Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kitchen Aid vs Kenwood Major

NYTT TEMA
Gudfaren
GudfarenInnlegg: 42780
26.08.13 17:09

Fruen er hobbykonditor. Utdanna, men jobber ikke med det. 
Lager ofte kaker, og Kenwood Major, som ble kjøpt for 4 år siden er flittig brukt.

Nå vurderer jeg å kjøpe en Kitchen Aid til henne i stedet, men lurer på hvordan disse egentlig er?
Er de verdt pengene, og hvilke av disse to ville du ha valgt? 

feiekost
feiekostInnlegg: 5103
26.08.13 17:26
Gudfaren: Fruen er hobbykonditor. Utdanna, men jobber ikke med det. 
Lager ofte kaker, og Kenwood Major, som ble kjøpt for 4 år siden er flittig brukt. Nå vurderer jeg å kjøpe en Kitchen Aid til henne i stedet, men lurer på hvordan disse egentlig er?
Er de verdt pengene, og hvilke av disse to ville du ha valgt?

Jeg håper ikke at jeg fornærmer damene med dette innlegget her. Jeg har prøvd både Kenwood Major, Kitchen Aid, Bosch MUM og andre maskiner til kakebakst og gjærbakst.

Kitchen Aid tar seg godt ut på kjøkkenbenken har jeg hørt, men det er ikke det jeg ser etter når jeg skal ha meg en kjøkkenmaskin. Jeg ser etter hva slags kvaliteter den har. Kitchen Aiden er en relativt liten maskin. Jeg skulle doble oppskriften min på ostekake med Kitchen Aid, men den taklet ikke det. Røren ble akkurat litt for stor for bollen. Hvis du skal lage èn kake med den, så går det fint. Den er i for seg også mer stillegående enn Kenwood Major og har grei piskefunksjon. 

Jeg har hatt Kenwood Major i snart åtte år og den er jeg meget fornøyd med. Jeg kan lage tre ostekaker på en gang med den, tre verdens beste og den tar 17 eggehviter på en gang. Som du sikkert skjønner har jeg behov for en maskin som tar store porsjoner. Kenwooden er sterk og har fantastisk piskefunksjon. Baker også litt brød av og til og Kenwooden er også god der. 

Jeg anbefaler Kenwood Major på det sterkeste. Det er mange damer som sier til meg at Kitchen Aid er lekker å se på, men jeg verken syns den er lekker eller bedre i aksjon enn Kenwood. Ulemepen med Kenwooden er at den bråker litt mer enn de fleste andre, men du verden for noen fantastiske resultater du får så det er verdt det. 

(Innlegget ble redigert 26.08.13 17:28)

gourmande
gourmandeInnlegg: 12539
26.08.13 17:31
feiekost: Jeg anbefaler Kenwood Major på det sterkeste.

Noen av mine venninner har hatt store Kenwood-maskiner i over 30 år, og får ikke rost dem nok. Så, hvis jeg idag skulle trenge en kjøkkenmaskin, er jeg ikke i tvil.

Til min lille husholdning duger det med en foodprocessor, en blender og en god gammeldags mixmaster, pluss en stavmixer. Men jeg baker ikke så mye da:-)

(Innlegget ble redigert 26.08.13 17:40)

feiekost
26.08.13 17:58
gourmande: Noen av mine venninner har hatt store Kenwood-maskiner i over 30 år, og får ikke rost dem nok. Så, hvis jeg idag skulle trenge en kjøkkenmaskin, er jeg ikke i tvil. Til min lille husholdning duger det med en foodprocessor, en blender og en god gammeldags mixmaster, pluss en stavmixer. Men jeg baker ikke så mye da:-)

Du sier noe der. Det handler absolutt om hva slags behov man har. Det er ikke alle som syns at de trenger store maskiner. Men jeg har behov for det. :)

Jeg får heller ikke rost Kenwood-maskinene nok. De er robuste, sterke og pålitelige år etter år. 

(Innlegget ble redigert 26.08.13 17:59)

Unnskyldningen
UnnskyldningenInnlegg: 24379
26.08.13 17:59

Hvorfor vurderer du å kjøpe KA når dere allerede har kenwood major ?

feiekost
27.08.13 00:34
Unnskyldningen: Hvorfor vurderer du å kjøpe KA når dere allerede har kenwood major ?

Godt spørsmål. Kenwood Major er den beste kjøkkenmaskinen som er å få tak i. 

Unnskyldningen
UnnskyldningenInnlegg: 24379
27.08.13 00:44
feiekost: Godt spørsmål. Kenwood Major er den beste kjøkkenmaskinen som er å få tak i.

Alt etter behov.

KM's kraftigere motor gjør den jo bedre egnet for større prosjekter innen bakst.

Er det mindre prosjekter vil KA's finere design og lavere støynivå komme godt med, selv om KM teknisk sett er bedre ja.

Kunne som sagt forstått spørsmålet hvis det var snakk om å kjøpe seg kjøkkenmaskin og det stod mellom disse to alternativene, men når man allerede har ganske så ny KM så virker det hele ganske så meningsløst.

(Innlegget ble redigert 27.08.13 00:46)

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 12085
27.08.13 23:49

Styr unna KA. Bare en gimmick som dessverre altfor mange går på. Skal man ha kjøkkenmaskin så finnes det bare et alternativ, Kenwood...

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34725
14.12.16 18:59

Drar opp igjen denne da det er aktuelt med kjøkkenmaskin.

Er det bare å se på Kenwood Major med 1500 watt motor?

Hva med den svenske Assistent?

Klarer Majoren brøddeiger ordentlig?

Someone
SomeoneInnlegg: 24255
15.12.16 14:35
rosmebraad: Klarer Majoren brøddeiger ordentlig?

Min major titanium klarer i hvertfall det

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4507
15.12.16 20:49
DrSchwei: http://www.tek.no/artikler/samletest-kjokkenmaskiner-vi-tok-inn-ni-kjokkenmaskiner-for-a-finne-den-aller-beste/365941

300W motor i Kitchen Aid høres veldig lite ut f.eks. sammenlignet med en håndmikser/miks-master som gjerne er på 150-300 W. Sjekket KA på Lefdal.no, 300W i flere modeller der og.

rosmebraad
15.12.16 21:26

Bra, lurer på om det er like greit å kjøpe Major Titanium med den store pakken med ekstrautstyr med én gang.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41964
16.12.16 09:13
KapteinKaos: 300W motor i Kitchen Aid høres veldig lite ut f.eks. sammenlignet med en håndmikser/miks-master som gjerne er på 150-300 W. Sjekket KA på Lefdal.no, 300W i flere modeller der og.

Ja, men har hørt via-via at antall Watt nødvendigvis ikke er en indikasjon på hvor bra/kraftig en maskin er. Det viser vel også testen - det er ingen åpenbar sammenheng. Når det er sagt ville jeg valgt noe annet enn Kitchen Aid uansett - litt fordi det er noe man ser overalt, og det er ikke til å komme fra at det er temmelig dyre i forhold til hva man får.

Selv er jeg på jakt etter en maskin, men baker svært sjelden og har klart meg godt uten maskin i 50 år. Derfor vurderte jeg tilbudet fra Kitchn på Bodum-maskiner til 1000 kr, men ser nå at disse er utsolgt. De skårer ganske dårlig i test, men da med et utgangspunkt i pris på over 3000 kr.

(Innlegget ble redigert 16.12.16 09:15)

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1536
17.12.16 15:15

Hadde min Kenwood major i 20 år før den tok kvelden,kjøpte ny samme dag og rett og slett elsker den. 

Kjenner ikke til det andre merket så den kan jeg ikke si noe om.Men jeg bytter ikke merke hvert fall

Minner på at jeg må finne frem min major og sette pizzadeigen... 

(Innlegget ble redigert 17.12.16 15:16)

rosmebraad
17.12.16 21:44

HVILKEN Kenwood Major da? 

Jeg så på noen av plast-versjonene idag, virket ikke særlig solid. 900watt, Kinaprodsert alle jeg så på, Smeg, Electrolux osv.

Har ikke sett Major Titan i butikk ennu.

Men hva er forskjellen på Majormodellene? De er jo priset fra 2200 til nesten 8000 kr, fra 900 til 1700 watt.

Hvilket tilbehør er det folk har funnet nødvendig?

Jeg ønsker kvalitet av typen 'kjøpte apparatet på 70-tallet og det funker fint fortsatt'.

rosmebraad
18.12.16 17:24

Får se om Elkjøpene legger noe i januarsalgene sine eller om de bare skryter.

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
20.12.16 23:25

Vår Kenwood tok kvelden nå, så jeg henter en ny (1200w) i morra. Forstod på frua at det ikke var noen vits i å diskutere andre merker.

Om den takler brøddeiger?   3 til seks brød i  uka i over tredve år har vår maskin produsert.

rosmebraad
31.12.16 02:16
Someone: major titanium

Jeg ser den fortsatt ikke på salg:

Er der noen forskjell på modellene KMM060 og KMM063?
De ser like ut for meg. 

rosmebraad
31.12.16 02:17
bjoro: Vår Kenwood tok kvelden nå, så jeg henter en ny (1200w) i morra. Forstod på frua at det ikke var noen vits i å diskutere andre merker.
Om den takler brøddeiger?   3 til seks brød i  uka i over tredve år har vår maskin produsert.

Utrolig.

Jeg har kun hatt billigmodellene av Major "i hende". Det tok bare 1-2 sekunder før jeg kjente at kvaliteten (på bryteren) er altfor billig og "rælete". 

Gav ikke tredveårs-vibber. 

Someone
SomeoneInnlegg: 24255
02.01.17 12:54

Da vår Major Titanum ramlet ned fra kjøkkenbenken var det skuffen den traff som ble ødelagt.....

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21017
09.01.17 00:40

Har Kenwood major titan 020, i dagens utgave tilsvarer det vel 060-varianten. Søs har en mindre variant, chef, og er fornøyd. Kmm063 er varianten med "alt" av tilbehør, mens 093 har induksjonsfunksjon og kan røre og koke samtidig.

kMix er et godt alternativ til KA. Prisene er ikke så gæli om man bare snur snuten utenom elkjøp og venner

Nettbutikken Trettis utvalg

rosmebraad
09.01.17 01:24
Someone: Da vår Major Titanum ramlet ned fra kjøkkenbenken var det skuffen den traff som ble ødelagt.....

Bra.

Vet du/noen om hva som er leveringssituasjonen på disse egentlig?

Jeg fikk nettopp mail om at levering var utsatt til slutten av februar fra der jeg hadde bestilt. Skal ringe imorgen og be om detaljer.

Virker nesten som om det er et skib eller en container fra Kina som enten er på avveie eller som der har kommet feil info om.

Og hvorfor er det leveringstid: Har de tikke turt å ta inn noe særlig eller har det vært stort salg før jul? De to forretningene jeg kikket i hadde heller ikke Titaniumutgaven inne.

Eller er der mye miks med modellnummer på settene: Man skal vokte seg vel for å være sikker på å få riktig sett til riktig pris. 

rosmebraad
09.01.17 01:28
TøttTøtt: Kmm063 er varianten med "alt" av tilbehør

Ja, det er altså denne til vel 6000 kr jeg har siktet handlingen inn på. 

Men også den tretti.no står der levering langt uti februar. 
Må være en av junkene fra Kina som har seilt seg bort......... 

rosmebraad
09.01.17 01:58

Søker jeg på Lefdals nettsider på Kenwood Major Titanium kommer der opp "Ikke på hovedlager" på alle variantene! 

Er det Titaniumtørke i Norge for tiden?

rosmebraad
15.01.17 18:45

Etter endring av leveringsdato til mars kom der plutselig melding om at varen er sendt.... og på sporingen til PostNord står der at ingen pakke er mottatt.

Lastebilene har jobb neste uke også!

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13410
17.01.17 12:28
feiekost: Kitchen Aid tar seg godt ut på kjøkkenbenken har jeg hørt

9 av 10 kjøper den av denne grunn.  Vi lever i poseringens tidsalder.

TomPadang
17.01.17 12:31
feiekost: Jeg får heller ikke rost Kenwood-maskinene nok. De er robuste, sterke og pålitelige år etter år.

Foruten at de koster halvparten av Kirtchen Aid sine.  De som kjøpte KAs maskiner har vært plaget av feil med dem.  

Speciale
SpecialeInnlegg: 4882
17.01.17 21:27
rosmebraad: Søker jeg på Lefdals nettsider på Kenwood Major Titanium kommer der opp "Ikke på hovedlager" på alle variantene!  Er det Titaniumtørke i Norge for tiden?

Det er null problem å få tak i en Titan i dette landet, men enkelte leverandører sliter litt mer enn andre, på enkelte produkter. Det kan være ett ønsket problem, for å få folk til å kjøpe dyrere produkter, enn hva som er nødvendig.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2993702

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3973233

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3983168

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4010371

TomPadang
17.01.17 21:34
DrSchwei: En fersk test her... http://www.tek.no/artikler/samletest-kjokkenmaskiner-vi-tok-inn-ni-kjokkenmaskiner-for-a-finne-den-aller-beste/365941

Kitchen Aid fikk nesten jumboplassen her.  Maskinen har minst 700w for lite kraft, med sine ynkelige 300W.

Dette understreker bare at den selger på "display-showoff-faktor i kjøkkenet, ikke på bruk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg