Hei!
Jeg har tenkt å gjøre et forsøk på å lage lasagne ved å mikse to ulike oppskrifter, men det er noen ting jeg lurer på som jeg håper noen med god peiling kan hjelpe meg med.
Den største utfordringen er den hvite bechamelsausen. Det som jeg stusser over er at i den ene oppskriften, som for øvrig er Eyvind Hellstrøm sin (som jo bør kunne det), så står det at det skal være 1 LITER melk til 120 g snør, 80 g hvetemel og 50 g permesan. I den andre oppskriften min derimot, skal det bare være 2 1/2 dl melk til 30 g smør og 20 g hvetemel. Greit nok at måleenheter varierer tenker jeg, men det er så ENORM forskjell på 2 1/2 dl og 1 hel liter melk. Spørsmål: hva bør jeg egentlig ha?
Det endre spørsmålet er om laurbærblad og stjerneanis, som også skal være med ifølge oppskriften. Skal disse to elementene (spesielt laurbærbladene) tas ut etter en stund, eller skal det være i hele tiden? Det står ingenting om det i oppskriften, men jeg synes det høres rart ut med hele blader i, så jeg tenkte at det kanskje bare skulle gi smak?
Brødkrum, er det bare vanlig loff som er delt opp??
Og til slutt; hvor mye muskat (for de som bruker det) pleier dere å ha i sausen?
Mange spørsmål, men håper noen kan svare...