Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kraftkar

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 24325
17.11.16 14:31

Ser ut som den geniale osten Kraftkar nok har vunnet en kåring. Nå fikk jeg lyst på mer av denne til helgen

http://www.dagbladet.no/mat/norsk-sensasjon-vi-har-slatt-manchego-vi-har-slatt-roquefort-vi-har-slatt-stilton/65288575

Denne er jo såpass god, og virkelig kult vi får frem her i landet, at den fortjener en egen tråd

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
17.11.16 15:19

Jeg har smakt den et par ganger, og fristes når jeg leser dette om den.

Kraftkar....osten med smak :)

Sponvika
SponvikaInnlegg: 68952
17.11.16 15:28
bjoro: Jeg har smakt den et par ganger, og fristes når jeg leser dette om den. Kraftkar....osten med smak :)

Prøv den med et skikkelig plommesyltetøy og en god portvin til. Fantastisk.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42562
17.11.16 15:45

Ja, hva får ikke disse møringene til :-D

Var heldig vinner på Facebook-konkurransen de hadde i romjula i fjor og fikk tilstendt en ekse med oster og tilbehør. De har jo andre oster som også er meget bra.

Selv synes jeg Kraftkar passer aller best til dessert. Den er på sett og vis litt "søt", sammenlignet med f.eks. Stilton.

Ellers må jeg si at jeg var ganske skeptisk til norsk osteproduksjon da dette var i  sin spede begynnelse - kunne ikke skjønne at dette kunne gjøres like bra her til lands, når man har f.eks. Frankrike med sin mange hundre år gamle tradisjon på dette området. Tok grusomt feil der. Husker jeg kommenterte det under en middag i gamle Oslo Spiseforretning, som vel var den første restauranten i Oslo som så tydelig satset på norsk mat på dette nivået.

Tingvollost har vært veldig dyktige, samtidig har de, som alle som lykkes med å gjøre suksess i verden, også en viss flaks - det startet på et perfekt tidspunkt for den norske/nordiske trenden.

(Innlegget ble redigert 17.11.16 15:47)

bjoro
17.11.16 15:57
Sponvika: Prøv den med et skikkelig plommesyltetøy og en god portvin til. Fantastisk.

Portvin finnes ikke i mitt hus. Men jeg eter den gjerne på varme (nystekte) rundstykker med et raust lag godt smør under.

Men plommesyltetøy på toppen høres godt ut faktisk. Går det med solbær også?

Sommerseth
SommersethInnlegg: 1208
17.11.16 18:54

Kraftkar er nydelig! Prøv den på pepperkaker, helt fantastisk :-)

Og helt utrolig stort å vinne denne konkurransen, masse kudos til Tingvoll!

Strandereng
StranderengInnlegg: 6769
17.11.16 19:21

Noen som vet om den er å få kjøpt i butikk? 
(har ikke sett den på Meny, f. eks)

I artikkelen sto det om lange ventelister, så det er vel antagelig vanskelig for almenheten å få tak i den?

Someone
17.11.16 20:31

Da kjøpte jeg et stykke på vei hjem, hos Strøm-Larsen av alle steder, da jeg vet de har den. Så er spørsmålet om jeg skal gå for white port, red port eller juleøl til?

DrSchwei
17.11.16 21:40
Strandereng: Noen som vet om den er å få kjøpt i butikk?
(har ikke sett den på Meny, f. eks) I artikkelen sto det om lange ventelister, så det er vel antagelig vanskelig for almenheten å få tak i den?

Meny Oslo City, blant annet. Og her er full liste:

http://www.tingvollost.no/Utsalgssteder/Utsalgssteder.aspx

Spurte dem om de ikke burde få den ut flere steder, f.eks. Meny Grønland, men de svarte at de ønsket at det skulle være litt begrenset med utsalgssteder.

Regner med at de butikkene som har bestilt får inn, men kan jo være at etterspørselen blir noe større i år enn tidligere.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6769
17.11.16 22:50
DrSchwei: full liste:

Mange takk!

Der fant jeg tre steder som ikke er så alt for langt unna. 
Så er det bare å håpe at de får påfyll :-)

bjoro
18.11.16 08:34

Må nok regne med at salget øker og at det en periode blir vanskelig å finne i butikkene. Jeg fikk min lille trekant i går. Og det i en butikk som ikke står på doktorens liste 

Sponvika
18.11.16 09:11
bjoro: Men plommesyltetøy på toppen høres godt ut faktisk. Går det med solbær også?

kanskje litt litt lite sødme i noen solbærsyltetøy men er så absolutt verdt et forsøk. En søt og krydret juleøl vil nok også fungere bra som tilbehør. 

Sponvika
18.11.16 09:12
Someone: Så er spørsmålet om jeg skal gå for white port, red port eller juleøl til?

tror faktisk alle tre vil fungere bra, særlig hvis du bruker en juleøl med god sødme.

Someone
18.11.16 10:36
Sponvika: tror faktisk alle tre vil fungere bra, særlig hvis du bruker en juleøl med god sødme.

Ble white port i går, så får kanskje ta juleøllet i kveld :)

Sponvika
18.11.16 10:42
Someone: Ble white port i går, så får kanskje ta juleøllet i kveld :)

Høres ut som en svært god ide. På meg blir det en Dalva White Tawny Port som tilbehør i kveld.

DrSchwei
21.11.16 13:22

Hm, ser ut til at det er veldig mange som vil ha denne osten nå. Det er jo hyggelig, men mindre hyggelig at den ikke er å få. Nuvel, har nå uansett smakt den en del ganger. Håper jeg får tak i et stykke før jul, i det minste. Ellers har jo den vært på "alle" restaurantmenyer i mange år allerede, og i så stor grad at jeg nesten har gått lei av å lese den på menyen.

Ellers er den norske/trønderske osten Munkeby å anbefale. Og det er jo Mykje Anna å finne også.

Tingvollost
TingvollostInnlegg: 1
23.11.16 11:26

Takk for mange gode ord om Kraftkar. Som flere her er innpå, er vi en liten familiebedrift på fire generasjoner. Prøver så godt vi kan å dekke hele landet, og må derfor plukke enkeltbutikker. For oss som har jobbet dag og natt med denne osten i 14 år, er det gaHanske uvirkelig å oppleve sånn oppmerksomhet. Besøk fra God Morgen Norge her i dag, BBC på torsdag. Kos dere med osten og prøv gjerne også andre norsk gårdsoster - begynner å bli bra kvalitet på mange av dem. :)

Vennlig hilsen

Egil Smith-Meyer
Meieribestyrer, Tingvollost

Følg oss gjerne på www.facebook.com/Tingvollost, Twitter: @Meiribestyreren og Instagram: @Tingvollost.

DrSchwei
23.11.16 15:37

Så hyggelig at du tok deg tid å svare til oss matfolket på VGD!

Skal titte innom TV2 GMN i løpet av dagen. Ellers er det vel ikke så ofte BBC er på besøk på Nordmøre, eller i Norge generelt, så det er jo kjempestort. Nok en gang, gratulerer !

Forstår for øvrig godt at dere ikke har umiddelbare planer om å utvide produksjonen når dere har det bra slik det er. En veldig fin effekt er jo om det kan gi drahjelp til andre i Norge, også på det internasjonale markedet.

StevenPatrick
StevenPatrickInnlegg: 27769
25.11.16 20:14
Tingvollost: Takk for mange gode ord om Kraftkar.

Hvert eneste rosende ord er vel fortjent.
Selv ynder jeg den på pepperkaker med klementin til.  Rett og slett tullegodt.

Gorgi
GorgiInnlegg: 4983
25.11.16 20:56

DrSchwei:" En veldig fin effekt er jo om det kan gi drahjelp til andre i Norge,"

----------

Dette er jeg enig i. Detter er noe nisjeprodusentene i landet trenger.

Selv er jeg og min kone blant disse produsentene, men markedet har vært lite så vi har endt opp med å selge varene i egen gårdsbutikk. Dette funker såpass bra at vi tar inn produkter fra det ganske land.

DrSchwei
07.12.16 17:50

Overhørt på Meny Oslo City i dag ettermiddag, ved ostedisken. - Har dere den derre Kraftkar?! - Nei, dessverre, den får vi ikke inn før over jul...

... så etterspørselen har tydeligvis ikke tatt av. Nesten litt synd, så bare skrik ut her dersom noen ser Kraftkar i Oslo et sted. Takk til en eller annen som sendte melding, men da var jeg på Hafjell! ;-)

Someone
09.12.16 09:17
DrSchwei: Takk til en eller annen som sendte melding, men da var jeg på Hafjell! ;-)

Kan ta en sjekk på vei hjem i dag.

Har blitt såpass mye Kraftkar i det siste at jeg lurer på om jeg skal ta en avveksling med litt Stilton?

DrSchwei
09.12.16 09:35
Someone: Kan ta en sjekk på vei hjem i dag. Har blitt såpass mye Kraftkar i det siste at jeg lurer på om jeg skal ta en avveksling med litt Stilton?

Takk, men ikke gjør det for min del - jeg skal ha lutefisklag, så rekker neppe innom denne helga.

Stilton må man jo ikke glemme. Den har tross alt litt lengre historie med seg. Den smaker jo også fortreffelig. Kraftkar er jo nesten litt søt i forhold.

Leffa
LeffaInnlegg: 4801
09.12.16 12:56

Kjøpte meg et stykke på Colonialen her i Bergen i dag og gleder meg til å snake den. Er glad i slike oster, men Kraftkar har jeg ikke prøvd før.

Og til 850 kroner kiloet bør den være god!;)

DrSchwei
09.12.16 14:33
Someone: Stilton?

Har for øvrig tenkt å lage denne kvedegreia...

https://www.dn.no/smak/2016/12/07/1534/det-beste-tilbehoret-til-stilton

DrSchwei
09.12.16 14:34
Leffa: Kjøpte meg et stykke på Colonialen her i Bergen i dag og gleder meg til å snake den. Er glad i slike oster, men Kraftkar har jeg ikke prøvd før. Og til 850 kroner kiloet bør den være god!;)

Hm, da vet de å ta seg betalt. Kraftkar har vel stort sett vært billigere enn Stilton tidligere, om jeg ikke husker feil - i alle fall ikke ekstremt dyrt. Har derfor kjøpt den relativt ofte.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55524
09.12.16 23:34
Tingvollost: Takk for mange gode ord om Kraftkar. Som flere her er innpå, er vi en liten familiebedrift på fire generasjoner. Prøver så godt vi kan å dekke hele landet, og må derfor plukke enkeltbutikker. For oss som har jobbet dag og natt med denne osten i 14 år, er det gaHanske uvirkelig å oppleve sånn oppmerksomhet. Besøk fra God Morgen Norge her i dag, BBC på torsdag. Kos dere med osten og prøv gjerne også andre norsk gårdsoster - begynner å bli bra kvalitet på mange av dem. :)
Vennlig hilsen
Egil Smith-MeyerMeieribestyrer, Tingvollost
Følg oss gjerne på www.facebook.com/Tingvollost, Twitter: @Meiribestyreren og Instagram: @Tingvollost.

Jeg finner ikke kraftkar på Stjørdal, har jeg lett godt nok?

diskobox
diskoboxInnlegg: 5132
10.12.16 04:28
GARDSDATTRA: Jeg finner ikke kraftkar på Stjørdal, har jeg lett godt nok?

Det har du kanskje, men ifølge listen over utsalgssteder (som DrSchwei linket til tidligere i tråden), må du nok ta turen inn til Trondheim. Har ikke vært på utkikk selv, ennå, men det frister veldig å ta med noe hjem til en osteglad fader til jul.

Someone
12.12.16 09:04
DrSchwei: Hm, da vet de å ta seg betalt. Kraftkar har vel stort sett vært billigere enn Stilton tidligere, om jeg ikke husker feil - i alle fall ikke ekstremt dyrt. Har derfor kjøpt den relativt ofte.

Ja, og tror det er Colonialen som da tar seg godt betalt. Husker jeg rett betalte jeg vel omtrent halvparten sist jeg handlet Kraftkar her i strøket

Men i og for seg greit nok: Tilbud og etterspørsel......

DrSchwei
06.01.17 14:07

Gutta på Haugen tar nå kr 699 for kiloen ! Merker jeg blir litt irritert her - greit at de tar litt ekstra, men et får da være grenser...

... så god er den ikke. Jeg har jo flere ganger kjøpt den til halv pris pga dato.

Nuvel, jeg får glede meg over at jeg er en av dem som har spist en del Kraftkar før det ble en hipsterost til uhyrlig pris :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg