Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Den perfekte eggerøre, hvordan?

NYTT TEMA
turner
turnerInnlegg: 10330
17.06.12 12:35

Er jo enkelt å lage men får den ikke perfekt, har dere litt melk oppi? Hvor sterk varme? Rører dere hele tiden:)

Eller blir dette bare noe rør, råd og tips mottas med takk, den første som kommer med grei oppskrift får seff tommel:)

Prekast.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 29868
17.06.12 12:42

Fant denne for et par år siden, og lager det alltid slik nå, utrolig silkemyk konsistens den får.

Gordon Ramsays scrambled eggs 

(Innlegget ble redigert 17.06.12 12:42)

turner
17.06.12 12:49

Dæven, den ble mer luftig enn min, han bruker gryte jeg stekepanne, vil prøve den ja, thanks, tommel seff sendt:)

fargerik
fargerikInnlegg: 13741
17.06.12 12:56

Jeg bruker stekepanne med teflon, funker det også. Har holdt meg til ca. en skje melk og en skje vann pr. egg, det bruker å bli fin konsistens. Smør? Kanskje? Syns det er greit nok med litt smør i panna, jeg.

turner
17.06.12 13:00
fargerik: Jeg bruker stekepanne med teflon, funker det også. Har holdt meg til ca. en skje melk og en skje vann pr. egg, det bruker å bli fin konsistens. Smør? Kanskje? Syns det er greit nok med litt smør i panna, jeg.

Hm, kanskje jeg bør kjøpe ny stekepanne, den jeg har er jævla gammel ca 20 år, ups........Du får også tommel siden jeg er i godlune:)

sanila
sanilaInnlegg: 2068
17.06.12 13:15

Mye handler om å piske eggene og melken skikkelig, Og ta den av pannen innen den blir for tør. Her er der mange som feiler.

turner
17.06.12 13:30
sanila: Mye handler om å piske eggene og melken skikkelig, Og ta den av pannen innen den blir for tør. Her er der mange som feiler.

Takk, du får min siste tommel:)

gourmande
gourmandeInnlegg: 11237
17.06.12 14:15

Clou'et her er vel at han ikke pisker eggene på forhånd, at han bruker riiiikelig med smør, både på varmen og når den tas av varmen, samt at fløten - ikke melk eller vann - has i etter at kasserollen er fjernet fra varmen.

sanila
17.06.12 14:23
gourmande: Clou'et her er vel at han ikke pisker eggene på forhånd, at han bruker riiiikelig med smør, både på varmen og når den tas av varmen, samt at fløten - ikke melk eller vann - has i etter at kasserollen er fjernet fra varmen.

Stakkes turner:-) Nå blir han da helt forvirret.

Jeg har en svær myk egge røre og jeg pisker i vei, bruker ikke melk eller fløte. Men havremelk og ghee til steking. Og hvis man ikke vet det, så kan man ikke se eller smake det:-) Heller ikke selv om man vet det.

Så Turner det er bare å prøve sig frem:-)

KingKongHalvor
17.06.12 15:04
sanila: steking

Eggerøre skal ikke stekes. Det du beskriver er mer som en omelett

ynnory
ynnoryInnlegg: 24822
17.06.12 15:11
turner: Takk, du får min siste tommel:)

Har du vært uforsiktig med kniven nå? Kniv, hammer og sag er livsfarlig verktøy!!!

ynnory
17.06.12 15:15
KingKongHalvor: Eggerøre skal ikke stekes. Det du beskriver er mer som en omelett

Egg er egg og vi liker vel alle maten noe ulikt tilberedt! Viktig med fornuftig  krydring, uansett hva man sveiver sammen!!! Ikke for mye salt, f eks!

ynnory
17.06.12 15:16
KingKongHalvor: beskriver

Har nå også du vært hos frisøren for den obligatoriske sommerklipp? Du er så forandret!

KingKongHalvor
17.06.12 15:24
ynnory: Har nå også du vært hos frisøren for den obligatoriske sommerklipp? Du er så forandret!

Ja, og en liten nesejobb.

sanila
17.06.12 15:37
KingKongHalvor: Eggerøre skal ikke stekes

Nei da, pirk. Selvfølgelig steker jeg ikke eggerører, jeg rører. Som alle andre, der steker eggerører:-)

ynnory
17.06.12 15:39
KingKongHalvor: Ja, og en liten nesejobb.

Pen i tøyet er du også.... Ja, det må jeg si...

ynnory
17.06.12 15:40
sanila: Nei da, pirk. Selvfølgelig steker jeg ikke eggerører, jeg rører. Som alle andre, der steker eggerører:-)

Matlaging er mye rør... Man må prøve seg fram og ikke være for opphengt i alle slags oppskrifter...

KingKongHalvor
17.06.12 15:44
ynnory: Man må prøve seg fram og ikke være for opphengt i alle slags oppskrifter...

Oppskrifter er et veldig nyttig verktøy hvis du er uerfaren, helt uunnværlig. For å improvisere bør man kjenne til grunnleggende smakssammensettinger og fremgangsmåter.

KingKongHalvor
17.06.12 15:44
ynnory: Pen i tøyet er du også.... Ja, det må jeg si...

Ja, så er jeg nettopp blitt verdensmester og da!

sanila
17.06.12 15:47
KingKongHalvor: Oppskrifter er et veldig nyttig verktøy hvis du er uerfaren, helt uunnværlig. For å improvisere bør man kjenne til grunnleggende smakssammensettinger og fremgangsmåter.

Opskrifter er nyttige. Men der opstår hele tiden nye smakssammensetninger og fremgangsmåte. Som helt sikkert ikke nødvendigvis er korrekte, og heldigvis for det, ellers ville maten jo ikke utvikle sig.

ynnory
17.06.12 15:48
KingKongHalvor: Oppskrifter er et veldig nyttig verktøy hvis du er uerfaren, helt uunnværlig. For å improvisere bør man kjenne til grunnleggende smakssammensettinger og fremgangsmåter.

Joda... Enig, til en viss grad...Ja, kanskje bortimot helt enig... Men når man har bestått "grunnkurset,"  er det festlig med ville improvisasjoner... Man tager hvad man haver... Kan bli en utrolig god spikersuppe..

ynnory
17.06.12 15:49
KingKongHalvor: Ja, så er jeg nettopp blitt verdensmester og da!

Både min mor og min bestemor ville likt deg svært godt nå... Så er det vel en liten bit igjen til en verdensmestertittel...

fisto
fistoInnlegg: 22808
17.06.12 16:14
KingKongHalvor: Gordon Ramsays scrambled eggs

Melder bare fra om at jeg til søndagslunsjen i dag laget mitt livs eggerøre.-)

Fulgte GR sin metode, og fikk denne silkemyke fine konsistensen og den gode smaken. Det eneste jeg ikke hadde var fløte. Brukte Creme Fraiche i stedet, og det kan også anbefales.

Kommer nok til å gjøre det på denne måten senere også.

turner
17.06.12 16:20

Dæven, denne tråden ble jo bra, dessverre ikke flere tomler igjen, kniven er nå lagt vekk:)

ynnory
17.06.12 16:25
turner: Dæven, denne tråden ble jo bra, dessverre ikke flere tomler igjen, kniven er nå lagt vekk:)

Mat og drikke slår alltid an... Og her sitter jeg med dypt kutt i venstre pekefinger etter verktøybruk i går. Jeg gjentar at jeg alltid har vært en kløne med kniven... Men kan jo ikke legge inn årene av den grunn!

susilu
susiluInnlegg: 30133
24.06.12 20:24
sanila: havremelk og ghee til steking.

Lager du ghee selv?

sanila
24.06.12 20:31
susilu: Lager du ghee selv?

Ja, jeg har brukt å gjøre det en stund:-) det er veldig lett

susilu
24.06.12 20:36
sanila: Ja, jeg har brukt å gjøre det en stund:-) det er veldig lett

Tar du av skummet eller lar du det være, jeg har prøvd begge deler og lest motstridende...Deepak Chopra fjerner det, men i en ayurveda bok sto det at det skal være med pga sine næringstoffer...

Det blir mer stivt om skummet/slimet er fjernet?

Jeg synes det er best bare når det er nylaget, enda jeg har lest at det holder seg lenge også utenfor kjøleskap, - ??

sanila
24.06.12 20:49
susilu: Tar du av skummet eller lar du det være, jeg har prøvd begge deler og lest

Øh, ghee uten å ta av skummet, det skjønner jeg ikke. Så er det jo ikke ghee. En av fordelene ved ghee  er at den kan spises av folk med laktose intolerance, å det er i skummet.

Ghee er klaret smør i utvidet form om man kan sie det så. Så det skjønner jeg ikke du kan ha lest det.

Det holder sig veldig lenge, det der er, er at det lett optaker smak fra andre varer, så det må opbevares i veldig tett lukket embalasje, og ikke stå åpen. Så bevarer det den gode smaken.

Men når jeg nå tenker over det, så kan du måske, på en måte ha rett i det du har lest. Jeg kommer pludselig på, at koker man det lenge nok, så kan det være at skummet falder til buns, og så kan helle ghee fra uten å få bunnfallet med. Men bort skal det, på den ene eller annen måte. Ellers er det bare kokt smør:-)

(Innlegget ble redigert 24.06.12 20:53)

susilu
24.06.12 21:09
sanila: Men bort skal det, på den ene eller annen måte. Ellers er det bare kokt smør:-)

Det er jeg enig i, men det blir da ganske stivt?

Når man fjerner slimet (skummet) ser man tydelig hvor slimete det er...laktosen ligger altså her slik at min laktoseintolerante søster trygt kan spise ghee som er skummet?

Jeg har lært at det er ferdig når bunnfallet er nøttebrunt.  ??

Nykokt ghee er godt, jeg smaker opp ganske mye av det:-)  Karamellaktig..

Usaltet smør, ikke sant?

(Innlegget ble redigert 24.06.12 21:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg