Kunne ikke dy meg fra å gjøre et impulskjøp i dag. Kjøpte et stykke krokodille. Noen som aner hva jeg kan gjøre med den?
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Kunne ikke dy meg fra å gjøre et impulskjøp i dag. Kjøpte et stykke krokodille. Noen som aner hva jeg kan gjøre med den?
Jeg hadde nok prøvd å steke den som en vanlig biff.
http://www.australiancrocodile.com.au/images/Recipesandtipsforcookingcrocodilemeat_.pdf
Jeg hadde behandlet den som en hvilken som helst firfisle.
Vi spiste krokodille i Laos.
Tror den var stekt i biter. Den ble servert i en veldig sterk saus. Sannsynligvis et lass med chili i tillegg til klassiske smaker som ingefær, sitrongress og koriander. Soyasaus må det også ha vært.
De gangene jeg har spist krokodille har den vært stekt i biter med en saus og ris til. Jeg tror jeg ville testet oppskriften på skewered crocodile with lime and ginger sauce i linken over.
Da ble det noe kinesisk/thai-aktig. Greit på smak, men seigt. Minner om kylling/froskelår og konsistens som albueskjell. Det blir nok med denne ene gangen.
Kan være det er mere naturligt får krokodillekjøtt å bli kokt.
Husker en gang jeg ville finne en oppskrift på tilberedning av kamel kjøtt, da var den eneste oppskrift jeg fant: en oppskrift på helstekt kamel fylt med 20 kyllinger og div andre ting. Stod den over jeg.
Hvor kjoepte du? Jeg har lyst til aa proeve selv.
Selges iallefall i matbutikkene i Sverige.
Pris pr kilo?
Det er en predator, hiv svineriet!
Mener det var 400-og noe for kiloet.
Det var da ikke så ille.
Har du prøvd det nå?
Det er utrolig magert kjøtt, er det ikke? Jeg hadde vært forsiktig med varmen.
Ja. Det ble en asiatisk vri. Kjøttet var tørt, seigt, med mild fin smak. Steikte det minimalt.
Jeg har spist krokodille to ganger.
Første gang var min datter, hennes forlovede og jeg ute på biltur, og stoppet tilfeldig ved en restaurant som hadde krokodille på menyen. Spennende! Dette måtte vi smake.
Den andre gangen var i min datters bryllup.
Begge gangene var det aldeles nydelig kjøtt, saftig og mørt, mildt på smak, og stekt som biff. Det så ut som om det var kjøtt fra halen, det var et ryggben midt i kjøttbiten.
Jeg har fått tak i krokodille flere ganger her i Norge. Smaker nogenlunde godt, minner om kylling. Og må behandles tilsvarende, veldig lett at det blir tørt og seigt ved for mye varmebehandling. Foretrekker å steike det i hele bifflignende stykker, brune godt men bare så vidt gjennomvarmt. Og deretter la det hvile minst 10 minutter før servering. Da er det saftig og mørt.
(Innlegget ble redigert 22.02.12 22:45)