Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken restaurant var du på sist?

NYTT TEMA
Jonaz
JonazInnlegg: 11944
05.02.14 23:23

Legg inn en liten anmeldelse av den siste restauranten du var på og sleng på en karakter dersom det er ønskelig.

Kommentarer og diskusjon rundt restauranter naturligvis velkomment òg.

Superion
SuperionInnlegg: 241
06.02.14 11:21

Olympen en tur med jobben, i januar. Spiste en 3-retters.

Forrett:
Røkt ørret i "kald fløtesaus"
Meget god.

Hovedrett:
Lammeskanke med rødvinssaus, rotgrønnsaker og mandelpotet.
God, men fikk et veldig dårlig stykke lamme. Burde ha klaget.
Skuffet.

Dessert:
Semulegrøt med bringebærsaft og noe dryss(husker ikke helt)
Ingen stor opplevelse.

Pros:
Veldig bra atmosfære
Stort utvalg av øl
Oppmerksom og proff betjening

Cons:
Tok veldig lang tid å få maten servert.
Maten var litt skuffende.
Flere var skuffet over vinen til forretten.

Terningkast 3

Jonaz
06.02.14 13:53

Wow! Bra anmeldelse.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42524
06.02.14 15:30

Olympen i romjula.

Hovedrett:

Entrecote med med pommes frites og bernaise.

Som vanlig meget bra. De hadde ellers bare nokså juleaktig mat på menyen, og det firstet ikke.

Pluss:

Som vanlig god mat. Hyggelig servering utover kvelden. Masse godt øl.

Minus:

Som vanlig irriterende justis rundt reserverte bord og hvor man kunne sitte. Temmelig folketomt og litt kjedelig i forhold til normalen.

Terning: 4

Jonaz
06.02.14 18:19

Taco Republica (Torggata) medio januar

Hovedrett:

Svine-taco og oksetunge-taco. Godt kjøtt, bra tilbehør - ikke de store eksplosjonene. Litt kjedelig med bare lompe, kjøtt og sauser. Ikke like godt som autentisk California-burrito f. eks. men snadder.

Dessert: Key lime pie. Meget god. Syrlig og fet. Prøvde også pudding med karamellsaus. Kjedelig. Som forventet.

Pros: Ekte saker. Etnisk kjøkken fra et "nytt" land (Mexico) God kvalitet på kjøtt og bra sauser. Kjapp service. 

Minus: Ingen bordbestilling. Bråkete. Ikke noe sted å være lenge. Kanksje noe dyrt for "gatemat" (jeg fant det litt vanskelig å vurdere da jeg bare "snacket")

Terning: 4 

(Innlegget ble redigert 06.02.14 18:25)

malacay3
malacay3Innlegg: 16294
15.02.14 18:29

Hai Cafe, i den grad det kan kalles restaurant. Rå vårrull til forrett, wonton-suppe til hovedrett. Dessert droppet jeg, siden asiater aldri har fått helt grepet på det.

Vårrulene var bra, men ikke unike på noen som helst måte, Men har vært på Hai før, ingen slår de på supper. Heller ikke denne gangen. Det er klasse over det de leverer. Når de i tillegg har pussett opp litt og fått hyggelig, om en noe stresset betjening gir jeg glatt terningkast 5 av 6. Det er en grunn til at Stiansen går hit for å si det sånn. Prisnivået bidrager selvfølgelig til høy score.

Malacay

Gudfaren
GudfarenInnlegg: 42780
15.02.14 18:47
malacay3: Hai Cafe,

Hvor er dette?

malacay3
15.02.14 18:53

Ligger i Carl Meyersgate i Oslo. Vi var 4 stk, forrett,hovedrett og en halvliter hver totalregning på rundt 1000. Bare det at halvliteren koster 58 i Oslo sentrum er god nok grunn til å gå dit.

Malacay

DrSchwei
15.02.14 19:13

Veldig bra sted. Veldig lenge siden her har vært der, men har vært der med alt fra kvinnebekjentskaper til mine gamle foreldre på besøk i Oslo :-)

Mht dessert er jeg helt enig i at asiater ikke kan dette, men til gjengjeld er mye av maten såpass søt at dessert er overflødig.

Jonaz
16.02.14 15:44

Kafe Grosch (besøkt i dag)

Biffsandwich med bearnaisesaus og grønt.

Uristet, men godt landbrød med deilig, mør entrecote. Godkjent bearnaisesaus i passe mengder og en del grønt. Blant annet salat, tomat, soltørket tomat, syltet rødløk og varm rødbete i terninger. En god biffsandwich, verdt å besøke hvis man er i nærheten men ikke verdt et besøk av seg selv. Den litt triste museeumskafe-stemningen trekker ned (selv om lokalet er hyggelig), sandwichen var heller ikke stor mens prisen var helt middels (200 kr for biffsandwich og cortado)

Terningkast 4

(Innlegget ble redigert 16.02.14 15:47)

Jonaz
23.02.14 08:30

Dinner (onsdag)

Crispy duck salad (lunsjmeny)

Andeconfit-aktig kjøtt med granatepleperler, friseesalat, rødløk og ikke mye annet. Ganske mye kjøtt, ikke så mye salat, til 150 kroner. Smaken er god, men kommer i for stor grad fra en dressing som blandes inn av personalet foran nesa mi. Husker ikke hva slags dressing det var, men den smakte litt standardisert.

En lunsj på Dinner metter ganske greit ift pris. Servicen er upåklagelig dersom man nøyer seg med kald, effektiv behandling. Lokalet er veldig fint men ørlite nedslitt noen plasser. Alt i alt et godt, undervurdert sted for en "powerlunsj". Prisene er tross alt lavere enn på Egon og andre lignende steder rundt Karl Johan.

Terningkast 4.

(Innlegget ble redigert 23.02.14 08:32)

malacay3
06.03.14 17:36

Som Gudfaren påpekte, vi bør kanskje begynne å fortelle hvor restaurantene ligger. Hender jeg beveger meg utenfor Oslo i forbindelse med jobben, så vil gjerne høre fra andre steder også.

Malacay

Jonaz
25.03.14 02:45

Tekhetopa, Oslo, St. Olavs Plass.

Det nye stedet til Yilajali-kokk Even Ramsvik er en brun, men hyggelig cafe. Der støynivået er høyt og maten kommer fort på bordet. Prisene er forholdsvis lave, menyen er ikke lang, men variert. Dette er billig, men ganske digg mat. De store smaksopplevelsene uteblir imidlertid. Jeg spiste en tartar til forrett der ingrediensene var separert. Helt greit, jeg har spist en del bedre tartar men denne kostet tross alt under hundrelappen og hadde mange komponenter. Til hovedrett ble det Gnocchi med en alt for mektig blomkålspure. Smaken av sitron var der heldigvis, grønnkål også, men jeg savnet salvie eller lignende for dybde. Det ble litt fett og mektig. Servicen var dessuten litt rar. Servitøren fra Polen eller lignende mente at Gnocchien bare var "lots of gluten" da jeg spurte ham om den var god. Det gikk fort unna (for fort egentlig), men det kan være hendig hvis man er ute etter en kjapp lunsj eller middag.

(Eplekompotten til 69 kroner var visstnok ganske god ifølge spisefølget. Kan legge til at lunsj-retten sandwich med griseconfit var skuffende ifølge en venn. Enorme mengder salat og en del gris, som fullstendig druknet sandwichen)

Karakter: 3 (pluss)

(Innlegget ble redigert 25.03.14 02:48)

fargerik
fargerikInnlegg: 45673
25.03.14 06:15
Jonaz: Legg inn en liten anmeldelse av den siste restauranten du var på og sleng på en karakter dersom det er ønskelig. Kommentarer og diskusjon rundt restauranter naturligvis velkomment òg.

Restaurant og restaurant, fru Blom, kall det et spisested.

Det er et godt gjemt sted på Suvarnabhumi flyplass i Bangkok hvor de har knallgod og billig mat. Dette er typisk thai, slik mat man finner på gata, som etter min mening er noe av det beste Thailand har å by på.

Ta turen helt ned i første etasje, dette ligger ved fotgjengerundergangen bort til flyplasshotellet. Kjøp kuponger ved inngangen og velg og vrak mellom masse godt som altså betales med kuponger.

En "must do" for de som skal ta fly fra Bangkok, for denne maten er tusen ganger bedre enn det skvipet de severer på flyet.

Etter maten kan man gå innom 7-eleven ved siden av og kjøpe noen øl til butikkpris og ta med ut, for der er det røykeplass.

Det er heller ingen som bryr seg om man tar med seg et par øl inn for å ha til maten.

Foodpoint er det siste spisested jeg var.

Og det er altså før innsjekk.

(Innlegget ble redigert 25.03.14 06:21)

gourmande
gourmandeInnlegg: 12558
25.03.14 08:43

Trattoria Popolare

Trondheimsvn 2, Oslo (gamle Schous Bryggeriers lokaler).

Mars 2014

Rikholdig meny, italienske retter og italienske viner. Smakfulle retter uten for mye jåleri, ærlig og ren mat. Rask betjening og hyggelige lokaler. Man har følelsen av å være i Italia. Tar forbehold om at dette var et lunsjbesøk, men nøler ikke med å dra tilbake for en middag. Et meget hyggelig bekjentskap!

(Innlegget ble redigert 25.03.14 08:44)

Jonaz
25.03.14 17:25
fargerik: Det er et godt gjemt sted på Suvarnabhumi flyplass i Bangkok hvor de har knallgod og billig mat. Dette er typisk thai, slik mat man finner på gata, som etter min mening er noe av det beste Thailand har å by på.

Thaillandsk gatemat, billig pils og utenlands-sigg. Ménage à trois for sjelen med andre ord.

DrSchwei
25.03.14 20:01
gourmande: Rikholdig meny, italienske retter og italienske viner. Smakfulle retter uten for mye jåleri, ærlig og ren mat. Rask betjening og hyggelige lokaler. Man har følelsen av å være i Italia. Tar forbehold om at dette var et lunsjbesøk, men nøler ikke med å dra tilbake for en middag. Et meget hyggelig bekjentskap

Absolutt meget bra sted! Har vært der bare en fredags kveld, og det var litt fult og masete. Men lunsj tenker jeg må være helt perfekt. Og det blir flott ute i solen.

Jonaz
26.03.14 02:33

Tror jeg oppdaterer Kafe Grosch til en femmer, faktisk. Synes ikke man forvente mer av en straight biffsandwich enn det jeg fikk. Det var nam nam.

fargerik
26.03.14 12:16

Jeg har en varm anbefaling til de som måtte forville seg til Sarpsborg, da.

Dickens serverer hestebiff, den kalles Stallmesterbiff.

Lot meg friste sist sommer, og fikk et stykke mat servert som var vrinskende godt.

Biffen var så vidt kikket olmt på og skremt ved å vise den stekeplata, så var den ferdig, altså alt annet enn medium, men absolutt av den møre sorten.

Ja, den kunne spises med gaffel. (en test jeg gjør på biff)

Sammen med trivelig miljø og årvåken service, ga jeg i mitt stille sinn Dickens en syver på terningen for maten de serverte akkurat den dagen.

Jeg spiser ikke dessert, men kaffe og Cognac satte prikken over bokstaven til slutt. Anbefales!

(Innlegget ble redigert 26.03.14 12:26)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
26.03.14 12:33
fargerik: Jeg har en varm anbefaling

Det var en noe spesiel versjon av øllebrød de hadde:-)

fargerik
27.03.14 08:01
sanila: Det var en noe spesiel versjon av øllebrød de hadde:-)

Tøff barnemat dersom de kjører det i blenderen ;-)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
27.03.14 12:35
fargerik: Tøff barnemat dersom de kjører det i blenderen ;-)

Hm, men den ekte vare med mørkt øl og creme den er nå god den å.

DrSchwei
31.03.14 18:40

Torsdag - Olympen, Lompa. Glasert svinenakke med med rotmos, romanesco og småløk. God bit, kanksje ørlite tørr, men nydelig og fantastisk god saus. Kunne trengt litt mer crispi tilbehør - stjal litt råstekte poteter fra naboen. Pris: 189. Terningkast: FEM.

Mandag - Kafe Celsius, lunsj - fiskesuppe. Blåskjell, litt små biter av reker, kreps, noen små fiskebiter. Litt safran. Smakte mest syrlig. 175 kroner for en suppe som ikke er mer enn "grei". Trekkes klart for for høy pris. Terningkast: TO

malacay3
04.04.14 19:14

Var på Celsius i går, og har ingen problemer med å støtte deg. Det er en turistfelle.

Men var ute og spiste thaimat på tirsdag. Thai Orchid i Carl Meyersgate. Elsker thaimat, og det begynner etterhvert å kry av disse stedene, men følger stedene de går på.

Vi hadde bare "deleretter", så det ble alt fra satay til and til Thom Yam. Maten er bra, autentisk, mye lokale der. Men en totalt fjern betjening. De glemte at vi hadde bestilt øl. I tillegg var ikke maten særlig spicy. Har en mistanke om at de, som mange steder, opererer med 2 menyer og thailenderne får sin egen.  Når jeg sa fra at jeg liker chilli ble det litt styr.

Terningkast 3.5 -

Malacay

Jonaz
04.04.14 19:16

Finnes det et thai-sted i oslo du kan anbefale? 

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24133
04.04.14 19:18
malacay3: Hender jeg beveger meg utenfor Oslo i forbindelse med jobben,

Jeg er litt nyfiken. Hva er det du jobber med, sånn omtrent? (trenger ikke svare om det er for personlig)

malacay3
04.04.14 19:28

Jeg spør alltid min eks,som er thai, og greia er jo at vi gjerne vil ha  hvit duk og bestikk, mens de vil dele alt som er på bordet. Så det er litt avhengig av hva du er ute etter.

Bland thaiene i Oslo, hvertfall de jeg kjenner, er det nå Blue Siam ved Rådhuset, og Thai Orchid de går på. Blue Siam er mer en fastfood, flott mat, men bare 2-3 bord.

Malacay

Jonaz
04.04.14 19:50

Kult. Jeg har bare prøvd dette litt merkelige stedet, i tillegg til de mer fusion-pregede Yayas og Plah. Veldig bra Tom ka Gai mener jeg å huske og generelt ganske bra.

(Innlegget ble redigert 04.04.14 19:51)

DrSchwei
04.04.14 20:34
malacay3: Var på Celsius i går, og har ingen problemer med å støtte deg. Det er en turistfelle. Men var ute og spiste thaimat på tirsdag. Thai Orchid i Carl Meyersgate. Elsker thaimat, og det begynner etterhvert å kry av disse stedene, men følger stedene de går på.

Turistfelle & turistfelle, fru Blom, en god del som jobber i strøket som bruker stedet. Og på nabobordet satt selveste Bjørnstjerne Bjørnson, eh, jeg mener Edvard Hoem. Det var såvidt utepilsvær, og det var varmt i hjørnet, så det var mest derfor.

Ellers må man være obs på at når det gjelder lunsj her nesten ingen prisforskjell mellom dårlige, medikore og meget bra steder. Man kan få en utmerket lunsj de fleste steder i Oslo for 200 kroner.

Når det gjelder Thai så har jeg gode erfaringer med NAM FAH, men har ikke testet på mange år, og da take away på Løkka.

http://www.nam-fah.com/vare-avdelinger/

malacay3
04.04.14 23:34

Skansen. som også ligger på Christiania torg har betydelig bedre mat etter mon mening. Celsius er greit for en utepils.

Malacay

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg