Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lei av norsk kebab...

NYTT TEMA
test21312
test21312Innlegg: 617
15.02.12 21:30

Etter å ha besøkt Tyrkia i fjor sommer har jeg fått et helt nytt syn på kebab. Fra å være fyllemat til å være en fantastisk kulinarisk opplevelse. Ekte døner, adana kebab, iskender kebab, sis kebab, testi kebab, osv.. Det overgår det norske skvipet mange ganger. Dessverre er det som med pizza, vi nordmenn synes den kanda- kebaben vi får her er verdens beste, når det i virkeligheten ikke finnes noe annet.

Etter det besøket har jeg nesten fått kebabdepresjon. Jeg merker at jeg spyr når folk forteller hvor fantastisk kebaben er på kanda-sjappa på stedet jeg bor. De eneste stedene hvor man får kebab som kan sammenlignes med den i Tyrkia er:

* Cappadocia Kebab, Drammen (døner)

* Cappadocia Restaurant, Drammen (andre varianter)

* Milano Grill, Oslo

* Istanbul Kebab, Oslo

Men ingenting kan sammenlignes med det du får i Tyrkia!

remington07
remington07Innlegg: 1250
15.02.12 21:59

Kebab er heldigvis ikke norsk, og uansett hva du har spist i Tyrkia så tviler jeg ikke ett sekund på at det var mye bedre enn hva de fleste kebab sjapper serverer her på berget, de fleste kabab sjapper i Norge har vel eiere/drivere som langt i fra har noen utdannelse eller kunnskap om mat, men finner det som en ok inntektskilde fra fulle ukritiske nordmenn.

Men å gå så langt å kalle tyrkisk kebab for en kulinarisk opplevelse er vel å tøye strikken veldig langt. Tyrkia et jo ikke et land man reiser til for å få noen form for gastronomiske opplevelser.

test21312
test21312Innlegg: 617
15.02.12 22:33

Tyrkisk mat er helt herlig. Om du definerer gastronomiske opplevelser som foie gras, chateaubriand og Dom Perignon er det noe galt.

remington07
15.02.12 23:02

Regner ikke champagne som en kulinarisk rett eller måltid. Skal det være fransk så foretrekker jeg bondekost fra Normandie distriktet, eller en innbakt kalvestek på Sicilia, eller en grillet lammeside med modne tomater og gresk yoghurt i Hanioti distriktet. Stekt ørret fra jamtland, med tyttebær dressing og "fjallpotatis". Kulinariske opplevelser trenger ikke å være gåselever og biff. Verden har heldigvis blitt større. Men uansett så er det mange land som har mye mer kulinariske retter å by på enn Tyrkia, og da spesielt kebab. Og skal man først spise grillet kjøtt i brød foretrekker jeg heller den greske Pita  gyros.

(Innlegget ble redigert 15.02.12 23:03)

akkarfar
akkarfarInnlegg: 75
16.02.12 14:26

Arrester meg om jeg tar feil, men er ikke det tyrkiske kjøkken regnet som et av verdens beste?

sanila
sanilaInnlegg: 807
16.02.12 15:12
akkarfar: Arrester meg om jeg tar feil,

Behøver ikke å besvære noen med det. Det tyrkiske køkken regnes som et av verdens beste.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 3003
16.02.12 15:14
test21312: Men ingenting kan sammenlignes med det du får i Tyrkia!

Kebaben i tyrkia er fantastisk, selv om den ga meg salmonella.

Northridge
NorthridgeInnlegg: 1845
16.02.12 18:31

Du ma prøve Øz Istanbul Kebab i Oslo. Beste kebaben jeg har smakt. Jeg tror ditt savn vil være historie.

Av en eller annen grunn så er det vanskelig å finne hjemmesiden, men her er vibb

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=185752

(Innlegget ble redigert 16.02.12 18:33)

uej
uejInnlegg: 88
16.02.12 21:25
remington07: . Tyrkia et jo ikke et land man reiser til for å få noen form for gastronomiske opplevelser.

Dette er jo direkte feil. 

Jeg trodde "alle" i 2012 visste at Tyrkia er viden kjent også for maten.

Jeg har da også lest flere steder at det tyrkiske kjøkken regnes som nr tre i verden etter Kina og Frankrike, uten at jeg kan innestå for sannhetsgehalten i det. Men det som er sikkert, er at selv typiske turistrestauranter i Tyrkia har svært bra mat, og at tyrkisk kebab er mye mer enn variantene i wrap eller brød. Flere av kebabrettene er fulle middager, gjerne servert ved bordet i leirgryte.

remington07
16.02.12 22:46

Gjør et søk på nettet om det tyrkiske kjøkken, og legg gjerne ut en link på kåringen.  Det virker som at alle bare henviser til en "kåring", men ingen kan fortelle hvem. Om man leter lenge, så kommer det en kåring med tyrkisk kebab  16.plass (CNN) og siden noen tar det som en selvfølge at alle i 2012 vet at det tyrkiske kjøkken er i verdenstoppen, så etter mye leting i diverse fagtidskrifter, og artikler av kjente matskribenter, så kan jeg ikke finne det tyrkiske kjøkken nevnt i det hele tatt. Den eneste komplette listen jeg fant besto av:

frankrike,Italia, Kina, India, Thailand, Mexico, Japan, Spania, Hellas, Libanon. Og i tillegg blant de 100 beste restaurantene i verden finnes det ikke en Tyrkisk, og er ikke det litt merkelig om landet har verdens 3.beste kjøkken?  Men gi meg gjerne en link som dokumenterer plasseringen, på meg virker det som om at denne kåringen er noe ala TV2's best i test, med et panel av reiseledere. Jeg lar det ikke gå personlig prestisje i dette, for det Tyrkiske kjøkken må gjerne være verdens beste, men personlig så er ikke jeg begeistret for tyrkisk. Men jeg finner det litt merkelig at jeg har gått glipp av denne kåringen.

uej
18.02.12 00:07

Er heller ikke så sikker på om det virkelig har vært noen kåring, men registrerer bare at det skrives veldig mange steder. Denne rangeringen er uansett neppe det viktigste. Det er nok langt viktigere at  det virker definitivt som veldig mange vanlige reisende setter stor pris på hva det tyrkiske kjøkkenet kan tilby,- og at dette i dag faktisk er ganske så kjent og akseptert. Det som fascinerer meg, er at en helt gjennomsnittlig turistrestaurant midt i Alanya serverer bedre og i hvert fall for meg mer spennende mat og det til en rimeligere pris enn det jeg får på tilsvarende mainstream restauranter i Spania, Hellas eller Italia. Og det virker da som den store hop av turister er enige i dette....Men selvfølgelig, dette blir veldig subjektivt og svart-hvitt. PS Skulle noen ved en tilfeldighet havne i Alanya, så forsøk gjerne Kordon (ved havna) eller Ottoman House(nedenfor borgen-svært kjent og anbefalt av større matentusiaster enn meg ;).

caliblue
caliblueInnlegg: 3253
18.02.12 01:25

Litt av greia er vel at tyrkisk mat ikke nødvendigvis er tyrkisk, at mange restauranter som serverer tyrkisk mat ikke klassifiseres som tyrkiske restauranter og at vestens møte med denne matkulturen er for fersk til at den noensinne vil sidestilles med snobbete og oppskrytt mat fra Italia, Frankrike, Spania etc.

Her i området går det en hel del i mat som er beslektet med det tyrkiske kjøkken, men jeg kan ikke huske å ha sett en "tyrkisk restaurant". Det går under samlebegrepet mediterranean, i afghansk eller persisk (kebaben er vel opprinnelig persisk). Alle disse har sine kabobs (kebab) som er vanvittig gode. Men skal man ha noe som minner om norsk gatekjøkkenkebab, må man finne seg en gresk restaurant og bestille gyros.

Hvilken mat som serveres i de beste restauranter er uansett ikke særlig relevant. For der er det jåleri og trangsynthet som gjelder. Mye av det samme ser man med ulik asiatisk mat. Ofte fantastisk godt, men når gjerne ikke opp blant forståsegpåerne.  

remington07
18.02.12 11:52

Selvsagt er dette veldig subjektivt, og jeg hengte meg litt opp i den såkalte kåringen. Selv spiser jeg såkalt restaurant mat 5 dager i uka, da det er en del av jobben, så for meg er bl.a mors kjøttkaker oppe i Trøndelag et kulinarisk høydepunkt, og det samme med "klepp melk" melkesuppe med melboller og kanel/ sukker. Er nok sikker på at det ikke er mange her på forumet som får vann i munnen av denne beskrivelsen, men det er rett og slett kjempegodt. Og som en kommentar til at asiatisk met blir undervurdert av matbransjen så stemmer ikke det helt, en av de beste storbyene innen mat er Hong Kong, og land som Kina, Thailand, Japan, Libanon er blant de som ligger  topp 10

aegi2
aegi2Innlegg: 16270
18.02.12 13:59

beste kebaben jeg får er i tjukkeste athen.... øya mine ruller rundt når jeg spiser , det er så godt. Norsk kebab ? Eneste plassen jeg kommer på no er vel kirkerista i oslo.

aRandi
aRandiInnlegg: 1191
18.02.12 22:52

Jeg kommer i alle fall til å savne den tyrkiske maten, og prisene, når jeg flytter herfra.  Utallige varianter av fantastisk god kebab med tilbehør, supper, pide og gözleme med alle forskjellige varianter av fyll, yoghurt, börek ...  Kyllingen er også bedre her, de har bare ett døgn i døgnet, og blir fastere i kjøttet.

Ayran (yoghurt spedd med saltvann), derimot, kan jeg godt klare meg uten, men tyrkerne drikker det til alt - unntatt til fisk, da må det visst være raki.

Det jeg gleder meg til å få tak i når jeg kommer hjem er rømme, brunost og skikkelig Gouda og andre gode oster, og til at det går an å koke pasta, ris og grønnsaker i springvann uten at man blir syk.

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 2513
19.02.12 00:06

Siden jeg aldri har spist kebab og kanskje aldri kommer til å gjøre det, så lurer jeg på om ikke kjøttet som brukes har en viss betydning for hvordan kebaben smaker? Det er jo stor forskjell på oksekjøtt, lammekjøtt og fårekjøtt, eller for ikke å snakke om kjøttet enkelte lugubre kebabsjapper muligens bruker.
Har også hørt at det brukes hvitløkmarinade, noe som for mine smaksløker fører til at kebaben bare smaker hvitløk, noe jeg absolutt ikke setter pris på.

KimuraMasahiko
KimuraMasahikoInnlegg: 536
19.02.12 04:47
caliblue: Her i området går det en hel del i mat som er beslektet med det tyrkiske kjøkken, men jeg kan ikke huske å ha sett en "tyrkisk restaurant". Det går under samlebegrepet mediterranean, i afghansk eller persisk (kebaben er vel opprinnelig persisk). Alle disse har sine kabobs (kebab) som er vanvittig gode. Men skal man ha noe som minner om norsk gatekjøkkenkebab, må man finne seg en gresk restaurant og bestille gyros.

Det har du helt rett i. Ellers bør man vel ha et minimum av kunnskaper om tyrkernes rolle i midtøsten, lilleasia og balkan mellom år 1000 og år 1900 før man snakker nedsettende om tyrkisk mat. Tyrkerne samlet sammen oppskrifter ifra hele riket deres, som ikke var rent lite. At gresk mat er bra og tyrkisk dårlig faller på sin egen urimelighet. Da de i stor grad har påvirket hverandre.

BigTonyAdams
BigTonyAdamsInnlegg: 9090
19.02.12 17:02
remington07: Tyrkia et jo ikke et land man reiser til for å få noen form for gastronomiske opplevelser.

Oi, da burde du sjekke det mere ut.

En blanding av det beste fra Europa, Hellas og Asiatisk mat finner man her. Tyrkia og Istanbul har hvert en ekstrem viktig handelsby i mange hundre år, så derfor har man alle slags kulturer innen mat her. Fikk servert en slowcocked kaningryte en gang, noe av det beste jeg har smakt.

Kebab har fått et noe frynsete rykte her i Norge pga. det bedritene Kandakjøttet, som smaker som kullbiter. Heldigvis har vi en sjappe i min egen by (Larvik) som har gått over til ekte kebabkjøtt og det smaker himmelsk godt.

Ps. ser at debbatanten over meg har påpekt det samme allerede.

(Innlegget ble redigert 19.02.12 17:10)

uej
19.02.12 21:21

Muligens litt på siden, men i hvert fall en etterrettelig kåring: Turkish Airlines har best flymat! Er ikke så god på linker, men se "Din Side"s reisesider, der det framgår at Skyscanner nylig har kåret tyrkisk mat også oppe mellom skyene til den beste ...;).  Og det foran selv svært anerkjente Singapore og Emirates. SAS på 12.plass...

(Innlegget ble redigert 19.02.12 21:30)

Guarnere
GuarnereInnlegg: 8127
20.02.12 01:52
test21312: Istanbul Kebab, Oslo

Den som ligger i Trondheimsveien? Bor ikke langt unna, men aldri prøvd den selv. Kanskje jeg skal gjøre det en dag da ;)

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 15156
20.02.12 09:01
remington07: Men å gå så langt å kalle tyrkisk kebab for en kulinarisk opplevelse er vel å tøye strikken veldig langt. Tyrkia et jo ikke et land man reiser til for å få noen form for gastronomiske opplevelser.

Å jo da. Ikke i noen by kan du kombinere topp gastronomiske opplevelser med utrolige synsinntrykk som i Istanbul. Som å spise i Mikla rastaurant på toppen av Pera Marmaris eller i en topp fiskerestaurant som Set Balik i Tarabya ved Bosporus, der jeg betalte siste gang 70TL for å velge 4 av et utvalg på 16 kalde forretter, få 3 varme forretter, velge en hovedrett og en utrolig god dessert til slutt. Prisen inkl. drikke, så det ble 5 raki inkludert. Alt dette for under Nkr 200.-, og dette med en fatastisk utsikt i tillegg.

Mikla (navnet er etter Miklagard) restaurant har forøvrig en tyrker føft i Sverige som chef, så han setter pris på en skandinavisk prat.

Istanbul har en rekke restauranter som ligger på toppen av bygninger med fantastisk utsikt, og New York Times har hatt mange reportasjer om hulinariske opplevelser i byen. Sjøl har jeg vært så mange ganger i Istanbul at jeg har fått kjennskap til mange spesialiteter  som man finner fine eksempler på her

Tyrkisk kjøkken ikke på topp?

Abelsborg
20.02.12 09:06
caliblue: (kebaben er vel opprinnelig persisk).

Kebab betyr en rett av oppskåret kjøtt, det er bortimot 500 forskjellige kebaber i Tyrkia. Grunnen til at det tyrkiske kjøkken har en så høy kvalitet er at under det ottomanske riket samlet man oppskrifter fra hele imperiet og utprøvde og forfinet de ved det enorke kjøkkenet i Topkapi Palace, som tjente som utdannelsesinstitusjon for hele Tyrkia. Jeg vil påstå at det er ingen storby  forøvrig i Europa hvor du er sikret et jevnt godt måltid hvor du enn havner. Gjennomsnittskvaliteten er meget høy, men du har topper også som nevnt ovenfor.

Abelsborg
20.02.12 09:13
remington07: Den eneste komplette listen jeg fant besto av:
frankrike,Italia, Kina, India, Thailand, Mexico, Japan, Spania, Hellas, Libanon

Nevn en god gresk rett som ikke er tyrkisk. Må være grillet smågris i så fall:) Og Libanon, jeg har familie derfra, de sier også at all god mat du kjøper i Libanon er tyrkisk. Denne listen må være laget av noen amatører.

jackblack
jackblackInnlegg: 8177
20.02.12 10:42
test21312: Om du definerer gastronomiske opplevelser som foie gras, chateaubriand og Dom Perignon er det noe galt.

noe feil med "haute cousine" nå?

jackblack
jackblackInnlegg: 8177
20.02.12 10:58
uej: Muligens litt på siden, men i hvert fall en etterrettelig kåring: Turkish Airlines har best flymat! Er ikke så god på linker, men se "Din Side"s reisesider, der det framgår at Skyscanner nylig har kåret tyrkisk mat også oppe mellom skyene til den beste ...;).  Og det foran selv svært anerkjente Singapore og Emirates. SAS på 12.plass..

kåring av beste fly mat? Hva blir det neste? kåring av verdens beste frossenpizza? Jeeezz...

Det setter ikke fordringer for hvorvidt tyrkisk mat er bra eller ikke. 

Når man skal snakke om Tyrkisk mat må man skille mellom den standardiserte turistfellematen og den "ekte" Tyrkiske maten. Tyrkisk mat er vel et av de beste eksemplene på et crossover/fushion kjøkken. Her blandes asiatiske, arabiske og sør europeiske matradisjoner over en lav sko. Noe knall, noe vel.. ikke fult så knall..

Og selv om jeg elsker tyrkisk mat må jeg nok være enige i de som har utformet listen på CNN.

@Abelsborg snakket med en Libanesisk kokk og nevnte det du sa om at all Libanesisk mat er Tyrkisk og jeg tror han ler fortsatt.. 

remington07
20.02.12 17:59

Abelsborg: siden du bestemt mener at listen er laget av amatører så lurer jeg virkelig på hva som får deg til å påstå at en liste basert på chef's fra hele verden er amatørmessig . Og siden du har en tydeligvis kunnskap så bør du vel kunne svare på om siden maten i Tyrkia er så fantastisk, så er ikke en restaurant på listen over de 50 beste i verden. Frykter svaret ditt blir at de som lager slike lister er amatører.

uej
20.02.12 20:01
jackblack: kåring av beste fly mat? Hva blir det neste? kåring av verdens beste frossenpizza? Jeeezz...

Tror nok de fleste forstår at en slik kåring ikke kan tas seriøst som et fullstendig kvalitetsbevis på kjøkkenet i landet flyselskapet hører hjemme i, - men det var jo en artighet som passet som fyringsved i denne debatten, da, og folk blir engasjert ;)...samtidig som det er stor forskjell på flymat og at det dermed kanskje er greit at den fokuseres på - til oss passasjerers beste.

Men holder vi oss på landjorda, aner vi vel en ganske stor enighet om at det er mye god mat i Tyrkia, selv for oss vanlige turister som ikke vanligvis frekventerer topprestaurantene.

For meg er altså det viktigste at det er mulig å spise godt omtrent over alt til en forholdsvis rimelig penge, og at selv helt gjennomsnittlige turistrestauranter jevnt over har svært bra mat. Det er på det området jeg personlig lar meg imponere over Tyrkia i forhold til Spania, Italia (for all del uslåelige på pizza og iskrem),  og for ikke å snakke om Frankrike, - hvor turistmenyene absolutt ikke var bra i det hele tatt (subjektivt basert på tre besøk til  Paris og rivieraen).

(Innlegget ble redigert 20.02.12 20:02)

Abelsborg
21.02.12 10:31
jackblack: Når man skal snakke om Tyrkisk mat må man skille mellom den standardiserte turistfellematen og den "ekte" Tyrkiske maten. Tyrkisk mat er vel et av de beste eksemplene på et crossover/fushion kjøkken. Her blandes asiatiske, arabiske og sør europeiske matradisjoner over en lav sko. Noe knall, noe vel.. ikke fult så knall..

Hva er standarisert turistfellemat i Tyrkia? Og du påstår at Tyrkia ikke har et eget kjøkken, men er et sammensurium av retter hentet fra alle verdenshjørner. Dette er positivt galt, tyrkisk mat har lange tradisjoner i Tyrkia, det er som skrevet retter fra det ottomanske kjøkken utprøvet og bearbeidet ved det enorme kjøkkenet i Topkapi-palasset. Uansett er det som allerede nevnt, ikke et annet land i Europa hvor du så og si er garantert så god mat som turist som i Tyrkia, gjennomsnittskvaliteten er høyere enn i andre land.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 3003
21.02.12 10:34
Abelsborg: Nevn en god gresk rett som ikke er tyrkisk

Moussaka? Lammelår? Fetasalat? De eneste greske rettene jeg vet. 

Abelsborg
21.02.12 11:16

Moussaka er også en tyrkisk rett, lignende ost har de også i Tyrkia. Hvemsom kom først er et annet spørsmål :P

Siste innlegg