Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klippfisk pris

NYTT TEMA
Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3499
20.07.15 16:42

Jeg elsker bacalao, og har min egen variant basert på Godfisk sin. Jeg har prøvd å eksperimentere litt, men jeg synes den enkleste er den beste. Chili'en er ikke så sterk der hvor jeg kjøper mat, så jeg har gjerne to hele chili enn en halv som i oppskriften. 

Men jeg synes klippfisk er dyrt. Jeg trenger 800g klippfisk til min gryte. Jeg har prøvd Dybvik sin blå og også den grønne. den grønne gir det beste resultatet, men krever utvanning i tre dager. Denne koster også ca. 130kr for 400g. Den blå er billigere, kan brukes med en gang men smaker ikke like godt. Noen ganger har jeg oppdaget at den blå har vært bedervet ved innkjøp. den holder nok ikke like lenge som den grønne. 

Jeg kjøper dybvik klippfisk på ICA på Kongsberg. Det finnes kanskje billigere alternativer som er like gode? Tenkte meg snart en tur til Sverige. Er det mulig å få bra klippfisk der til en rimelig pris? 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
20.07.15 17:03

Klippfisk er dyrt. Sist gang kjøpe jeg fisken hos Rema i Torggata Oslo, mener det var 200 kr/kg for tykke og fine loins. Pakkene er på 1 kg. 

Synes Dypvik er i dyreste laget, men har vært heldig å fått til halv pris noen ganger (pga dato). 

Har tidligere kjøpt hos Brødrene Aarseth på nett, men ser ut til at de har sluttet å selge på nett.

Fant denne butikken på nett, fra Godøya utenfor Ålesund, og antar at kvaliteten er bra. Klippfisk er jo grei å fryse og bestiller man per post kan man jo også dele med andre:

http://www.klippfiskbua.no/contents/no/contactus.html

Tror det er dårlig med klippfisk i Sverige, dessverre.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21040
20.07.15 17:20
DrSchwei: Tror det er dårlig med klippfisk i Sverige, dessverre.

Det er en helt akseptabel mengde i mitt svenske kjöleskap!

Klippfisk er dyrt. Og det er ikke så rart, prima fisk skal saltes, törkes og kontrolleres. Når vannet forsvinner ut, krymper jo antall kilo, samtidig som kiloprisen öker pga lagring og kontroll.

Man bör tenke over hvor mange kg fisk man får etter utvanning..

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49164
20.07.15 17:26
DrSchwei: Klippfisk er dyrt. Sist gang kjøpe jeg fisken hos Rema i Torggata Oslo, mener det var 200 kr/kg for tykke og fine loins. Pakkene er på 1 kg.

Tja, er det så veldig dyrt da? Fersk torsk koster rundt 150 kr, sånn sett er det ikke så ille syns jeg. Blir jo mer av klippfisken når den vannes ut.

DrSchwei
20.07.15 17:32
KingKongHalvor: Tja, er det så veldig dyrt da? Fersk torsk koster rundt 150 kr, sånn sett er det ikke så ille syns jeg. Blir jo mer av klippfisken når den vannes ut.

Nå er jeg vant til å kjøpe klippfisk til 50-60 kr/kg direkte fra Arthur på Sunnmøre, så da er over 300 kr noe drøyt. Men 200 kr/kg for loins er ikke så gale. Men den er ikke så veldig tørr, så den vokser ikke så mye under utvanning. 1 kg holder til 4 mannfolk.

Kulumuli
20.07.15 17:52
TøttTøtt: Man bör tenke over hvor mange kg fisk man får etter utvanning..

Oppskriften jeg bruker sier at jeg skal bruke 1kg klippfisk. Jeg bruker ca. 800g klippfisk loins før utvanning til én kilo poteter. Det smaker bra for det. Hva vekten av fisken blir etter utvanning vet jeg ikke. 

(Innlegget ble redigert 20.07.15 17:52)

Kulumuli
20.07.15 17:57
DrSchwei: Fant denne butikken på nett, fra Godøya utenfor Ålesund, og antar at kvaliteten er bra. Klippfisk er jo grei å fryse og bestiller man per post kan man jo også dele med andre: http://www.klippfiskbua.no/contents/no/contactus.html

Takk for link. Jeg bruker loins selv, og kan ikke huske hvor stor forskjell det er i smak i forhold til annet. 

DrSchwei
20.07.15 21:16

Det blir nok litt mer smak om man bruker klippfisk med bein, men de fleste ønsker vel beinfri bacalao.

Ettersom jeg i kveld fikk en forespørsel på oppskrift et annet sted, så har jeg skrevet ned den "oppskriften" jeg bruker på bacalao. Ta den med når jeg først har den her:

ca 1 kg klippfisk (vannes ut 1-3 døgn, skal ikke smake salt)

ca 1 kg løk i skiver

Knapt 5 dl olivenolje (liker mye olje)

2 bokser hermetiske tomater (ta bort væsken)

1-2 bokser paprika (gjerne grillede på glass)

2-4 ss tomatpuré

2-3-4 fedd hvitløk

Opp til 1 kg poteter Chili etter smak - bruker gjerne fersk og topper med tørket Svarte oliven ved servering

Brenn først av oljen (varm opp til det ryker). La den kjøles litt ned. Tilsett finsnittet løk, tomater, tomatpuré, paprika hvitløk og chili.

La dette kose seg i en gryte i ovnen - først ved sterk varme så det kommer på kok, f.eks 250 grader i en halvtime. Sett så ned varmen til 150 og la "røra" stå til løken er myk og smakene har blandet seg (ca 1-1,5 time).

Nå kan det smakes litt til, og man kan justere med mer tomatpuré og mer chili, la den være litt sterk, for fisken skal oppi til slutt.

Fisken kommer i til slutt - det tar bare ca 10 minutter til den er ferdig, på denne måten får man bedre fram fiskesmaken.

Enklest er det å koke kokefaste poteter praktisk talt ferdige og tilsette de lagvis sammen med fisken  - altså ta tomat-løk-oljeblandingen ut av gryta og legg så lagvis tilbake: Blanding-poteter-fisk, etter 10-15 minutter i varm ovn er det ferdig.  

Server så med svarte oliven og brød.

(Innlegget ble redigert 20.07.15 21:16)

Speciale
SpecialeInnlegg: 4969
21.07.15 02:07
Kulumuli: Er det mulig å få bra klippfisk der til en rimelig pris?

Tror Matland i Moss har det rimeligere. Uansett en butikk som er verdt å besøke til/fra Sverige.

De har forøvrig også villaks til 40 kroner for 4x100 grams fileter. Det er riktignok stillehavslaks, men det er ihvertfall ikke fjøsfisk.

(Innlegget ble redigert 21.07.15 02:08)

Kulumuli
27.07.15 14:24
DrSchwei: ca 1 kg løk i skiver

Det er mye løk! Men jeg elsker løk, og tar gjerne 3 små eller to store i gryta til 1 kg bacalao. Har ikke veid løken, men du har nok i mer. 

Det er en interessant oppskrift du har. Jeg har ikke smakt bacalao på den måten. Får se om jeg prøver det en dag. For øvrig er jeg godt fornøyd med den jeg lager og gjestene likeså! :)

DrSchwei
27.07.15 14:59
Kulumuli: Det er mye løk! Men jeg elsker løk, og tar gjerne 3 små eller to store i gryta til 1 kg bacalao. Har ikke veid løken, men du har nok i mer. Det er en interessant oppskrift du har. Jeg har ikke smakt bacalao på den måten. Får se om jeg prøver det en dag. For øvrig er jeg godt fornøyd med den jeg lager og gjestene likeså! :)

Ja,  det er veldig mye løk - men det meste blir jo borte når den får trekke en stund. Pleier å ta på slump, men det er store mengder, ja.

Den bør absolutt prøves ! :-) Det er i alle fall slik jeg har laget min de siste 20 årene, og et har alltid vært godt mottatt - selv av kjennere som har spist mye bacalao fra før, har røtter i Kristiansund og andre som er opptatt av mat.

Selv tenderer jeg til å ikke like så godt ting som er veldig kokt sammen, selv om det har veldig god smak. Det sies jo f.eks. at fårikål blir bedre dagen etter, der er jeg litt uenig - synes den er best når det smaker litt kål og litt kjøtt, ikke bare "kjøttogkål", om du skjønner hva jeg mener. Der kommer dette med fisken inn - at den bare får 10 minutter. Det gjør at det blir litt mer "interessant" å spise retten, når smakene er litt forskjellig, ettersom hvor mye fisk du har på gaffelen. Svarte oliven og brød til gir også fin kontrast.

peppe007
peppe007Innlegg: 40
31.05.17 07:05

Kjøp større mengder fra fabrikk skinn og beinfri 10-20kg til ca 130 kr kilien,prima kvalitet

DrSchwei
31.05.17 10:55
peppe007: Kjøp større mengder fra fabrikk skinn og beinfri 10-20kg til ca 130 kr kilien,prima kvalitet

Ja, men det er gjerne enda billigere om man kjenner folka i fabrikken, f.eks. på Grytastranda ;-)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49164
31.05.17 11:00

Aller billigst er det å tørke selv, men litt vanskelig i Oslo. 

DrSchwei
31.05.17 13:27
KingKongHalvor: Aller billigst er det å tørke selv, men litt vanskelig i Oslo.

Kommer an på om man må regne med kostnader med å hente fisken da.. :-)

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 151
15.06.17 11:27

Her faar dere prima klippfisk, beregnet paa  eksport til
Bacalao-kresne portugisere:

veidfisk@online.no

Primeira kvalitet: kr.80.-/kg v. henting .90.-/kg. + frakt ved sending.
2.kl.  som det  selges veldig mye av til bacalao i Norge:
Pose med ca.1,7 kg.  kr. 100.- v.henting.

Ved henting faar dere en ganske uvanlig turist-opplevelse med mulighet
til aa fiske laks gratis, bo paa et Fyr m.m.m

Dette er fra holmen der jeg vokste opp...

Hvis Mod. ikke godtar denne, (reklame ?) vil jeg komme tilbake.

(Innlegget ble redigert 15.06.17 11:30)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg