Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nyttårsaften

NYTT TEMA
Forfun
ForfunInnlegg: 4943
29.12.16 18:54

Ble plutselig vert på nyttårsaften, og er nesten helt blank på hva jeg skal servere. Hva skal dere servere som setter en fin piff på maten? Kan gjerne være komplisert.

Fikk litt lyst på and. Har en hjortekalv i fryseren, kan være en mellomrett der. Vurderer også å dra ut og plukke noen kamskjell for å ha en enkel forrett. Gjestene kommer til litt forskjellig tid, så vurderer også å ha dugnad på ravioli (når jeg først plukker sjømat er det enkelt å ta med noen krabber, kan være godt i ravioli).

Dessert er ofte det vanskeligste, vil ikke servere noe av det vanlige. Stikkelsbær eller passjonfruit fromasj eller pudding?

Hva lager dere? Håper å stjele noen ideer! 2 dager er litt kort til å tenke ut ting jeg virkelig har lyst til å servere.

Aurorabliss
AurorablissInnlegg: 6106
29.12.16 19:00
Forfun: Hva lager dere? Håper å stjele noen ideer! 2 dager er litt kort til å tenke ut ting jeg virkelig har lyst til å servere.

Nå skal vi bort på nyttårsaften og aner ikke hva som blir servert, men selv har jeg god erfaring m Raclette.

Altså små panner med ost som man smelter under grillelementet på racletteovnen.

Sammen med bagetter, kokte poteter, sylteagurker, bacon - you name it,

Du må selvsagt skaffe deg en racletteovn, og jeg synes Port Salut er en brukbar erstatning for den sveitiske racletteosten.

Desserten bør være frisk. En appelsinsorbet, kanskje?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 48713
29.12.16 19:17

Jeg laget Beef Wellington i går fordi jeg er invitert bort på nyttårsaften. Det er skikkelig fin festmat.

Eldon
EldonInnlegg: 8243
29.12.16 19:46
Aurorabliss: Nå skal vi bort på nyttårsaften og aner ikke hva som blir servert, men selv har jeg god erfaring m Raclette.

Nyttårsraclette.

Forfun
29.12.16 21:29

Raklette har jeg ikke, med gode oster er det hyggelig, men ikke det jeg forbinder med nyttårsfeiring.

Beef Wellington må prøves, men tror jeg drøyer litt.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6350
29.12.16 21:35
Forfun: Fikk litt lyst på and. Har en hjortekalv i fryseren, kan være en mellomrett der. Vurderer også å dra ut og plukke noen kamskjell for å ha en enkel forrett. Gjestene kommer til litt forskjellig tid, så vurderer også å ha dugnad på ravioli (når jeg først plukker sjømat er det enkelt å ta med noen krabber, kan være godt i ravioli). Dessert er ofte det vanskeligste, vil ikke servere noe av det vanlige. Stikkelsbær eller passjonfruit fromasj eller pudding?

Jeg synes ditt forslag med selvplukkede kamskjell. noe med hjort og and som hovedrett høres bedre ut enn mye annet. Helt fantastisk.
Har du stikkelsbær i frysen, kan du jo rett og slett lage en stikkelsbærsorbet? (i stedet for fromasj eller pudding)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41737
29.12.16 22:11

Det blir noe ukrainsk kaviar - tipper den er av laks eller ørret, har ikke testet den. Så får vi se om det bli blinis eller kjeks. Dette som forrett med Champagne til - dette blir som fingermat til Kongens tale. Kjører denne Champagnen:

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Frankrike/Pierre-Gerbais-L%E2%80%99Osmose-Blanc-de-Blancs/p/1988601

Så blir det muligens en krepsehale eller to. Kommer an på tilgang og humør.

Hovedretten er reinsdyr ytrefilet. Tradisjonelt tilbehør med rosenkål med bacon, noe sopp og tyttebærpære. Har noe steinsopp som kan bidra med god sjy.

Rødvinen er på plass, var en del billigere på taxfree:

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Producenter/March-de-Frescobaldi/Castelgiocondo-Brunello-di-Montalcino-2010/p/5779901

Dessert er jeg noe usikker på - men har frosne multer og pasjonsfukt - kanskje noe så traust som panna cotta. Har godt med vaniljestenger som jeg like godt kan bruke.

Dessertvin har jeg ikke - men bra portvin og Stilton.

Og så finnes det en skvett god rom og en mengde Single Malt Whisky.

--

Selvplukkede kamskjell må da være framifrå? And er jo også veldig godt!

malacay3
malacay3Innlegg: 15659
30.12.16 16:19

Her blir det andebryst ala Stiansen. Som vanlig blir det ostefat i stedet for dessert. Fra Cothe de Rhone til middagen, Tokayer til osten.

Malacay

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55012
30.12.16 23:46

Her blir det lårsteik av rein, viltsaus og rosenkål surret med bacon. Ovnsstekte potetbåter til, - og en god, passende rødvin.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 48713
31.12.16 00:25
GARDSDATTRA: rosenkål surret med bacon

Høres ut som en tålmodighetsprøve. :-)

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 1935
31.12.16 00:45

Her skulle det blitt en jævlig stor og saftig kalkun, men når kona spyr 20 ganger (bokstavlig talt) om dagen pga graviditet setter det en effektiv stopper for alt av matlaging.. Blir sikkert grandis.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 1935
31.12.16 00:49
KingKongHalvor: Høres ut som en tålmodighetsprøve. :-)

Alt som omhandler rosenkål er som regel det. Først - det å like det i det hele tatt.. Når man omsider gjør det er det så mye man kan gjøre med herligheten, men det meste tar tid.
Selv liker jeg for eksempel å skrelle av og marinere "bladene", før de settes i ovnen og blir crispy. Et flott alternativ til chips.
Men for en ukomplisert måte er det jo også veldig godt å bare sette de i ovnen med olivenolje og havsalt. Kanskje med litt parmesan flak.

Desverre så er den mest populære måten blandt folk flest (dampe) også den jævligste.

Forfun
01.01.17 22:26

Dagen ble ikke som planlagt, så rakk ikke dykke etter kamskjell. Middagen ble veldig sen, så det ble en del småmat. Testet årets hjemmelagde fenalår, parmaskinke og salami fra sist Italiatur. Tingvollost og noen tapenader.  Anda kan avgjort stekes bedre, men totalt ble maten god. Spesielt eple i og løken bakt i andefettet var godt. Fant en barbaresco som matcher veldig bra. Sjokoladefondant med lune bær og is etter midnatt, sen  middag. Helsekt and er litt morsomt, og gjestene var fornøyd med maten. Får bli noe mer fancy når mat blir hovedfokus på kvelden. 

sentry4
sentry4Innlegg: 3828
02.01.17 22:30
SlimWhitman: Desverre så er den mest populære måten blandt folk flest (dampe) også den jævligste

Hehe.  Jeg synes igrunnen rosenkål er nydelig nesten uansett - hvis den da ikke er kokt eller dampet i hjel. "Chipsvarianten" din skal prøves!

Stenia
SteniaInnlegg: 2128
03.01.17 01:39
sentry4: Hehe. Jeg synes igrunnen rosenkål er nydelig nesten uansett - hvis den da ikke er kokt eller dampet i hjel.

Samme her (viktig at det ikke blir overkokt). Dessuten er den fra frysedisken også god, og null arbeid.

Jeg så juleprogram på tv2, der ble det laget rosenkålpure som tilbehør til pinnekjøtt. Det var forvell, kjør i blender og tilslutt blande inn mye smør. Så godt ut. Forøvrig laget av Bodil Nordjorde, kona til Mentor på Farmen kjendis.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg