Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Griseører

NYTT TEMA
SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 1409
10.12.16 11:12

Dette syns jeg er meget godt som snacks når de er sprø og saftige, og er viden brukt i mange deler av verden, for eksempel i Bavaria. Bra pub snacks! Sist jeg fikk det var i Tallinn, på en bavarisk gastropub.

Jeg dro innom en Meny butikk for en liten stund siden siden "de skal få tak i alt" direkte fra slakter. Fikk høre at det ikke var noe problem, og fikk en dato jeg kunne komme innom og hente det.

Da jeg kom fikk jeg høre at de kunne ikke få det inn allikevel, fordi det "ikke var egnet som menneskemat". Hørt noe så dumt?! Hvem er disse folkene som skal avgjøre det? Jeg vet at tørka griseører er populært som bikkjemat, men det er nå en gang sånn at absolutt hele grisen kan spises bortsett fra gryntet og skjelettet.

Har dette med den norske mentaliteten å gjøre? I lys av at nordmenn er utrolig konservative i matvanene sine før noe blir trendy og "alle" skal ha det (for eksempel da Sushi kom hit). Er vel derfor svenskene har dobbelt så stort utvalg som vi har og?

Jævla irriterende er det hvertfall.

Aurorabliss
AurorablissInnlegg: 5889
10.12.16 11:16
SlimWhitman: Dette syns jeg er meget godt som snacks når de er sprø og saftige, og er viden brukt i mange deler av verden, for eksempel i Bavaria

Bavaria?

SlimWhitman
10.12.16 11:17
Aurorabliss: Bavaria?

Bayern..
Når man har en amerikansk kone blir det fort litt forvirring. :-)

Aurorabliss
10.12.16 11:18
SlimWhitman: Bayern..
Når man har en amerikansk kone blir det fort litt forvirring. :-)

Jeg forstår. :)

Jeg spiste for øvrig aldri griseører da jeg bodde i Bayern.

(Innlegget ble redigert 10.12.16 11:19)

SlimWhitman
10.12.16 11:20
Aurorabliss: Jeg spiste for øvrig aldri griseører da jeg bodde i Bayern.

Hvorfor ikke?

Aurorabliss
10.12.16 11:24
SlimWhitman: Hvorfor ikke?

Fikk det aldri tilbudt.

SlimWhitman
10.12.16 11:25
Aurorabliss: Fikk det aldri tilbudt.

Merkelig.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
10.12.16 11:36
SlimWhitman: Da jeg kom fikk jeg høre at de kunne ikke få det inn allikevel, fordi det "ikke var egnet som menneskemat". Hørt noe så dumt?! Hvem er disse folkene som skal avgjøre det? Jeg vet at tørka griseører er populært som bikkjemat, men det er nå en gang sånn at absolutt hele grisen kan spises bortsett fra gryntet og skjelettet

Jeg mener jeg har sett det på noen innvandrer butikker med stort og bredt utvalg.

Dessuten er jeg helt enig i at man skal utnytte det hele dyret. Det er både økonomisk og miljømessig riktig.

Man ser også med høns der er   godt og høyst brukbart til mye, at heller ikke det er let tilgjengelig.  Hvorimot kyllinge bryst, som er den kjedeligste del av kyllingen  selges over alt,   der må være et stort over skud av vinger, og lår.  Innmat likeså.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14554
10.12.16 11:41
SlimWhitman: Merkelig.

Har heller aldri hørt om noen som spiser griseører i Bayern (selv om det meste annet på grisen er meget populært).

Så mistenker at dette er mer en baltisk/østeuropeisk greie.

Ellers kan du sikkert få tak i dette om du oppsøker en slakter/pølsemaker...

SlimWhitman
10.12.16 12:55
sanila: Dessuten er jeg helt enig i at man skal utnytte det hele dyret. Det er både økonomisk og miljømessig riktig.

Bingo.

Det er også ETISK riktig, mtp respekt for dyret man spiser. Det er for jævlig hvor mye god mat som kastes, ikke bare fordi kunder gjør handler som ikke er forsvarlig, men hele deler av dyr som i andre deler av verden er helt normalt eller til og med en delikatesse.

Et annet eksempel er andetunger, som er populært i for eksempel Danmark. Umulig å få tak i her, men det er dritgodt.. Jeg har bekjente som jobber i Stange kylling som sier at de ikke kan selge det, av en eller annen grunn.

SlimWhitman
10.12.16 12:56
franzsigel: Har heller aldri hørt om noen som spiser griseører i Bayern (selv om det meste annet på grisen er meget populært). Så mistenker at dette er mer en baltisk/østeuropeisk greie. Ellers kan du sikkert få tak i dette om du oppsøker en slakter/pølsemaker...

Det er mulig du har rett ja. 
Jeg fikk griseører en gang i Munchen, men det er riktignok eneste gangen jeg har vært der. Mulig jeg bare var heldig nok til å finne det eneste stedet i byen som hadde det, for alt jeg vet.

sanila
10.12.16 13:10
SlimWhitman: Det er også ETISK riktig, mtp respekt for dyret man spiser. Det er for jævlig hvor mye god mat som kastes, ikke bare fordi kunder gjør handler som ikke er forsvarlig, men hele deler av dyr som i andre deler av verden er helt normalt eller til og med en delikatesse.
Et annet eksempel er andetunger, som er populært i for eksempel Danmark. Umulig å få tak i her, men det er dritgodt.. Jeg har bekjente som jobber i Stange kylling som sier at de ikke kan selge det, av en eller annen grunn.

Andetunger, har jeg ikke støtt på, det må være en nyere greie. Grisetunger derimot.

Naturligvis er det etisk på alle måter måter at bruke det som er. 

Men  dette med  ikke at  det ikke kan selges , er spørs hvor kommer fra. Det er ikke noe nytt fenomen, med den rare  holdningen til hva man selger og ikke selger.

Det er tross alt blitt noe bedre.  Men på en måte hvor man innfører  mat som er normal mat, som delikatesser og kan dermed selge det til  alt for høy pris.

sanila
10.12.16 13:26
SlimWhitman: Bingo.

Og premien er?

SlimWhitman
10.12.16 13:30
sanila: Og premien er?

Hederlig omtale på vgd. Kanskje til og med en tommel.

sanila
10.12.16 13:48
SlimWhitman: Kanskje til og med en tommel

Grei den, forskjell på smak av tomler. Ser frem til at de leveres vegetarisk.

Her er  noe om andetunger:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=38129.0 

Her et kåseri fra et besøk på en restaurant der servere slikt.

http://www.b.dk/livsstil/andetunger-og-kyllingetaeer#!

Bananskall
BananskallInnlegg: 3732
10.12.16 21:19

I Litauen er både kokte og røkte griseører populært. Har prøvd begge deler, og ingen av variantene falt i smak.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 54543
11.12.16 00:58
SlimWhitman: Bingo.Det er også ETISK riktig, mtp respekt for dyret man spiser. Det er for jævlig hvor mye god mat som kastes, ikke bare fordi kunder gjør handler som ikke er forsvarlig, men hele deler av dyr som i andre deler av verden er helt normalt eller til og med en delikatesse.

Jeg fikk aldri griseører tilbudt som mat i min barndom. Men hver gang pappa slaktet enten det var gris eller annet dyreslag, så ble alt slakteavfall lagt ut som revemat - også ører.

Som om det ikke var nok at reven tok kattene vi hadde i tur og orden ....

ynnory
ynnoryInnlegg: 45700
11.12.16 01:03
GARDSDATTRA: Som om det ikke var nok at reven tok kattene vi hadde i tur og orden ....

Ja, så ubarmhjertig er naturen. Så du reven ofte? Har vandret mye i skogene på Østlandet. Sett rev kun 4 ganger. Bl.a. på Holmlia i Oslo. En grytidlig morgen for mer enn 10 år siden.

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 859
11.12.16 01:07

Har blitt servert sprøstekte griseører som snacks på bar i Valencia.

GARDSDATTRA
11.12.16 01:12
ynnory: Ja, så ubarmhjertig er naturen. Så du reven ofte? Har vandret mye i skogene på Østlandet. Sett rev kun 4 ganger. Bl.a. på Holmlia i Oslo. En grytidlig morgen for mer enn 10 år siden.

Jeg har sett rev svært ofte. Det hendte rett som det var i oppveksten på sekstitallet at reven stakk trynet fram fra hjørnet på fjøset før den stakk til skogs.

Tross alt brukte min far å legge ut slakteavfall til den, og sikkert andre typer mat også.

ynnory
11.12.16 01:20
gammel_dame: Har blitt servert sprøstekte griseører som snacks på bar i Valencia.

Kanskje bedre enn baconsvor på pose?

GARDSDATTRA
11.12.16 01:25
ynnory: Ja, så ubarmhjertig er naturen. Så du reven ofte? Har vandret mye i skogene på Østlandet. Sett rev kun 4 ganger. Bl.a. på Holmlia i Oslo. En grytidlig morgen for mer enn 10 år siden.

Jeg vet jeg har svart deg, men må bare fortelle dette også.

Jeg satt og spiste middag hos kjæresten da jeg så en skapning ute på gårdsplassen som ligner umiskjennelig på rødrev.

Vi sprang ut, det reven drev med var å rive opp søppelsekker og dra søppelet utover.

Jeg prøvde å filme reven der den sprang og vimset to meter foran bena mine, men det gikk ikke. Jeg gikk inn og filmet gjennom vinduet.

Kjæresten samlet sammen søplet sitt, gikk ned til bålplassen med det, mens reven sto og så sørgmodig etter leketøyet sitt.

Ja jo, han fikk brent søppelet sitt, jeg fikk filmet reven, men så startet vi aksjonen for å få reven som gårdshund.

Vi kjøpte inn velsmakende hundemat og jeg vet ikke hva, men reven nektet uansett luksuriøst kosthold, å bli gårdshund på Jåset.

(Innlegget ble redigert 11.12.16 01:27)

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 859
11.12.16 01:37
ynnory: Kanskje bedre enn baconsvor på pose?

En smaksak, men selvfølgelig noe helt anderledes ;-)

ynnory
11.12.16 01:41
GARDSDATTRA: Vi kjøpte inn velsmakende hundemat og jeg vet ikke hva, men reven nektet uansett luksuriøst kosthold, å bli gårdshund på Jåset.

Fornøyelig lesing.

SlimWhitman
11.12.16 21:05
Bananskall: I Litauen er både kokte og røkte griseører populært. Har prøvd begge deler, og ingen av variantene falt i smak.

Smak og behag. Jeg syns det er jævlig godt.

Men poenget med tråden var jo at det i praksis ikke er lov å spise dette her i Norge. Det er visst ikke egnet som menneskemat. Hvorfor er det sånn?

malacay3
malacay3Innlegg: 15399
11.12.16 22:27

Det kan hende de har det på A-Market i Oslo. De har hvertfall hatt grisehaler, og da kan det hende de har ører også. Skal sjekke neste gang jeg er der.

Malacay

Strandereng
StranderengInnlegg: 6213
11.12.16 23:22
SlimWhitman: Smak og behag. Jeg syns det er jævlig godt.

Hmm, har aldri skjønt at det med griseører er noen delikatesse, uansett tilberedingsmetode :-) Ren brusk.

Hunden fikk disse tørkede ørene helt til det ble funnet salmonella i dem.

Syltelabber, derimot. Aldri en jul uten disse delikatessene.

SlimWhitman
12.12.16 08:41
malacay3: Det kan hende de har det på A-Market i Oslo. De har hvertfall hatt grisehaler, og da kan det hende de har ører også. Skal sjekke neste gang jeg er der.

Etter å ha bodd nesten hele mitt voksne liv i Oslo, må jeg innrømme at jeg aldri har hørt om A-Market.. Hva er dette for et sted? Nå bor jeg i Finnmark så jeg får uansett ikke sjekket det ut på en stund.. :-(

Fikk For øvrig tak i grisehaler den gangen jeg bestilte ører og. Godt det også! Bare skjønner ikke hvorfor de kunne selge meg haler og ikke ører.

(Innlegget ble redigert 12.12.16 08:42)

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 73986
21.12.16 08:33
Bananskall: I Litauen er både kokte og røkte griseører populært.

De svettemarinerte snegle- og gåselevergnavlerne lenger vest driver også med det der. Kokte ører med rosmarin og laurbær som krydder. En direkte vederstyggelighet.

fargerik
fargerikInnlegg: 41512
21.12.16 10:52

De har slikt her i Thailand hvor jeg fremdeles er. Mye annet også, som blir rent for eksotisk for meg.

De bruker HELE dyret og spiser alt, ser det ut til.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg