Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp med å finne en bra "smoker"(grill m røyker)

NYTT TEMA
totem
totemInnlegg: 6690
02.06.14 17:51

Istedet for å kaste bort nok en grillsesong med å tørke kjøtt på dårlig gassgrill, har jeg nå bestemt meg for å kjøpe en skikkelig amerikansk "smoker", altså en kullgrill med røykemulighet. Jeg forstår at hvis man bruker et "bilbudsjett", så er mulighetene endeløse for å finne bra utstyr, men jeg håper da altså på å finne noe litt mer i "økonomiklassen". Jeg har sjekket ut nettsider som gastronaut, men som de fleste sikkert forstår, er 17500 en smule for mye å legge i en grill.

Noen som har noen ide?

Så langt har jeg kikket på denne, men utifra en del anmeldelser fremstår den som egentlig ganske dårlig. Denne tønnegrillen virker som beste alternativ, men grillflaten er jo ganske liten...

totem
02.06.14 18:53

.

(Innlegget ble redigert 02.06.14 19:08)

Speciale
SpecialeInnlegg: 4844
03.06.14 04:12

Tja, hvis man ikke vil kjøpe svindyrt som må til for at man skal få en bra alt i ett løsning, så er vel veien å gå å kjøpe ett røykeskap i tillegg til den eksisterende grillen?

http://www.tretti.no/hus-og-hage/griller/roykgriller/landmann-12093

Forøvrig, hvis du tørker mat på grillen, så bør du vurdere å ta deg ett kurs i grilling. Selv med min fars ekstremt dårlige gassgrill, så klarer jeg å lage mat som smaker fantastisk.

Dog, det du bør vurdere er å kjøpe deg utstyr som gjør at du kan lage mat Sous Vide. Lage ferdig maten på forhånd og under ett minutt på hver side på grillen for å lage stekeskorpe gir deg helt vanvittige smaksopplevelser. Hvis man kombinerer dette med liquid smoke, så får man den beste maten som er mulig å oppdrive, innenfor ett relativt lavt budsjett.

Leoparden1
Leoparden1Innlegg: 4668
13.06.14 12:41

Jeg ville nok gått for en Kamado grill (Kjeramisk grill). Da får du muligheten til "alt" hele året. Dog koster kvaliteten.

Typiske merker: BGE (Big green egg), Primo Oval, Kamado Joe, Monolith (god tilgjengelighet i Norge), Kamado Kamado etc etc

(Innlegget ble redigert 13.06.14 12:42)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14746
13.06.14 15:45
totem: Istedet for å kaste bort nok en grillsesong med å tørke kjøtt på dårlig gassgrill, har jeg nå bestemt meg for å kjøpe en skikkelig amerikansk "smoker", altså en kullgrill med røykemulighet

Skal du først ha en "smoker" tror jeg det er bedre med en dedikert sak, og en gass eller kullgrill i tillegg.

Webers "Smokey Mountain" har mange fans, men kanskje litt dyrt om man ikke bruker den ofte (og man skal ha litt tid for å bruke en slik smoker)

totem
01.07.14 16:04

Endte opp med å kjøpe meg en Landmann Taurus Smoker fra tretti.no. Fantastisk bra. Funker perfekt og den kan brukes både til å røyke(testet med perfekt resultat) og som en vanlig tønnegrill. Kan anbefales.

totem
08.08.14 13:53
Leoparden1: Jeg ville nok gått for en Kamado grill (Kjeramisk grill). Da får du muligheten til "alt" hele året. Dog koster kvaliteten.

En kamadogrill er såpass dyr, at da kan man kjøpe seg en yoder smoker fra gastronaut i stedet.

Multiside
MultisideInnlegg: 13
11.04.17 07:46

Hvordan har kvaliteten vært totem?

totem
11.04.17 08:15
Multiside: Hvordan har kvaliteten vært totem?

Faktisk ganske bra. Den er dessverre ikke rustfri, så jeg har endt opp med å pusse den litt ned og spraye den opp igjen med varmebestandig lakk(mener det var for motordeler/eksos). Ikke noe stress egentlig. Ser ut som ny etterpå ;)

Selve smokeren er jo det man kan kalle "billigvarianten"(de dyre kjennetegnes ofte med at pipa står nærmest forbrenningskammeret, slik at røyken først går helt til den ene enden under en plate, deretter i røykekammeret tilbake til pipa) med at røyken kun går direkte fra forbrenningskammeret gjennom grillen direkte til pipa, som igjen fører til at temperaturen blir ganske høy nærmest nevnte kammer. Det løser jeg med å ha en bolle(som tåler høy varme) med vann stående på den siden. Har kjørt noen runder der jeg røyket diverse kjøtt i 7-8 timer. Har blitt veldig bra.

I alt må jeg si jeg er fornøyd, iallefall med tanke på prisen. Jeg kommer nok til å kjøpe en heftigere sak om budsjettene tillater det, eventuelt bygger jeg en selv med tiden.

(Innlegget ble redigert 11.04.17 08:21)

Multiside
11.04.17 08:26

Tusen takk for raskt svar totem. Jeg driver og ser på smoker nå men er utrolig vanskelig å finne noe informasjon om kvalitet på Landmann og de forskjellige variantene. Ser ikke helt de store forskjellene på Taurus og Tennessee 200. Så ser jo selvsagt Tennessee 400 helt rå ut både som fryd for øyet og med valg av deler men den er jo drøyeste laget på pris nå. Men kanskje kanskje man skulle strekt seg til en Tennessee 300 da den virker mer solid bygget og tykkere stål som burde gi bedre effekt? Men den veier jo knapt forskjell så litt rart. Men finner jo lite informasjon om de eller butikker som hadde alle 3 så man kan se de fysisk så da blir man usikker på et merke som det har vært mye klaging på rust osv.

Røyker på samme side som brennkammeret finner jeg ikke på noen. 

Ser Vidaxl har et supertilbud idag men den finner jeg ikke noe informasjon om.  

Bare vanlig lakk fra Biltema eller noe heftigere?

totem
11.04.17 08:41
Multiside: Tusen takk for raskt svar totem. Jeg driver og ser på smoker nå men er utrolig vanskelig å finne noe informasjon om kvalitet på Landmann og de forskjellige variantene. Ser ikke helt de store forskjellene på Taurus og Tennessee 200. Så ser jo selvsagt Tennessee 400 helt rå ut både som fryd for øyet og med valg av deler men den er jo drøyeste laget på pris nå. Men kanskje kanskje man skulle strekt seg til en Tennessee 300 da den virker mer solid bygget og tykkere stål som burde gi bedre effekt? Men den veier jo knapt forskjell så litt rart. Men finner jo lite informasjon om de eller butikker som hadde alle 3 så man kan se de fysisk så da blir man usikker på et merke som det har vært mye klaging på rust osv. Røyker på samme side som brennkammeret finner jeg ikke på noen. Ser Vidaxl har et supertilbud idag men den finner jeg ikke noe informasjon om. Bare vanlig lakk fra Biltema eller noe heftigere?

Som sagt, kvaliteten står vel egentlig til prisen. Om jeg ikke husker feil, ga jeg rundt 2500 for den jeg har. Ser at Tennessee ligger på det samme nå. Har vel blitt litt mer utbredt.

Akkurat det med rusta er vel litt min egen feil og med tanke på at jeg ikke har vært så nøye med å dekke over og slikt. Meg bekjent er det vel nesten bare Weber som har griller som ikke ruster.

Om man skal være petimeter, kan man vel si at selve smokeren kunne vært tettere rundt om(igjen er det ettersom jeg forstår direkte knyttet til pris og byggekvalitet), slik at røyken ikke slipper ut, men jeg har ikke oppfattet det som noe nevneverdig problem.

Lakken kjøpte jeg i en malebutikk(som hadde spray til bil). Jeg gikk bare for det som tålte høyest temperatur. Det var forbrenningskammeret som rustet litt, så jeg gadd ikke surre, men tror absolutt biltema sin kan funke. Blir jo uansett en litt sånn årlig "vårrengjøring" alikevel :D

En smoker med reversert røyk. (er jo selvsagt svinsk dyr)

Multiside
11.04.17 08:48

Hehe ja den reversere utgår...men fin var den :D

Ja sant det med Weber men de er jo begrenset på utseende er jo de typiske runde Kettlerne og de har jo mindre plass hvis man skal passivgrille eller røyke og er litt hassle å røyke på de slik jeg har skjønt det.

Føler man får mer for pengene med en Landmann bare veldig usikker på hva man offrer. 

Høres bra ut hvis man bare kan lakke den fin igjen da. Er det tykt stål på Taurusen? Og er det inni eller utenpå den har rustet? Hvordan har grillristen vært?

totem
11.04.17 09:02
Multiside: Hehe ja den reversere utgår...men fin var den :D Ja sant det med Weber men de er jo begrenset på utseende er jo de typiske runde Kettlerne og de har jo mindre plass hvis man skal passivgrille eller røyke og er litt hassle å røyke på de slik jeg har skjønt det. Føler man får mer for pengene med en Landmann bare veldig usikker på hva man offrer. Høres bra ut hvis man bare kan lakke den fin igjen da. Er det tykt stål på Taurusen? Og er det inni eller utenpå den har rustet? Hvordan har grillristen vært?

Sant å si må jeg ut å sjekke når det gjelder rista, men jeg har ikke hatt noen problemer. Er jo ikke støpejern. Er sånn standard tynn rist som man får i de fleste griller. Helt grei å holde rein.

Det er utenpå jeg har lakket og der jeg så rust. Skal sjekke på den litt seinere og si hvordan det ligger an.

Når det gjelder materialkvaliteten, vil jeg si stålet kanskje er hakket tykkere enn i en kulegrill, men mye det samme. Igjen, grill med tykt stål og sveiseskjøter tror jeg er i en annen prisklasse :D

totem
11.04.17 09:43
Multiside: Men kanskje kanskje man skulle strekt seg til en Tennessee 300 da den virker mer solid bygget og tykkere stål som burde gi bedre effekt?

Jeg synes den ser ganske lik ut byggemessig som taurus, men jeg kan jo ta feil... Skal som sagt sjekke litt på den jeg har i løpet av dagen.

totem
11.04.17 10:00
Multiside: Er det tykt stål på Taurusen?

Noen eksempler på rist og tykkelse her:

Tykkelse.

Rist.

Multiside
11.04.17 20:50

Tusen takk for masse gode tilbakemeldinger totem - ble litt hurramegrundt idag så timene har flydd avgårde. 

Høres helt gull ut med lakkeringen. Det funker jo uansett modell. Må du ta hele eller kan du ta deler uten at det blir forferdelig? 

Ja jeg synes også Taurus og Tennessee ser veldig like ut og forstår ikke helt forskjellen på de Skal jeg være ærlig. 

På Tennessee har jeg skjønt at 300 og 400 er ca like store, men 400 har bedre deler og detaljer, samt har 4 mm stål, mens 300 har 2 mm stål og 200 har 0,8 mm stål. Men synes det er vanskelig å vite hvilket nivå man bør legge seg på. Får jo nesten 2 stk 200 for hver 300 og 2 stk 300 for hver 400. (I alle fall hvis man ser bort fra gadget monsteret en hver mann har i magen - for det vet jo hva det vil) 

Synes det er ekstremt vanskelig å se kvaliteten fra bilder også - bortsett fra 400 den ser man jo er robust - men de 3 andre. Og skal man dra det helt motsatt og se på Vidarxl tilbudet så blir man jo helt sprø... når slutter forskjellen på enkelhet, vedlikehold og kvalitet på mat å gå over til å bli mer et spørsmål om- pris. 

Skjønte risten. Men den nederste er annerledes emaljert enn den øverste og Tennessee har vel ikke den øverste risten tror jeg? 

VidarXL

(Innlegget ble redigert 11.04.17 20:52)

Multiside
11.04.17 21:28

200:

33kg - 66x36 grillflate (stor) - 141 bred totalt

300:

70kg - 82x39 grillflate (stor) - 150 bred totalt (ca vekt - må være feil på produsent hjemmeside varierer 70+ hos ulike leverandører)

400:

130kg - 78x39 grillflate (stor) - 145 bred totalt

Taurus: 

30kg - 66x36 grillflate (stor) - 140 bred totalt

VidaXl: 

??kg - 56x28 grillflate (stor) - 104 bred totalt

Multiside
11.04.17 21:31

Dvs 200 og Taurus virker å være ca tilsvarende størrelse

VidaXl er mindre og 400 er større. 

Vekt varierer både med størrelse og tykkelse på stål. Hvor tykt er nødvendig kan man lure på. 

Føles grillen din stor/liten/passe? Griller du mye store stykker/gjester?

Multiside
11.04.17 23:40

Virker som om Taurus har et spjeld på det store kammeret som ikke Tennessee har. Benytter du dette? 

Ellers er det litt andre hyller, hjul og farge på håndtakene - ellers likt. 

Igjen tusen tusen takk for at du tar deg tid til å svare og det så fyldig også  ;)

(Innlegget ble redigert 11.04.17 23:41)

totem
12.04.17 08:15
Multiside: Virker som om Taurus har et spjeld på det store kammeret som ikke Tennessee har. Benytter du dette? Ellers er det litt andre hyller, hjul og farge på håndtakene - ellers likt. Igjen tusen tusen takk for at du tar deg tid til å svare og det så fyldig også ;)

Jeg benytter ikke det, men det kan jo være fordi jeg ikke har tenkt på det... Tenker kanskje det er mer til dersom man griller i det store kammeret, noe jeg ikke gjør.

Sant å si, tror jeg personlig at jeg hadde gått for en av de litt større Tennessee variantene om jeg skulle handlet i dag. Da jeg kjøpte var Taurus den eneste smokeren som var å oppdrive, så jeg hadde ikke så mye valg ;)

Selvsagt om man har så mye penger at man kan gå for 400, kan man jo liksågodt kjøpe noe high-end, med tanke på at det ikke er så mange tusenlappene som skiller til Yoder eller noe slikt.

Noe mindre enn Taurus hadde jeg ikke giddet å se på. Det blir for smått om man skal lage litt mat til litt flere.

totem
12.04.17 08:17
Multiside: Føles grillen din stor/liten/passe? Griller du mye store stykker/gjester?

Taurus føles i grunn helt perfekt størrelsesmessig og det er iallefall plass til en rad spareribs på den om det gir noen indikasjon ;)

totem
12.04.17 08:20
Multiside: Høres helt gull ut med lakkeringen. Det funker jo uansett modell. Må du ta hele eller kan du ta deler uten at det blir forferdelig?

Jeg tok bare deler og det funket fint. Må jo bruke en matt lakk da. Hovedproblemet var at originallakken åpenbart ikke tålte veldig høy varme, siden den forsvant på deler av forbrenningskammeret. Varmelakken tålte det selvsagt.

Multiside
12.04.17 13:19

Yoder var flott men den klarer jeg ikke å forsvare. Tror nesten ikke jeg klarer å forsvare 400 en gang.. imstår nok mellom 300 vs 200/Taurus og de er jo relativt likt priset men liker spjeld og askeskuffen på Taurus og liker hjulene på 200. Så en 300 med askeskuff og spjeld til prisen av en 200 hadde vært helt konge

Multiside
12.04.17 13:21

Plass til en ribbeside høres jo bra ut.. Men burde kanskje hatt plass til noe smått ved siden av? Høydemessig er en stek null stress?

Indirekte griller (bbq) du eller røyker du mest? 

totem
12.04.17 13:51
Multiside: Plass til en ribbeside høres jo bra ut.. Men burde kanskje hatt plass til noe smått ved siden av? Høydemessig er en stek null stress? Indirekte griller (bbq) du eller røyker du mest?

Jada, du har jo egentlig målene. Er jo en middels tønne, så det er god plass.

Jeg er litt usikker på forskjellen på indirekte grilling og røyking faktisk med tanke på at det blir jo 200+ grader i tønna. Det blir uansett stekt samme hva man gjør.

Multiside
13.04.17 00:33

Mente jeg hadde svart jeg men den ble tydeligvis ikke registrert. 

Røyking er vel egentlig opp til 100 grader dog de fleste ligger vel knapt over der og bbq opp til litt under 200 og direkte grilling fra 200 og opp er nok litt nøyere enn det egentlig tror jeg men sånn ca. 

Får vel justert temperaturen lavere enn dette med mengde brensel, spjeld og vannbad. Innbiller meg at vannbasert bør stå i hovedkammeret nærmest brennkammeret for å få en så jevn temperatur som mulig. Men her er det høy sannsynlighet for at jeg tar feil siden jeg ikke har hatt en slik før men virker litt logisk. 

Tror nok jeg heller mot 300 egentlig synes 400 blir for vilt selv om det er både et "møbel" som ser slikkelig bra ut, er fantastisk til å lage mat på og sikkert har nærmest evig holdbarhet ved rett behandling.. 

Multiside
13.04.17 10:12

Ser at definisjonene jeg slo opp i går ikke er helt på nett med hva mange skriver..  Men leste litt fra Jamie Oliver og ser ut til at det finnes et annet begrep BBQ Smoking som kanskje er det som folk flest kanskje gjør? For kaldrøyking skal helt ned til 30 grader.. svalrøyking rundt 50 og varmrøyking rundt 90... 

Skal man da sammenligne med hva man gjør i ovn er jeg selv oftest på temperaturene 80, 110-130 og 160 når det gjelder kjøtt.. så hvis man tenker samme temperatur som i ovn + røyking..  men det er vanskelig å holde så lav temperatur totem?

totem
18.04.17 09:18
Multiside: Ser at definisjonene jeg slo opp i går ikke er helt på nett med hva mange skriver.. Men leste litt fra Jamie Oliver og ser ut til at det finnes et annet begrep BBQ Smoking som kanskje er det som folk flest kanskje gjør? For kaldrøyking skal helt ned til 30 grader.. svalrøyking rundt 50 og varmrøyking rundt 90... Skal man da sammenligne med hva man gjør i ovn er jeg selv oftest på temperaturene 80, 110-130 og 160 når det gjelder kjøtt.. så hvis man tenker samme temperatur som i ovn + røyking.. men det er vanskelig å holde så lav temperatur totem?

Det går sikkert å få så lav temperatur, men personlig har jeg aldri prøvd, så jeg vet ikke. Ved kaldrøyking er jo røykkilden et stykke unna, så det blir jo noe annet...

Multiside
27.06.17 13:26

Kjøpte 300. Gikk helt fint med å holde temp nede. Må justeres litt med lister i dører osv. Ikke et must men føler likevel det er lurt.. Også bestilt varmefordelingsplate. Mulig jeg også kjører på med fuging rundt røykrør og og overgang fra brennkammer til røyk-/matkammeret. Får se når dører er tettet. Har man rå og man vet at det er en offset smoker man vil ha så bør 400 vurderes sterkt da tykkere stål isolerer varmen bedre slik at temperaturen blir enda jevnere. Skiller ca 20-30° fra venstre til høyre del av risten uten noen justeringer eller ekstrautstyr...

Men alt i alt kjempefornøyd! Og maten blir uten sammenligning til en gassgrill.. helt magisk! Lukker man øynene kan man nesten tro man sitter i en av bbq dinerne i søratatene

Multiside
08.07.17 09:31

Kjørt på med glassfiberpakning på dører kjøpt fra Biltema. Samt varmefordelingsplate. Dette ble helt gull. 1-2 Fahrenheit forskjell høyre og venstre side i røyk-/matkammeret nå. Litt røyklekasje ved tempratursensor nå. Samt litt kodens underkant av røyker samt mellom de to kammerne..  vil anbefale alle en slik grill/smoker! Har satt den inn med wd40 på utsiden og peanøttolje på innsiden. Vasker kun med fille med varmt vann. Rister kan med fordel kjøres i oppvaskmaskin etter at de er sprayet med weber sin grillristrens blir som nye! Gjør dette kun når det ikke holder med Landmann sine dopes/ fille varmt vann. Med varmefordelingsplate passer weber sine bakker 100% til høyre for varmefordelingsplate og man får da god fuktighet i røykovnen når man fyller den med vann.

Slik kan røyke, mørke, ribbe, og kose seg i hovedkammeret. Slenge noen poteter i kullet en snau time før gjester og slenge på ristene på brennkammer når gjestene kommer og lage en god bite mens man tar imot gjestene og skåler med øl! Blir like imponert selv vær gang om hvor bra det blir. Passer man på når det er tilbud kommer man godt ut av det med løk også. Betalt 5 kr kg og det er ok

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg