Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

God "gammeldags mat"

NYTT TEMA
Thea57
Thea57Innlegg: 697
19.05.12 17:19

Ja,hva er din favorittrett ? Det kan noen ganger virke som om god husmannskost er helt "ut".Er den det? Er det flere enn meg som sverger til den gode,ekte hjemmelagede maten? Eller har vi så forferdelig dårlig tid alle sammen at det MÅ være rask og lettvint?

maniacwohooo
maniacwohoooInnlegg: 1650
19.05.12 18:08
Thea57: Ja,hva er din favorittrett ? Det kan noen ganger virke som om god husmannskost er helt "ut".Er den det? Er det flere enn meg som sverger til den gode,ekte hjemmelagede maten? Eller har vi så forferdelig dårlig tid alle sammen at det MÅ være rask og lettvint?

Skjønner ikke helt hva du spør etter? Snakker du om husmannskost eller hjemmelaget mat? Er en hjemmelaget creme brulee husmannskost? Min oppfatning av husmannskost er at det er litt "ut". Dette skjer fordi at unge idag liker mer eksotisk mat og spennende mat. Det som derimot ser ut til å være en trend, blant yngre matinteresserte er å sprite opp det gamle litt. I tillegg er denne husmannskosten man snakker om fra gamledager en myte. Orker ikke finne fram en haug av linker, men kan blant annet vise til denne.

Her i huset går det mye i asiatisk mat. Hjemmelaget selvfølgelig. I tillegg har jeg en forkjærlighet for italiensk mat. I tillegg spiser vi av og til klassiske retter, men søndagssteika med kokte poteter og gulrøtter blir litt for kjedelig om man ikke skal jobbe frem noe mer spennende tilbehør.  

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42825
19.05.12 18:24

Som sistnevnte taler, vet ikke helt hva du sikter til her. Dessuten er dette "vi" et ganske håpløst utganspunkt (dessverrre er det svært vanlig å bruke dette ordet) - da "vi" omfatter alt fra studenten, til pensjonisten på Ytre Senja, tannlegen på Vindern og lærerinnen i Sandnes.

Selv bruker jeg ganske ofte retter som seibiff, kjøttkaker, svinestek, prinsefisk etc. For ikke snakke om kokt klippfisk med eggesmør.

Men det er jo litt mer tidkrevende enn wok, fiskepinner eller pasta, så det krever jo litt mer planlegging.

Thea57
19.05.12 18:59
maniacwohooo: Snakker du om husmannskost eller hjemmelaget

For meg er det to sider av samme sak.:)

LaRoux
LaRouxInnlegg: 3156
19.05.12 19:39

Fiskegrateng, oksekjøtt, lapskaus, lungemos.

Slike ting du mener, TS?

Thea57
19.05.12 19:40
LaRoux: Fiskegrateng, oksekjøtt, lapskaus, lungemos. Slike ting du mener, TS?

Nemlig ! :)

LaRoux
LaRouxInnlegg: 3156
19.05.12 19:46

Personlig synes jeg det beste med å bli voksen og flytte ut var at jeg kunne velge bort å spise det jeg ble servert gjennom hele barndommen. 

Det er først nå, etter å ha bodd for meg selv i over ti år, at jeg synes det kan være gøy å lage det som mor og bestemødre serverte meg. Litt kjedelig er det uansett, da jeg har blitt for glad i krydder og hvitløk. 

Indisk mat er som regel mye bedre, men jeg prøver å fusjonere det med norsk tradisjonsmat for tiden. Lager ting som indisk fiskegrateng, for eksempel. Det gjorde jeg i forrige uke. Brukte torsk i biter, krydder som spisskummin, kajenne, karri og garam masala. En hel, hakket hvitløk i sausen, som var av rømme og feta. Litt brokkoli. Kokte poteter til. Det ble utrolig godt! 

(Innlegget ble redigert 19.05.12 19:50)

DrSchwei
19.05.12 21:07
LaRoux: Personlig synes jeg det beste med å bli voksen og flytte ut var at jeg kunne velge bort å spise det jeg ble servert gjennom hele barndommen.

Egentlig et godt poeng dette. Svinesteik og kjøttkaker er ålreit mat, men det er vel egentlig mest godt av nostalgiske årsaker?

Jeg tror ikke så mange indere eller thaier vil begynne å sette pris på dette som en stor delikatesse.

torestre
torestreInnlegg: 3539
19.05.12 21:45

Jeg lager en god del corn beef lapskaus. Lettvint, godt, billig og fantastisk godt. Muligens av nostalgiske grunner, men hvem bryr seg så lenge det er godt.

Ellers er nok favoritten min flesk og duppe med kålrabbistappe.

maniacwohooo
maniacwohoooInnlegg: 1650
19.05.12 22:21
Thea57: For meg er det to sider av samme sak.:)

Så alt av hjemmelaget mat er husmannskost? :D

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20135
19.05.12 23:06
Thea57: Ja,hva er din favorittrett ? Det kan noen ganger virke som om god husmannskost er helt "ut".Er den det? Er det flere enn meg som sverger til den gode,ekte hjemmelagede maten? Eller har vi så forferdelig dårlig tid alle sammen at det MÅ være rask og lettvint?

Jeg er veldig gladi i risengrynsgrøten på Lørdagen, selv om det er en tradisjon jeg ikke holder godt nok i hevd. Men det vekker gode minner. Elsker også rømmegrøten.

Lager egentlig en god del "norsk" husmannskost, ting jeg vokste opp med og har gode minner til. Lapskaus er jo nydelig, ikke minst genialt enkelt. Kjøttkaker i brunsaus er en annen favoritt, som heller ikke tar noe spesielt med tid. Man banker kjapt ut kjøttkaker, resten koker seg selv. Gullroten må selvsagt være blautkokt!

baldviking
baldvikingInnlegg: 22303
20.05.12 00:37

Jeg er født i '70, så i min barndom var nok av halvfabrikata kommet i butikkhyllene til at "tradisjonsmat" og "den ekte, hjemmelagede smaken" ikke nødvendigvis lenger hadde noe med hverandre å gjøre ;-)

men av typiske tradisjonsretter som har stått på menyen her i vår og som er laget mer eller mindre fra grunnen av, kan nevnes:

bacalao (den fra Kristiansund med tomater og chili...)
kjøttkaker i brun saus (hjemmelagede, faktisk, selv om jeg synes de fra Gilde er fullt på høyden...)
spekesild, poteter, løk og flatbrød
svinekam med potetball (sistnevnte dog fra pose...)
ertersuppe, pannekaker og bacon
kokt torsk, potetstappe, gulrot og flatbrød

(Innlegget ble redigert 20.05.12 00:37)

Gaddget
GaddgetInnlegg: 742
20.05.12 21:33

Min far pleide å lage hvalbiff i rømmesaus (brukte stekesjyen + litt negro til farge) som han serverte med potetstappe. Nesten alltid brokkoli til. Når jeg tenker tilbake likte jeg egentlig bare sausen og potetstappen sammen, men måtte spise kjøttet for å unngå skuffelsen fra min fader :) Hadde han derimot ikke ihjelstekt kjøttet slik at det ble seigere enn en gummisåle, hadde jeg kanskje tatt denne retten videre ;)

DrSchwei
20.05.12 21:52
Gaddget: Hadde han derimot ikke ihjelstekt kjøttet slik at det ble seigere enn en gummisåle, hadde jeg kanskje tatt denne retten videre ;)

Dessverre en utbredt måte å "ødelegge" godt kvalkjøtt på i gamle dager. Det er vel bare først de siste tiårene at man har forstått at hvalbiff skal stekes som biff, altså til medium - og hvalbiff egner seg faktisk enda bedre til skikkelig rå biff enn vanlig biff pga mørheten og smaken.

Kvaliteten på det man fikk tidligere var heller ikke så bra. Husker at vi av og til laget diverse gryteretter av halvkjøtt, og da var litt av poenget å komfulere smaken.

Gaddget
GaddgetInnlegg: 742
20.05.12 22:15
DrSchwei: Kvaliteten på det man fikk tidligere var heller ikke så bra. Husker at vi av og til laget diverse gryteretter av halvkjøtt, og da var litt av poenget å komfulere smaken.

Min far fanget faktisk hval en periode, så dette var ofte i fryseren :) Vi hadde ganske god tilgang på fisk mener jeg å huske, men husker foreldrene mine hadde kun en måte å tilberede fisk på - å koke/trekke den. Så jeg ble vel litt ødelagt der kan man si, helt til noen år siden da matinteressen meldte seg. 

DrSchwei
20.05.12 22:26
Gaddget: Min far fanget faktisk hval en periode, så dette var ofte i fryseren :) Vi hadde ganske god tilgang på fisk mener jeg å huske, men husker foreldrene mine hadde kun en måte å tilberede fisk på - å koke/trekke den. Så jeg ble vel litt ødelagt der kan man si, helt til noen år siden da matinteressen meldte seg.

Ja, hos oss var dette også fast mat gjennom hele året, omtrent en gang i uken, fordi det var billig. Husker at min far en gang hentet en haug med kvalkjøtt i trillebåra, båten lå nede ved kaia.

Den gamle måten å tilberede fisk på viser jo at vi ikke har hatt noen stor matkultur å skryte av i Norge. Altfor mye dårlig og kjedelig kokt fisk. Maten av føde - ingen glede. For mange.

Et godt eksempel på manglend norsk matkultur er jo f.eks. hvor sent vi lærte oss f.eks. å spise skjell og ligende. Selv under matmangel i krigsårene har jeg inntrykk av at dette ble brukt.

Og på 1800-tallet bruket man hummer som gjødsel, har jeg hørt, fordi det var så mye av den.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12577
21.05.12 13:59
DrSchwei: Altfor mye dårlig og kjedelig kokt fisk.

Kokt torsk, mandelpoteter, flatbrød og smør. Hver bidige uke! 

De prøvde å overleve på en lønningspose,  tre barn var ikke uvanlig, og mor var hjemme...

(Innlegget ble redigert 21.05.12 14:01)

Thea57
21.05.12 16:00
maniacwohooo: søndagssteika med kokte poteter og gulrøtter blir litt for kjedelig

Så klart !:) Men søndagssteika skal forøvrig serveres med hjemmelaget surkål,blomkål og brokkoli.Og god saus.:)

Thea57
21.05.12 16:04
DrSchwei: Dessverre en utbredt måte å "ødelegge" godt kvalkjøtt på i gamle dager

Når jeg vokste opp hadde vi en nabo som var hvalfanger og min mors spesialitet var hvalkjøtt med løk i en nydelig saus.Jeg skulle gjerne hatt et fint stykke og tilberedt i dag:)

TAdams6
TAdams6Innlegg: 31723
21.05.12 17:11

En rett jeg har "gjenoppdaget" er ferskt kjøtt med suppe og løksaus. Fantastisk godt og har laget det noen ganger det siste året. Det er noen gamle perler som er veldig gode.

bennyen
bennyenInnlegg: 11709
21.05.12 17:52

Vet om en fyr på ca 30+ som ikke hadde smakt kålruletter før han fikk det til middag her.

Så brødrene Price (rikelig smør) laget mormors bankekjøtt...

Åh, vann i munnen!

Thea57
21.05.12 18:46
TAdams6: En rett jeg har "gjenoppdaget" er ferskt kjøtt med suppe og løksaus. Fantastisk godt og har laget det noen ganger det siste året. Det er noen gamle perler som er veldig gode.

Det er nydelig mat.Solid bondekost:)

sentry4
sentry4Innlegg: 3990
21.05.12 21:40

Favorittrett?  Umulig å svare på - det kommer an på anledning og årstid og hva man får fatt i av råvarer.  Det er f.eks. lite som slår stekt makrell når det er tiden for denslags, eller, som noen har nevnt, ferskt kjøtt og suppe en sur hæstdag, eller kanskje komper sammen med barn og barnebarn når alle er samlet hos oss.

Og alle disse er tradisjonelle matretter som jeg vokste opp med.  Men blant favorittene finner man også mye som jeg er blitt kjent med i voksen alder - ofte på reise til nye steder eller på nye restauranter jeg aldri har besøkt før.

Og, for all del, ikke snakk stygt om kokt torsk!!

Thea57
21.05.12 22:38
sentry4: Og, for all del, ikke snakk stygt om kokt torsk!!

På ingen måte.:)

Lettsaltet torsk med bacon,gulerøtter og poteter er snaddermat.:)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55556
22.05.12 01:56
Thea57: Solid bondekost:)

Var det jeg vokste opp med.

På frokostbordet og kveldsbordet var det dekt med hjemmebakt brød, smør, fløtemysost, goudaost, tilsiterost og hjemmelaget syltetøy. Noen ganger fikk vi spekemørr på brødskiva, eller spekeskinke eller fenalår. Kjøttpålegg var en sjeldenhet.

Derimot hendte det ofte at vi fikk egg, enten bløtkokt, eller hardkokt i skiver. Eller vi stekte egg og flesk. Drikke til var melk, te eller buljong.

Til middag kunne det vanke kleppmelk eller melkesuppe med sukker og kanel på, før vi ble servert kokt salt kjøtt og flesk med kokekrafta som saus og kokte poteter til.

Klubb og duppe med stekt flesk var en favoritt, det var også pannekaker med sukker på og stekt flesk til.

Fiskekaker i brun saus med makaronistuing og kokte poteter eller fiskeboller i hvit saus med stekt flesk og kokte gulrøtter var godsaker. Stekte fiskekaker med løk og stekt flesk også. Med kokte poteter til. Og selvsagt fiskepudding enten den ble dampet eller stekt i skiver med kokte gulrøtter og poteter.

Hver tirsdag var det fisk i en eller annen form. Med stekt flesk, kokte gulrøtter og kokte poteter til.

I sesongen spiste vi noen mål med lutefisk.

Om høsten var det sesong ikke bare for fårikål, men også for kokte, salte sauehoder med kålrotstappe til. Joda, ikke så verst.

Noen ganger pølser, de ble servert med makaronistuing, surkål eller gulrøtter  og kokte poteter. Eller bare kokte poteter og smør til.

Kjøttsuppe eller grønnsaksuppe med boller klemt ut av fersk medisterpølse hadde vi ofte, lapskaus også.

Spekeskinka eller fenalåret ble redningen de dagene det var som travlest. Med kokte poteter og flatbrød til. Men den gangen var spekematen salt, svært salt. Det gikk med noen liter vann etter ett slikt måltid.

Når spekelåret på det nærmeste var renskrapt ble det kokt ertesuppe. Med pannekaker som ettermat.

Bøtta med spekesild var også god å ha på travle dager. Men den gangen klarte vi å spise silda uten rømme, rødbeter og løk. Vi klarte oss fint med bare spekesild, poteter, smør og flatbrød.

Noen ganger fikk vi blodpannekaker med sirup og stekt flesk til, og kokte poteter, eller det kunne vanke stekte skiver av blodpølse fyllt med risengryn. Med sirup på var dette snadder.

Grøt var ett fast innslag, da især risengrynsgrøt eller byggmelsgrøt. Rester av hardstampa byggmelsgrøt ble formet som kaker og stekt i panna. Godt på brødskive til kvelds.

Søndagene hadde vi kjøttmat, enten steik, koteletter eller kjøttkaker. Eller kjøtt i mørket. Ved siden av var det ertestuing, kålstuing eller surkål. Og selvfølgelig kokte poteter. Restemat på mandager.

På den tida skulle det gjerne være suppe før maten, og dessert etterpå. Suppa kunne være saftsuppe, eller Trondhjemsuppe. Eller ulike varianter av melkesuppe med sukker og kanel på. Eller sviskesuppe, blåbærsuppe osv osv

Eller tomatsuppe eller blomkålsuppe.

Må tilføye at når vi dekte middagsbordet så var det like selvfølgelig å sette fram flatbrød som salt og pepper. Flatbrødet skulle spises til nesten alt. :)

(Innlegget ble redigert 22.05.12 02:02)

bennyen
bennyenInnlegg: 11709
22.05.12 08:45

Mye flesk :)

fisto
fistoInnlegg: 28816
22.05.12 11:23
GARDSDATTRA: saftsuppe, eller Trondhjemsuppe.

For dem som likte det, var sikkert dette alle tiders mat:-).

Selv syns jeg rosa sagosuppe og Trondhjemssuppe var traurige greier. Søt melkesuppe med risengryn og rosiner duppende rundt. Disse dagene var jeg ikke grei i matveien. Og hvis det i tillegg var småsei etterpå med "millioner" av små  bein som stakk i munnen ... au.

Dette hører til mine dårligste matminner, men fikk vi barn annen mat??

Neida. Vi ble ikke bortskjemt med slikt den gangen.
Også hørte det gjerne med at bestefar korrigerte barnebarnas lystige oppførsel med frasen "mainnen vesst itj at kjerringa va toillat før hu sang ved bordet". Eller omvendt...

DrSchwei
22.05.12 12:35

Mye flesk for den som er vokst opp på gård. De som ikke gjorde det hadde klart mindre av denslags til f.eks. fisken, tipper jeg.

Det verste for meg var dagene med dårlig kokt torsk, og spesielt saltfisk - det var jo bare grusomt. Etter hvert fikk vil vel litt annet, f.eks. fiskepuddig når det var salt saltfisk - det er jo ikke vanskelig å skjønne at barn ikke kan like det, uansett!

Bacon eller flesk til fisk ble sett på som luksus, det var nesten utelukkende bare smelta smør, ja, det var ikke en gang smeltet, det ble smeltet på tallerkenen...

Utover på 80-tallet mener jeg imildertid det skjedde en liten revolusjon på tilberedingen av fisk i heimen. Det ble mer ovnsretter, enten tomatbasert eller basert på melk/fløte, gjerne med grønnsaker, ofte servert med ris.

Kval ble som tidligere nevnt hver uke, eller i alle fall hver 14. dag. Det verste var at kval ble regnet som kjøtt - og ettersom det var fisk mandag, onsdag og fredag, var det langt mellom spaghetti, kjøttpudding etc som var barnas favoritt....

sentry4
sentry4Innlegg: 3990
22.05.12 15:57
DrSchwei: Bacon eller flesk til fisk ble sett på som luksus,

Luksus? Jeg vokste opp i en fiskeelskende familie på Sørlandet, og hadde aldri hørt om bacon eller flesk til fisk før jeg ble voksen. Og da kun til lutefisk - på restaurant.   Fisken ble så godt som uten unntak servert med smeltet smør med persille i. Unntatt spekesild - da ble ikke smøret smeltet.

Thea57
22.05.12 16:26
sentry4: Unntatt spekesild - da ble ikke smøret smeltet.

Nei,men fy søren så godt ! Spekesild med kålrotstappe,rømme,løk,rødbeter,meierismør og gode poteter er noe av det beste jeg kan tenke meg til middag.:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg