.02.12 10:49

Hei! I en tid nå har jeg eksperimentert med å lage forskjellige typer tex-mex og mexikanske retter ut fra skikkelige oppskrifter, i stedet for tex-mex-hylla på Rimi. Et stort problem er allikevel at mange av disse rettene krever forskjellige typer chili, noe som er vanskelig å finne i Norge.

Så langt har jeg klart å finne chipotle på Ultra, og jeg har en innvandrerbutikk der jeg bor hvor de selger vanlige røde og grønne chili, pluss jalapeño. Men hvis jeg f.eks. finner en oppskrift som krever guajillo, ancho eller pasilla negro-chili, så er det en umulig oppgave å få tak i ingrediensene som behøves. Er det noen som vet om noe sted hvor slikt noe kan bestilles fra, evt. en krydderimportør eller noe i den duren?

Someone
SomeoneInnlegg: 21087
06.02.12 12:39

Hvis man ikke finner det i innvandrer- eller spesialbutikker så er det vel fort banskelig å få tak i?

Et problem med "butikk"-chillien er at de ofte varierer veldig i styrke, og iblant minner mer om paprika enn chilli i smaken

evabeate77
evabeate77Innlegg: 6
06.02.12 13:28

Amazon.co.uk De har det utroligste der. F.eks denne

fargerik
fargerikInnlegg: 7888
Bananskall
BananskallInnlegg: 3276
06.02.12 18:39
amaterasu: Men hvis jeg f.eks. finner en oppskrift som krever guajillo, ancho eller pasilla negro-chili, så er det en umulig oppgave å få tak i ingrediensene som behøves.

Hvis du bor i Oslo har de flere typer tørket chili på Gutta på haugen, husker ikke nøyaktig hva de heter, men god sjans for at det er et par av de du nevner.

Ellers når det gjelder vanlige butikk-chilier som nevnes så er det en god regel når det gjelder styrke å unngå de store, jo større de er, jo mer paprika-smak er min erfaring. 

amaterasu
amaterasuInnlegg: 8025
06.02.12 19:49
Bananskall: Hvis du bor i Oslo har de flere typer tørket chili på Gutta på haugen, husker ikke nøyaktig hva de heter, men god sjans for at det er et par av de du nevner.

Glimrende forslag! Skal ta meg en tur dit i løpet av uka. Takker!

Everenga
EverengaInnlegg: 2040
07.02.12 15:43

Oslo har også Rayan på Galgeberg der det burde være mulig å finne mye innenfor chilli varianten. Særlig hvis tørket er akseptabelt.

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 14317
09.02.12 22:50
amaterasu: Men hvis jeg f.eks. finner en oppskrift som krever guajillo, ancho eller pasilla negro-chili, så er det en umulig oppgave å få tak i ingrediensene som behøves. Er det noen som vet om noe sted hvor slikt noe kan bestilles fra, evt. en krydderimportør eller noe i den duren?

Jeg bestiller fra amazon, der får man tak i det meste. Det meste shippes til Norge. I tillegg bruker jeg etsy og ebay. Ja, ebay! Hos etsy finner man også mange kreative mennesker, som kan tilbyd veldig gode og organiske produkter.

Siste innlegg