Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Induksjonsplater

NYTT TEMA
JudasT
JudasTInnlegg: 5239
27.12.16 21:45

En kamerat ble glad for at han ikke hadde kastet den gamle komfyren da han skulle koke julegrøt for noen år tilbake (til 12-15 personer). Det viste seg umulig å få kokt risengrynsgrøten uten at den ble svidd. Aluminiumskjele + ordentlige kokeplater fungerte derimot prikkfritt.

I år er det min tur til å ha problemer. Den retten som vi her på mine kanter kaller gomme, er ganske enkelt søt melk + en fløteskvett innkokt i mange (ca. 5) timer. (Spises inntil kling).

Problemet ser ut til å være at varmen ikke fordeles godt nok utover i kasserollen, men konsentreres i punkter som blir for varme og svir. I tillegg til bismaken forårsaker varmepunktene eksplosjoner nesten som pistolskudd, samt en del søl av gomme.

Synspunkter? Det er nå ergerlig å måtte kjøpe ny komfyr, da?

(Innlegget ble redigert 27.12.16 21:46)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49163
27.12.16 22:58

Vi kokte opp risgrøten og satt den i stekeovnen noen timer, ble perfekt. 

Stenia
SteniaInnlegg: 2237
28.12.16 00:38
JudasT: Synspunkter? Det er nå ergerlig å måtte kjøpe ny komfyr, da?

For første gang på evigheter skulle jeg poppe popcorn på gamlemåten  (i kjele på induksjonsplate). Mye ble svidd. Skal prøve en gang til på lavere varme.

Har prøvd å lage jevning til saus også. På induksjon må jeg bruke mye lavere varme enn før, da går det bra.

Stenia
SteniaInnlegg: 2237
28.12.16 01:38

Glemte å nevne at jeg brukte både rapsolje og meierismør (da svir ikke smøret seg) i popcornkjelen. Men joda, smøret ble brunt på et øyeblikk.

Ellers vil jeg si at det finnes "bærbar" kokeplate (en plate) som noen har på hyttene sine. Det kan kanskje være noe å ha liggende hjemme også ?

JudasT
28.12.16 04:23
KingKongHalvor: Vi kokte opp risgrøten og satt den i stekeovnen noen timer, ble perfekt.

Både høykassemetoden din og "Fjordlandmetoden" fungerer på et vis, men resultater blir ikke helt bra, synes jeg. Det kan være min feil.

Uansett, jeg forstår deg dithen at induksjonsplater ikke egner seg til å koke risgrøt på. Andre oppgaver du har funnet at de er uegnet til?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49163
28.12.16 10:03

Nei, jeg klarer å koke grøt på platetoppen også, men med den andre metoden trenger jeg ikke passe på hele tiden. Jeg elsker induksjon, nærmeste man kommer gass, syns det gir en veldig bra kontroll på varmen med den umiddelbar reaksjonen. 

fargerik
fargerikInnlegg: 45062
28.12.16 10:11
KingKongHalvor: Nei, jeg klarer å koke grøt på platetoppen også, men med den andre metoden trenger jeg ikke passe på hele tiden. Jeg elsker induksjon, nærmeste man kommer gass, syns det gir en veldig bra kontroll på varmen med den umiddelbar reaksjonen.

Jeg har brukt induksjon her i Thailand, men etter flere uker er jeg fremdeles ikke komfortabel med det.

Skal i gang med nytt kjøkken når jeg kommer hjem, og induksjon er strøket fra lista over det som skal inn der.

Og skal jeg gjøre noe når jeg kommer tilbake til Thailand, blir det å installere gass. Firebluss gasstopp, slik svigers her har.

Leker faktisk med tanken på gass i det nye kjøkkenet i Norge også.

Gass er lekent.

(Innlegget ble redigert 28.12.16 10:15)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
28.12.16 10:34

Jeg ville ikke unnværer induksjon  etter at ha prøvd en stund, hurtig respons og  temperatur kontroll  gjør livet lettere.

En slikk som  denne:

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/CROCKP201001/crock-pot-slow-cooker

kunne jeg forestille meg var fin til gomme og grøt. 

Jeg bruker den til  ting som bønner,  og ting  der skal koke lenge og gjerne kan passe seg selv.,

(Innlegget ble redigert 28.12.16 10:43)

JudasT
28.12.16 12:33
sanila: En slikk som  denne: http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/CROCKP201001/crock-pot-slow-cooker  kunne jeg forestille meg var fin til gomme og grøt.

Kan det stemme? I oppskriftsheftet for kokekaret står det "husk væske koker ikke bort". 
Det er nettopp bortkoking som skjer når en koker grøt, og i særdeleshet når en koker gomme. Gomme er innkokt melk, rett og slett.

sanila
28.12.16 12:37
JudasT: Det er nettopp bortkoking som skjer når en koker grøt, og i særdeleshet når en koker gomme. Gomme er innkokt melk, rett og slett

Ved grøt er det ikke bortkoking,

Gomme er liksom ikke min nasjonalrett. Men det er jo lov at unnlate lokk.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
28.12.16 13:27

Interessant innspill. Mener at dette var et problem med kjeramiske koketopper, fordi de i praksis sol seg av og på hele tiden. Løsningen vil da kanskje være å kjøpe en enkelt kokeplate til koking av denslags. Nå har jeg reist fra Øya, men fikk servert søst som er kokt der ute, og vet ikke om de hadde induksjon eller ikke.

Mine foreldre (gamle) kjøpte induksjon nå til jul og selv min far på 85 synes det er veldig greit - det er dog gamle type komfyr med skikkelige brytere.

En enormt stor fordel med induksjon i forhold til konvensjonell ovn er at man slipper den kraftige varmeutviklingen og derpå følgende varme over komfyren og på kjøkkenet ellers, dette kommer jo da i tillegg til det raske oppkoket.

JudasT
28.12.16 14:13
DrSchwei: Mener at dette var et problem med kjeramiske koketopper, fordi de i praksis sol seg av og på hele tiden

Oisann, det var jeg ikke klar over. Takk for den opplysningen! Det er jo nettopp det induksjonsplatene også gjør: slår seg av og på ustanselig. Men ikke ofte nok, bare ca. hvert eller annethvert sekund. Resultatet er tydelig ujevn koking. Legg til at varmen ikke er jevnt fordelt, men forekommer punktvis, så har vi de viktigste ankepunktene mot induksjonsplatene. Enkelte punkter blir for varme 2.hvert sekund, og maten svis.
Filosofien minner om å ligge med beina i peisen og hodet i dypfryseren – jo, gjennomsnittlig er det behagelig, men...

Strandereng
StranderengInnlegg: 6719
28.12.16 14:21
JudasT: Synspunkter? Det er nå ergerlig å måtte kjøpe ny komfyr, da?

En ung dame jeg kjenner som er opptatt av å videreføre sin bestemors gamle oppskrifter lager nydelig gomme på induksjonsplate. 
Hun bruker en gryte med slippbelegg (regner med at du også kun har gryter tilpasset induksjon). Det er visst viktig for resultatet. Og aldri for høy temp, unntatt på de oppkokene du må gjøre uten å svi. 
Tror det er en tilvenningsprosess,

Jeg har laget risengrøt på induksjon. Uten å svi grøten. (slippbelegg) 
Har du god tid kan du gjøre som KKH gjør, eller du kan ta i bruk den gamle dynekokingsmetoden.

Strandereng
28.12.16 14:26
JudasT: Enkelte punkter blir for varme 2.hvert sekund, og maten svis.
Filosofien minner om å ligge med beina i peisen og hodet i dypfryseren – jo, gjennomsnittlig er det behagelig, men...

Hehe. 
Tror ikke på problematiseringen av induksjontopp lenger. 
Var sånn selv en gang, så jeg ser utfordringene du sliter med, men som sagt, gjør deg til venns med "svineriet".

Melkeprodukter er jo kjent for å svi seg lett, uansett komfyr. 

(Innlegget ble redigert 28.12.16 14:29)

sanila
28.12.16 14:34
Strandereng: Hun bruker en gryte med slippbelegg (regner med at du også kun har gryter tilpasset induksjon

Gryter til induksjon har ikke noe med det inn vendige belegg at gjøre., Men bunnen den utvendige,

Noen (gamle )  gryter fungere overhodet ikke på  induksjon, eller mer presist induksjonen fungere ikke med feile gryter 

Strandereng
28.12.16 14:40
sanila: Gryter til induksjon har ikke noe med det inn vendige belegg at gjøre., Men bunnen den utvendige, Noen (gamle )  gryter fungere overhodet ikke på  induksjon, eller mer presist induksjonen fungere ikke med feile gryter

Hmm-
Kan gjentas i det uendelige, dette.

JudasT
28.12.16 18:29
Strandereng: Tror ikke på problematiseringen av induksjontopp lenger. 
Var sånn selv en gang, så jeg ser utfordringene du sliter med, men som sagt, gjør deg til venns med "svineriet".

TROR ikke? Her hjelper ikke bønner!

Det går ganske riktig an å gi opp: akseptere induksjonsplatenes utilstrekkelighet og kjøpe enda ei kokeplate, til bruk i påkommende tilfeller.
Eller gjøre som Gregers Werle: kreve den ideale fordring og erstatte skiten med en ordentlig komfyr. Det blir nok det siste, for til neste jul SKAL jeg ha gomme!

Strandereng
28.12.16 19:19
JudasT: Det går ganske riktig an å gi opp: akseptere induksjonsplatenes utilstrekkelighet og kjøpe enda ei kokeplate, til bruk i påkommende tilfeller.

Ja, det er selvfølgelig opp til deg. 
Da får du nok Gomme til neste jul :-)

Bananskall
BananskallInnlegg: 3750
28.12.16 21:47

Merkelig, induksjon er jo ultimat for grøt, koke opp på høy varme under omrøring, deretter skru ned på lav varme og slappe av. 

Strandereng
29.12.16 00:42
Bananskall: Merkelig, induksjon er jo ultimat for grøt, koke opp på høy varme under omrøring, deretter skru ned på lav varme og slappe av.

Jepp.

JudasT
29.12.16 00:45
sanila: Ved grøt er det ikke bortkoking,

Det stemmer ikke for risengrynsgrøt, i hvert fall. Standard oppskrift, som framkommer ved søk på internett, foreskriver koking av risen i vann i 10 minutter. Da er vannet borte. Spe så med melk, og kok i 45 minutter. Ikke fortell meg at ikke grøten koker en del inn på 45 minutter! 
Men etter mitt syn er dette en snarveg som ikke er å anbefale.  Mye bedre blir grøten om den kokes utelukkende i melk, i bortimot 1½ time. Da koker melka en del inn, og det bidrar til en bedre grøt. (Dessuten unngås vannsmak på riskorna).
Av samme grunn (for lite innkoking) er høykassekoking en snarveg som ikke kan anbefales om målet er en virkelig god grøt. Synes jeg.

BaseballErMoro
BaseballErMoroInnlegg: 1373
29.12.16 04:36

Har aldri hatt noen problemer med å koke graut på induksjon. Og jeg gjør det minst en gang i måneden.

sanila
29.12.16 07:57
JudasT: Spe så med melk, og kok i 45 minutter. Ikke fortell meg at ikke grøten koker en del inn på 45 minutter!

Å  hvordan mener du  grøten koker inn ved  høykasse metoden?

Det der skjer er helt det samme som når jeg lager linse stuing i slowcooker.

Men jeg skjønner så ikke helt at du ikke skulle kunne koke gomme på induksjon, og slettes ikke hvorfor du ikke skulle  kunne kokegrøt.

Om du har ordentlig gryte med tykk bunn., ( der har lite med tilrettelegning til induksjon at gjøre  som strangerenge, mener)

Hun foretrekker så " slipp lett" belegg, det er hun ikke ene om, men heller ikke ene om at bestemme..

Men  om du ikke får det er der da intet, i veien for at kjøpe en vanlig koke plate. jeg nevnte bare slow cookeren  fordi jeg   er glad for min, og TROR den er kjempe bra til gomme, uten lokk selvsagt. 

Det brenner    aldri på  i en sådan, og kan kjøpes også hvor man selv bestemmer temperaturen .  De billigste har  bare høy og lav innstilling.

(Innlegget ble redigert 29.12.16 07:57)

JudasT
29.12.16 10:10
sanila: Å  hvordan mener du  grøten koker inn ved  høykasse metoden?  Det der skjer er helt det samme som når jeg lager linse stuing i slowcooker. Men jeg skjønner så ikke helt at du ikke skulle kunne koke gomme på induksjon, og slettes ikke hvorfor du ikke skulle  kunne kokegrøt.

Som før skrevet, grøten koker ikke nevneverdig inn ved høykassemetoden. På normalmåten koker man ned 1 liter melk til kanskje 7 dl, i det andre tilfellet bruker en 7 dl melk. Grøtene har samme konsistens, men den ene inneholder 40% mer tørrmelk enn den andre. Resultatet blir litt ulikt, naturlig nok. Men begge er spiselige.

I oppskriftsheftet for saktekokeren advares det om at en må bruke mindre vann, for "væske koker ikke bort". Dette har du lært deg, så linsestuingen din blir sikkert bra, for nedkokt vann er identisk med ukokt. Det er ikke tilfelle med melk.

Problemet med å koke melkemat på induksjonsplate er at temperaturen varierer i både tid og rom. Det er vanskelig å oppnå høy nok gjennomsnittstemperatur samtidig som temperaturtoppene ikke blir så høge at maten svis. To metoder kan kanskje bøte på problemet: kjele med ekstra tykk bunn vil til en viss grad jevne ut temperaturen i både tid og rom, og nr. to: la være å koke (høykassemetoden).

sanila
29.12.16 10:22
JudasT: Som før skrevet, grøten koker ikke nevneverdig inn ved høykassemetoden. På normalmåten koker man ned 1 liter melk til kanskje 7 dl, i det andre tilfellet bruker en 7 dl melk. Grøtene har samme konsistens, men den ene inneholder 40% mer tørrmelk enn den andre. Resultatet blir litt ulikt, naturlig nok. Men begge er spiselige

Nei, heller ikke i slowcooker. som skrevet.

Her er hva du skrev og jeg skrev tidligere:

sanila: Ved grøt er det ikke bortkoking,

Du:    

Det stemmer ikke for risengrynsgrøt, i hvert fall. Standard oppskrift, som framkommer ved søk på internett, foreskriver koking av risen i vann i 10 minutter. Da er vannet borte. Spe så med melk, og kok i 45 minutter. Ikke fortell meg at ikke grøten koker en del inn på 45 minutter!  (min uthevelse)

sanila
29.12.16 10:29
JudasT: I oppskriftsheftet for saktekokeren advares det om at en må bruke mindre vann, for "væske koker ikke bort". Dette har du lært deg, så linsestuingen din blir sikkert bra, for nedkokt vann er identisk med ukokt. Det er ikke tilfelle med melk.

Vi kan fint holde på sådan.  Jeg skrev tror den er god til grøt, jeg koker fint grøt på induksjon,  Jeg skrev i øvrig også tror , den er god til gomme.

Jeg har siden kommet frem til at jeg tror den er fantastisk til gomme. Om  man ikke legger på lokket.   Men gomme har jeg  ingen grei på. og har ikke tenkt meg at ha det heller.  Så om gomme kokes med lokk, så nei, man kan  jo vippe lokket litt. Sette noe i klem.

Koker man grøt i slowcookeren tilsetter man blott som oppskriften til slowcookeren sier, litt mindre vann., Hva er problemet ditt?  Jeg verken sier du skal bruke induksjon, eller slowcooker.

Nei jeg har ikke lært deg at det ikke koker bort, det har du lest i oppskriften.,

(Innlegget ble redigert 29.12.16 10:31)

sanila
29.12.16 10:39
JudasT: kanskje 7 dl, i det andre tilfellet bruker en 7 dl melk. Grøtene har samme konsistens, men den ene inneholder 40% mer tørrmelk enn den andre. Resultatet blir litt ulikt, naturlig nok

Jeg må blankt innrømme at tørstoff innholdet i grauten , hadde jeg ikke tenkt på, og ikke finner jeg det viktig heller.  Man kan si det er for spesielt interesserte nørder.

JudasT
29.12.16 11:14
sanila: Nei jeg har ikke lært deg at det ikke koker bort, det har du lest i oppskriften.,

Helt korrekt, og aldri har noen antydet det heller. Jeg legger vinn på å holde meg til troverdige kilder.

sanila
29.12.16 11:25
JudasT: Helt korrekt, og aldri har noen antydet det heller. Jeg legger vinn på å holde meg til troverdige kilder.

Nja. Det kan så skyldes en litt uklar formulering fra din side, om du ikke har det:

"oppskriftsheftet for saktekokeren advares det om at en må bruke mindre vann, for "væske koker ikke bort". Dette har du lært deg, så linsestuingen din blir sikkert bra, for nedkokt vann er identisk med ukokt. Det er ikke tilfelle med melk."

I tillegg til en noe nørdet roing , der   brukes, til at bortforklarer din påstand, om at grøt trenger bortkoking, for at bli til grøtt.-

Jeg tenker  at høykasse og slowcooker stiller ganske likt med hensyn til bortkoking. men jeg vet det går fint på induksjon? Hvilket var din påstand at det ikke gikk.   Så  der er flere grunne til at ikke betrakte deg som troverdig kilde her.

Men innen det koker bort i kål. skal jeg ordne med noe annet.  Så  med mindre du insistere , regner jeg med at vi kan avslutte dette her.

(Innlegget ble redigert 29.12.16 11:25)

JudasT
29.12.16 11:30
sanila: Ikke fortell meg at ikke grøten koker en del inn på 45 minutter!  (min uthevelse)

Ja? Er det mulig du ikke forstår hva som står der? Jeg kan gjerne omformulere: Grøten koker en del inn på 45 minutter.
(Dette gjaldt altså standard kokemetode: 10 min. koking i vann og 45 i melk.)
Høykassemetoden foreskriver ett oppkok og lang behandling ved temperaturer under kokepunktet. Dermed koker melka ikke nevneverdig inn.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg