Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aperol

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42813
20.08.13 19:53

Aperol er tydeligvis på hugget. Overalt på strekningen Bulgaria-Romania-Tyskland annonseres det heftig for Aperol - en drikk jeg knapt har hørt om før i år.

Det er særlig i Spritz-sammenheng det annonseres, og jeg har allrede rukket å drikke det to ganger. Ganske godt og friskt, og mer lettlikt enn Campari?

Noen som har et godt forhold til Aperol?

bennyen
bennyenInnlegg: 11699
20.08.13 22:15

Ja. Det er godt med prosecco oppi:)

elicar
elicarInnlegg: 112
20.08.13 22:20

Det er vel en 2- 3 år siden jeg første gangen prøvde Spritz i Hamburg. 

Ja, det kan være ganske godt med et glass, men jeg syns drikken lett kan bli for søt. Lager du den selv så vær forsiktig med mengden av Alperol.

fisto
fistoInnlegg: 28816
20.08.13 22:22
DrSchwei: Det er særlig i Spritz-sammenheng det annonseres,

Spritz er jo nærmest "oppfunnet" i  Venedig:-) Artig historie det der.
Aperol er vel laget av bitre appelsiner og rabarbra + et par urter.

Prøvde Spritz med Aperol og med Campari da jeg var der. Jeg likte den røde best, men der var selskapet delt:-) I Tyskland ligger visst Aperol på 15%. Mye sterkere enn i Italia. (11%). Blandet med Prosecco er det jo godt, da:-)

fisto
20.08.13 22:23
elicar: syns drikken lett kan bli for søt.

Jeg også. Derfor foretrekker jeg den med Campari.
Helst i solen ved Canal Grande:-)

(Innlegget ble redigert 20.08.13 22:25)

DrSchwei
21.08.13 00:30

Den er vel søt som aperitif, helt enig! Det merkelige er jo at jeg aldri har sett denne før - og den har vært "ute av sinne" til denne massive markedsføringen i år.

Det må dessverre nevnes at i Varna på et sted i gågata fikk jeg denne servert "helt flat", jeg orket på det stadiumet overhodet ikke å klage, dog.

Tinkler
TinklerInnlegg: 12558
21.08.13 01:39

Trodde det stort sett bare var gamle kjerringer som drakk denslags.

(Innlegget ble redigert 21.08.13 01:40)

fisto
21.08.13 01:46
Tinkler: Trodde det stort sett bare var gamle kjerringer som drakk denslags.

Nei. De drikker Sherry

Tinkler
TinklerInnlegg: 12558
21.08.13 21:57
fisto: Nei. De drikker Sherry

Jeg forbinder også søte likører med gamle damer

fisto
21.08.13 22:15
Tinkler: Jeg forbinder også søte likører med gamle damer

:-)

Men det spørs om den nye generasjonen eldre damer fortsetter med den tradisjonen. Blir vel mer spritz og champagne med dem. Samt gode røde viner.

DrSchwei
21.08.13 23:36

Tipper at Aperol "kommer til Norge" neste år, er jo alltid litt sent ute, vi der oppe... :-)

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5396
22.08.13 00:59
DrSchwei: Den er vel søt som aperitif, helt enig!

Prøv en Aperol Sour. 

Aperol, appelsin, sitron og sukkerlake shakes på is og server i et glass med is. 

Sitrusen balanserer av sødmen og gir smak, men kan gi litt vel mye syre, derav sukkerlaken. Synes det er et godt alternativ på en varm sommerdag.

Poke
PokeInnlegg: 7559
22.08.13 13:31
DrSchwei: Tipper at Aperol "kommer til Norge" neste år, er jo alltid litt sent ute, vi der oppe... :-)

Aperol finnes allerede i Vinmonopolet sitt sortiment.

(Innlegget ble redigert 22.08.13 13:33)

DrSchwei
23.08.13 18:46
Poke: Aperol finnes allerede i Vinmonopolet sitt sortiment.

Jepp, regnet med det, men når jeg skrev "kommer til Norge", mente jeg det litt annerledes. Les: "Jeg har vært ute i den store verden og sett hvordan de lever der, og nå spår jeg at Aperol også bli populært (mer enn i dag) også i Norge neste år" ;-)

Poke
PokeInnlegg: 7559
24.08.13 09:52
DrSchwei: Jepp, regnet med det, men når jeg skrev "kommer til Norge", mente jeg det litt annerledes. Les: "Jeg har vært ute i den store verden og sett hvordan de lever der, og nå spår jeg at Aperol også bli populært (mer enn i dag) også i Norge neste år" ;-)

Stusset litt. For Polet var vel det første du ville sjekket ut.;o)

bennyen
bennyenInnlegg: 11699
26.08.13 18:41
fisto: Nei. De drikker Sherry

- og portvin til småkakene :)

(Innlegget ble redigert 26.08.13 18:42)

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5396
08.09.13 20:45
DrSchwei: Jepp, regnet med det, men når jeg skrev "kommer til Norge", mente jeg det litt annerledes. Les: "Jeg har vært ute i den store verden og sett hvordan de lever der, og nå spår jeg at Aperol også bli populært (mer enn i dag) også i Norge neste år" ;-)

Fikk faktisk anbeaflt en Aperol Sour en gang i juni/juli i Trondheim av en dyktig bartender.

Bor nå i Spania, og her finnes den, men er overgått av en GT-mote som gjør at de nesten ikke har annet enn gin og forskjellige varianter av tonic. 

DrSchwei
09.09.13 13:58
vanlig_fyr: Fikk faktisk anbeaflt en Aperol Sour en gang i juni/juli i Trondheim av en dyktig bartender. Bor nå i Spania, og her finnes den, men er overgått av en GT-mote som gjør at de nesten ikke har annet enn gin og forskjellige varianter av tonic.

Hm, ja det virker som om det kommer i skuddet.

Spania ?! Det høres fortreffelig ut. GT har vel vært på mote ganske lenge der, var innom en i Valencia for to år siden der de hadde et enormt utvalg - sikkert over 100 typer, og alt ble servert i ballongglass. For øvrig lå stedet rett ved restauranten RIFF, der jeg spiste et bedre måltid.

Jeg tok også en GT før jeg besøkte Elena i San Sebastian. :-)

Aperol så jeg ikke.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29336
09.09.13 13:59

Høres ut som et partydop. 

DrSchwei
30.10.14 21:46

Og det gikk et år før trenden kom hit, ser det ut til:

http://www.klikk.no/mat/drikke/article933825.ece

DrSchwei
21.07.15 21:37

Ser på visse sosiale medier at Aperol er kommet virkelig for fullt i 2015 - selv om været ikke er det beste.. :-)

DrSchwei
02.08.17 19:48

Og i 2017 er det rett og slett blitt irriterende mye. Tror det har vært nesten et 10-talls Aperol-bilder i min Facebook-strøm denne sommeren. Det er overalt.

Og på et forum for flypratere inviteres det ikke lenger bare med "fly og øl" eller "fly og vin", nå nevnes også Aperol.

DrSchwei
11.10.17 22:48

Og fire år tok det før VG oppdaget det samme :-D

VG følger etter VGD-trendene

bulmerson
bulmersonInnlegg: 1793
18.10.17 21:29
DrSchwei: Aperol er tydeligvis på hugget

Gratulerer med å fange opp trender LENGE før de når Norge. 

For det er først i 2016 hvor jeg registrert "buzz" om denne drikken. 

For egen regning vil jeg si at den smaker ræva

DrSchwei
19.10.17 09:10
bulmerson: Gratulerer med å fange opp trender LENGE før de når Norge. For det er først i 2016 hvor jeg registrert "buzz" om denne drikken. For egen regning vil jeg si at den smaker ræva

Hehe, synes bare det er litt artig at det tok SÅ lang tid før det kom fra Øst- og Mellom-Europa til Norge. Drakk en i Lisboa også i sommer,  men selv om det er gode smaker, så blir det for søtt for meg - og dessuten altfor svakt i alkohol. Og for meg er jo dette virkelig en drink som er gått heeeeeeeeeeeeeeeelt av moten :-D Og på snakk om et - jeg pleier egentlig å like å gå litt motstrøms, eller i alle fall være tidlig ute - kan skryte på meg at jeg var på Cuba et par år før Mojito ble populært, og rosévin drakk jeg lenge før det ble in...

(Innlegget ble redigert 19.10.17 09:11)

fargerik
fargerikInnlegg: 46517
19.10.17 09:40
DrSchwei: Hehe, synes bare det er litt artig at det tok SÅ lang tid før det kom fra Øst- og Mellom-Europa til Norge. Drakk en i Lisboa også i sommer, men selv om det er gode smaker, så blir det for søtt for meg - og dessuten altfor svakt i alkohol. Og for meg er jo dette virkelig en drink som er gått heeeeeeeeeeeeeeeelt av moten :-D Og på snakk om et - jeg pleier egentlig å like å gå litt motstrøms, eller i alle fall være tidlig ute - kan skryte på meg at jeg var på Cuba et par år før Mojito ble populært, og rosévin drakk jeg lenge før det ble in...

For å si det rett ut, så tar jeg heller en kopp kaffe enn en drink.

Kanskje jeg er litt traust, men min alkohol er øl, og en sjelden gang en whisky. Mye å velge mellom bare der.

Skal jeg briefe og dra en runde, tester jeg bartenderen ved å rive i en runde med margarita. Det sies at man kan bedømme bartenderens kompetanse ved å bestille margarita.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49597
19.10.17 09:50
fargerik: Det sies at man kan bedømme bartenderens kompetanse ved å bestille margarita.

Hmm, det betinger vel at man har kompetanse på margarita selv?

Jeg som stort sett bare drikker GT og kanskje en mojito må da leve i villrede, eller? ;-?

Apropos "min alkohol", så er det uten tvil vin. Vin er altfor godt.

Så kan vi jo lage en uhøytidelig meningsmåling om foretrukken alkohol, og da har vi foreløpig:

Øl  1
Vin  1
Sprit  0

Klipp og lim og gi beskjed, så vi kan få kartlagt dette forumets drikkevaner en gang for alle. :-O

fargerik
fargerikInnlegg: 46517
19.10.17 10:19
KingKongHalvor: Hmm, det betinger vel at man har kompetanse på margarita selv? Jeg som stort sett bare drikker GT og kanskje en mojito må da leve i villrede, eller? ;-? Apropos "min alkohol", så er det uten tvil vin. Vin er altfor godt. Så kan vi jo lage en uhøytidelig meningsmåling om foretrukken alkohol, og da har vi foreløpig: Øl 1
Vin 1
Sprit 0 Klipp og lim og gi beskjed, så vi kan få kartlagt dette forumets drikkevaner en gang for alle. :-O

Gin?

Det er heller ikke min greie. Men jeg er så rar at jeg setter pris på en ouzo når vi er på gresk eller en grappa når vi er på italiensk, men det er mest en slags rutine...eller en rituell handling.

Vin var jeg glad i før, men jeg tror jeg er blitt litt allergisk. Jeg blir alltid uvel av vin, selv i små mengder. Spesielt tung rødvin type Cabernet Savignon. Og da er det jo like greit å la det være.

Jeg drikker ett glass champagne i året, og det er det glasset vi får når vi setter oss i flyet til Bangkok :-)

(Innlegget ble redigert 19.10.17 10:22)

DrSchwei
19.10.17 10:43
KingKongHalvor: Øl 1
Vin 1
Sprit 0

Sett meg opp på sprit!

Det kan jeg drikke ubegrenset av. Neida - men jeg whisky er nå en gang en lidenskap. Men jeg drikker mye øl og vin også. Alltid vin til mat, øl som sosial hyggedrikk. Veldig sjelden jeg drikker øl hjemme, med mindre det er på balkongen (halvsosialt?) eller har besøk. Vin drikkes stort sett bare til mat. Ellers styrer jeg unna alkohol på hverdager. Blir ikke fristet, for blir bare sliten av det og sover dårlig.

bulmerson
bulmersonInnlegg: 1793
19.10.17 14:08
KingKongHalvor: Hmm, det betinger vel at man har kompetanse på margarita selv? Jeg som stort sett bare drikker GT og kanskje en mojito må da leve i villrede, eller? ;-? Apropos "min alkohol", så er det uten tvil vin. Vin er altfor godt. Så kan vi jo lage en uhøytidelig meningsmåling om foretrukken alkohol, og da har vi foreløpig: Øl  1
Vin  1
Sprit  0 Klipp og lim og gi beskjed, så vi kan få kartlagt dette forumets drikkevaner en gang for alle. :-O

Sett meg opp på øl og sprit. 

Vin er for kjerringer

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg