Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjemmelaget lasagne

NYTT TEMA
RUFFEN23
RUFFEN23Innlegg: 572
06.03.13 12:23

Hei!

Jeg har tenkt å gjøre et forsøk på å lage lasagne ved å mikse to ulike oppskrifter, men det er noen ting jeg lurer på som jeg håper noen med god peiling kan hjelpe meg med.

Den største utfordringen er den hvite bechamelsausen. Det som jeg stusser over er at i den ene oppskriften, som for øvrig er Eyvind Hellstrøm sin (som jo bør kunne det), så står det at det skal være 1 LITER melk til 120 g snør, 80 g hvetemel og 50 g permesan. I den andre oppskriften min derimot, skal det bare være 2 1/2 dl melk til 30 g smør og 20 g hvetemel. Greit nok at måleenheter varierer tenker jeg, men det er så ENORM forskjell på 2 1/2 dl og 1 hel liter melk. Spørsmål: hva bør jeg egentlig ha?

Det endre spørsmålet er om laurbærblad og stjerneanis, som også skal være med ifølge oppskriften. Skal disse to elementene (spesielt laurbærbladene) tas ut etter en stund, eller skal det være i hele tiden? Det står ingenting om det i oppskriften, men jeg synes det høres rart ut med hele blader i, så jeg tenkte at det kanskje bare skulle gi smak?

Brødkrum, er det bare vanlig loff som er delt opp??

Og til slutt; hvor mye muskat (for de som bruker det) pleier dere å ha i sausen? 

Mange spørsmål, men håper noen kan svare...

MamaQuilla
MamaQuillaInnlegg: 1885
06.03.13 12:27
RUFFEN23: 1 LITER melk til 120 g snør, 80 g hvetemel og 50 g permesan. I den andre oppskriften min derimot, skal det bare være 2 1/2 dl melk til 30 g smør og 20 g hvetemel. Greit nok at måleenheter varierer tenker jeg, men det er så ENORM forskjell på 2 1/2 dl og 1 hel liter melk. Spørsmål: hva bør jeg egentlig ha?

Tror du må sjekke hvilken formstørrelse de to oppskriftene er beregnet til, det ser vel bare ut som om den ene er til en stor form og den andre en liten. Uansett er jo oppskriften den samme om den er firedobbel eller ikke.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 33309
06.03.13 12:34

Vil ikke anbefale 120 gram snør i sausen... :-D Som det står over her, så er jo mengden avhengig av hvor stor form du har. Jeg synes 1 liter høres ekstremt mye ut, mens den andre var knapp. Tipper jeg bruker noe midt i mellom til en "vanlig" form.

Såvidt jeg så finhakket Hellstrøm stjerneanisen, men da bør man være forsiktig med mengden. Jeg pleier bare å la et par koke med. Det samme gjelder laurbærblad - dette tas ut, uansett.

Brødkrum er tørket brød - ikke delt opp. Pleier ikke å ha det på lasagnen, synes ikke det er nødvendig/passer helt.

Muskat - vær litt forsiktig, 1/4-172 teskje på en halv liter saus, vil jeg anslå som maks. Smak til!

sanila
sanilaInnlegg: 11967
06.03.13 12:39
DrSchwei: 172 teskje

Det er ganske mye til en saus, kan ikke anbefale dette:-)

Shimon
ShimonInnlegg: 10056
06.03.13 12:51

172 teskjeer vil være dødelig!

sanila
sanilaInnlegg: 11967
06.03.13 12:52
Shimon: 172 teskjeer vil være dødelig!

Vet det:-) men man får det garantert ikke ned.

RUFFEN23
06.03.13 13:47

Tusen takk for responsen til alle som har svart. Først og fremst; nei, jeg kommer på ingen måte til å ta 172 teskjeer med muskat i - jeg har jo naturligvis lest at man skal være litt forsiktig med dette krydderet, og lurer derfor bare på hva som regnes som "normal" mengde :)

Hellstrøm sier at hans lasagne er til "en stor form", og det var også han som mener det skal være 1 liter melk. Den andre oppskriften sier ikke noe konkret om hvor stor eller liten formen skal være, bare "smør en ildfast form". Så da regner jeg med at det er en helt vanlig standard størrelse på den.

Jeg synes også at det høres veldig mye ut med en liter melk, men til en helt vanlig form lasagne - hvor mye melk bør jeg ha? (jeg registrerer at en ovenfor sier et sted midt imellom, men jeg er ikke veldig god på kjøkkenet og foretrekker litt mer konkret)

Så hvis jeg forstod deg rett så skal stjerneanisen knuses og være i retten hele tiden mens laurbærbladene skal være oppi kjøttsausen noen minutter og så tas ut??

Shimon
06.03.13 13:54

Du må nesten prøve deg frem en tur. Oppskriftene sier jo bare en ildfast form, men som alle vet kommer jo den i mange forskjellige former....

Ville ikke hatt i stjerneanisen knust, men hel i sammen med kjøttsausen, den gir ganske mye smak...

DrSchwei
06.03.13 16:06

Mener det stod 172 i boka, men også mulig at jeg så feil... tror det stod 1 kg pepper i pepperkakedeigen også, samme bok.

Stjerneanisen KAN knuses (Hellstrøm gjorde det), men anbefaler heller å ta den hel i 1-2-3 stykker, og så la den koke med sammen med laurbærbladene (1-2). Sausen har godt av å koke 30 minutter, gjerne mye mer. Det er jo ellers bare å smake til - juster gjerne med litt en knype sukker.

Sommerseth
SommersethInnlegg: 1037
06.03.13 18:18
DrSchwei: 1/4-172 teskje på en halv liter saus

Den gode doktoren mente ikke å skrive 1/4-1/2 (!) teskje? Et stykke unna 172 iallefall....

DrSchwei
06.03.13 18:44

/ 7 / 7 - samme tast, det...

Sommerseth
06.03.13 19:27
DrSchwei: / 7 / 7 - samme tast, det...

Excactement ;)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 43618
06.03.13 19:31
RUFFEN23: Mange spørsmål, men håper noen kan svare...

Jeg fant like godt ett par andre oppskrifter på Lasagne.

http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/lasagne

http://dinmat.no/Lasagne

Her er Hellstrøms oppskrift på lasagne. I denne linken er det en link til tv-programmet, så du kan se hvordan Hellstrøm gjorde dette.

cannabisk
cannabiskInnlegg: 19
06.03.13 21:46

Til en stor form pleier jeg å bruke mellom 7,5 dl og 1 liter melk i bechamelsausen. Husk at sausen skal koke i 20-30 min, så den vil redusere noe.

Shimon
07.03.13 00:01
cannabisk: Til en stor form

Har du definisjonen på hvor stor en stor form er? :)

cannabisk
07.03.13 00:38

bruker en stelton ildfast form på 24*36cm

http://www.xo-profil.no/Produkter/Firmagaver/SkalerBoller/Stelton%20Ildfast%20form%2024X36cm.aspx

Someone
SomeoneInnlegg: 23296
07.03.13 09:59
DrSchwei: Stjerneanisen KAN knuses (Hellstrøm gjorde det), men anbefaler heller å ta den hel i 1-2-3 stykker

Litt avhengig av hvos stor porsjon man lager, men jeg tar ofte stjerneanisen og gyver løs med morteren når jeg f.eks skal lage bolognesesaus. Jeg liker normalt ikke lakris/anis-smaker, men når selv jeg ikke synes smaken blir for skarp så tror jeg "alle" kan klare det ;)

gourmande
gourmandeInnlegg: 12170
07.03.13 13:49
RUFFEN23: Hellstrøm sier at hans lasagne er til "en stor form"

Han antyder iallefall noe ved å si "stor".

Jeg blir oppgitt over oppskrifter med utsagn som "ha det hele i en ildfast form". Vel, enten blir det en liten klatt som blir helt borte i formen, eller man risikerer at innholdet omtrent renner over.

Det samme gjelder med bakeoppskrifter. "Hell deigen over i en rundform". Vel, rundformer kommer i 20cm omkrets, 22 og 24.

RUFFEN23
07.03.13 13:54
Someone: Litt avhengig av hvos stor porsjon man lager, men jeg tar ofte stjerneanisen og gyver løs med morteren når jeg f.eks skal lage bolognesesaus. Jeg liker normalt ikke lakris/anis-smaker, men når selv jeg ikke synes smaken blir for skarp så tror jeg "alle" kan klare det ;)

Jeg regner med at "malt stjerneanis", som var det eneste jeg fant i butikken, også funker bra? Hvor mye bør jeg da ha av dette oppi tomatsausen?

Shimon
07.03.13 14:04
gourmande: Jeg blir oppgitt over oppskrifter med utsagn som "ha det hele i en ildfast form". Vel, enten blir det en liten klatt som blir helt borte i formen, eller man risikerer at innholdet omtrent renner over.

Jeg ender som regel med det siste der, at det renner over under steking. Pasta utvider seg jo når den blir kokt, og det virker det nok som om jeg glemmer hver eneste gang!

Sommerseth
07.03.13 16:57
Shimon: Jeg ender som regel med det siste der, at det renner over under steking. Pasta utvider seg jo når den blir kokt, og det virker det nok som om jeg glemmer hver eneste gang!

Hehe, kjenner meg igjen i det! Rart at man aldri lærer...

DrSchwei
07.03.13 18:19
RUFFEN23: Jeg regner med at "malt stjerneanis", som var det eneste jeg fant i butikken, også funker bra? Hvor mye bør jeg da ha av dette oppi tomatsausen?

Det funker bra... ca 172 teskje, eller altså en halv til en ts ville jeg satset på først. Det skal jo ikke smake anis, det skal bare gi litt "krydret friskhet" til sausen, en liten spiss.

Forfun
ForfunInnlegg: 3925
07.03.13 18:44

Morsomt å lese oppskrift på lasagne. Det er det mange år siden jeg har brukt. En dæsh av det meste, tipper jeg bruker litt over en halv liter melk. Men lærte da noe, har ikke brukt stjerneanis i gruffet, det skal prøves!

Muskat pleier jeg å ta en hel nøtt og sette spissen av kniven inn og vri rundt. Enklere enn å rive vanlig. Setter mye smak, så prøvesmaker til passe. Tror ikke jeg bruker 1/4 teskje.

Kalle73
Kalle73Innlegg: 45576
08.03.13 14:27

Spinatlasagne er mye bedre!

Dessuten bruker jeg aldri eksakte mål på bechamelsaus, tar utgangspunkt i 90-100 gram smør og sper til det er passe konsistens....

Texas_John
Texas_JohnInnlegg: 1913
08.03.13 18:02
Kalle73: Dessuten bruker jeg aldri eksakte mål på bechamelsaus

Are you too lazy, or what is the reason? You feel it makes you more pro to not measure things?

Sommerseth
cannabisk
08.03.13 21:27
Sommerseth: Kan denne oppskriften være til hjelp? http://matografen.no/2013/03/lasagne-uten-antibiotikahest/

Cottage cheese i lasagne = fail

Kalle73
08.03.13 23:30
Texas_John: Are you too lazy, or what is the reason? You feel it makes you more pro to not measure things?

Nope, men jeg vet hvordan konsistensen skal være, så hvorfor kaste bort tida med å stå å fikle med et litermål?

Kalle73
08.03.13 23:31
cannabisk: Cottage cheese i lasagne = fail

Ja, den kan med alle fordeler byttes ut med en boks ricotta....

Sommerseth
09.03.13 18:26
cannabisk: Cottage cheese i lasagne = fail

Tja, har ikke prøvd selv, men er ikke spesielt glad i cottage cheese sånn i utgangspunktet heller. Blåmuggost derimot, DET gjør susen i bechamelsausen :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg