Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

TVNorge - Mitt kjøkken ruler...

NYTT TEMA
Stenia
SteniaInnlegg: 2237
14.09.17 01:10
DrSchwei: Utrolig å se disse to første sitter å lage grimaser når de andre får gode karakterer. Har vel vært dårlige folk der før, men dette tar kaka...

Men er ikke dette programmet en konkurranse, altså at det går ut på å vinne noen kroner her ?

Dessuten, hvem vil ikke lage en grimase hvis man finner hår i maten, og at fisken er rå blant annet ?

Alle gir sin beste tallerken til dommer-kokkene. Det lønner seg, tydeligvis.

(Innlegget ble redigert 14.09.17 01:10)

quentez
quentezInnlegg: 21092
14.09.17 10:21

Det er jo dette som er det mest fornøyelige med programmet. Bitre folk som ikke ser sine egne begrensninger og lar det gå utover de andre. Men her er det også helt åpenbart at dommerne gir sine poeng strategisk for å få de riktige videre.

Minner meg litt om mor/datter(?) i fjor som laget en boeuf bourgogne som hadde så mye tomatpuré i seg at man knapt smakte noe annet.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42414
14.09.17 11:14
Stenia: Men er ikke dette programmet en konkurranse, altså at det går ut på å vinne noen kroner her ? Dessuten, hvem vil ikke lage en grimase hvis man finner hår i maten, og at fisken er rå blant annet ? Alle gir sin beste tallerken til dommer-kokkene. Det lønner seg, tydeligvis.

Jo, men det handler jo litt om å ha det hyggelig og anerkjenne andres kokekunst også. Uansett vil ikke disse bitre damene vinne noe som helst.

Grimasen kom tilsynelatende i det dommerne uttaler seg positivt om andre. Det er klart man blir litt ekstra sur når man selv gir 2 av 10 poeng, mens de profesjonelle og anerkjente kokker mener at 7 av 10 er det riktige.

Dog er jo det hele selvsagt produsert på en måte som gjør at man får disse reaksjonene hos publikum. Vil ikke tro at disse unge damene er så bedritne i det daglige, men de får i alle fall fram at det har en ganske stor grad av vemmelighet innenbords. Ikke rause mennesker.

Ja, ettersom dommerne gir de aller fleste poengene, er det naturlig at de får den beste maten.

quentez
14.09.17 20:03

Lurer på hva surfittene triller i dag. Kan det bli en 1er?

EDIT: Ok, dette ble faktisk veldig hverdagsmat. Her tror jeg dommerne skal slite med å få sendt de videre.

(Innlegget ble redigert 14.09.17 20:13)

DrSchwei
14.09.17 20:17

5/10, 6/10 og 2/10.... jada, sutredamene kjører på...

Men ble litt skuffet her. Synes ikke noe om dobbelt opp med to ganske kjedelige fiskeretter og en ganske smakløs suppe. Man kan også ha mye mer spennende tilbehør til grillet klippfisk. Ikke alt behøver å være kortreist.

Produsenten kjører veeeeldig på sutredamene nå. Hvis det er slik de faktisk sitter under poengutdelelsen er jo det ganske så ille. Se at de er ute å forsvarer seg på Facebook-siden nå, noe om at man ikke skal mobbe etc.

(Innlegget ble redigert 14.09.17 20:19)

DrSchwei
14.09.17 20:22

Taktikken med å gi uforskammet lave poeng virket - de kommer seg videre, disse drittkjerringene. Men greit nok - de var kanskje et hakk hvassere, tross alt.

quentez
14.09.17 20:24

Det var generelt et skrekkelig nivå på hele denne uken. Til tross for enestående råvarer oppe i nord så ble det servert hverdagsmat over hele fjøla omtrent.

DrSchwei
14.09.17 20:32
quentez: Det var generelt et skrekkelig nivå på hele denne uken. Til tross for enestående råvarer oppe i nord så ble det servert hverdagsmat over hele fjøla omtrent.

Ja, dommerne var i grunnen ganske snille. Det var råvarene som reddet det hele. Ble litt for mye tradisjonelle fiskeretter også - mye godt man kan lage av fisk. Kortreist er vel og bra - men man behøver ikke BARE lage kortreist hele tiden. Da er det vanskelig å komme utenom om at det blir en del likt...

Ser at Facebook er nådeløs mot 2-er damene. 

Stenia
15.09.17 01:20
DrSchwei: Det var råvarene som reddet det hele.

Gjorde det det ?

Grillet, altså ikke grillet men laget i en grill. Og med bein i ? Klippfisk er jo allerede vondt i utgangspunktet. Ja ja, hver sin smak.

DrSchwei
15.09.17 08:58
Stenia: Grillet, altså ikke grillet men laget i en grill. Og med bein i ? Klippfisk er jo allerede vondt i utgangspunktet. Ja ja, hver sin smak.

Ja, "grilling" kaller man jo det sågar om man koker blåskjell i folie på en gassgrill...

Klippfisk er fantastisk grillet. Men jeg foretrekker litt mer spennende og friskere tilbehør, som f.eks. puré av aubergine og grillet paprika, løk etc. Den største utfordringen er å få utvanningen riktig. Det er fare for at det kan bli for salt, samtidig forsvinner mye av egensmaken om man vanner ut for mye.

For øvrig er boknafisk det jeg fikk mest lyst på av rettene, dog er jeg litt skeptisk til stekt utgave. Breiflabb mener jeg er en litt oppskrytt fisk. Og kveite har i grunnen fordel av å bli stekt på beinet, fordi man får mer smak da. Kokt breiflabb høres ikke helt bra ut.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6722
15.09.17 19:20

Lurer på hva som får noen til å mene at byggryn kan være med å heve perfekt smørdampet småflyndre til skyene?

Reagerte litt på dette valget.

Ja, vet at byggryn er "in" i salater osv. Men da skal man være usedvanlig glad i byggsmaken.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6722
15.09.17 20:05

Småkveite, mente jeg.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17655
18.09.17 20:29

Bra innsats av paret i dag synes jeg. Litt kleint med all den nussingen, men hvem har ikke vært forelsket :-)

Dog synes jeg de andre ga veldig lav score, taktisk kanskje?

DrSchwei
18.09.17 22:03
InternalExile: Dog synes jeg de andre ga veldig lav score, taktisk kanskje?

Ja, var litt lavt - men samtidig var jo dette veldig enkelt mat, da... Ikke mye stress under serveringen. Greit å servere til venner på besøk, men dette skal i være litt mer krevende...

Stusser litt på at ingen kommenterte at brosme har en meget spesiell egensmak, så jeg vil vel tro at en ikke er en best egnede til formålet.

Selv spiser jeg aldri slik ferdigtaco, men dette så jo veldig godt ut- jeg jeg får lyst til å prøve. Desserten også flott.

Gleder meg til å se de gamle gubbene kokkelere. Kan gå alle veier, men sikkert litt sjarmerende stress. :--)

quentez
19.09.17 08:49

Han ene karen der var faktisk litt (ufrivillig?) morsom der han stod og trodde han hadde fått sitt eget kokkeprogram. Tok oss gjennom fremgangsmåtene på alle rettene og hvorfor man måtte gjøre det ene fremfor det andre. Han minnet meg veldig om Kevin Vågenes sin parodikarakter i Mellom Bakkar og Berg.

Maten så veldig god ut, men var samtidig relativt enkelt også.

lok1
lok1Innlegg: 3863
19.09.17 19:46

Rene Gordon Ramsay denne damen som er sjef nå

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49165
19.09.17 19:47

Hun australske(?) var veldig dominerende, tror jeg står over.

DrSchwei
19.09.17 19:52
KingKongHalvor: Hun australske(?) var veldig dominerende, tror jeg står over.

Cape Town, visstnok...

Slår meg i skrivende stund at mange av deltakerne bor ganske så flott (de i går var vel i gang med å bygge hus) - henger vel litt sammen med at interessen for mat på dette nivået gjerne finnes i det litt over middels lagene av befolkningen, kulturelt  og økonomisk. Og så er det kanskje en litt høyere terskel for å invitere TV hjem til seg om man bor under middels...

DrSchwei
19.09.17 19:56

"Herregud for en sammesetning!" Kokken om dessertmenyen. Rose er jo ikke godt. Usj.

Herregud for et opplegg, sier jeg. Lammefilet uten fett. Minus.

(Innlegget ble redigert 19.09.17 19:58)

lok1
lok1Innlegg: 3863
19.09.17 20:05

Lam ytrefilet har vel ikke så mye fett på seg?

Forresten min favorittlammedel.

DrSchwei
19.09.17 20:13
lok1: Lam ytrefilet har vel ikke så mye fett på seg? Forresten min favorittlammedel.

Er jo som regel en fettkappe på..

https://www.matprat.no/matnyttig/oppdelingsguiden/lam/lammesadel/lam-ytrefilet/

Tar alltid med den.

DrSchwei
19.09.17 20:22

Oj, det var jo litt av noen summer. Desserten var jo bra da. Bønner er ikke noe alle setter stor pris på. Svart hvitløk er vel ikke lett tilgjengelig i Norge? Tenkte meg at de to gubben kommer torsdag - det får jeg dessverre ikke sett før mandag.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12550
19.09.17 21:34

Klarer ikke å la være å kommentere kveldens "amazone" fra Sør-Afrika, må minst ha forfedre fra en eller annen nederlandsk koloni, og artig når hun legger seg over/omfavner sin medspiller, langt der nede :-)

Men, spenstig måte å tilberede kveite på, dog synd at den sorte aïolien skilte seg i hovedretten. Feil å blande majones i en blender, det eneste som duger er Gordon Ramsays Bamix stavmixer, trust me. Den er den eneste jeg klarer å lykkes med, hver gang. 

Godt at de fikk høy poengsum for desserten, den så spennende ut, med en uventet sammensetning... panna cotta på kefir? Spenstig valg! Christoffer Haatuft omtalte menyen som "litt all over the place", men jeg synes det var en spennende sammensetning. Vel fortjent poenggiving!

(Innlegget ble redigert 19.09.17 21:35)

DrSchwei
20.09.17 10:40
gourmande: Klarer ikke å la være å kommentere kveldens "amazone" fra Sør-Afrika, må minst ha forfedre fra en eller annen nederlandsk koloni, og artig når hun legger seg over/omfavner sin medspiller, langt der nede :-) Men, spenstig måte å tilberede kveite på, dog synd at den sorte aïolien skilte seg i hovedretten. Feil å blande majones i en blender, det eneste som duger er Gordon Ramsays Bamix stavmixer, trust me. Den er den eneste jeg klarer å lykkes med, hver gang. Godt at de fikk høy poengsum for desserten, den så spennende ut, med en uventet sammensetning... panna cotta på kefir? Spenstig valg! Christoffer Haatuft omtalte menyen som "litt all over the place", men jeg synes det var en spennende sammensetning. Vel fortjent poenggiving!

Det må kommenteres mye mer! :-)

Ja, er vel boeravkom hun der enorme dama.... Ja, mye artig, men litt over kanten med farger, etter min smak. Skjønner ikke hvorfor de ikke laget majonesen på forhånd, skulle den være lun, kanskje...

Innertier med veldig spennende dessert. Flinke damer. Hurra.

De fra Nord-Norge skal slite i dette selskapet, særlig de fornærmede sure damene.

gourmande
20.09.17 15:19
DrSchwei: De fra Nord-Norge skal slite i dette selskapet, særlig de fornærmede sure damene

Simpel oppførsel, kort og godt.

DrSchwei
20.09.17 20:55

Sunnmøringene i Bergen skuffet litt. Åpenbart for lite spenstighet i forretten, og merkelig sammensetning av lammecarre - og det er vel basic at man enten beholder fettet på eller tar på panering. For meg er det første det eneste opplagte valget. Moussen så både lys og kompakt ut, men tydeligvis satt smakene. Rettferdig bedømming av dommerne. Og denne gangen uten drittsekker blant deltakerne. Gleder meg til morgendagen.

Stenia
22.09.17 01:05
DrSchwei: Gleder meg til morgendagen.

Nå, hva synes du om de to gubbene ?

Selv ble jeg forundret over den erfaringen med matlaging de satt med og skrøt av, og ikke brukte krydder overhodet. Kanskje de bare glemte det ?

Uansett er jeg fornøyd med at de gikk videre :)

gourmande
24.09.17 18:40

De to gubbene fra Voss var en rar opplevelse. Så mye selvtillit, og så stusselig resultat.

Men, det bare gnager i meg... folk som på død og liv vil bruke det franske uttrykket "bon appétit", må bare slutte å uttale siste t'en i uttrykket. Den er nemlig stum. Bånn appeti!  

Sånn!

DrSchwei
25.09.17 22:19
Stenia: Nå, hva synes du om de to gubbene ? Selv ble jeg forundret over den erfaringen med matlaging de satt med og skrøt av, og ikke brukte krydder overhodet. Kanskje de bare glemte det ? Uansett er jeg fornøyd med at de gikk videre :)

Da fikk jeg endelig sett programmet. Ble, som jeg fryktet litt, for mye surr med de to der. Virket matglade, men ikke veldig fokuserte. Mange merkelige løsninger. For egen del skjønner jeg ikke helt poenget med å bruke grønnsaker til dessert...

Dagen i dag ble vel gjensyn med en fra MasterChef, så vidt jeg husker? Skikkelig trivelig og klassisk middag. Litt artig at kokken reagerte  med sjokk og vantro på at han fikk hele tre sjøkrepshaler, og ikke fordi det var for mye å spise, men fordi det var eksklusivt.

Sous Vide er meget farlig når man bruker mørt kjøtt. Så har selv sluttet helt å bruke maskinen til den typen kjøtt. Det hadde vært enkelt for dem og steke ferdig å så bare varme opp igjen.

Desserten så veldig fristende ut. Virker som rause personer, så i dag var en av de hyggeligste dagene.

annmag
annmagInnlegg: 7245
25.09.17 22:22
DrSchwei: Virker som rause personer, så i dag var en av de hyggeligste dagene.

Ja, også var han så nydelig når han tok til tårene på slutten. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg