Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rema 1000 - World of BBQ

NYTT TEMA
MoreTEN
MoreTENInnlegg: 16882
30.04.12 13:48

"Bli med REMA 1000 og matentusiast Sven Nordin på jakt etter verdens beste barbecue. Reisen går til Uruguays pampas, der oksene beiter fritt på de enorme gresslettene og gauchoene legger grunnlaget for det fantastiske biffkjøttet. I Texas, barbecuens hjemstat, henter vi inspirasjon og oppskrifter til sommerens aller beste grillopplevelser. I tillegg byr vi på en rekke spesialiteter inspirert av barbecue-tradisjonene i New Orleans og Sør-Amerika. Resultatet er World of BBQ - det beste du kan legge på grillen din i sommer!"

kilde: http://www.rema.no/kampanje/grill/

Etter å ha vært i Texas flere ganger, og utviklet en interesse for spesielt deres matkultur, så det store spørsmålet er hvor Texas kommer inn i disse grillproduktene. Hva er f.eks. Austin lamb chops? Filete el paso? Texas BBQ Chicken? Førstnevnte har jeg aldri hørt om, og sistnevnte virker å være kylling gnidd med bbq-krydder.

Barbeque handler om "slow cocking", og i Texas handler det mye om rene kjøttstykker, som f.eks. "beef brisket". Så hvor ble det av rene kjøttstykker fra storfe? Det Rema tilbyr er produkter for grilling, altså kjapp mat på grillen. En annen viktig del av Texas bbq er sausen, søt og spicy, og såvidt jeg ser er det ingen av disse produktene som tilbyr noe slikt. Hvorfor kan man ikke være ærlig med sine kunder?

(Innlegget ble redigert 30.04.12 13:49)

gourmande
gourmandeInnlegg: 11235
30.04.12 14:16
MoreTEN: Barbeque handler om "slow cocking",

Ehhh, vel:-)

Rema hadde tidligere en annen grillnisse, Craig? Den slo antagelig ikke så godt an. Kjøttstykkene skal tas i nærmere åsyn, men jeg har ikke de store forventningene.

MoreTEN
30.04.12 14:30
gourmande: Ehhh, vel:-) Rema hadde tidligere en annen grillnisse, Craig? Den slo antagelig ikke så godt an. Kjøttstykkene skal tas i nærmere åsyn, men jeg har ikke de store forventningene.

Ikke sikker på hva det "Ehhh, vel:-)" var til, men hvis det gjelder bbq vs grilling, så er det selvsagt utvannet. Men skal rett være rett, så er barbeque en prosess som skjer over tid. Mens grilling er raskt på sterk direkte varme.

Rema påstår Craig ennå er med på laget, men jeg enes i troen om at det ikke gikk så bra som de håpet. Disse kjøttstykkene ser spinkle ut, spør du meg.

toonarmy
toonarmyInnlegg: 1784
30.04.12 19:49

Craig har vært en bra suksess for Rema, men Grill-konseptet trenger nok en fornyelse og derfor har de nok prøvd å gjøre noe nytt. Første året med Craig slo Rema knock-out på grill-markedet, og har etter det vært de eneste som har vokst på grillprodukter vært år. Alle andre kjeder har hatt nedgang.

TAdams6
TAdams6Innlegg: 24129
30.04.12 20:11
toonarmy: Craig har vært en bra suksess for Rema, men Grill-konseptet trenger nok en fornyelse og derfor har de nok prøvd å gjøre noe nytt. Første året med Craig slo Rema knock-out på grill-markedet, og har etter det vært de eneste som har vokst på grillprodukter vært år. Alle andre kjeder har hatt nedgang

Etter det jeg har hørt så  har ikke Craig vært helt fornøyd med maten Rema har satt hans navn på. Vet ikke om det stemmer, men har det fra folk som omgår hans sønn.

TAdams6
30.04.12 20:14
toonarmy: Alle andre kjeder har hatt nedgang

Har du dokumentasjon på det?

Det at Rema nå kopierer Coop med 3 for prisen av 2 vitner vel om at Coop har hatt en fin framgang. Det er ivertfall det jeg har hørt.

Supermarkeder har laget egne grillretter som har gått bra.

Rema har økt, men de startet jo på et bunnivå, ikke vanskelig å få økning da. Nå har de gjort det veldig bra, men det har mange andre også.

sentry4
sentry4Innlegg: 2433
30.04.12 20:27
MoreTEN: Barbeque handler om "slow cocking", og i Texas handler det mye om rene kjøttstykker, som f.eks. "beef brisket".

Du har forsåvidt rett, bortsett fra at pølse også er en selvsagt del av sortimentet i enhver BBQ sjappe i Texas.  Standard meny er brisket, chicken, sausage og pork.  Noen trår til med kalkun i tillegg.  Lam har jeg aldri sett.

En brisket skal gjerne ligge i 12-14-16-18 timer eller mer på grillen for å bli godt.  Lav varme og passe med røyk er stikkordet.  Kylling og kalkun trenger adskillig kortere tid, men vi snakker fremdeles om timer og ikke minutter.  Pork har jeg aldri laget, men jeg vil tro at det kan dreie seg om ganske mange timer der også hvis man har ambisjoner om "pulled pork" slik den SKAL serveres.

MoreTEN
30.04.12 21:26
sentry4: Du har forsåvidt rett, bortsett fra at pølse også er en selvsagt del av sortimentet i enhver BBQ sjappe i Texas. Standard meny er brisket, chicken, sausage og pork. Noen trår til med kalkun i tillegg. Lam har jeg aldri sett. En brisket skal gjerne ligge i 12-14-16-18 timer eller mer på grillen for å bli godt. Lav varme og passe med røyk er stikkordet. Kylling og kalkun trenger adskillig kortere tid, men vi snakker fremdeles om timer og ikke minutter. Pork har jeg aldri laget, men jeg vil tro at det kan dreie seg om ganske mange timer der også hvis man har ambisjoner om "pulled pork" slik den SKAL serveres.

Du har selvsagt helt rett! Spiste noen veldig saftige og gode viltpølser sist gang, så tommel for den.

Med 18 timer på en brisket, får du nok veldig godt pulled brisket. Har selv gjort en variant på 8 timer, med mindre stykke kjøtt, som kom ut helt perfekt. Mørt som innåt i helvette!

Jeg har spist pork, spesielt godt er jo pulled pork. Men ikke mye koteletter, eneste var på en rimelig fin resturant, som serverte den tykkeste og møreste koteletten jeg har spist i hele mitt liv. Et beist.

toonarmy
30.04.12 21:34
TAdams6: Etter det jeg har hørt så har ikke Craig vært helt fornøyd med maten Rema har satt hans navn på. Vet ikke om det stemmer, men har det fra folk som omgår hans sønn.

Craig var selv med på produktutviklingen, og det har jo vært justeringer. At han har fortsatt hvis han har vært misfornøyd har jeg ikke trua på. Sånn generelt har det vært misnøye med at det har vært for mye marinader, ikke bare trolig fra Craig, men ihvertfall fra butikkene.

toonarmy
30.04.12 21:41
TAdams6: Har du dokumentasjon på det? Det at Rema nå kopierer Coop med 3 for prisen av 2 vitner vel om at Coop har hatt en fin framgang. Det er ivertfall det jeg har hørt. Supermarkeder har laget egne grillretter som har gått bra. Rema har økt, men de startet jo på et bunnivå, ikke vanskelig å få økning da. Nå har de gjort det veldig bra, men det har mange andre også.

Dagligvarerapporten fra AC Nielsen ligger ikke ute på nett som jeg fant, men de som vi fikk utdelt hvert år viste dette. Selv 2011 hvor været var begredelig var det bare en kjede som økte på omsetning på kategori grill.

3 for 2 kjørte også Rema fom første året dette ble lov i Norge. 3 for 2 på pølser og tilbudskort på visse produkter, typ kjøp en, få minus 10,- på 4pk Pepsi Max.

sentry4
sentry4Innlegg: 2433
30.04.12 22:22
MoreTEN: Med 18 timer på en brisket, får du nok veldig godt pulled brisket. Har selv gjort en variant på 8 timer, med mindre stykke kjøtt, som kom ut helt perfekt. Mørt som innåt i helvette!

Ja, tilberedningstiden kommer selvsagt an på både hvor mørt kjøttet er i utgangspunktet og temperatur og røykmengde underveis.  Jeg har bare forsøkt selv et par ganger, men fant ut at jeg foretrekker å overlate dette til proffene. De gangene jeg har spist brisket som har vært tilberedt i konkurranser har de stort sett snakket om minimum 15 timers "koketid".

Og så fortjener jeg en klaps på fingeren fordi jeg glemte ribs!  Min favoritt!  Baby back ribs, pork ribs, beef ribs...mye godt der også!

TAdams6
30.04.12 23:06
toonarmy: Dagligvarerapporten fra AC Nielsen ligger ikke ute på nett som jeg fant, men de som vi fikk utdelt hvert år viste dette. Selv 2011 hvor været var begredelig var det bare en kjede som økte på omsetning på kategori grill

Tenker du tilbake i tid også? Jeg trodde du bare mente ifjor.

Vet at supermarkedene har hatt en fin økning på egenproduserte grillvarer. Meny og ICA lager egne grillspesialiteter som selger bra. Dette har selvfølgelig gått utover ferdige pakker fra Gilde og andre.

Grillsesongen har blitt utvidet og selger veldig bra i alle kjeder.

TAdams6
30.04.12 23:11
toonarmy: Craig var selv med på produktutviklingen, og det har jo vært justeringer. At han har fortsatt hvis han har vært misfornøyd har jeg ikke trua på. Sånn generelt har det vært misnøye med at det har vært for mye marinader, ikke bare trolig fra Craig, men ihvertfall fra butikkene.

Kan godt være, jeg har hørt andre ting. Men det gjør jo ingenting, han har tjent godt på det selv om det nok ikke har vært like kjekt å se sine produkter få dårlig karakter i smakstester.

TAdams6
30.04.12 23:14

Det positive er at Rema satser på grillmat og utvikle nye varianter. Det har gjort at supermarkedene har tatt seg selv i selen og lager egne spesialiteter. Det har jeg satt stor pris på. Gode kombinasjoner og ikke veldig mye dyrere enn Remas ferdiglagde produkter.

Det at utvalget blir bedre er utelukkende positivt. Godt at Rema også bidrar på det.

toonarmy
30.04.12 23:21
TAdams6: Tenker du tilbake i tid også? Jeg trodde du bare mente ifjor. Vet at supermarkedene har hatt en fin økning på egenproduserte grillvarer. Meny og ICA lager egne grillspesialiteter som selger bra. Dette har selvfølgelig gått utover ferdige pakker fra Gilde og andre. Grillsesongen har blitt utvidet og selger veldig bra i alle kjeder.

I fjor bremset dem tilbakegangen, men hadde ikke økning. I årene før hadde de stor nedgang.  Om de synes det er bra, så for all del.

Ellers har jeg en mistanke om at del 2 fra Rema i år blir knallbra med mindre marinader, og mer rent kjøtt. Har ikke helt infoen enda, men det er indikasjoner på dette.

TAdams6
30.04.12 23:25
toonarmy: I fjor bremset dem tilbakegangen, men hadde ikke økning. I årene før hadde de stor nedgang. Om de synes det er bra, så for all del.
Ellers har jeg en mistanke om at del 2 fra Rema i år blir knallbra med mindre marinader, og mer rent kjøtt. Har ikke helt infoen enda, men det er indikasjoner på dette.

Jeg har hørt at de hadde stor oppgang på egenprodusert grillmat, det er det de satser på, samt ha litt ferdig i tillegg. Bedre produkter, bedre brutto og man styrer mengden varer etter været hver dag. Det har vært en suksess

Remas serie er jeg småskeptisk til. Det må bli bedre for at jeg skal bli overbevist ivertfall.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 26929
30.04.12 23:26

Det er vel ingen tvil om at Rema har hatt kjempesuksess med sine grillprodukter. Det er vel mye av det samme i år, bortsett fra at Craig-navnet er borte (uvisst for meg hvilken grunn!).

Observerte i alle fall i fjor flere ganger reneste ansamlinger foran hyllene med grillvarer, så dette treffer nok rett i "folkesjela".

Selv har jeg ikke grill, bortsett fra en panne, så det er lett å styre unna. Og i 98 av 100 tilfeller styrer jeg unna marinade også - så er nok ikke i målgruppen.

Men forstår jo godt at dette er populært blant folk som skal ha enkel grillmat. Det som er synd er at det ikke finnes mer rene råvarer, uten denne fæle marinaden. Det er ganske irriterende når en Rema-butikk har marinerte lammekoteletter, men ikke lammekoteletter uten marinade...

TAdams6
30.04.12 23:32
DrSchwei: Det er vel ingen tvil om at Rema har hatt kjempesuksess med sine grillprodukter. Det er vel mye av det samme i år, bortsett fra at Craig-navnet er borte (uvisst for meg hvilken grunn!).
Observerte i alle fall i fjor flere ganger reneste ansamlinger foran hyllene med grillvarer, så dette treffer nok rett i "folkesjela".
Selv har jeg ikke grill, bortsett fra en panne, så det er lett å styre unna. Og i 98 av 100 tilfeller styrer jeg unna marinade også - så er nok ikke i målgruppen.
Men forstår jo godt at dette er populært blant folk som skal ha enkel grillmat. Det som er synd er at det ikke finnes mer rene råvarer, uten denne fæle marinaden. Det er ganske irriterende når en Rema-butikk har marinerte lammekoteletter, men ikke lammekoteletter uten marinade...

Rema har hatt suksess ja og vært med og løfte hele grillsegmentet. Har snakket med endel leverandører og de sier nå at grillvarene må være inne før påske, før var det tidlig mai, før 17.mai. Det har skjedd en endring de siste årene og Rema har vært med på det. De har fått de andre til å våkne, noe som gjør at alle kjedene er blitt bedre og grillmat selger som bare det fra april og omtrent til lammesesongen.

Jeg er heller ikke i Rema segmentet med overmarinert kjøtt. Men ja, det har blitt en hit og det er bra. For lavprisbutikkene trengte et løft.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 9915
30.04.12 23:41
toonarmy: Craig har vært en bra suksess for Rema, men Grill-konseptet trenger nok en fornyelse og derfor har de nok prøvd å gjøre noe nytt. Første året med Craig slo Rema knock-out på grill-markedet, og har etter det vært de eneste som har vokst på grillprodukter vært år. Alle andre kjeder har hatt nedgang.

Befriende å se at noen faktisk har kunnskap og ikke bare "tror" i en diskusjon, fortsett med det :)

DrSchwei, Craig er ikke borte. Han er riktignok ikke lenger frontfigur i massekomunikasjonen mot forbruker, men han står bak flere av produktene og navnet/logoen hans finner du fortsatt på mange av de.

TAdams6
01.05.12 00:05
MoreTEN: Barbeque handler om "slow cocking"

Søkte litt på Craig og før han ble med Rema, i 2006, svarte han faktisk på et spørsmål om forskjellen på BBQ og grilling

Hei. Jeg forstår det slik at grilling, barbecue og smoking er ulike typer 'grilling' der man bruker forskjellig temperatur og steketid. Må man ha spesialutstyr for å kunne gjøre alt dette? Og finnes slikt å få kjøpt til fornuftig pris i Norge?

Innsendt av:

Øyvind, Trondheim

Hei Øyvind,

Ja, den laveste temperaturen bruker man til kaldrøyking. Deretter kommer varmrøkig. Det er ikke vanlig at man lager denne typen mat på en vanlig grill.

Barbecue lages på ca. 90-130 grader. Det går an å lage barbecue på en kullgrill, men det er litt mer utfordrende å holde ned temperaturen. Det går an å skaffe en smoker til barbecue. Weber har en smoker som ikke er for dyr. Jeg kan skaffe deg info om støpejern smokers hvis ønskelig, men disse koster en del mer.

Grilling er det vi gjør når temperaturen overstiger ca. 150 grader. Grilling og barbecue er ikke samme ting. Barbecue-prosessen innebærer at kjøttet blir laget ved tørr varme ved brenning av ved eller kull/briketter. Det går ikke an å lage ekte barbecue på en gassgrill.

Det står mye om disse tingene i min nye bok.

Craig

Faktisk lærerikt å lese spørsmåla og svara her, samt man koster støvet av gamle grillteknikker http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/23/469713.html

Her er et annet spørsmål han svarer på:
En annen viktig ting: Koking av spareribs (f.eks i cola eller vann) er juks. Spareribs som er først kokt og deretter klasket på grillen kan smake for så vidt godt, men disse er ingenting i forhold til ordentlig laget spareribs.

Til slutt en om rengjøring av grillen. Godt å se at ikke bare jeg sliter med å få den skikkelig ren av og til:
Bruk grillbørsten både når du begynne å grille (etter grillristen er blitt varm), og igjen når du er ferdig med grillingen. Noen grillrist kan du bruke ovnsrens på (når den trenger mer enn litt kosting), og da er det viktig å skyll godt med vann.

Av og til er den eneste løsningen rett og slett å kjøpe ny grillrist

(Innlegget ble redigert 01.05.12 00:09)

Johninho2
Johninho2Innlegg: 32713
01.05.12 02:45

Apropos bbq. Knallepisode om dette i andre episode av den nye sesongen til "Anthony Bourdain: No Reservations" fra Kansas City, Missouri.

Når det gjelder det norske grillmarkedet så blir jeg bare trist av å se alle disse ferdigmarinerte produktene. Hvorfor er det bare tomsingene som skal få billig grillkjøtt? Verst av alt er vel tilgangen på spareribs som nesten ikke er å oppdrive umarinert i norske matbutikker.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 57998
01.05.12 02:51
Johninho2: Verst av alt er vel tilgangen på spareribs som nesten ikke er å oppdrive umarinert i norske matbutikker.

Det ligger da hel ribbe i frysedisken på de aller fleste butikker.

(Innlegget ble redigert 01.05.12 02:53)

TAdams6
01.05.12 09:37
GiPazzini_85: Det ligger da hel ribbe i frysedisken på de aller fleste butikker.

Hvor? Jeg har også lett etter umarinerte ribber men ikke funnet. Setter pris på noen tips her :-)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 12639
01.05.12 10:51

Norgesgruppen hadde vel umarinerte Spareribs som en del av "Folkets sommerfavoritter" kampanjen i fjor. Ikke sett den i år, men håper den ikke er tatt ut av sortimentet for den var ganske så god. 

Ellers er det vel ikke verre enn å ta turen til Helgø eller en slakterbutikk...

TAdams6
01.05.12 12:29
franzsigel: Norgesgruppen hadde vel umarinerte Spareribs som en del av "Folkets sommerfavoritter" kampanjen i fjor. Ikke sett den i år, men håper den ikke er tatt ut av sortimentet for den var ganske så god.
Ellers er det vel ikke verre enn å ta turen til Helgø eller en slakterbutikk...

Har ikke fått med meg at Norgesgruppen har hatt dette, skal sjekke det. Har ikke funnet det på Helgø, kun oppkappede umarinerte og hele som er marinert. Forøvrig de beste marinerte spareribs jeg har kjøpt i Norge. Slakter er alltid et alternativ, men hadde vært mere lettvint hvis det var i butikken.

Får forøvrig ikke håpe at Helgø mister sine produkter nå når de har slått seg sammen med Meny. Frykter det.

(Innlegget ble redigert 01.05.12 12:30)

franzsigel
01.05.12 12:34

Synes REMA får ufortjent mye kritikk for sine grillprodukter.

Joda, dette er selvfølgelig ikke autentisk i forhold til amerikanske grilltradisjoner. Det er heller ikke alle produktene som er topp kvalitet (selv om jeg tror man får god valuta for pengene).

Men viktig å huske at dette er produkter som er tilpasset det norske massemarkedet. Altså mennesker som tidligere har vært fornøyde med å slenge noen sommerkoteletter, grillpølser eller kanskje en flintstek på grillen.

Men enig i at det er alt for mange marinerte produkter der ute. Ironisk nok mener jeg å huske at et gammel Craig Whitson-tips fra før REMA-kampanjenes tid, var å aldri kjøpe ferdigmarinerte produkter...

Men vi lever i ferdigmatens tidsalder, og har forståelse for at mange synes det er enkelt med ferdig marinerte kjøttstykker.

Mitt eget tips (som jeg antagelig også har plukket opp fra Craig), er å droppe marinaden helt og heller gni inn kjøttstykkene i en rub/krydderblanding. Resultatet blir som oftest mye bedre...

franzsigel
01.05.12 12:43
TAdams6: Har ikke fått med meg at Norgesgruppen har hatt dette, skal sjekke det.

Mistenker dessverre at man har droppet de umarinerte spareribsene. Er iallefall kun marinert utgave pakket i plast blant produktene som blir presentert på nettsiden deres.

De umarinerte spareribsene var pakket i hvit papp, og med saus i egen pose. Så vidt jeg husker var de ikke billige, så mulig man har droppet de pga manglende salg.

(Innlegget ble redigert 01.05.12 12:44)

TAdams6
01.05.12 12:55
franzsigel: De umarinerte spareribsene var pakket i hvit papp, og med saus i egen pose. Så vidt jeg husker var de ikke billige, så mulig man har droppet de pga manglende salg.

Det er ofte prisen som avgjør. Spareribs er dyrt. Veldig dyrt i forhold til annen grillmat. Det er jo veldig godt og men synes prisen er stiv med tanke på at det er mye bein i.

Men jeg spanderer glatt litt penger på spareribs hvis jeg finner noen fine. Har Helgø hatt før? Jeg har sett ferdigkuttede, de vil jeg ikke ha og hele som er marinert. Men ikke råe.

Nå får vel Helgø, Meny sitt utvalg og da blir det en liten nedtur. Det minnet ivertfall mye om Meny og lite om Helgø den annonsen jeg fikk i postkassen igår.

TAdams6
01.05.12 13:00
franzsigel: De umarinerte spareribsene

Takk for link. Der var en av testene hvor Craigs grillretter fikk dårlig score ja. Hadde ikke fått med meg at de var råe, de spareribsene i hvite pakker. Hadde de hatt de i gjennomsiktig forpakning så hadde de nok solgt mer, for er nok ikke bare jeg som har blingset der.

Forøvrig har jeg testet Matmesteren lam indrefilet som får terningkast 5, den var god. Satayspydet får terningkast 3, den var ikke god, mens grillraketten får terningkast 1, den likte jeg, men det var fordi den faktisk var sterk. Kona likte den ikke.

franzsigel
01.05.12 13:00
TAdams6: Men jeg spanderer glatt litt penger på spareribs hvis jeg finner noen fine. Har Helgø hatt før? Jeg har sett ferdigkuttede, de vil jeg ikke ha og hele som er marinert. Men ikke råe.

Ganske sikker på at jeg har kjøpt hele umarinerte spareribs på helgø tidligere. Men det kan fort være noen år siden.

En mulighet er jo å legge inn en spesialbestilling. Sikker på at de fikser det for deg om du spør...

Ellers så frykter jeg vel det samme som deg når det gjelder Helgø/Meny. Fryktelig trist at en av de siste uavhengige dagligvarekjedene her i landet, ikke kan drive for seg selv lenger.

Men har nok vært dyrt med innkjøp fra de store grossistene så lenge disse er helt i lomma på de store kjedene. Håper iallefall det ikke går ut over de lokalproduserte produktene Helgø har hatt i sortimentet...

(Innlegget ble redigert 01.05.12 13:02)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg