Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Konfirmasjon og mat.

NYTT TEMA
Reiseglading
ReisegladingInnlegg: 259
27.07.16 18:08

Hvordan gjør man dette enkelt og greit selv. Hvis vi først skal ha familie til middag og så familie og venner til mat og kaker etterpå. Og at vi slipper å stresse på kjøkkenet men likevel lager maten selv? Tips mottas med takk. 

malacay3
malacay3Innlegg: 16197
27.07.16 18:17

Skal du lage mat til mange, så er det en regel som gjelder. Du koker enten i gryte, eller steker i stekeovn. Lammestek f. eks. vil være greit, med salat, gjerne rødvinsaus og poteter til. 

Malacay

Reiseglading
27.07.16 19:31

Ja den ser jeg. Takk for tips. Flere mottas med takk. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49164
27.07.16 20:38

Tapas er populært og praktisk. Alt kan gjøres klart dagen før om du vil. 

malacay3
27.07.16 20:41

Tapas er ikke middag :) Håper du nyter Stockholm!

Malacay

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55478
27.07.16 22:52
Reiseglading: Hvordan gjør man dette enkelt og greit selv. Hvis vi først skal ha familie til middag og så familie og venner til mat og kaker etterpå. Og at vi slipper å stresse på kjøkkenet men likevel lager maten selv? Tips mottas med takk.

La konfirmanten være med på å bestemme menyen.

Ellers er en god stek av ett eller annet slag overkommelig, da både steken og sausen gjerne kan lages ferdig to dager i forveien og bare varmes før servering.

Potetene skrelles kvelden i forveien og gis ett oppkok på morgenen. Sett på tett lokk og sett potetgryta under ei dyne eller i kald stekeovn. Kok opp før servering og potetene skal etter teorien være kokt.

Grønnsakene har du gjort ferdig til koking dagen før, så disse kokes ferdig mens du varmer kjøttet og sausen.

Eller du kan gjøre det superenkelt og bestille koldtbord eller tapas.

Dersom du tror dette betyr null stress, så glem den tanken. Jeg vet hva jeg snakker om, feiret alle konfirmasjonene hjemme med kropp og hode fullstappet av stresshormoner.

(Innlegget ble redigert 27.07.16 22:53)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49164
28.07.16 00:01

Malacay

Joda, forsåvidt enig i det, men som mat i konfirmasjon er det helt fint. 

bennyen
bennyenInnlegg: 11645
28.07.16 14:02
Reiseglading: Og at vi slipper å stresse på

For å slippe å stresse på kjøkkenet ville jeg bestilt mat.

Det er stress nok, bord skal dekkes, sanger skal skrives, blomster skal hentes evt. settes sammen selv. Det skal være rent overalt, sølv skal pusses etc etc etc, Lykke til!

malacay3
28.07.16 18:42
bennyen: For å slippe å stresse på kjøkkenet ville jeg bestilt mat.

For noen kan det være et økonomisk spørsmål. Jeg ser absolutt poenget ditt, men det er kanskje ikke alle som er i en situasjon hvor de kan vurdere det. Og er man ikke det er det steika man går for :)

Malacay

JudasT
JudasTInnlegg: 5242
28.07.16 21:06

En åndelig slektning av dronning Marie Antoinette: "La dem spise kake" (konfrontert med at folk manglet brød).

Strandereng
StranderengInnlegg: 6719
28.07.16 22:17
Reiseglading: Hvordan gjør man dette enkelt og greit selv. Hvis vi først skal ha familie til middag og så familie og venner til mat og kaker etterpå.

Heldigvis tilbød både slekt og venner å ta med seg kaker, så det slapp vi å tenke på. 
Det er som sagt før her nok å svette over til en sånn dag, og da er det hyggeligst når foreldrene slipper stress. 
Vi bestilte Biff Stroganoff til hele forsamlingen med ris og loff til. 
Vi var 26 til bords. Lagde selv et par salatboller på morgenen
Det ble ikke så dyrt, men man kan fint lage Stroganoffgryte selv dagen før. 

Ønsker dere en fin dag hvor konfirmanten står i sentrum :-)

GARDSDATTRA
29.07.16 02:07
malacay3: For noen kan det være et økonomisk spørsmål. Jeg ser absolutt poenget ditt, men det er kanskje ikke alle som er i en situasjon hvor de kan vurdere det. Og er man ikke det er det steika man går for :)
Malacay

Det er fullt overkommelig for alle å bestille et kredittkort på titusen. Når konfirmasjonen er betalt, så har man fortsatt kreditt igjen, og en ubetydelig utgift pr mnd.

GARDSDATTRA
29.07.16 02:16
Det er stress nok, bord skal dekkes, sanger skal skrives, blomster skal hentes evt. settes sammen selv. Det skal være rent overalt, sølv skal pusses etc etc etc, Lykke til!

Du glemte å skrive taler, det skal være velkomst-tale og tale til konfirmanten. I tillegg til å passe kjøkkenet.

Det beste er å leie kjøkkenhjelpere. Minst to stykker er min erfaring.

Jeg mente at en konfirmasjon burde jeg greie uten hjelp da femte ungen sto for tur.

Herregud, jag sto i bunad og vasket kopper og fat til klokka var tre på natta. Grunnen til at jeg var iført bunad var at jeg da ikke hadde krefter til å få den av.

Reiseglading
29.07.16 04:16

Takk for fine svar. Det er ikke økonomi som er begrensningen, men vi bor sånn at det ikke er så praktisk å bestille mat. Ingen catering der vi bor, og søndag og båt og sånn.... Men vi kan leie hjelp. Og så er det noen gjester som ikke kan spise kjøtt, noen som ikke vil spise svin og noen som ikke liker fisk og noen som ikke tåler melk og sukker.  Ja sånn er jo verden blitt. Og så blir det jo fort veldig mange gjester når man begynner å skrive lista...:-)

fargerik
fargerikInnlegg: 45075
29.07.16 10:02
Reiseglading: Takk for fine svar. Det er ikke økonomi som er begrensningen, men vi bor sånn at det ikke er så praktisk å bestille mat. Ingen catering der vi bor, og søndag og båt og sånn.... Men vi kan leie hjelp. Og så er det noen gjester som ikke kan spise kjøtt, noen som ikke vil spise svin og noen som ikke liker fisk og noen som ikke tåler melk og sukker. Ja sånn er jo verden blitt. Og så blir det jo fort veldig mange gjester når man begynner å skrive lista...:-)

Uff...mange hensyn å ta dersom målet er å gjøre alle til lags uansett hva de ikke liker eller tåler.

Det beste er vel å leie inn et firma som kan fikse mat for alle uansett allergier, veganisme, vegetarisme, fiskeangst, griseangst, kjøttangst eller hva det måtte være. selv om det er søndag og de må bruke båt.

En ting er sikkert...jeg misunner deg ikke.

Been There, done That...to ganger.

Jeg hadde den siste store event for mer enn ett tiår siden, det var da jeg ble gift. For andre og siste gang i mitt liv.

Jeg leide en hel restaurant for å bruke den til lukket selskap, og lot gjestene selv bestille akkurat det de ønsket fra restaurantens a-la carte meny. Suksess!

Ingen klagde på maten, snarere tvert imot siden de hadde alt, og det var ingen rydding og oppvask å ta.

(Innlegget ble redigert 29.07.16 10:14)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
29.07.16 10:17
GARDSDATTRA: Det er fullt overkommelig for alle å bestille et kredittkort på titusen. Når konfirmasjonen er betalt, så har man fortsatt kreditt igjen, og en ubetydelig utgift pr mnd.

Jeg blir bare harm , når jeg leser slikt.

sanila
29.07.16 10:19
Reiseglading: Men vi kan leie hjelp. Og så er det noen gjester som ikke kan spise kjøtt, noen som ikke vil spise svin og noen som ikke liker fisk og noen som ikke tåler melk og sukker.

Så er buffe, tapas eller meza, kjært barn mange navne, en ganske god ide, hvor mye kan lades på forhånd alt etter hva , man velger på menuen.

fargerik
29.07.16 10:24
sanila: Så er buffe, tapas eller meza, kjært barn mange navne, en ganske god ide, hvor mye kan lades på forhånd alt etter hva , man velger på menuen.

En buffet er en god måte, da kan alle selv spise det som passer.

Men det er jo mye styr å stå for dette selv, og det blir fryktelig mye matrester og opprydding.

sanila
29.07.16 10:28
fargerik: Men det er jo mye styr å stå for dette selv, og det blir fryktelig mye matrester og opprydding

Tja det er ikke det der kastes mellom jul og nytår, der gjør forskjell , for at si det slikt.

Vedkomne hadde så  råd til  at innleid   hjelp. Så der får være grenser for sutring.

(Innlegget ble redigert 29.07.16 10:28)

fargerik
29.07.16 10:50
sanila: Tja det er ikke det der kastes mellom jul og nytår, der gjør forskjell , for at si det slikt. Vedkomne hadde så råd til at innleid hjelp. Så der får være grenser for sutring.

Skal jeg snakke for meg selv, aksepterer jeg at jeg er en god rørlegger som blir tilkalt av f. eks. gode kokker når det er noe i huset de ikke klarer selv, og at jeg er en som trenger hjelp av noen med kompetanse den veien til å lage og servere god mat.

For meg ligger det ingen ære i å skulle stå for kokkelering til og bevertning av et selskap selv, neitakk...da tilkalles hjelp.

Bedre å være gjest i sitt eget selskap.

Noe helt annet er det når noen få gjester kommer hjem hit, da kan det alltids hobby-kokkeleres litt med god hjelp fra kona.

(Innlegget ble redigert 29.07.16 10:53)

sanila
29.07.16 11:26
fargerik: Skal jeg snakke for meg selv, aksepterer jeg at jeg er en god rørlegger som blir tilkalt av f. eks. gode kokker når det er noe i huset de ikke klarer selv, og at jeg er en som trenger hjelp av noen med kompetanse den veien til å lage og servere god mat.

Det er  naturligvis klart, at jeg ville ikke drive med rørlegger arbeide heller. Men det betyr ikke alle har råd til rørlegger.   

Noen må gjøre den jobben de er satt til uansett. I mitt tilfelle er jeg veldig god til min jobb å  velger selv mine kokke og rørleggere. 

sanila
29.07.16 11:28
fargerik: For meg ligger det ingen ære i å skulle stå for kokkelering til og bevertning av et selskap selv, neitakk...da tilkalles hjelp.

Det er jo bra du og Ts har råd til slikt, og ikke må ty til slike dårlige råd som kreditt kort,   fordi hva naboen sier er viktigst.,

fargerik
29.07.16 11:30
sanila: Det er naturligvis klart, at jeg ville ikke drive med rørlegger arbeide heller. Men det betyr ikke alle har råd til rørlegger.

Det er jo riktig. Mange visper sammen både rør og elektrisk opplegg selv, og resultatet er at det florerer med vannskader og branner.

Det får selvfølgelig langt mindre konsekvenser dersom maten er dårlig.

uansett...

Skomaker, bli ved din lest...

(Innlegget ble redigert 29.07.16 11:32)

sanila
29.07.16 11:39
fargerik: Det er jo riktig. Mange visper sammen både rør og elektrisk opplegg selv, og resultatet er at det florerer med vannskader og branner.

Ja,  ikke alle har godt råd, og rørlegger er dyre, ikke alle  der har  råd heller vil så betale,  men lider av gjerrighet.

Så her jeg i øvrig vært bort i slikt foregår i  med god kjennskap av mange og også med god mulighet for at gjøre noe med det.  Så er det så.

(Innlegget ble redigert 29.07.16 11:42)

sanila
29.07.16 11:41
fargerik: Skomaker, bli ved din lest...

Å du er tilhenger av både kaste system og jante lov, i stor utstrekning,  jo det er de fleste der egenlig selv har   hva  de trenger.  

sanila
29.07.16 11:45

Beklager TS , en liten avsporing helt mellom fargerike og jeg

Håper dere får en god dag, hvor samværet er det viktigste og ikke fasaden, med god mat på bordet, uansett  form.

(Innlegget ble redigert 29.07.16 11:47)

fargerik
29.07.16 11:49
sanila: Å du er tilhenger av både kaste system og jante lov, i stor utstrekning

Nei. Hold dine fantasier for deg selv.

Mitt råd til TS er altså å få hjelp til å lage maten, eventuelt invitere gjestene til et lukket selskap i en restaurant i stedet for å leie idrettsforeningens eller bondelagets klubbhus og lage mat og ta oppvasken og rundvaske klubbhuset selv etter at gjestene er gått hjem..

TS har jo selv antydet at det ikke er dårlig økonomi som er problemet. På en restaurant betaler man ikke leie for lokalet, og slipper oppvasken.

Hadde jeg drevet en restaurant, ville jeg jo blitt kjempeglad over å få gjester.

(Innlegget ble redigert 29.07.16 11:56)

sanila
29.07.16 12:13
fargerik: TS har jo selv antydet at det ikke er dårlig økonomi som er problemet. På en restaurant betaler man ikke leie for lokalet, og slipper oppvasken.

Hvilket jeg skrev til deg, i forbindelse med at du mente det ble så mye opprydning, og mat rester. Svaret mitt var at, han hadde råd til innleid hjelp,

Det står da han fritt for at velge en restaurant  løsning om  han synes. Det  ser jeg virkelig ingen grunn til at diskutere.

Jeg ville ikke selv ha valgt den løsning om jeg hadde råd heller.

sanila
29.07.16 12:29
fargerik: Det er jo riktig. Mange visper sammen både rør og elektrisk opplegg selv, og resultatet er at det florerer med vannskader og branner.
Det får selvfølgelig langt mindre konsekvenser dersom maten er dårlig.
uansett...
Skomaker, bli ved din lest...

Tja  det ene dreper fort , det andre langsomt, så begge er dårlige valg.

Det hender i øvrig at skomakere, er som poteter, kan brukes til det meste. Men en potet er ikke bare en potet.

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5387
29.07.16 12:45

Mangler info.

Hva ønskes av mat? Buffet? Koldtbord? Tre-retter? Italiensk? Norsk? Thai? Likegyldig?

Hvor mange personer? Eksakt info på hver enkelt persons allergi/diett/spiser ikke og annet tull. 

Hva har du tilgjengelig av kokemuligher på konfirmasjonsdagen, og i forkant? Stekeovner, plater osv... Noen du kjenner som har en sous vide sirkulator du kan låne for en dag?

Få svar så blir det mye enklere å hjelpe deg. Stor forskjell på treretter til 5 og 50.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg