Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mathallen i problemer?

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 22852
18.06.13 13:08

At noen virksomheter går konkurs er ikke noe stort problem, og slikt man må regne med når 30 "nye" konsepter starter opp på samme sted. Alle har ikke livets rett og noen går bedre enn andre. Jeg er faktisk overrasket over at ikke flere har stengt, og således tror jeg de fleste gjør det ganske bra

Det med vaskingen virker som en intern konflikt i renholdsselskapet, selv om det så ganske ille ut. Men mine erfaringer derfra har det ikke vært noe spesielt å utsette på toalettene når jeg har vært der

goggen43
goggen43Innlegg: 10429
18.06.13 13:09

de bør se på prisene , er veldig dyrt der.

McLovin
McLovinInnlegg: 8323
18.06.13 21:05

Mathallen er dømt til å mislykkes over tid. Den ligger rett og slett på feil sted. Ekstra negativ bonus er alle de strikte reglene, som at man ikke kan ta med seg en øl fra ett sted til et annet. Synd, for selve stedet er stilig. 

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 53383
18.06.13 22:38

Det er vel bare å innse det; man kan ikke forvente for mye av en mathall i et land der nasjonalretten er kjøttkaker og man har et begrep som heter  "søndagsmiddag"

Amra
AmraInnlegg: 581
18.06.13 23:05
ben_nevis: Det er vel bare å innse det; man kan ikke forvente for mye av en mathall i et land der nasjonalretten er kjøttkaker og man har et begrep som heter  "søndagsmiddag"

Du har en mildt sagt merkelig trang til å vinkle enhver diskusjon inn på din forakt for alt som er norsk, eventuelt din religiøse forherligelse av alt som har med EU og EU-land å gjøre. Mener du at norske gourmetkokker ikke har noen nevneverdige meritter å vise til? 

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 53383
19.06.13 11:23
Amra: Du har en mildt sagt merkelig trang til å vinkle enhver diskusjon inn på din forakt for alt som er norsk, eventuelt din religiøse forherligelse av alt som har med EU og EU-land å gjøre. Mener du at norske gourmetkokker ikke har noen nevneverdige meritter å vise til?

Jeg er vel ikke akkurat helt alene om å påpeke nivået på kostholdet vårt. Her er jeg på  linje med Helstrøm.

Det er tross alt ikke nasjonalretten turistene står i kø for å prøvesmake når de besøker landet vårt.....

(Innlegget ble redigert 19.06.13 11:24)

Bananskall
BananskallInnlegg: 3508
19.06.13 12:24
ben_nevis: nasjonalretten er kjøttkaker

Nasjonalretten er vel strengt tatt faarikaal? I den grad det kan kalles en offisiell betegnelse er det vel den retten som oftest blir nevnt. Baade lam og norsk sjomat har ihvertfall slaatt veldig an blant utlendinger jeg har hatt paa besok.

Ellers er vel omsetningen i Mathallen totalt sett over budsjett, og som nevnt av andre skal det vaere litt dynamikk i leietakerene foer man finner alle konseptene som passer. At det er nettopp von Porat som gikk konkurs er jo synd, konseptet virket spennende og jeg hadde planlagt aa besoke stedet naar jeg er tilbake paa ferie i Norge i sommer.

Stusser over alle negative holdninger til Mathallen fordi den ikke oppfyller akkurat deres forventninger. En mathall er da bedre enn ingen, og hvis noen vil aapne en mathall paa Oslo S er det fritt frem for det. En lokaliseringsdebatt for et privat initiativ er helt irrelevant.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 30876
22.06.13 16:37
Bananskall: Ellers er vel omsetningen i Mathallen totalt sett over budsjett, og som nevnt av andre skal det vaere litt dynamikk i leietakerene foer man finner alle konseptene som passer. At det er nettopp von Porat som gikk konkurs er jo synd, konseptet virket spennende og jeg hadde planlagt aa besoke stedet naar jeg er tilbake paa ferie i Norge i sommer. Stusser over alle negative holdninger til Mathallen fordi den ikke oppfyller akkurat deres forventninger. En mathall er da bedre enn ingen, og hvis noen vil aapne en mathall paa Oslo S er det fritt frem for det. En lokaliseringsdebatt for et privat initiativ er helt irrelevant.

Ja, det er helt naturlig at ting skiftes ut.

Negative holdninger knytter seg vel først og fremst til forventninger hva en "mathall" skal romme, og hvordan man skal definere "mathall". Etter min mening lever den ikke opp til manges forventninger til hva en mathall, i internasjonal målestokk skal være.

Isolert sett er jo Mathallen bedre enn ingen mathall. Men relevant er jo det at private aktører har tatt begrepet "Mathallen Oslo" i bruk, og med den etableringen blir et trolig en høyere terskel for å etablere en "skikkelig mathall" andre steder. I stedet har vi fått denne på Vulkan og den på Skøyen.

Når 45 prosent av omsetningen er på restaurantene og 55 på matsalg, er begrepet litt utvannet. Enda verre er det kanskje at Dagbladet omtaler et som et "minglested for kjendiser". Det var vel ikke meningen?

(Innlegget ble redigert 22.06.13 16:39)

Alltid_Uansett
Alltid_UansettInnlegg: 7770
22.06.13 23:50
DrSchwei: Isolert sett er jo Mathallen bedre enn ingen mathall. Men relevant er jo det at private aktører har tatt begrepet "Mathallen Oslo" i bruk, og med den etableringen blir et trolig en høyere terskel for å etablere en "skikkelig mathall" andre steder. I stedet har vi fått denne på Vulkan og den på Skøyen. Når 45 prosent av omsetningen er på restaurantene og 55 på matsalg, er begrepet litt utvannet. Enda verre er det kanskje at Dagbladet omtaler et som et "minglested for kjendiser". Det var vel ikke meningen?

Nå bor jeg på Frogner, midt mellom disse mathallene. Var veldig begeistret da jeg leste om opprettelsen av disse hallene; endelig tenkte jeg, nå skal det bli sving på sakene. Med sakene mener jeg at kvalitetsråvarer skulle komme i fokus. Jeg så for meg kompromissløse butikker som bugnet av de beste råvarer, norske eller ei.

Alt i alt har dette skuffet så enormt at jeg ikke har handlet der siden de åpnet. Det ensidige fokuset på norske varer, ikke de beste varene var noe av det første som slo meg. Skuffende utvalg med tilhørende dyre priser gjør at jeg holder meg langt unna disse hallene. Det er faktisk lite av varene som selges som ikke kan fåes tak i på en godt utstyrt dagligvareforretning. Det eneste som har skilt seg ut med positivt fortegn er ostedisken i mathallen på Skøyen. Den kan jeg tenke meg å besøke igjen.

DrSchwei
23.06.13 16:49
Alltid_Uansett: Det er faktisk lite av varene som selges som ikke kan fåes tak i på en godt utstyrt dagligvareforretning.

Ja, det er også min konklusjon, at man stort sett har et bredere utvalg på f.eks. Jacobs eller Ultra om man skal handle inn til en festaften. "Mathallen" har blitt mer et treffsted enn et innkjøpssted. Har også inntrykk av at det er "hypet" så mye, at man kan stille spørsmål om det er noe som varer noe særlig lenge utover nyhetens interesse.

Alltid_Uansett
Alltid_UansettInnlegg: 7770
23.06.13 17:46
DrSchwei: Ja, det er også min konklusjon, at man stort sett har et bredere utvalg på f.eks. Jacobs eller Ultra om man skal handle inn til en festaften. "Mathallen" har blitt mer et treffsted enn et innkjøpssted. Har også inntrykk av at det er "hypet" så mye, at man kan stille spørsmål om det er noe som varer noe særlig lenge utover nyhetens interesse.

Helt enig. Var dog innom Maschmanns idag fordi det er en av de nærmeste søndagsåpne butikkene. Kjøpte med noe svinedyr pasta da den så fantastisk ut, så den gleder jeg meg til å prøve. Endte også opp med å prøve pizzaen deres, da jeg så den ble bakt i vedfyrt ovn. Ifølge ekspeditøren var pizzabakeren fra Italia og en av de beste i Norge (hvordan man måler sånt aner jeg ikke). Pizzaen var bra den, med kanskje den beste bunnen jeg har smakt i Norge. Resten var også veldig likt det man får servert i Italia, men synes de var litt vel gjerrige med toppingen. 

(Innlegget ble redigert 23.06.13 17:47)

gourmande
gourmandeInnlegg: 11983
23.06.13 18:44
DrSchwei: "Mathallen" har blitt mer et treffsted enn et innkjøpssted.

Jeg har altså ennå ikke rotet meg ned dit, men mener du at det har blitt et sted "å se og bli sett"?

Jeg har brukt Jacobs så lenge jeg har bodd her i distriktet, dvs ca 39 år, både som cateringleverandør til begge barndåpene - den gangen jeg ikke var særlig glad i å lage mat/ikke hadde så mye tid - og senere, når tiden har tillatt det og matinteressen har økt - som min beste leverandør når jeg skal flotte meg.

Og, det Jacobs ikke har - det skaffer de. Man må bare planlegge litt:-) Er klar over at dette kan virke som uhemmet reklame, men de har vært fantastiske og snudd seg raskt på hælen mang en gang for min skyld. I et lite lokalmiljø er det viktig.

(Innlegget ble redigert 23.06.13 18:51)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 35461
23.06.13 18:54
gourmande: Jeg har brukt Jacobs så lenge jeg har bodd her i distriktet, dvs ca 39 år, både som cateringleverandør til begge barndåpene - den gangen jeg ikke var særlig glad i å lage mat/ikke hadde så mye tid - og senere, når tiden har tillatt det og matinteressen har økt - som min beste leverandør når jeg skal flotte meg.
Og, det Jacobs ikke har - det skaffer de. Man må bare planlegge litt:-) Er klar over at dette kan virke som uhemmet reklame, men de har vært fantastiske og snudd seg raskt på hælen mang en gang for min skyld. I et lite lokalmiljø er det viktig.

Når det kommer til råvarer, så er det ingen grunn til å gå over bekken etter vann. Lite de har å tilby i Mathallen som du ikke kan få på Jacobs. 

DrSchwei
24.06.13 19:41
gourmande: eg har altså ennå ikke rotet meg ned dit, men mener du at det har blitt et sted "å se og bli sett"?

Har ikke vært der nok ganger til å konstatere det for egen regning, men omtalen og hva jeg høre blir sagt så tyder det vel litt på det, men slik er jo det ofte med nye steder, uansett. Men når man ikke får noe annet der enn man får andre steder, så er jo det ikke maten i seg selv som lokker.

Bananskall
BananskallInnlegg: 3508
24.06.13 20:49
DrSchwei: Ja, det er også min konklusjon, at man stort sett har et bredere utvalg på f.eks. Jacobs eller Ultra om man skal handle inn til en festaften.

Det kan man vel si om markeder i utlandet også? Både skinkene og kirsebærene kan like gjerne kjøpes på supermarkedet som på markedet der også. Hvilke spesielle ting er det egentlig som savnes? Hvis man tenker på større utvalg av eksotiske varer stemmer jo ikke det heller helt overens med kontinentale markeder, de er jo gjerne ganske på lokal mat.

Angående navnet er vel ikke akkurat det noe sperre for andre aktører, kan ikke se at det er noe problem at de kaller det et marked i stedet for en hall? 

eagle56
eagle56Innlegg: 1128
01.07.13 08:49

Har vært i Mathallen endel ganger nå og må konkludere med at det er artig å gå der, det er litt liv og røre, men jeg klarer meg bra med lokal Menybutikk pluss Makwans kjøtt et annet sted på Løkka.

Klart det er flott å få spesielle norskproduserte oster, mye godt fra lokale i Valdres osv osv. Men mye er unødvendig dyrt, bare for å være eksklusivt føler jeg.

Hadde vi hatt en annen landbrukspolitikk uten skyhøye toll - murer og med " fri flyt " av mat ville nok bildet vært et helt annet.

bobjim37
bobjim37Innlegg: 1573
03.07.13 13:51

Mathallen i seg selv er vel ikke i trøbbel. Har et bestemt inntrykk av at det samlet sett er en suksess.

At enkelte etablissementer der inne sliter er vel ikke spesiellt overraskende.

DrSchwei
19.07.13 12:17
bobjim37: Mathallen i seg selv er vel ikke i trøbbel. Har et bestemt inntrykk av at det samlet sett er en suksess. At enkelte etablissementer der inne sliter er vel ikke spesiellt overraskende.

Joacim Lund, Aftenpostens profilerte kommentator og matkjenner, og Oslo-kjenner, skriver i dag under overskriften "Mathallen sliter".

Han antyder vel at et skyldes at folk bare vil ha billige varer...

... men han er også inne på at det kan skyldes, tross alt, at den ligger feil plassert og blant annet at Mathallen er mer oppplevelse enn innkjøpssted.

Det har kommet ham for øret at det er flere i Mathallen som kommer til å gå dukken.

Jeg skrev jo i en annen tråd at tallene, som de skrytte av, altså besøkstallene, viser at hver person kjøper varer for 100 kr hver - det holder selvsagt ikke.

goggen43
19.07.13 12:29
DrSchwei: Han antyder vel at et skyldes at folk bare vil ha billige varer... ... men han er også inne på at det kan skyldes, tross alt, at den ligger feil plassert og blant annet at Mathallen er mer oppplevelse enn innkjøpssted. Det har kommet ham for øret at det er flere i Mathallen som kommer til å gå dukken. Jeg skrev jo i en annen tråd at tallene, som de skrytte av, altså besøkstallene, viser at hver person kjøper varer for 100 kr hver - det holder selvsagt ikke.

Det som er feil med mathallen de har luksus prsier og klarer ikke å levere luksus produkter.

Sist var der, så valgte å gå på do hos maccern på Majorstua eter å ha tatt en titt.

Denne Vardøen som kun er ute etter enkel profitt og som sikkert har egen toalett er det greit å sette seg på hesten å si det ikke er slik som vi kunder opplever.

Når stedet oppleves som en feriekoloni så kan Vardøen bare rulle inn.

DrSchwei
19.07.13 12:38
goggen43: å ha tatt en titt.

Det er mange som tar en titt, og bare det, ja. "Minglested for kjendiser", skrev Dagbladet. Det høres jo ut til at hypen kan bli litt farlig... Synes det er synd, men det er enda mer synd at en fiasko kan gjøre det umulig å prøve det samme igjen et annet sted.

goggen43
19.07.13 12:42
DrSchwei: Det er mange som tar en titt, og bare det, ja. "Minglested for kjendiser", skrev Dagbladet. Det høres jo ut til at hypen kan bli litt farlig... Synes det er synd, men det er enda mer synd at en fiasko kan gjøre det umulig å prøve det samme igjen et annet sted.

Spiste der jeg da, men tittet bare på den dassen, den var misserabel og sønnen min som går på skole i nærområdet sier det er slik bestandig.

Har en storfavoritt når det gjelder bra mat og luksus resten det er braserie France, det er av en helt annen klase en denne mathallen.

DrSchwei
19.07.13 12:44
goggen43: Har en storfavoritt når det gjelder bra mat og luksus resten det er braserie France, det er av en helt annen klase en denne mathallen.

Bra, har aldri spist der, men flere ganger tenkt på det. Er vel åpent i hele sommer, så vurderer å bare gå dit. Ligger bare 3 minutter fra jobben..

goggen43
19.07.13 12:48
DrSchwei: Bra, har aldri spist der, men flere ganger tenkt på det. Er vel åpent i hele sommer, så vurderer å bare gå dit. Ligger bare 3 minutter fra jobben..

Har aldri prøvd hverken contiental eller grand, føler brasserie France gir meg den luksus jeg forventer og føler meg konge der. _)

DrSchwei
21.07.13 19:25

Her er Lunds kommentar:

http://www.osloby.no/sulten/Vi-handler-ikke-nok-i-Mathallen--7259172.html#.UewUwW09VXs

Synes det er feil å skyte på "folk" her, det er jo, som flere av FB-kommetarene er inne på, en god omsetning av kvalitetsvarer i andre butikker.

Man får jo ikke alt på Mathallen, og svært lite man ikke får andre steder, og når den ligger usentralt til, og det oppleves som dyrt, så er det ikke så rart at spådommene har slått til.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 20378
21.07.13 21:52
DrSchwei: Her er Lunds kommentar:

Ser ut som jeg traff med åpningsinnlegget mitt.

Mulig vi ligger akkurat litt for langt unna, men Statistisk sentralbyrå flytter i januar 2014 sine 500 ansatte til toppen av Telthusbakken.

Men det er vel omtrent samme problem man har med økologisk mat. Mange sier de vil handle det, men når man står i butikken så velger man det bort.

DrSchwei
21.07.13 22:11
VivaLV: Mulig vi ligger akkurat litt for langt unna, men Statistisk sentralbyrå flytter i januar 2014 sine 500 ansatte til toppen av Telthusbakken. Men det er vel omtrent samme problem man har med økologisk mat. Mange sier de vil handle det, men når man står i butikken så velger man det bort.

Blir jo et stykke, dessuten ned-opp, og utenfor "naturlig" spaserområde - lite annet på veien dit.

Mathallen var jo fremfor alt ganske hypet av media. De to matskribentene i Aftenposten, Ekern og Lund, var jo svært så fornøyde etter første besøk, og Ekern ga "terningkast 6", mens Lund holdt litt tilbake pga manglende prismerking. 

Ellers er dette med serveringssteder også kanskje også et lite hinder for salg av mat - for egen del, hvis jeg har anledning, tar jeg gjerne en øl eller tre og en matbit, da blir det ikke så fristende å handle etterpå - i alle all ikke storhandel..

.

malacay3
malacay3Innlegg: 10496
22.07.13 21:48

Selv hender det jeg går dit, og jeg liker meg der. Problemet er at det er en haug meg spsisesteder/barer som også har utsalg. Men jeg tror ikke det er prisnivået, det er norsk landbrukspolitikk.

De er nødt til å selge alkohol forå tjene pemger. Men 62 i baren til Vardøen kontra 80 på aker brygge er ikke dyrt.  Men det er ikke en mathall, det er blitt e bisak. Men vi kommer nok aldri til å få en mathall sp lenge vi har den importpolitikken ci har.

Malacay

DrSchwei
23.07.13 10:42
malacay3: Men vi kommer nok aldri til å få en mathall sp lenge vi har den importpolitikken ci har.

Det er også et poeng at det rett og slett er få nordmenn som er veldig opptatt av mat og drikke. Så jeg vil stå fast på at en slik mathall i alle fall burde ha en bedre beliggenhet, og også mer variasjon i form av noen butikker som selger varer til "vanlige" priser. Det er få som vil prioritere å kjøpe mesteparten av sin mat der varene er langt dyrere enn snittet.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 20378
23.07.13 11:15

Det ble vel kalt en "mini-mathall" Operapassasjen i Oslo. Usikker på hvor mange av stedene som fremdeles er igjen der. Var det også ikke meningen at det som ble Grønlands Basar skulle være mer mathall-lignende enn det det har blitt?

Noen som har vært på Public Market i Seattle? Jeg trur nærhet til sjøen og med basis av varer fra sjøen hadde hatt mer mulighet for å lyktes. I tillegg at man bygger ut noe allerede eksisterende. F.eks. bryggen i Bergen.

Men det er jo langt unna Oslo.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg