Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ølbrygging

NYTT TEMA
HopHead
HopHeadInnlegg: 27
14.02.12 15:08

I disse dager er det blitt stadig mer populært å brygge øl selv, og i den forbindelse tenkte jeg å starte en liten tråd her om temaet der vi kan dele erfaringer og oppskrifter.

Uansett må jeg spørre om noen har kjennskap til optimal sekundærgjæringstemperatur for undergjær?

dudo
dudoInnlegg: 17739
14.02.12 15:12

Å hei. Selv har jeg et par dunker stående til gjæring, basert på DYI-sett fra ymse bryggeri, altså med maltsirup og noe greier. Har vært variende suksessrate hittil, men det er en hyggelig hobby. Som av og til fører til ganske kraftig flatulens. Spørsmålet ditt er altså laaangt utenfor rekkevidde for min kunnskap, men normalt sett så gjærer jeg alt rundt 20 grader - også sekundærgjæringen, så kjøler jeg heller ned ølet litt når det skal serveres.

Mitt spørsmål er: Hvor lenge kan ølet stå på dunk før det MÅ tappes på flasker?

fargerik
fargerikInnlegg: 23018
14.02.12 15:19
dudo: Mitt spørsmål er: Hvor lenge kan ølet stå på dunk før det MÅ tappes på flasker?

Det bør ikke stå så lenge at gjæren dør. Kunsten jeg fikk til etter hvert den gang jeg brygget, var å tappe ølet på flasker når brygget var klart og det ikke var synlig skum på overflaten. Det må være bittelitt ettergjæring i flaska for å få kullsyre.

Man kan også eksperimentere med å tilsette litt sukkervann i hver flaske før de korkes, for å få mer kullsyre. Men bare litt!

For mye gjæring i flaska etter at den er forseglet lager alt for mye skum. Bunnfallet er vel uunngåelig, så hele flasken bør tømmes i glassene i en, rolig bevegelse når ølet skal nytes, for å unngå at bunnfallet virvles opp.

(Innlegget ble redigert 14.02.12 15:25)

dudo
14.02.12 15:30
fargerik: Man kan også eksperimentere med å tilsette litt sukkervann i hver flaske før de korkes, for å få mer kullsyre. Men bare litt!

Jeg har fått med noen "drops" som skal sparke liv i gjæringsprosessen når man flasker ølet. Tror det er rent maltsukker, forhåndsdosert til 0,33-35 l. Og om det har stått for lenge - kan man da drite i å få kullsyre? Kan man dobbeltgjære?

fargerik
14.02.12 15:37
dudo: Jeg har fått med noen "drops" som skal sparke liv i gjæringsprosessen når man flasker ølet. Tror det er rent maltsukker, forhåndsdosert til 0,33-35 l. Og om det har stått for lenge - kan man da drite i å få kullsyre? Kan man dobbeltgjære?

Det tviler jeg på. Da må du tilsette en ny gjærkultur, men dersom det allerede er høyt alkoholinnhold i brygget, vil gjæren sannsynligvis ikke komme i gang, men dø (som den skal gjøre).

Det beste er å få erfaring, og tappe ølet før gjæren er helt død. Det er forskjellige typer gjær, men de skal jo dø før alt sødme er oppbrukt, i en kombinasjon med at ønsket alkoholstyrke er oppnådd.

(Innlegget ble redigert 14.02.12 15:42)

dudo
14.02.12 15:40
fargerik: Det beste er å få erfaring

Hey, jeg har ikke tenkt å gi meg med det første. Ølet blir langt bedre enn industripilsen - om enn ikke helt på mikrobryggerinivå - og det for 15-20 kroner literen. Knallhobby.

fargerik
14.02.12 15:45

Ja, jeg også fikk til masse knallgodt øl, men det er nok mer enn femten år siden jeg drev og brygget. Men jeg brygget jevnlig, og lærte av mine mange feil, og det ble godt og billig øl. Sikkert og visst! Regner med at det ble ca. fem kroner pr. 0,7 flaske den gang, når jeg hadde alt utstyret. Ingrediensene er jo ikke dyre. Jeg samlet på de gamle, grønne flaskene med skrukork, de var perfekte, og det fantes skrukorker i handelen til dem. Nå må man vel også investere i flasker, siden det ikke finnes butikkflasker som kan brukes dersom man ikke fancy de digre plastflaskene...eller kjøper en kapselmaskin..

Men det var type "hjemmeøl", for dersom man tar noen sånne flasker i en ryggsekk og reiser på fest, så er det virvlet opp bunnfall, og øllen er uklar og ikke innbydende.

(Innlegget ble redigert 14.02.12 15:54)

fargerik
14.02.12 15:59

Jeg hadde en gang, i mitt forrige liv, en kone. Hun skulle lage juleøl. Hun rørte sammen en flaske tomtebrygg, fem kilo sukker og fem pakker gjær i en dunk, tappet det på 1,5 l colaflasker av glass, og skrudde på korker og satte dem til gjæring.

Jeg vil ikke si mer enn:

"Do Not Try This At Home" ;-)

(Innlegget ble redigert 14.02.12 16:00)

Shimon
ShimonInnlegg: 10019
14.02.12 16:34
dudo: Mitt spørsmål er: Hvor lenge kan ølet stå på dunk før det MÅ tappes på flasker?

Litt avhengig av hva det er for noe, men det bør stå ca to uker i 18-20 grader for ale, og ca 4 uker for lager. Kan vel stå et par uker til maks, men det beste er å flaske det etter de to retningslinjene.

--------

Når man skal flaske ølet, ikke tilsett sukker på måfå. Ca 6 gram sukker pr. liter øl, vil passe det fleste øltyper. Det gjøres ved at man koker en sukkerlake, typisk 150 gram sukker og 2-3 dl med vann til 25 liter øl. Tapp ølet over i et nytt desinfisert kar/dunk, og bland inn den avkjølte sukkerlaken , og tapp på flasker. Unngå å blande inn luft i ølet ved omstikking/tapping.

fargerik
14.02.12 16:37
Shimon: Når man skal flaske ølet, ikke tilsett sukker på måfå. Ca 6 gram sukker pr. liter øl, vil passe det fleste øltyper. Det gjøres ved at man koker en sukkerlake, typisk 150 gram sukker og 2-3 dl med vann til 25 liter øl. Tapp ølet over i et nytt desinfisert kar/dunk, og bland inn den avkjølte sukkerlaken , og tapp på flasker. Unngå å blande inn luft i ølet ved omstikking/tapping.

Den var skikkelig klargjørende! Tommel!

dudo
14.02.12 16:41

Men har du erfaring med disse dropsene? De er like over 4 gram (250 g pr 60 drops), og løses altså opp i ølet på flaske. Jeg synes det ble litt lite kullsyre i forrige batch.

Shimon
15.02.12 14:12
dudo: Men har du erfaring med disse dropsene? De er like over 4 gram (250 g pr 60 drops), og løses altså opp i ølet på flaske. Jeg synes det ble litt lite kullsyre i forrige batch.

Nei, jeg har ikke forsøkt dem, og kommer ikke til å forsøke dem. Brukte du ett drops pr. halvliter, blir det litt lite futt ja. De passer til 0,33-flasker. Men, kok nå heller opp sukkerlake av vanlig hvitt sukker. Det er billig og enkelt. Pass bare på å få det blandet ut godt.

Jeg gjør det ved at jeg stikker om noen liter først, så heller jeg i halvparten av sukkerlaken, og når jeg har stukket om halvparten av ølet, heller jeg i resten.

fargerik
15.02.12 14:43

Kan man lage vermut av mislykket øl?

vermut...vermout...vet ikke hvordan det staves, men man kan i hvertfall lage det av mislykket vin. DET vet jeg.

(Innlegget ble redigert 15.02.12 14:45)

Shimon
15.02.12 17:50

Aner ikke.

Beatrack
BeatrackInnlegg: 342
15.02.12 20:11
fargerik: Kan man lage vermut av mislykket øl?
vermut...vermout...vet ikke hvordan det staves, men man kan i hvertfall lage det av mislykket vin. DET vet jeg.

Mener å huske at det var en eller annen foretningsmann som kjøpte feilbrygget øl fra et bryggerifor å lage wiskey, men fikk ikke lov til å kalle det wiskey av diverse årsaker jeg ikke husker. Så hvis ølen gikk skeis så er det bare å ta frem hjemmebrentaparatet...

fargerik
15.02.12 20:18
Beatrack: Så hvis ølen gikk skeis så er det bare å ta frem hjemmebrentaparatet...

Det apparatet ga jeg bort for atten- tyve år siden. Det er en grei hobby å lage sprit, men man ender opp med huset fullt av børst og "venner" som kommer på besøk. Brøder, akta er før spriten.....

Beatrack
BeatrackInnlegg: 342
15.02.12 20:42
fargerik: Det apparatet ga jeg bort for atten- tyve år siden. Det er en grei hobby å lage sprit, men man ender opp med huset fullt av børst og "venner" som kommer på besøk. Brøder, akta er før spriten.....

Hehe, slike "venner" som aldri går.. Skjønner hva du mener; det er lenge siden jeg smakte på heimlagd, har aldri likt det og så fort jeg fikk handle på polet har vel heller aldri behovet vært der.. Men hva kan man gjøre med øl som har blitt mislykket? Bruke det i mat: "Tupp i öl" eller er det bare å helle det ut og prøve igjen`?

HopHead
HopHeadInnlegg: 27
16.02.12 13:27

Vel, jeg har funnet meg en oppskrift på et juleøl som slo an helt hinsides. Mektig og godt, dyp og røstet maltsmak, med en god sitrusbase i humlen. Ølet heter Devil's Proposition, og oppskrift finner du her.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 13034
13.06.13 13:24

Er det noen her som har erfaring med denne maskinen?

http://www.konkursnett.no/beermachine.jpg

Kjempetorsken
KjempetorskenInnlegg: 77
13.06.13 13:39

Sjekk denne tråden på Norbryggforumet.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 13034
13.06.13 15:29

Se der ja.

Den virket litt for bra til å være sann.

Shimon
03.07.13 20:35

Nå blir det brygging av juleøl, hel allehånde og guineapepper er i hus, malurt, einebær og noe småtjafs til, regner jeg med å finne her på berget. Skal bli svart som natten, og humlet så mye at ørene kommer til å flagre når man drikker den!

hfiego
hfiegoInnlegg: 2299
08.07.13 15:49

Hei.

Jeg har aldri brygget noe før, men har lyst til å begynne.
Er veldig glad i Bayer og Weissbier.

Noen som har peiling på hvor en kan få kjøpt bayermalt?

franzsigel
franzsigelInnlegg: 13532
08.07.13 23:12
hfiego: Er veldig glad i Bayer og Weissbier. Noen som har peiling på hvor en kan få kjøpt bayermalt?

Bayer er en norsk variant av den bayerske øltypen Dunkel eller Münchener Dunkel (iallefall er opphavet det samme, selv om øltypene nok har utviklet seg litt forskjellig de siste 100 årene).

Så antagelig må du bruke vanlig Münchener-malt, muligens kombinert med pilsnermalt og evt litt andre typer for fargens skyld.

http://bryggeland.no/malt/basemalt.html#/page/2

http://bryggeland.no/malt/karamell-malt/caramunich-type-3.html

Sender du en mail til en bryggeri-butikk kan de sikkert hjelpe med å finne riktig kombinasjon. Eventuelt finner du kanskje noe info her:

http://aussiehomebrewer.com/topic/65828-munich-dunkel/

(Innlegget ble redigert 08.07.13 23:17)

Shimon
08.07.13 23:31

Det er også ekstremt mye info å finne om brygging på dette norske forumet, Norbrygg.

hfiego
21.08.13 16:30

Prøvde meg på en sydtysk hveteøl oppskrift fra brygging.no og meskingen ble på 80 grader i stedet for trinnmesking på 55 grader og 68 grader. En stor tabbe med andre ord. Heldigvis gjærer det seg. Men det kan bli søtere øl enn hva det skal være. Hva tror dere?

Shimon
21.08.13 20:52

Oj, du kan nok meget trolig ende opp med et veldig søtt øl ja. Skriv gjerne hvordan det gikk når det er ferdig.

hfiego
21.08.13 21:04

Ja, skal gjøre det. 

hfiego
04.09.13 23:12

Har testet ølet, og det ble litt rar smak. Gjæren fikk dessverre for høy temperatur.
Så nå har jeg lært!
Har også fått testet brygg nr 2. Der fikk jeg mer rett på mesketemperatur, samt gjæringa fikk stått på et skikkelig mørkt rom.
Men jeg vet ikke hvor mange grader det var der inne, men den smakte skikkelig godt.
Utrolig mye bunnfall i dette.. Må jo nesten sile mange ganger for å få med mest mulig å det klarna ølet.

Klikk for å gå tilbake til toppen