Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilke type krydder passer til lapskaus?

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2127
06.01.17 20:04

Karve,Muskatnøtt,Ingefær,Nellik eller Timian?Trenger ikke forslag på andre ting.Jeg har salt,men ikke pepper.Kjøkensjef Natvigs krydderblanding brukes om jeg ikke får noen svar innen kl 22,fredag.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41098
06.01.17 20:53

Timian høres bra ut. Kanskje også ørlite muskat. Dropp karve, ingefær og nellik!

Strandereng
StranderengInnlegg: 6135
06.01.17 21:34

Salt og pepper er et must. Og egentlig bare det. Synd du ikke har svart pepper. 
Ellers går timian, men som DrSchwei sa hold deg unna karve, ingefær og nellik. Jeg ville absolutt droppe muskat også. 

Rødbeter er veldig godt til. Og Flatbrød hører til.

Edit håper det er brun lapskaus du skal lage. Langt det beste.

(Innlegget ble redigert 06.01.17 21:38)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 54174
06.01.17 21:37

Einebær er ikke gæernt.

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 859
06.01.17 23:42
Strandereng: Salt og pepper er et must. Og egentlig bare det.

Enig!

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5384
07.01.17 03:55

Litt laubærblad

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13165
07.01.17 21:37

Krydder til lapskaus er litt timian og svart pepper.  Det skal smake av råvarene.  Nellik, karve, muskat og andre sterke krydder ødelegger bare.

Tormund
TormundInnlegg: 14774
07.01.17 21:39
RickiBK: Einebær er ikke gæernt.

Hold deg til sodd, du.

RickiBK
07.01.17 21:43
Tormund: Hold deg til sodd, du.

Redd å smaksette meg hva som faktisk fungerer? 

Blir det for ille for deg, så stikk og la oss voksne lage MAT. ;)

Tormund
TormundInnlegg: 14774
07.01.17 21:47
RickiBK: Redd å smaksette meg hva som faktisk fungerer?

Einebær funker fint når du vil ha fram viltsmak. Lapskaus krever ikke viltsmak.

Hold deg til sodd, du.

jonas
jonasInnlegg: 27162
07.01.17 21:48
Tormund: Hold deg til sodd, du.

Nei, sodd smaksetter man med hermetisk ananas. Da blir det hawaii-sodd.

RickiBK
07.01.17 21:58
Tormund: Einebær funker fint når du vil ha fram viltsmak. Lapskaus krever ikke viltsmak. Hold deg til sodd, du.

Sa noen noe som helst om hva lapskaus KREVER? 

Einebær fungerer fint til langt mer enn å "fremheve viltsmak". 

Du burde forsøke annet enn fjordland innimellom. 
Kunne gitt deg litt inspirasjon til å tenke litt utenfor boksen(!) . 

gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2127
08.01.17 14:55

1.Jeg har dårlig råd og har akkurat kjøpt 2 frosne poser med lapskausgrønnsaker,og 1,5 kg skinkestek surret.Regner med at den både må kokes og stekes? koker den først,så deler jeg den i minst 4 eller 8 og steker den litt,så deler jeg den i terninger og koker kjøttet sammen med grønnsakene en god stund på lav varme.Stemmer dette sånn passe.I første gryte hadde jeg kjøttet fra svinekoteletter eller sommerkoteletter som jeg hadde stekt opp i sommer mens jeg hadde potetsalat.Når salaten gikk ut på dato og den luktet surt eller dårlig kastet jeg den i toalettet,og sjekket hvor jeg hadde de frosne kotelettene og den halve svenske skinka.Katta fikk fettet,og søppla fikk beina.resten delte jeg opp i små biter i gryta sammen med skinka.OK så langt? Natvigs krydderblanding (fra TORO) i første forsøk,første gryte.Gryta gav middag i 2 dager,altså 4 dype store tallerkner.(Brødet sparte jeg på til brødskiver,skal jo ha frokost og lunsj også.Er tom for flatbrød og rødbeter) Jeg skal leve på 100 kr i en uke,men har kjøleskap og 3 fryseskuffer fulle av mat.Pengene går til melk og brød.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 39735
08.01.17 16:45
gamecrazy: Trenger ikke forslag på andre ting

Jeg bruker Toro buljongterning i tillegg til salt og grovmalt sort pepper.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
08.01.17 17:22
RickiBK: Kunne gitt deg litt inspirasjon til å tenke litt utenfor boksen(!)

Det er man lite glad i at gjøre, uansett hvilken boks man befinner seg  i, det kan i noen tilfelle komme av at ville  ha en større boks enn man klare at håndtere enda, eller en større boks enn man er beregnet for.

Men ellers er jeg enig enebær kan brukes til mer enn vilt.

(Innlegget ble redigert 08.01.17 17:25)

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5384
09.01.17 02:44
gamecrazy: 1

Nøkkelen her er metning for en rimelig pris. Ingen av de to behøver å gå på bekostning av smak. 

Lager ofte slik mat, både på jobb og hjemme. Gir deg gjerne noen gode råd, og kommer kanskje til å gå dypere i det enn nødvendig, men det kan alltids komme noen andre til unnsetning senere.

For å bryte det ned, så ønsker du to ting til å gå sammen. Metthet og smak. Protein metter godt, og brytes også ned sakte. Dette får du fra egg, fisk/kjøtt og linser/bønner/erter. Linser og bønner gir lite smak alene, men tar lett til seg smak av hva de kokes med, og er utmerkede når det kommer til å drøye et måltids mengde, uten at det ikke smaker godt. Litt som poteten. Kjøtt kan koste mye, men kan også fås billig. Svineknoker er et eksempel. Knokene er utmerkede til lapskauser, gryter, stuinger osv. Denne typen mat smaker mest, men lages nesten ikke lenger fordi det tar tid og kunnskap. 

Grønnsaker trenger ikke koste mye, men de gjør det om man ikke handler smart. Grunnlaget bør legges med selleri, gulrot, purre, løk, kårlot, rødbeter, kål til og begynne med. Disse er billige, varer lenge i kjøleskapet, og er anvendelige til det meste. Mao et godt grunnlag for hva som helst. Kommer du over noe annet, så prøv det. 

Fortsett i samme retning som du har startet med lapskausen. Ta et stykke billig kjøtt/protein, la det tilberedes over lang tid og få en god kraft. Denne kraften og kjøttet kan du variere i det uendelige. Det er praktisk talt utgangspunktet for hele verdens bonde- og tradisjonskjøkken. Om det er tysk/østeuropeisk svinekjøtt med surkål, karri fra india og sør-øst asia eller spansk tapas med potetomeletter og estofados som er noe så enkelt som en spansk lapskaus. 

Skal prøve å følge med litt her. Jobber 12 timer om dagen, så vgd er ikke førstepri i fritiden, men skal få til en titt innom likevel fra tid til annen. 

Om du vil så gi en oversikt på hva som finnes i fryseren, så kan mat planlegges i lang tid fremover. Lykke til, og om jeg kan hjelpe så gjør jeg det gjerne. Nøkkelen til mat er ikke dyre råvarer, men forståelse for matlaging.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20942
09.01.17 03:03

Du behøver ikke steike kjøttet til lapskausen. Men spander på deg litt  pepper, du behøver ikke kjøpe den dyreste luksushelpepper med spesialkvern.

Ferdige grønnsaksblandinger er alltid dyrere enn det du fikser sjøl, uansett hvor nedsatt de er i pris.

Om du er litt sporty, er januar en bra måned for å starte med dumpster-diving. Mye julemat hives ut av butikkene og utetempen ligger stort sett ikke over kjøleskapstemp uavsett hvor i landet du befinner deg. Posemat, krydder, ferske grønnsaker, helt kjøtt, konserver, hvitost, egg og speket mat er stort sett trygt noen dager over holdbarhetsdatoen. Det gjelder å bruke nesa og vettet litt. Pinnekjøtt holder herfra til evigheten, om du skulle være så heldig å finne sånt.

Har en kompis som fant 15 pakker prima pinnekjøtt i våres, sammen med noen lett rynka poteter, flere pakker gulrot og løk med litt skader i skallet. Det meste ble brukt. Ingen blei dårlige. Man risikerer å finne feks surt kjøtt og råtne grønnsaker. Da får det gå tilbake i søpla, rett og slett. Man får ta samma kvalitetssjekken man tar på ting i kjøleskapet om datoen har gått ut.

Det eneste vi er genuint skeptiske til er kjøttdeig/farser og kylling. Men av og til kokes det og gis til bikkjene, om ikke annet. Bikkjer tåler råtten mat utrolig godt (hunder er like mye åtseletere som jegere), og godt igjennomkokt er i alle fall bakteriene i kjøttet døde selv om smaken kan være tvilsom og uegna for mennesker.

Perbu
PerbuInnlegg: 3488
10.01.17 22:39
TøttTøtt: Ferdige grønnsaksblandinger er alltid dyrere enn det du fikser sjøl, uansett hvor nedsatt de er i pris.

Det stemmer ikke når det gjelder lapskausblandingene, etter min erfaring. Jeg syns at de fungerer vel så godt som å lage alt fra bunnen av. Ofte får man ikke kjøpt mindre enn 1 kilos pakninger med såkalt friske gulrøtter og 2 kilos pakninger med poteter, og hele sellerirøtter og kålrot osv. I en husholdning med bare en person blir det derfor mye svinn, det er grenser for hvor mye gulrøtter og poteter man orker å spise. 

(Innlegget ble redigert 10.01.17 22:41)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg