Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Karamellpudding

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41721
21.02.17 22:49

Noen som har en solid og trygg oppskrift på karamellpudding? Ser litt ymse rundt om, vil anta at den er best om det brukes en blanding av melk og fløte. Det er litt ulike stekeråd - 100 grader eller 125 grader, uansett vannbad, sjølvsagt. Er også ganske stor forskjell på mengden egg i oppskriftene. Noen som har en bankers oppskrift?

Someone
SomeoneInnlegg: 24193
22.02.17 08:19

Nå vet jeg ikke størrelsen du skal lage, men min oppskrift som jeg lager hver nyttårsaften er 6 egg til 0,9l veske. Blandingsforholdet H-melk og fløte, føler jeg er litt smak og behag, men 0,6l melk og 0,3l fløte er etter min mening et greit utgangspunkt.

Når det kommer til stekingen, har jeg normalt brukt 125-130grader og vannbad. Steketiden er jo selvsagt litt varierende fra ovn til ovn, men minimum 1,5 normalt. 

Et par tips er også å sikte eggeblandingen for å få ut plommestrengene. Kan også gjøres når du heller blandingen i formen, men pass på at sikten er grov nok til at vaniljefrøene ikke havner i puddingen. For minst mulig bobler i puddingen pleier jeg la den stå litt i formen før jeg setter den inn i ovnen

DrSchwei
22.02.17 08:52

Takk, det høres fornuftig ut. Greit å ha forholdet egg-væske på det rene. Ser også at de fleste oppskrifter har om lag samme forholdet melk-fløte. Det er sikkert litt smak og behag. Ser at noen var nede i 100 grader, noe som føles litt lite. Min ovn er heller ikke så varm at det gjør noe.

Sikting av eggeblandingen har jeg lært meg etter at jeg fikk ekle seige greier fra eggehvite en gang!

Ellers går jeg ut fra at du mener at sikten skal være grov nok til at frøene havner i puddingen, og at det snek seg inn et "ikke" for mye i teksten.

For øvrig har jeg litt vanilje å velge i :-)

http://www.epices-roellinger.com/epices-la-route-des-princesses-692.html

Someone
SomeoneInnlegg: 24193
22.02.17 09:00
DrSchwei: Ellers går jeg ut fra at du mener at sikten skal være grov nok til at frøene havner i puddingen, og at det snek seg inn et "ikke" for mye i teksten.

Ja, selvsagt.

Nå vet jeg ikke styrken på de vaniljene du har i skuffen, men bruker jeg standard butikkvaniljestang så hender det jeg tar litt ekstra.

Skrev heller ikke noe om mengden sukker, men der har jeg jeg tatt litt øyemål, og kommer jo veldig an på formen

DrSchwei
22.02.17 10:54

Ja, sikkert greit med litt ekstra vanilje. Ellers kunne man kanskje eksperimentere litt også. Appelsinskall bør kunne gå fint.  Mengde sukker finner jeg nok ut av. Mer spennende er grad av karamellisering. Selv foretrekker jeg den meget mørk, på grensen til brent. Lys karamellpudding er ufattelig kjedelig og liten vits i .

DrSchwei
24.02.17 09:32

Det lukter vanilje av fingrene i dag. Vanilje fra Madagaskar. Brukte to stykker. Tror jeg tullet litt med ovnen i går, puddingen stod 1,5 time på 125 grader, og når den når 1,5 slår den seg av, og så slo jeg den på igjen, men mulig den da kom opp til 200 grader. Ikkje bra.

En liten smaksprøve når den fortsatt var litt lunken indikerte litt smak av egg, og det skal jo det vel ikke være. Men håper den er bedre når den har fått satt seg.

Hvis ikke dette blir vellykket, er det siste gang jeg lager karamellpudding! Har laget én gang før og da "skilte" puddingen seg i to lag, på sett og vis.

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5386
25.02.17 03:11

ca 200g sukker pr liter fløtemelk. Dette er et greit mellompunkt. Er du ikke så glad i søtt, så reduser litt.

Om dere har en gassbrenner til brulee eller lignende, så bruk den på boblene så slipper dere å vente. 

DrSchwei
25.02.17 10:27

Takk, resultatet ble bra - dog ikke helt perfekt. Som sist jeg laget var det et lite lag øverst i formen som hadde litt annen konsistens. Men resten var glatt og fin. Etter å ha sett en del videoer og bilder av prosess og resultat ser jeg at det er ganske vanskelig å få det helt på en prikk perfekt. Neste gang tyr jeg antakelig til mindre former. Har i alle fall inne en basisoppskrift nå.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg