Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Surret svinestek

NYTT TEMA
baldviking
baldvikingInnlegg: 21522
31.08.12 22:41

Jeg har en surret svinestek. Det står at den skal stekes til 76 grader kjernetemperatur på 150 grader. Det høres godt ut. Jeg har steketermometer, men er det noen som drister seg til å anslå tid? Tilbehøret skal helst bli ferdig ca samtidig med steken.

Videre står det krydres før steking. Betyr det at den ikke er saltet (Gilde svinestek av utbenet bog, Edelgris...)?

bennyen
bennyenInnlegg: 10225
31.08.12 22:58
baldviking: Det høres godt ut. Jeg har steketermometer, men er det noen som drister seg til å anslå tid? Tilbehøret skal helst bli ferdig ca samtidig

Det er derfor jeg ikke liker steketermometer! Jeg vil vite hvor lenge ting skal stå i ovnen.

Ukvalifisert gjetting: 1 time og tre kvarter... La den hvile på benken.

Ville gnidd den inn med salt, pepper og litt salvie....

fisto
fistoInnlegg: 27070
31.08.12 23:26
baldviking: . Det høres godt ut.

Det er godt. Ca. to timer (spørs på vekta),

Og hvis du i tillegg legger den i stekepose, ferdig krydret, og legger oppkuttete grønnsaker, krydder, hvitløksfedd eller hva du liker i posen, får du en nydelig, velsmakende sky.

Lærte dette av en kollega for en del år siden, og siden gjør jeg det slik med enhver stek:-)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 41035
06.09.12 01:18
baldviking: Jeg har en surret svinestek. Det står at den skal stekes til 76 grader kjernetemperatur på 150 grader. Det høres godt ut. Jeg har steketermometer, men er det noen som drister seg til å anslå tid? Tilbehøret skal helst bli ferdig ca samtidig med steken.

Tilbehøret starter du med når steken er ferdigstekt, så kan du heller skjære opp steken når tilbehøret er ferdig kokt/stekt.

Ellers er  tommelfingeregelen den, at når du trykker tommelen mot steken så skal den gi bare noe motstand.

Dette oppnår du etter en time i en stekeovn på 180 graderC, eller nesten to på 125 graderC, pr kilo stek. 

Krydder og salt etter smak og behag.

(Innlegget ble redigert 06.09.12 01:22)

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5092
06.09.12 11:30

Jeg ville kjørt kjernetemp på 70 grader, men det er da bare meg.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32039
06.09.12 11:58

Det er altså ferdig surret? Hvis ikke så ville jeg surret den litt i stekepanna før jeg hadde den i ovnen.

Uteplass79
Uteplass79Innlegg: 118
06.09.12 12:12

Kan fort bli litt surr i begrepene her tror jeg ;)

Når det gjelder kjernetemperatur så er jeg engi i at nærmere 70 grader er nok. Er det med svor eller mye fett så er det ikke like nøye med steketemperatur da fettet uansett holder kjøttet saftig.

vanlig_fyr
07.09.12 14:16

Unnskyld, jeg mente faktisk 60, ikke 70. 

Sjansen for trikkiner er så fraværende, så jeg tar den uten å tvile.

baldviking
baldvikingInnlegg: 21522
07.09.12 22:59
vanlig_fyr: Unnskyld, jeg mente faktisk 60, ikke 70.
Sjansen for trikkiner er så fraværende, så jeg tar den uten å tvile.

Mens i kokebøker fra 60-tallet står det faktisk stekes til kjernetemperatur 80-85 grader. Det har skjedd store endringer i måten vi steker/tilbereder mat på.

vanlig_fyr
08.09.12 11:44
baldviking: Mens i kokebøker fra 60-tallet står det faktisk stekes til kjernetemperatur 80-85 grader. Det har skjedd store endringer i måten vi steker/tilbereder mat på.

Og for ti år siden var det bare lattesippende trendnisser og hipstere som spiste sushi og. 

Fremgang kan være ok det og.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32039
08.09.12 11:55
vanlig_fyr: Og for ti år siden var det bare lattesippende trendnisser og hipstere som spiste sushi og.
Fremgang kan være ok det og.

Heh - og så var det noen som sa at vi bare spiste det fordi det var trendy.... 

Svinesteik på 60 grader? Muligens jeg skal prøve 65 en gang, da....

Fikk for øvrig en fyldig brosjyre i posten - MATGLEDE - et magasin fra Ultra, Centra og Jacobs.

De påstår at LAM er rødt ved 65 grader, rosa ved 70.

Jeg tar ut lammet ved knappe 60 og synes det er bra slik - og det er snarere rosa enn rødt.

vanlig_fyr
08.09.12 13:06
DrSchwei: Fikk for øvrig en fyldig brosjyre i posten - MATGLEDE - et magasin fra Ultra, Centra og Jacobs. De påstår at LAM er rødt ved 65 grader, rosa ved 70. Jeg tar ut lammet ved knappe 60 og synes det er bra slik - og det er snarere rosa enn rødt.

Alle slike brosjyrer er jo BS fra A til Z. Den siste biten er det kanskje noe vettugt bak. 

Nightartica
NightarticaInnlegg: 2273
09.08.14 09:50

Gammel tråd, men.. Har en svinestek liggende som jeg tenkte å få i ovnen, men har ikke steketermometer.
Noen tips til forbereding å steketid?
Vil ha den lys og fin, ikke stekt som en nakkekotelett..

Someone
SomeoneInnlegg: 23114
09.08.14 10:55

Man kan i og for seg bruke termometeret til å varsle når man må sette i gang med tilbehøret. Hvis man følger med på utviklet vet man sånn ca hvor fort den øker i grader, og en stund før den da er ferdig er det jo bare å begynne. Siden kjøttet må hvile i 10-15 min så har man uansett endel og gå på

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg