Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

TV3 - Hellstrøms kjøkken

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41090
11.11.16 17:36

Mandag er det klart for Hellstrøms kjøkken på TV3. Det kan virke som om kokken for en gangs skyld i hovedsak skal være kokk.

Det kan bli givende, inspirerende og spennende. Regner med at han varter opp med den ene usunne retten etter den andre...

... ser ut til at han skal ha en gjest i hvert program, får håpe det ikke blir altfor mye tøvprat. Noen av gjestene er også kokker, og da kan det blir interessant.

Leffa
LeffaInnlegg: 4782
12.11.16 10:12
DrSchwei: ser ut til at han skal ha en gjest i hvert program, får håpe det ikke blir altfor mye tøvprat. Noen av gjestene er også kokker, og da kan det blir interessant.

Ja, som jeg skrev i en annen tråd her for noen uker siden hadde jeg ønsket at de kun var kokker med, og ikke disse evinnelige kjendisene som dukker opp over at på TV. Da hadde det blitt et mer rendyrket matprogram.

Men jeg gleder meg til programmet og håper å plukke opp noen triks og oppskrifter.

quentez
quentezInnlegg: 20979
12.11.16 11:21

"40 oppskrifter som du kan basere livet ditt på"?

Høres ut som et velkjent Gordon Ramsay-konsept, men det er ikke negativ (heller tvert i mot). Kommer til å se på dette og forhåpentligvis få litt inspirasjon og tips.

DrSchwei
14.11.16 16:02

Programmet får i alle fall full bredde i medieomtale på forhånd.

http://www.godt.no/#!/artikkel/23846908/Lager+TV-program+om+matglede&xtor=CS1-2-23846908%5BLager+TV-program+om+matglede%5D

Får håpe han klarer å formidle matglede da, og ikke bare selvskryt- og forherligelse, som har vært en liten tendens tidligere. Selv om det kanksje ikke er ment slik.

Shimon
ShimonInnlegg: 10217
14.11.16 18:48

Det skal jeg se. Håper det har fokus på matlaging, og teknikker. Lukter vel litt av at det kommer ei bok etter 40 episoder :)

DrSchwei
14.11.16 20:41

Var jo en grei burger det - men kanskje de færreste som går i gang med både brød og ketsjup for et måltid som er over på 6 minutter... :-)

Stenia
SteniaInnlegg: 2037
14.11.16 21:02
DrSchwei: Var jo en grei burger det - men kanskje de færreste som går i gang med både brød og ketsjup for et måltid som er over på 6 minutter... :-)

Burger ?

Han lagde jo fårikål og sjokoladekake.

DrSchwei
14.11.16 21:09
Stenia: Burger ? Han lagde jo fårikål og sjokoladekake.

Det så ikke jeg noe av. Oppskriften ligger på Godt.no også.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6135
14.11.16 22:13
DrSchwei: Var jo en grei burger det - men kanskje de færreste som går i gang med både brød og ketsjup for et måltid som er over på 6 minutter... :-)

Ja, den så veldig god og saftig ut. 
Tror det er ganske fåfengt å håpe på at noen tar seg tid til å lage en slik til meg, dessverre :-)

Stenia
SteniaInnlegg: 2037
15.11.16 00:02
DrSchwei: Det så ikke jeg noe av. Oppskriften ligger på Godt.no også.

Det ligger visst fire episoder ute på Viafree. Jeg kom tilfeldigvis bare til å se den fjerde.

Supert, da har jeg tre episoder å kose meg med etterhvert :)

quentez
15.11.16 19:34

Programkonseptet var forsåvidt greit, og Hellstrøm var i sitt rette element, men jeg ble ikke veldig imponert over burgeren - og da først og fremst kjøttstykket. Det var jo i ferd med å falle fra hverandre i grillpannen...nesten halve burgeren lå igjen. Riktignok en smakssak, men jeg ville heller ikke hatt burgeren min såpass medium-rare. Reagerte også på at han brukte olivenolje, og ikke en nøytral olje. Vil ikke det krasje litt med varmen i grillpanna?

Foretrekker å lage burgeren i sous vide, da har man full kontroll på stekegrad, og den blir alltid saftig :)

(Innlegget ble redigert 15.11.16 19:35)

DrSchwei
15.11.16 19:49
quentez: Programkonseptet var forsåvidt greit, og Hellstrøm var i sitt rette element, men jeg ble ikke veldig imponert over burgeren - og da først og fremst kjøttstykket. Det var jo i ferd med å falle fra hverandre i grillpannen...nesten halve burgeren lå igjen. Riktignok en smakssak, men jeg ville heller ikke hatt burgeren min såpass medium-rare. Reagerte også på at han brukte olivenolje, og ikke en nøytral olje. Vil ikke det krasje litt med varmen i grillpanna? Foretrekker å lage burgeren i sous vide, da har man full kontroll på stekegrad, og den blir alltid saftig :)

Enig her - burgeren virket også veldig tjukk, og mener han snakket om 2-3 minutter i ovnen. Den må da bli veldig rå? I oppskriften er 5 minutter på 180 grader oppgitt, men jeg mener det virker veldig lite. 2 minutters steking i grillpanne gir minimal varmeeffekt utenom stekeskorpe.

Selv lager jeg burgerne en god del flatere - som gir mer grillflate. De hever seg også en del under steking. Bruker nøytral olje, men tror ikke det har noe å si om man bruker olivenolje.

Uansett - ikke en oppskrift jeg vil bruke, burger er for meg rask mat når jeg ikke gidder så mye, og en del av ferdigbrødene er helt ok - og så fortrekker jeg å bruke en dressing i stedet for ren ketsjup.

Når det gjelder ost brukte jeg Comte sist, som var meget bra. Blåmugg synes jeg smaker litt vel mye. For øvrig så burde de vel kunne klare å angi hvilke oster som ble brukt...

odhie
odhieInnlegg: 5542
15.11.16 20:26

Ikke det programmet jeg hadde sett for meg.

"40 retter en kan basere livet sitt på". Hadde håpet på mer hverdagslig mat som gjerne tar rundt en time halvannen å lage. 

Bruke 2 timer på å lage ein grønnsakskraft, i tillegg kaste alle råvarer en brukte på å lage kraften. 

DrSchwei
15.11.16 20:47
odhie: "40 retter en kan basere livet sitt på". Hadde håpet på mer hverdagslig mat som gjerne tar rundt en time halvannen å lage. Bruke 2 timer på å lage ein grønnsakskraft, i tillegg kaste alle råvarer en brukte på å lage kraften.

Ja, sikkert god suppe - men dette er jo restaurantmat. Nokså uaktuelt å bruke så mye gode og fine grønnsaker bare for å lage kraft - en haug med dyre cherrytomater hadde han oppi også.

Sikkert god suppe, men med en haug med parmesan og mye olje ble det kanskje noe i meste laget mht smak også, for noen av oss.

Someone
SomeoneInnlegg: 24065
15.11.16 21:05
odhie: Bruke 2 timer på å lage ein grønnsakskraft, i tillegg kaste alle råvarer en brukte på å lage kraften.

Tja det er jo noe man kan lage dagen før eller en eller annen gang. Dessuten så trenger det jo bare stå puttre for seg selv

Og jeg kaster selv restegrønnsakene de gangene jeg lager kraft

Someone
15.11.16 21:06
DrSchwei: Sikkert god suppe, men med en haug med parmesan og mye olje ble det kanskje noe i meste laget mht smak også, for noen av oss

I mine øyne kan man aldri ha for mye parmesan.....men jeg kan jo gå rundt å gomle det også 

DrSchwei
15.11.16 21:22
Someone: I mine øyne kan man aldri ha for mye parmesan...

Eventuelt kan man lage parmesansuppe :-)

Shimon
15.11.16 21:36

Unnskyld, smakte suppen?

DrSchwei
15.11.16 23:23

Tipper at suppen smakte. I morgen er det visst dessert.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 54157
16.11.16 02:07
odhie: Bruke 2 timer på å lage ein grønnsakskraft, i tillegg kaste alle råvarer en brukte på å lage kraften.

Etter to timers kok er det ikke mye igjen av grønnsakene, tror neppe det er mer igjen enn kompost å bruke de til.

Men for ei næringsrik og smaksrik kraft. Den skal jeg prøve.

quentez
16.11.16 10:33

Lurer på hva kostprisen på den grønnsakskraften var? Eller suppen i sin helhet.

Sjefan
SjefanInnlegg: 10427
16.11.16 18:18

Liker konseptet her. Lett og ledig produksjon av programmet og en relativt grei gjennomgang av rettene. Som andre har påpekt skulle det gjerne vært litt "enklere" retter som tar kortere tid, men det kan absolutt være en del nyttig å trekke ut her. Litt unødvendig med gjestene også - men det får bare være. 

DrSchwei
16.11.16 20:39

Klart mest givende episode så langt - artig å se brødrene! Iskremen så uforskammet god ut og whiskyen var vel fra brorens eget destilleri, antar jeg?

Inspirerende å se fokus på detaljer som best mulig brød til arme riddere, klaret smør, et lite sukkerdryss for å få sprø overflate, kalde tallerkener etc etc.

Ellers er jeg 110 prosent enig med kokk Hellstrøm på ett punkt - ikke noe small talk på kjøkkenet under matlaging. Uten sammenligning for øvrig, så ser jeg at han har samme fokus som jeg må ha når jeg lager ordentlig god mat. :-)

Shimon
16.11.16 22:24
quentez: Lurer på hva kostprisen på den grønnsakskraften var? Eller suppen i sin helhet.

Så deler av programmet i kveld, og jeg må si, du har så absolutt et poeng. TV3 har vel et program som heter luksusfellen, her er muligheter til å kombinere...

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 47950
16.11.16 22:25
DrSchwei: Ellers er jeg 110 prosent enig med kokk Hellstrøm på ett punkt - ikke noe small talk på kjøkkenet under matlaging.

Folk er forskjellige, jeg nyter selskap på kjøkkenet mens jeg lager mat, drikke litt vin og skravle om alt mulig.

quentez
17.11.16 08:55
DrSchwei: Inspirerende å se fokus på detaljer som best mulig brød til arme riddere, klaret smør, et lite sukkerdryss for å få sprø overflate, kalde tallerkener etc etc.

Og ikke minst: sile det som siles kan!

DrSchwei
17.11.16 09:34
quentez: Og ikke minst: sile det som siles kan!

Jepp, sil er i grunnen et undervurdert redskap. Merket meg ta han silte potetsuppa også, vel ikke nødvendig til hverdags. Silt jordbærsaus er bra.

Perbu
PerbuInnlegg: 3484
17.11.16 10:53

All denne silingen...Jeg påtar meg herved rollen som festbrems. Er det ikke uheldig at alt som kan tygges, skal bort? Medisinsk forskning gir kostfiber større og større betydning for helsen, nå ser det ut til å være viktigere enn både vitaminer og mineraler. All denne glatte maten som mesterkokkene - og de er virkelig mestere - lager, den virker kjedelig på meg, særlig grønnsak- og fruktpuréene, jeg har ikke noe imot å se hva f eks en suppe er laget av, og en potetstappe skal etter min smak ha klumper. På den annen side mener ikke jeg heller at hvert eneste måltid må være sunt, knekkebrød og gulrøtter kan man tygge hjemme.

(Innlegget ble redigert 17.11.16 10:55)

Someone
17.11.16 12:02
quentez: Lurer på hva kostprisen på den grønnsakskraften var?

Det som blir dyrt der er jo først og fremst hvis man skal kjøpe inn alle urtene kun til dette formålet, også bare bruker deler av det. Her må det være mulig å jukse litt. Man kan sløyfe noe, bruke noen rester fra tidligere, hvis man ikke har noe i hagen. For jeg er enig, at og kjøpe 4x urter blir litt dyrt

Ellers er jo purreavkappet, 1 fenikkel, litt løk og hvitløk ikke akkurat dyre ingredienser. Og man kan også bruke billigere tomater. I oppskriften står det faktisk 2 tomater, så man må ikke bruke en halv boks med cherry

quentez
17.11.16 14:06

Godt poeng. Vil ikke tro at det utgjør særlig forskjell mellom cherry og vanlig. Ellers merket jeg at han ikke brukte gulrot, noe jeg ville ansett som ganske standard i en grønnsakskraft?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg