Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kaffesnobber- vis dere!

NYTT TEMA
Lyngen
LyngenInnlegg: 1246
09.01.17 19:01

Jeg har blitt en kaffesnobb på rekordtid. Først ble en Wilfa trakter kjøpt inn. Deretter presskanne. Så hadde jeg hørt mye om Aeropress så den måtte jeg ha. Og så også selvfølgelig V60 og Chemex. Timer og vekt. Nå holdt ikke den gamle kokeren mål heller.

Til nå har jeg falt veldig for aeropressen. Gir en rik smak og er så kjapp og morsom å bruke. Og ikke minst enkel å rengjøre. Men passer ikke til alle bønnetyper tror jeg. V60 er også flott å brygge med om jeg har god tid. Foretrekker denne fremfor Chemex foreløpig. Presskanna er den jeg liker dårligst.

Hva bruker dere og hvilke erfaringer har dere?

Kommer tilbake til kaffebønner. Det er jo aller morsomst.

Lyngen
09.01.17 19:03

Ps. Tross tittelen kan industrikaffe også diskuteres.

sentry4
sentry4Innlegg: 3764
09.01.17 21:36
Lyngen: Hva bruker dere og hvilke erfaringer har dere?

Jeg har en Jura Capresso Impressa S8 (høvelig navn for en kaffesnobb) og er jevnt over veldig fornøyd med den. Jeg bruker den lite til espresso - mest til longo/Americano, og hvis ikke bønnene har for mye olje på seg er den veldig bra. Jeg har funnet en Kona-variant som passer min sarte og kresne gane aldeles utmerket, og bruker stort sett bare den nå.  Jeg fikk forresten en pose ferdigkvernet kaffe til jul, og det går også fint å bruke og med bra resultat.

Jeg har ikke den automatiske melke-greia, men damptuten gjør god jobb med både oppvarming og skumming av melk.

Maskinen er litt kronglete å gjøre ren, men det gjelder sikkert de fleste helautomatiske duppeditter i denne kategorien.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34319
09.01.17 21:41

Jeg kaller meg overhodet ikke snobb, men jeg har Wilfas Kina/Timwendelboekvern, og av og til handler jeg ferdigbrygget kaffe og/eller bønner fra noen av de beste sjappene: Tim på 'Grynerløkka' og Java på ca. St. Hanshævven. 

Lyngen
09.01.17 23:05
rosmebraad: Java på ca. St. Hanshævven.

Å ja, ser de selger kaffe fra Kaffa. Fra dem har jeg kjøpt den beste kaffen jeg har smakt (siden okt). Hacienda La Esmaralda. Etter hva jeg vet er det den mest kjente kaffegården i verden? En av dem som har oppnådd høyest pris på auksjon. Den Kaffa har tror jeg er midre kvalitet fra dem. Den hadde en helt formidabel ettersmak! Men så kjøpte jeg et parti til. Da brent litt over tre uker tidligere. Da var det plutselig bare en alminnelig god kaffe. Er brennedato mer viktig jo mer eksklusiv kaffen er? Nå har jeg en pose fra Heleanna (Yirgachefe kaffe) som jeg enda ikke har åpnet. 

Jeg har prøvd én kaffe fra Wendelboe; Naciemento. Den var absolutt god uten å utmerke seg så veldig. Kvalitet uten spesiell særpreg. 

Lyngen
09.01.17 23:08
sentry4: Jeg har funnet en Kona-variant

Kona kaffe er nummer to over beste kaffe jeg har prøvd. Bestilte rett fra Royal Kona på Hawaii. Den er meget kraftig og ganske mørkt brent, men var meget smaksrik og meget leskende. Den gikk unna! Har én pakke til da. Men det blir litt vel dyrt med frakt. 

Har ikke noe forhold til kaffemaskiner. Holder meg til svart kaffe foreløpig og ikke esspresso.

(Innlegget ble redigert 09.01.17 23:08)

Tormund
TormundInnlegg: 15158
09.01.17 23:08
Lyngen: Hacienda La Esmaralda.

Den er superb. 

Tormund
09.01.17 23:09
Lyngen: Nå har jeg en pose fra Heleanna (Yirgachefe kaffe) som jeg enda ikke har åpnet.

Også en av mine favoritter. Den har en herlig syrlighet, det gjelder all kaffe fra Yirgachefe-området.

Tormund
09.01.17 23:10
Lyngen: Er brennedato mer viktig jo mer eksklusiv kaffen er?

Jepp, kaffe er ferskvare. Derfor står brennedato på posene.

Lyngen
09.01.17 23:12
Tormund: Den er superb.

Det er rette ord ja! Jacu i Ålesund selger den også (400g). 

Tormund
09.01.17 23:17
Lyngen: Det er rette ord ja! Jacu i Ålesund selger den også (400g).

Du verden, 400g poser. I Tromsø får du de i 250g poser til rundt 200,- kroner. Er verdt det når man virkelig skal kose seg med en kopp kaffe.

sentry4
sentry4Innlegg: 3764
09.01.17 23:29
Lyngen: Kona kaffe er nummer to over beste kaffe jeg har prøvd.

Vanskelig å sette ulike kaffetyper opp mot hverandre - så mye kommer an på hvor og når og hvordan den serveres.  En espresso på en liten kaffebar ved Trevifontenen i Roma kan være magisk, og det samme gjelder koppen med kaffe etter middagen på en obskur restaurant helt uten turister i Rio de Janeiro. Koppen med kaffe kokt i en velbrukt kaffekjele over et bål en høstdag på fjellet eller ved et fiskevann en sommerkveld er også noe som får både Kona og Wendelboe til å havne i en annen divisjon.

Men godt er det!

Lyngen
09.01.17 23:30

Ai, jeg forvekslet kroner med gram. 250g/400kr. Fra nå av skal jeg sjekke brennedato nøye på "luksuskaffe". Må vel nesten prøve den dyreste fra Wendelboe også. Det skal ikke bli noen vane å kjøpe så dyr kaffe, så mer hverdagskaffe kommer jeg tilbake til. 

Lyngen
09.01.17 23:31

Hvorfor er det ingen som importerer Kona kaffe i Norge?

rosmebraad
09.01.17 23:45
Lyngen: Hacienda La Esmaralda. Etter hva jeg vet er det den mest kjente kaffegården i verden? En av dem som har oppnådd høyest pris på auksjon. Den Kaffa har tror jeg er midre kvalitet fra dem. Den hadde en helt formidabel ettersmak! Men så kjøpte jeg et parti til. Da brent litt over tre uker tidligere. Da var det plutselig bare en alminnelig god kaffe. Er brennedato mer viktig jo mer eksklusiv kaffen er?

Ja Esmeralda klinger jo bra. 

Det er jo dette med 3-4 ager degassing/lufting etter brenning, og så en såkalt optimal konsumtid på rundt tre uker derfra. Men kaffen "bare" taper smak og aroma med tiden, så det er åpenbare at de beste opplevelsene skjer innen måneden har gått efter brenning.  

Lyngen
10.01.17 00:28

Ok, så kaffen er ikke best de første dagene? Den pakkes ikke samme dag? 1 uke er optimalt kanskje?

(Innlegget ble redigert 10.01.17 00:29)

rosmebraad
10.01.17 00:48
Lyngen: Ok, så kaffen er ikke best de første dagene? Den pakkes ikke samme dag? 1 uke er optimalt kanskje?

JA 3-4 dager etter brenning så har den degasset seg. Sånn sett passer det bra med postordre, da kan den degasse seg under postgangen!!!!!!!!

fargerik
fargerikInnlegg: 41512
10.01.17 05:23
Lyngen: Hvorfor er det ingen som importerer Kona kaffe i Norge?

Jeg har også bestilt den direkte...etter anbefaling fra sentry4. Bestilte også en pose Lion. Joda, det er fin kaffe, men som du sier blir det jo litt dyrt i lengden.

Meny har noen andre varianter Hawaiikaffe som jeg ikke har smakt.

Jeg bruker til vanlig nå en Bosch Tassimo, siden det kun er jeg som drikker kaffe her i huset og det er bra å kunne lage 1 kopp kaffe.

Presskanne (Bodum) bruker jeg når det kommer kaffedrikkende gjester. Og ja, jeg veier vannet og jeg veier kaffen :-) Og for å få ren kaffe, bruker jeg filter for presskanne. Slipper bunnfall i koppen. Og det blir heller ikke noe grut i bunnen av selve presskanna.

Til spesielle geek-anledninger hvor det skal være spesielt har jeg en såkalt "Royal Balancing Siphon Coffemaker", et lite kunstverk av en dings som lager nydelig kaffe. Mye rengjøring, men fryktelig dekorativ og morsom å sette midt på bordet.

Den lager kun 3,5 dl. kaffe, så den er bra når man har 1 gjest. Finmalt kaffe er viktig.

Til Tassimo er det flere typer å få på nett, butikkene har lite utvalg. Går mest i Jacob`s varianter, Gevalia Dark og Evergood Dark.

Til presskanna har jeg Friele F og Evergood Darkroast og Løfbergs Lila stående i bokser med tett lokk. Liker å variere litt, og alle de tre er grei hverdagskaffe. Problemet mitt er at de risikerer å bli for gamle på grunn av for lite presskannebruk, så det er bare tull å ha åpnet tre poser, for fremtiden bare èn åpen pose av gangen.

Har lurt litt på aeropress, det er jo også en fin dings for å lage bare litt kaffe.

Wendelboe-kaffe??? Litt for lys etter min smak. Jeg kjøpte en pose (husker ikke hvilken nå) inne i kaffesjappa på Grunerløkka, men den slo ikke an og ble til slutt kastet.

Den største kaffegleden er dog å bestille og få servert og sitte ved et fortausbord, nyte og se på livet.

(Innlegget ble redigert 10.01.17 05:28)

Someone
SomeoneInnlegg: 24121
10.01.17 08:55

Hjemme så går det stort sett i ymse espressovarienter fra Nespresso, stort sett de sterkere varientene. Og er jeg ute blant folk så går det i dobbel espresso. Ingen steder jeg boikotter, men foretrekker de mindre stedene

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41414
10.01.17 10:23
Lyngen: Jacu i Ålesund selger den også

Ja, har noen i slekta (tremenning) som har slått seg opp på kaffe. Det er litt artig. Men den kaffen jeg har smakt derfra har vært for "rar" for meg, som te med kaffesmak.

Er litt skeptisk til "snobbekaffe", men må innrømme at jeg ikke har blitt helt innviet. Kunne tenkt meg et lite kurs, i grunnen.

Drikker etter hvert bare kaffe på jobben på hverdager, stort sett. Det går da i Nespresso og annen kaffe fra maskin.

For å våkne i helgene drikker jeg to store kobber Nescafe Brasero. Deretter enten filterkaffe eller presskannekaffe, eventuelt litt Nespresso.

Lyngen
10.01.17 11:44
DrSchwei: Er litt skeptisk til "snobbekaffe", men må innrømme at jeg ikke har blitt helt innviet. Kunne tenkt meg et lite kurs, i grunnen.

Det hørtes litt ut som kaffen jeg nettopp åpnet nå. Yirgacheffe kaffe fra Etiopia. 

Fra Helanna brygget på Aeropresse. Den var veldig mild og rund i smaken. Veldig god kaffe, men ikke noen utpreget karakter. Jeg må si at jeg til nå ikke har funnet noen klare favoritter fra Afrika og selv om denne er god så tror jeg at jeg fortetrekker litt mer særpreg. 

fargerik
10.01.17 14:09
Lyngen: Det hørtes litt ut som kaffen jeg nettopp åpnet nå. Yirgacheffe kaffe fra Etiopia. Fra Helanna brygget på Aeropresse. Den var veldig mild og rund i smaken. Veldig god kaffe, men ikke noen utpreget karakter. Jeg må si at jeg til nå ikke har funnet noen klare favoritter fra Afrika og selv om denne er god så tror jeg at jeg fortetrekker litt mer særpreg.

Mitt inntrykk av den bærtørkede hipsterkaffen (Dr.Schwei-uttrykk) fra Wendelboe, er at den bare er stirret olmt på i stedet for å bli brent.

Generelt foretrekker jeg kaffe som er mer brent, men for all del....her er det mye smak og behag ute og går.

"Verdens dyreste kaffe" fikk jeg smakt på en resort (Four Seasons) litt utenfor Chiang Mai, den heter Black Ivory.

Underlig greie, med sin spesielle, milde karakter, og absolutt verd å reise langt for å oppleve. Men den er også veeeeeldig forsiktig brent, og sammen med den prossessen den går gjennom blir det heelt anderledes enn annen kaffe.

Er du nerd, har du sikkert googlet den kaffen forlengst.

Reiste forøvrig fra Bangkok til Chiang Mai og tilbake KUN for å drikke den kaffen. I fjor på denne tiden.

Det er passe nerdete, vel ?

(Innlegget ble redigert 10.01.17 14:11)

Lyngen
10.01.17 16:48
fargerik: "Verdens dyreste kaffe" fikk jeg smakt på en resort (Four Seasons) litt utenfor Chiang Mai, den heter Black Ivory.

Ja, jøss. Googlet "verdens beste/dyreste kaffe" mange ganger, hehe.

De er jo utenom det vanlige med stenene som går gjennom tarmen til elefanten i Thailand og "katta" i Indonesia. Sistnevne sies av noen å være mer spesiell, enn akkurat spesielt god. Må jo få prøvd de en eller annen gang.

(Innlegget ble redigert 10.01.17 16:48)

Lyngen
10.01.17 16:51
fargerik: Mitt inntrykk av den bærtørkede hipsterkaffen (Dr.Schwei-uttrykk) fra Wendelboe, er at den bare er stirret olmt på i stedet for å bli brent.

Det sies jo at man får ut mest mulig aroma/smak ved lys brenning og at mørk brenning også kan skjule lavere kvalitet litt. Yirgacheffe kaffen hadde de lyseste bønnene jeg har hatt til nå. Kona, mørkest.

fargerik
10.01.17 17:30
Lyngen: De er jo utenom det vanlige med stenene som går gjennom tarmen til elefanten i Thailand og "katta" i Indonesia. Sistnevne sies av noen å være mer spesiell, enn akkurat spesielt god. Må jo få prøvd de en eller annen gang.

Jeg husker ikke helt sikkert året, men tror det er 6- 7 år siden jeg fikk kjøpt 1 kopp Kopi Luwak hos Dean & Deluca, i Sukhumvit...også i Thailand. Vi var to som dro dit, men de kunne kun servere 1 kopp kaffe på grunn av mangel på kaffebønner.

Ganske spesielt. Tror de var i ferd med å gå tom for bønner, og at de hadde noen reservasjoner.

De har nå tatt denne kaffen av menyen. Og det tror jeg er på grunn av at det er blitt en del uverdig dyrehold og "fake" civet-kaffe på markedet.

Var tilbake der i desember, og fikk altså beskjed om at den kaffen er tatt av menyen i alle Dean & Deluca i Thailand.

Det er også en italiensk sjappe ikke langt fra der vi bor i Sai Mai i Thailand som markedsfører at de har Kopi Luwak, men når jeg ringte dem viste det seg at også de har sluttet med den.

I april skal kona (ikke kaffen) og jeg på en liten tur til Amsterdam.

Jeg har snust meg fram til at en kaffebar ( Hofje van Wijs ) et stenkast fra hotellet  vi skal bo på faktisk markedsfører at de serverer Kopi Luwak.

Det er selvfølgelig plottet inn å gå dit og svi av 1000-1500 kroner for 1 kopp kaffe.

Vi får se i april :-)

Det jeg husker som overrasket meg mest med Kopi Luwak, var at de hadde en medium brent og rund variant, at smaken ikke helt kan forklares, og at ettersmaken varte veldig, veldig lenge. En underlig ettersmak som kiler i kinnene og nekter å avta. Veldig spesielt!

(Innlegget ble redigert 10.01.17 17:41)

fargerik
10.01.17 17:47

Jeg må bare få sagt det:

Jeg har prøvd å drikke den guffa de serverer hos Starfucks.

Og kommer aldri til å sette mine ben i en slik bule mer.

Lyngen
10.01.17 22:58
DrSchwei: Er litt skeptisk til "snobbekaffe", men må innrømme at jeg ikke har blitt helt innviet. Kunne tenkt meg et lite kurs, i grunnen.

Man kan finne alt man trenger å vite ved å google litt tror jeg. Som det meste annet så sier prisen mye om kvalitet, men akkurat som som man kanskje ikke trenger den dyreste sykkelen så kan man få gode opplevelser med å bare øke et hakk fra "industrikaffe". 

Av det jeg har lært om å lage god kaffe nå så setter jeg opp denne listen:

1. Ferskhet. Ikke for lenge siden brennedato og kverne kaffe rett før tilberedning. Kaffens største fiende er oksygen. Taper seg fort etter åpnet pakke, men dette varierer. 

2. Bønnekvalitet

3. Riktig tilberedning. Riktig temperatur, kontaktid og mengde kaffe. Aeropresse er ganske tilgivende, mens Chemex og spesielt V60 krever mer nøyaktighet. 

4. Bryggemetode. Ikke avgjørende da man kan brygge veldig god kaffe på mange ulike metoder. Ikke store variasjoner og beste metode kan variere mellom bønnetyper. 

Tormund
10.01.17 23:09

Kun tilføye at man må male kaffen til det formålet det skal brukes til. Å ha finmalt kaffe i en Chemex vil ikke gi et like bra resultat som med en litt grovere malt kaffe.

En god kaffekvern er alfa omega for å lage en god kopp kaffe.

Lyngen
10.01.17 23:15

Ja, kvernegrad glemte jeg å nevne. Kvern er det første steget en bør ta. Jeg bruker en Wilfa Svart Aroma. Fornøyd med den. 

Lyngen
11.01.17 10:50

Begynt å like Heleanna kaffen mer og mer. Flott alternativ til mangfoldet. Jeg håpet at den skulle være typisk Yirgacheffe så jeg kunne bli godt kjent med typen. Tror det stemmer. Nydelig på aeroresse. Siden jeg prøvde opp/ned måten har jeg fortsatt med det. Strøken måleskje, ca 92 graders vann, rører 2 ganger og lar det stå i 1min før jeg snur og presser forsiktig ned. Ender på 1:30. Lurer på om jeg skal esperimentere litt met metallfiltre også. Og tempen. Leste at det skal finnes et filter som heter IMS også, men ikke sett det til salgs.

(Innlegget ble redigert 11.01.17 10:50)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg