Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Matkontrollen TV2

NYTT TEMA
Shimon
ShimonInnlegg: 10220
17.01.15 20:47

Førstkommende torsdag klokken 20:00,  kan bli interessant. De skal teste ferdigmaten til Hellstrøm. Tro hva de finner ut...?

tikk
tikkInnlegg: 26779
18.01.15 07:36

At den er like bra som "Fjorland." Å

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42813
18.01.15 11:05

De finner nok ut at den er full av fett og at råvarene alle er utenlandske.

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37638
19.01.15 04:37

Driter i hva de finner ut. Smaker mye bedre enn Fjordland, Toro og all den andre møkka. Så med mindre det er laget av småbarn fra u-land, hunder eller katter er det totalt irrelevant for meg.

fargerik
fargerikInnlegg: 46517
19.01.15 05:01
Johninho2: Driter i hva de finner ut. Smaker mye bedre enn Fjordland, Toro og all den andre møkka. Så med mindre det er laget av småbarn fra u-land, hunder eller katter er det totalt irrelevant for meg.

Har ikke smakt det selv, og har faktisk ikke konkrete planer om å se etter det heller....men er det slik at du får en ildfast form hver gang du kjøper Hellstrøm- mat?

sanila
sanilaInnlegg: 34058
19.01.15 10:18

Jo der er med en liten form . med tynn glasur, så handel with care.

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37638
19.01.15 16:39
fargerik: Har ikke smakt det selv, og har faktisk ikke konkrete planer om å se etter det heller....men er det slik at du får en ildfast form hver gang du kjøper Hellstrøm- mat?

Kommer an på hva slags rett du kjøper. Noen følger det med en cocotte-form, mens andre er bare pakket i plast slik som Fjordland.

Leffa
LeffaInnlegg: 4809
22.01.15 08:06

Hellstrøm sin franske fiskegrateng kommer helt på bunnen når TV2 måler innholdet av fisk i 15 norske fiskegratenger. Kun 18 prosent fisk er det Hellstrøm spanderer i sin heller dyre fiskegrateng. Selv billigmerkene har mer fisk.

Hellstrøm selv tar ikke selvkritikk, men mener at gratengen skal være slik for å ha den rette balansen i smakene.

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2680
22.01.15 08:40
Leffa: Hellstrøm selv tar ikke selvkritikk, men mener at gratengen skal være slik for å ha den rette balansen i smakene.

Hellstrøm leverer på smak og fraværet av kunstige tilsetningsstoffer.

Til gjengjeld er de dyre og stappfulle av fett.

Edit: Men det er alltid morsomt å høre på når Hellstrøm skal forsvare seg.

(Innlegget ble redigert 22.01.15 08:48)

Cityvenn
CityvennInnlegg: 11775
22.01.15 08:44
Leffa: Hellstrøm selv tar ikke selvkritikk, men mener at gratengen skal være slik for å ha den rette balansen i smakene.

En trenger vel ikke å se og spessielt høre mye fra den mannen før en som de ble sagt i riktig gamle dager , i min ungdom , har med en "bløffmaker i klasse A , en storbausker " å gjøre mest sannsynlig.

(Innlegget ble redigert 22.01.15 08:46)

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 6994
22.01.15 09:02

Tror vi skal være glad for at Hellstrøm ikke har mer fisk i gratengen. En fiskegrateng med med 50+% klippfisk hadde smakt helt jævlig. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49597
22.01.15 09:16
hrrreminius: Tror vi skal være glad for at Hellstrøm ikke har mer fisk i gratengen. En fiskegrateng med med 50+% klippfisk hadde smakt helt jævlig.

Det er et poeng som tydligvis ikke er viktig i denne sammenhengen, fisk er fisk liksom. Nå sier Hellstrøm at andelen skal økes til 21%, så da har kanskje disse testene noe for seg.

KingKongHalvor
22.01.15 09:18

Stusser egentlig litt på at det kommer enda et nytt program av denne typen. Var ikke Matagentene noe som skulle fortsette?

DrSchwei
22.01.15 11:35

Det har jo han sagt selv! Han sa det på NRK Aktuelt i debatt med Yngve Ekern i Aftenposten. Så det er løgn og bedrag.

Bortsett fra at han er arrogant og at han har overdrevet "revolusjon", og at det er merkelig at han selv skal tjene seg enda rikere på ferdigmat, som han ellers rakker ned på, så synes jeg "fiskegratengsaken" er litt oppblåst.

Spørsmålet er jo hva en "fiskegrateng" egentlig er - er det en "grateng med fiskesmak", eller er det en "fiskerett".

Da må man kanskje tilbake til historiske oppskrifter. Jeg har vokst opp med hjemmelaget fiskegrateng - og når sant skal sies var det ikke mye fisk i den, snarere makaroni - og det er vel få som vurderer fiskegrateng som "et sunt fiskemåltid".

DrSchwei
22.01.15 11:43

Ser at en i kommentarfeltet har regnet ut at en vanlig norsk hjemmelaget fiskegrateng (ifølge oppskrift) har om lag 30 prosent fisk. Den spiser man jo gjerne poteter til også, og da ender man kanskje på om lag 20 prosent fisk. Hellstrøms rett er det vel beregnet å spise salat til, og da blir fiskeinnholdet det samme.

Hellstrøms problem (ser han ber om et glass vann) er jo at rettene er laget ut fra å smake bra ikke ut fra sunnhet. Han har jo i stor grad profilert seg på at han mener at ferdigmat er usunt, og i dette tilfellet, med hans egen grateng, slår jo det til, mer eller mindre. Ellers var det dårlig taktikk å gå ut med at man skulle endre innholdet fisk opp til med 3 prosent...

(Innlegget ble redigert 22.01.15 11:44)

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
22.01.15 19:17
KingKongHalvor: Det er et poeng som tydligvis ikke er viktig i denne sammenhengen, fisk er fisk liksom. Nå sier Hellstrøm at andelen skal økes til 21%, så da har kanskje disse testene noe for seg.

Han burde tilsette mere fisk. Beholde andelen med klippfisk, men tilsette mere "fersk" fisk. Det går godt an å lage den med mere klippfisk også.

Men det blir spennende å høre hans (bort)forklaringer.

DrSchwei
22.01.15 19:41
bjoro: Men det blir spennende å høre hans (bort)forklaringer.

Ifølge VG-klippet ber han om et glass vann ! :-D

KingKongHalvor
22.01.15 19:42
DrSchwei: Ifølge VG-klippet ber han om et glass vann ! :-D

Var i alle nyhetssendinger på TV2 i dag tidlig også, han så ikke spes komfortabel ut. :-)

DrSchwei
22.01.15 20:01
KingKongHalvor: Var i alle nyhetssendinger på TV2 i dag tidlig også, han så ikke spes komfortabel ut. :-)

Ja, det er ikke måte på til promotering. Det rareste er at VG og sågar Aftenposten lar seg lokke med til å reklamere for TV2-programmer i så stor grad.

Innholdet av fisk har jo vært kjent i over et år nå....

For øvrig - 18 prosent klippfisk - er ikke det mer fisk i den enn i ikke-saltet og tørket fisk, for klippfisk får vel ikke all væsken tilbake ved utvanning?

(Innlegget ble redigert 22.01.15 20:03)

KingKongHalvor
22.01.15 20:07

Haha, han sliter!

DrSchwei
22.01.15 20:08

- Det er mitt bidrag til denne industrien....

Jaja, litt av et poeng - den han ellers skjeller ut. Det er vanskelig å si noe annet enn at han møter seg selv i døra, for å si det forsiktig. Og det var jo derfor han ikke slapp inn på Grandiosa-fabrikken også.

GabrielO.Batistuta
GabrielO.BatistutaInnlegg: 2264
22.01.15 20:08

Failstrøm er ikke høy i hatten nå.

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2680
22.01.15 20:11
DrSchwei: - Det er mitt bidrag til denne industrien.... Jaja, litt av et poeng - den han ellers skjeller ut. Det er vanskelig å si noe annet enn at han møter seg selv i døra, for å si det forsiktig. Og det var jo derfor han ikke slapp inn på Grandiosa-fabrikken også.

Mannen er overraskende dårlig til å snakke for seg.

Hans rett er best på smak og uten kunstige tilsetningsstoffer. Det er først og fremst kunstige tilsetningsstoffer han har gått til angrep på. Da burde han også kunne forsvare seg med det.

Videre bør han si at denne retten er noe man skal kjøpe for å kose seg med god mat, akkurat som på restaurant, ikke for å være sunn.

Skal ikke spekulere i om han møter seg i døra eller ei, men herregud så hjelpesløs.

(Innlegget ble redigert 22.01.15 20:15)

KingKongHalvor
22.01.15 20:12
DrSchwei: - Det er mitt bidrag til denne industrien....
Jaja, litt av et poeng - den han ellers skjeller ut. Det er vanskelig å si noe annet enn at han møter seg selv i døra, for å si det forsiktig. Og det var jo derfor han ikke slapp inn på Grandiosa-fabrikken også.

Utrolig at han som nærmest har ført et korstog mot ferdigmatprodusentene svarer så dårlig for seg.

-Det dreier seg om ærlighet, derfor skriver jeg at det er 18% fisk.

Hva faen Hellstrøm, det er ikke din ærlighet som gjør at det står på pakningen hva det er i bikkjematen din, det er regelverket!

RamsherE
RamsherEInnlegg: 16120
22.01.15 20:31

Et 10 minutter langt innslag der halvparten er samtaler med Hellstrøm gir meg ingenting. Jeg skulle gjerne sett at de satt seg ned med han og gjorde dette ordentlig og gikk gjennom samtlige produkter fra han. Dette ble utrolig uinteressant og kort. En elendig forsvarstale av Hellstrøm, men også et ganske kjipt forsøk på å prøve og ta han. Det er vel få som kommer til å huske noe av dette.

(Innlegget ble redigert 22.01.15 20:31)

DrSchwei
22.01.15 20:35
RamsherE: Det er vel få som kommer til å huske noe av dette.

Jo, men folk blir mer bevisste på at produktet finnes, så man skal ikke se bort fra at salget øker.

KingKongHalvor
22.01.15 20:46
RamsherE: Et 10 minutter langt innslag der halvparten er samtaler med Hellstrøm gir meg ingenting. Jeg skulle gjerne sett at de satt seg ned med han og gjorde dette ordentlig og gikk gjennom samtlige produkter fra. Dette ble utrolig uinteressant og kort. En elendig forsvarstale av Hellstrøm, men også et ganske kjipt forsøk på å prøve og ta han. Det er vel få som kommer til å huske noe av dette.

Nå etterlyser du noe som mer eller mindre er fraværende i dagens medier, det å gå i dybden, gjøre et grundig håndverk.

De aller fleste medier lever i villfarelsen om at folk ikke evner eller ønsker å involvere seg i saker mer enn noen få minutter.

Se bare hvor kjipt alt mulig fra nye restauranter, viner, filmer, reisemål og statsråder blir vurdert med et terningkast.

bjoro
22.01.15 22:36
RamsherE: Et 10 minutter langt innslag der halvparten er samtaler med Hellstrøm gir meg ingenting. Jeg skulle gjerne sett at de satt seg ned med han og gjorde dette ordentlig og gikk gjennom samtlige produkter fra han. Dette ble utrolig uinteressant og kort. En elendig forsvarstale av Hellstrøm, men også et ganske kjipt forsøk på å prøve og ta han. Det er vel få som kommer til å huske noe av dette.

Ja det var et rimelig tabloid innslag. Ingen vinner i denne testen......bare at Helstrøm hadde lavest prosent. Ingenting om smak, annet enn Helstrøms mumling om ballanse. Og ikke minst; at han måtte ha et glass vann.

Journalistisk godt laget for å drite en person ut.

KingKongHalvor
22.01.15 22:40
bjoro: Ja det var et rimelig tabloid innslag. Ingen vinner i denne testen......bare at Helstrøm hadde lavest prosent. Ingenting om smak, annet enn Helstrøms mumling om ballanse. Og ikke minst; at han måtte ha et glass vann.
Journalistisk godt laget for å drite en person ut.

Ja, det var jo faktisk det det handlet om her, ikke å vise frem den beste fiskegratengen etter deres kriterier, men å ta Hellstrøm.

Sånn sett var programmet dårlig, men likevel en fornøyelig seanse med Hellstrøm på den motsatte siden.

bjoro
22.01.15 22:42
KingKongHalvor: Sånn sett var programmet dårlig, men likevel en fornøyelig seanse med Hellstrøm på den motsatte siden.

Ja det er jeg enig i :) Han framstod jo nesten med rød klovnenese

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg