Går an å kjøpe pizzadeig ferdig til å rulle ut i langpanne, Peppez har en sånn, duger den?
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Går an å kjøpe pizzadeig ferdig til å rulle ut i langpanne, Peppez har en sånn, duger den?
Dyrt og dårlig.
Det tar 5-6 min å lage en deig selv.
Jeg har prøvd Tine sin, med godt resultat. 5-6 minutt? Da mener du uten heving?
Ja, men pizzadeig trenger ikke all verdens heving. For min del går hevetiden med til å lage tomatsaus, så det passer veldig godt.
Industrien prøver bare å lage et inntrykk av at det tar lang tid å lage ting selv.Pizzadeig er en typisk sånn vare. Så kan man selge en deig til 40 kroner, som maks koster deg 2 kroner å smelle sammen selv..
Er ikke den fra Tine full av palmeolje?
Uansett, så er det som KingKongHalvor sier mye bedre å lage selv. Da vet du hva du får.
Det er ikke bare bare å smelle sammen en deig. Og jeg tror ikke det er pris folk tenker på her. Hva hvis deigen ikke hever seg som den skal, hva hvis man ikke ønsker å grise med limaktige ting på hender og utstyr, hva hvis...man ikke har tid til å vente på heving.
Hvorfor er filodeig mer akseptablet å kjøpe ferdig ?
Folk tenke nok ikke pris nei. Men hvis man skal lage en egen pizza med Peppes egne produkter, da havner man på samme pris som hvis man kjøper den i restauranten, kanskje et tankekors.
Mange som kvier seg for gjærdeig, men pizzadeig er faktisk ikke noe veldig hokus pokus. Bruker du tørrgjær i tillegg så blir det veldig enkelt, vi snakker om 4-5 ingredienser og like mange minutters arbeid.
Minner meg om at jeg må dra innom butikken og kjøpe hvit saus i pose idag.
(Innlegget ble redigert 09.02.12 14:07)
Der er vel vi uenig,det er faktisk bare å smelle i sammen. Om du ikke klarer å få en deig til å heve er det muligens ikke like lurt å bevege seg inn på et kjøkken. Du trenger like lang tid til heving som det tar å få opp ovn å lage tomatsaus.
Jeg har ikke prøvd peppes sin, men Tines er helt grei. Den inneholder palmeolje, men spiser man ikke dette hver eneste dag, så er ikke det noe problem. Nå er også palmeoljehysteriet selvsagt overdrevet, da denne oljen også har positive effekter. Uansett, Tines pizzadeig er helt grei.
Nå har jeg nettopp hatt pizza til kvelds, den ble meget bra. Jeg benytter oppskrift fra masterchef australia og en slik pizzaovn. Tomatsaus ble laget av en 50/50 blanding av tomatpure og ketchup, da jeg ikke gadd å redusere 2 bokser med hakkede tomater slik jeg vanligvis gjør. Det er gøy å lage pizza selv, når man lager alt fra bunnen av. Men jeg mener det er et ok alternativ med ferdiglagd bunn en gang iblant, når man kan velge mellom det og frossenpizza.
Selvfølgelig, ift en frossenpizza er ferdigdeig bedre.
Selv har jeg akkurat laget min deig, og redusert tomater på boks, slik du beskriver, så dette blir bra!
den ifra Tine er stor nok til en langpanne.. den ifra Peppes er liten og overpriset og har INGENTING med peppes å gjøre da peppes bruker FROSNE pizzabunner i restaurantene sine..
FORØVRIG er det palmefett i disse bunnene..
Den ferdige Peppes melblanding er ganske bra, bare tilsett lunken vann. Så kjevler du den ut (eller drar den ut, som jeg foretrekker) og lar den heve i 20 min.
Smaker som om du skulle lage den helt fra bunnen av.
De 20 min. bruker jeg til å lage tacokjøttdeig, smøre Crème fraiche på bunnen, hakke løk osv.
Hilsen en pizzaelsker.
Peppes er like stor som Tine sin. Peppes har 2 størrelser, ivertfall der jeg handler.
Det er selvfølgelig best å lage egen deig. Men skal man kjøpe, så velger jeg Peppes XXL, Tine sin liker jeg ikke.
Det var en frossen pizzabunn fra Bømlo (bakeri) i Rogaland. Det er uten tvil den beste ferdige bunnen jeg har smakt, men finner den ikke lenger.
Du kan gå på meny og kjøpe deg en pizzabunn med saus der til 50 kr.. den er stor.. samme opplegget som peppes..
den er frossen, men de tar dne ut og legger i ferskvaredisken..
bare be om en frossen. bunnen er lufig og god..
Frossen pizzabunn er slettes ikke dumt, nei:-)
Særlig når du får skoleunger og du må stille opp med to hjemmelagete pizzaer på et eller annet marked før kl. 10.00 på en lørdag.....
Da er det bare å hive på noe godt og steike mens du er i dusjen og late som ingenting når du glatt glir inn med de deilige pizzaene dine.
Høres godt ut, prøver det neste gang. Dog på hemelaget bunn ;-)
Crème fraiche, tacotkjøttdeig, løk eller purreløk, ost og nacho-chips på toppen er hele fylloppskriften. Hender også jeg finnhakker litt hvitløk også.
Legg merke til at jeg skrev melblanding og ikke ferdig deig.
Som nevnt tidligere i tråden så er det så enkelt at de som synes det er for mye søl med å lage en bunn, bør holde seg unna alt som har med kjøkken å gjøre. Riv ut innredningen og lag en hybel av det. Og det gikk ikke lenge før den evinnelige taco'n kom inn som forslag . Blir ikke nordmenn lei av taco? Og taco er det vel neppe noen som lager fra bunnen av. Det går vel i sant Maria krydderposer og andre sunne ingredienser.
Etter f.eks. en lang lørdagsvakt eller dagen derpå synes jeg det er OK å bruke TINEs ferdige bunn. Peppes saus er best, og med litt god skinke, ferdigrevet ost etc er dette en slags mellomting mellom "hjemmelaget" og "frossenpizza".
Av og til orker man ikke ventingen som heving fører med seg, og man må også passe på å sjekke før man drar ut om man har nok mel, gjær, olje etc - i tillegg fører jo tross alt mel etc til litt søl, som man helst vil slippe slike dager.