Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Høne

NYTT TEMA
Strandereng
StranderengInnlegg: 6285
14.12.16 20:38

Fant en frossen gullhøne på 3kg (fra Prior) på Meny i dag. Kr. 53 pr kg. Har ingen erfaring med denne høna, men fordi jeg skal ha en del gjester en dag i romjula, tenkte jeg at Coq au Vin kunne være noe som er både godt og varmende (og annerledes) å servere til mange. Alt i en gryte. 
Nå har jeg googlet en del oppskrifter, og ser at det er en god del variasjoner her. 
Noen marinerer stykkene i vin et døgn, andre har bare vin oppi gryta.

Noen som vet hvor viktig det er for det endelige resultatet å flambere hønsefuglen i cognac?
Poteter, ris eller brød til? Hvilken vin(til dem som ikke kjører)?

Tips til retten tas i mot med takk. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 48534
14.12.16 22:18
Strandereng: Noen marinerer stykkene i vin et døgn, andre har bare vin oppi gryta. Noen som vet hvor viktig det er for det endelige resultatet å flambere hønsefuglen i cognac?
Poteter, ris eller brød til? Hvilken vin(til dem som ikke kjører)?

Marinering i rødvin over natten utgjør virkelig en stor forskjell syns jeg. 

Flambering har jeg ingen erfaring med, men ser at proffe kokker driver med det. Er nok ikke veldig avgjørende, tenker at det tilfører noe som en trenet gane som Hellstrøm og likesinnede kan kjenne.

Bakte amadine-/mandelpoteter og et godt brød ville jeg servert til, og vinmessig er det veldig mye å velge i her, bare å spørre på polet.

Du trenger ikke marinere og koke med samme vin som du drekker, velg en billig en, gjør nytten selvom det er en billig en.

(Innlegget ble redigert 14.12.16 22:23)

Strandereng
15.12.16 21:07
KingKongHalvor: Flambering har jeg ingen erfaring med, men ser at proffe kokker driver med det. Er nok ikke veldig avgjørende, tenker at det tilfører noe som en trenet gane som Hellstrøm og likesinnede kan kjenne.

Har bestemt meg for å droppe flambering.
Så da håper jeg at høna er brukbar, og at jeg får "satt" de riktige smakene. Mye godt oppi gryta.
Jeg har fått servert denne retten, og synes den er nydelig. 
Så får smake meg frem:-)

Noen bruker tomatpure, andre ikke. 
Får se hva det blir til.

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5385
16.12.16 04:21

Smak deg frem etter hva du synes er godt. Det handler i bunn og grunn om to viktige ting. Rett varmetilberedning på kjøttet, dvs over- eller underkokt, og god kraft/saus. Lag noe du har troen på, og naviger etter egen tunge og gane.

Når det kommer til flamberingen kan den ha en verdi som ikke er nevnt så langt. Av og til er det noe mangelfull "plukking" av fugl. Dette kan gjelde kylling, and, rype eller hva det nå skulle være. Dette problemet forsvinner om man går over fuglekjøttet med en gassbrenner og svir bort alle fjær eller eventuelt flamberer den. Uansett om man bruker gassbrenner, cognac eller HB så vil dette ta knekken på uønskede fjær, som kan sees på som ganske usexy. Hvor egnet HB er til coq au vin får være en annen diskusjon.

Strandereng
18.12.16 15:43
vanlig_fyr: Smak deg frem etter hva du synes er godt. Det handler i bunn og grunn om to viktige ting. Rett varmetilberedning på kjøttet, dvs over- eller underkokt, og god kraft/saus. Lag noe du har troen på, og naviger etter egen tunge og gane.

Jepp. jeg begynner å glede meg, og regner med at det ikke kan gå så alt for gæli i svingene. 

Tror jeg lager gryta kvelden før i ro og mak.

Strandereng
05.01.17 22:36

Melder om at det ble veldig godt. Tok litt tips herfra og derfra. Og smakte meg frem. Laget den kvelden før, og fjernet fettlaget før servering.
Dette skal jeg lage mer av. Mulig jeg kommer til å bruke landkylling i fremtiden.

Stenia
SteniaInnlegg: 2094
06.01.17 00:46
Strandereng: Fant en frossen gullhøne på 3kg

Heter det gullhøne pga kilo ?

Det ligger høne i fryseren her (ikke jeg som har kjøpt), den virker mager og mye mindre enn en kylling. Er det vanlig at høne veier mindre enn kylling ?

Uansett ikke noe jeg har lyst til å lage noe av. Har tenkt på kraft, men gud vet hvor lenge den har ligget i en annen fryser først.

Husker at jeg spiste nydelig hønsefrikase ganske ofte i min barndom da.

Strandereng
06.01.17 01:00
Stenia: Heter det gullhøne pga kilo ?

Det var denne som jeg fant på Meny.

Har ikke spist høne på år og dag, men nå hadde jeg selskap på coq au vine. 
Slettes ikke verst.

Rever liker høner 
:D

(Innlegget ble redigert 06.01.17 01:03)

Stenia
SteniaInnlegg: 2094
07.01.17 01:25
Strandereng: Rever liker høner
:D

Det har jeg hørt før. Jeg holdt på å kjøre ned en rev engang. Puh, det gikk bra :)

Men jeg vil vite mer om høne kontra kylling. Har googlet, men finner ingenting om slaktestørrelse på kylling og høner. Det er jo mulig å få megastor kylling. Er det type broiler (som man sa i gamle dager) eller en krysning ?

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5385
07.01.17 03:54
Stenia: Uansett ikke noe jeg har lyst til å lage noe av. Har tenkt på kraft, men gud vet hvor lenge den har ligget i en annen fryser først.

Dårlig blir du ikke. La det stå og varmes varsomt over lang tid, og trekk kjøttet av dyret. Om det smaker godt kan det brukes. Hvis ikke kaster du det. Kraft får du også.

I beste fall så bruker du en halvtime med aktiv matlaging og får fint kjøtt og god kraft. I verste fall får du ryddet plass i fryseren. 

(Innlegget ble redigert 07.01.17 03:54)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg