Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vinvalg avslører hvem du er

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41090
25.02.17 22:26

Litt vinsosiologi her.

http://www.dagbladet.no/mat/vinen-du-drikker-avslorer-hvem-du-er/67048681

Og som vanlig leser folk dette personlig og ser om det stemmer for egen del. Veldig menneskelig å gjøre det.

Har aldri helt forstått dette at folk later som om de liker noe som de ikke liker, fordi det forventes av dem. Det kommer jo fram her at en del folk synes å ikke tør "innrømme" at de liker søtere viner, til dømes.

Personlig liker jeg nesten tørrest mulig både hvite og røde viner. Samtidig er erkjenner jeg at det finnes mange gode hvite dyre viner som jeg antakelig ikke forstår, eller gidder å komme opp på et nivå for å forstå. For rødvin tror jeg at det kan være mer å hente i høyere prisklasser.

annmag
annmagInnlegg: 6331
25.02.17 22:31
DrSchwei: at folk later som

Har aldri skjønt at noen gjør det uansett sammenheng.  Må være trist å ha så lav selvfølelse.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 73163
25.02.17 22:41
annmag: Har aldri skjønt at noen gjør det uansett sammenheng. Må være trist å ha så lav selvfølelse.

Ja, det er mange som sitter og sier slik mens de kjører Bob Dylan-plater, leser Morgenbladet eller Klassekampen og drikker tørr vin. Det er bare å innse at det meste rundt smak handler om påtatthet og flokkmentalitet. Og desto flere som ikke "forstår" smaken, desto viktigere blir den for dem som påtår seg å definere god og dårlig smak.

DrSchwei
25.02.17 22:46
annmag: Har aldri skjønt at noen gjør det uansett sammenheng. Må være trist å ha så lav selvfølelse.

Er vel noen som stiller noen krav eller at noen tror at det stilles krav.

Men jeg mener - det må da være enkelt å "omgå" dette ved å ha litt selvironi i det minste. Altså, om man møtes en skokk venninner, og så er det snakk om at "halvtørr hvitvin er fælt/så ut/harry" - så vil jo det å si at "ja, men jeg innrømmer at jeg liker det", egentlig en fin markering av å heve seg over de andre - altså at man ikke bryr seg.

Men antar at vi som er mat- og vininteresserte er mer bevisste og dermed er mer selvsikker på dette området enn andre.

Samtidig er jo det dessverre slik at både mat- og vinpreferanser blir brukt for å markere seg, det er jo et faktum, selv om mange av oss ikke forstår at det kan være slik - ettersom vi er "født og oppvokst" med interessen.

DrSchwei
25.02.17 22:50
GiPazzini_85: Ja, det er mange som sitter og sier slik mens de kjører Bob Dylan-plater, leser Morgenbladet eller Klassekampen og drikker tørr vin. Det er bare å innse at det meste rundt smak handler om påtatthet og flokkmentalitet. Og desto flere som ikke "forstår" smaken, desto viktigere blir den for dem som påtår seg å definere god og dårlig smak.

Her får enhver snakke for seg selv, men jeg skjønner lite av dette.

Jeg liker bare tørr hvitvin, ganske bittert og friskt øl, og ikke minst tørr rødvin, f.eks. Bordeaux, aldri australsk...

... om noen mener det handler om påtatthet så synes jeg litt synd på dem...

Minner meg om uendelige diskusjoner om en fyr på forumet her som påstod at jeg bare var opptatt av ting, f.eks. lakris, fordi det var "in" - det ble stille da jeg linket til en tråd som jeg startet om lakris 6-7 år før det ble "in"...

Blir oppgitt av slike påstander.

(Innlegget ble redigert 25.02.17 22:51)

quentez
quentezInnlegg: 20979
25.02.17 22:59

"- Er det et par som er ute på date, skal de helst ha to glass Prosecco eller Pinot Grigio."

Jeg er rimelig sikker på at Prosecco er ganske allmen kjent som en form for bobler, men at folk spesifikt bestiller seg Pinot Grigio ute - det stiller jeg meg svært tvilende til.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 73163
25.02.17 23:01
DrSchwei: ... om noen mener det handler om påtatthet så synes jeg litt synd på dem...

Hvorfor det? Uansett om man er bevisst dette eller ikke, så handler smak veldig mye om påtatthet.

En tråd jeg har observert at du og mange frekventerer ofte, nemlig "Hva spiser og drikker du i kveld?", er jo et kroneksempel på påtatthet. Det er langt mellom boksmat og Pepsi Max der, for å si det sånn. Og de fleste er nok også mest opptatt av hva de formidler selv enn hva andre skriver.

DrSchwei
25.02.17 23:08
GiPazzini_85: Hvorfor det? Uansett om man er bevisst dette eller ikke, så handler smak veldig mye om påtatthet. En tråd jeg har observert at du og mange frekventerer ofte, nemlig "Hva spiser og drikker du i kveld?", er jo et kroneksempel på påtatthet. Det er langt mellom boksmat og Pepsi Max der, for å si det sånn. Og de fleste er nok også mest opptatt av hva de formidler selv enn hva andre skriver.

Jeg er helt uenig. Hvis noen mener at det er påtatthet, så mener jeg at de er opptatt av påtatthet selv, eller ikke aksepterer at andre har annen smak, og mener det er snobberi/påtatthet som styrer.

Selvsagt vil det være visse elementer av at ting er "bedre" enn andre - f.eks. styrer pris og prestisje litt inn. Artigst og tydeligst blir dette når man kommer inn på diskusjoner om f.eks. skalldyr - hva er best, hummer eller reker - krabbe? Selv mener jeg at hummer er bedre enn krabbe, men er åpen for at jeg kunne mene krabbe om prisen og prestisjen hadde vært omvendt. Men jeg er så heldig at jeg liker begge deler, og ettersom hummer er dyrere, mye dyrere, så synes jeg det er mest stas med hummer og jeg har ikke anledning til å spise det like ofte som krabbe.

Påtatthet - vel, for meg handler det mest om å formidle en glede over at jeg har noe godt til middag.

Akkurat som jeg tror og mener at veldig mange postinger på Facebook der man viser at man er på ferie eller spiser noe godt, handler om å formidle gleden av at man er på en hyggelig ferie eller spiser noe godt. Har imidlertid blitt ganske ny medlem av et forum for whisky, og der opplever jeg at en del av postingene handler om å skryte av hvor dyr eller fin whisky man har i skapet eller drikker..

Er selvsagt åpen for at noe kan være påtatt - men jeg opplever ikke at noen av postingene på "hva drikker og spiser du i kveld" er påtatt - snarere en ektefølt glede over at man skal spise/har spist noe veldig godt og er ekstra fornøyd med det.

(Innlegget ble redigert 25.02.17 23:10)

JudasT
JudasTInnlegg: 4936
26.02.17 07:50
DrSchwei: om man møtes en skokk venninner, og så er det snakk om at "halvtørr hvitvin er fælt/så ut/harry" - så vil jo det å si at "ja, men jeg innrømmer at jeg liker det", egentlig en fin markering av å heve seg over de andre - altså at man ikke bryr seg.

Neste gang synes jeg du bør forsøke å heve deg litt over de andre i venneflokken ved å hevde at campingferie med vogn og spikertelt er den ultimate ferieopplevelsen, samt at du ved neste valg vil stemme på Frp.
Så kan du i ettertid forsøke å finne ut om du har steget i aktelse.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 47942
26.02.17 07:57

Men det ville i hvertfall vært påtatt. ;-)

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 5011
26.02.17 08:24

Ingen som skryter av himkok og kaffe heller , men det er nå meget bedre enn sitt noe frynsete i kantene rykte?

Bananskall
BananskallInnlegg: 3723
26.02.17 19:13

Sauternes er altså den nye fjortisvinen. Tiden forandrer seg, skjønner jeg.

sentry4
sentry4Innlegg: 3746
26.02.17 21:03

Quentez skrev "Jeg er rimelig sikker på at Prosecco er ganske allmen kjent som en form for bobler, men at folk spesifikt bestiller seg Pinot Grigio ute - det stiller jeg meg svært tvilende til."

Det er da ikke uvanlig at folk ber om et glass Pinot Grigio hvis de skal ha hvitvin? Det hender jeg gjør det selv, og jeg er ingen vinsnobb eller opptatt av hva som er "in".  

KingKongHalvor
27.02.17 12:23
GiPazzini_85: En tråd jeg har observert at du og mange frekventerer ofte, nemlig "Hva spiser og drikker du i kveld?", er jo et kroneksempel på påtatthet.

Nåja, det er veldig mye hverdagsmat der, funker svært bra som tipstråd, og ikke minst til inspirasjon for oss matglade.

Jeg opplever ikke folk som påtatte, men det er øyet som ser, kan jo tenkes jeg oppleves som et kroneksempel på påtatthet for deg, hva vet jeg.

fargerik
fargerikInnlegg: 40717
27.02.17 12:34

Jeg har ikke en pøkk peiling på vin, derfor ber jeg som regel kelneren finne noe som passer til maten.

På polet er de ganske flinke til å finne riktig vin til osten, dersom man forteller hva slags ost man har.

Drikker egentlig ikke så mye vin, men tar selvfølgelig vin til ost, og en sjelden gang til tung kjøttmat på restaurant.

Vin og fisk? Hakke pæppling. Bortsett fra akevitt og øl til lutefisk, og ingen vin.

(Innlegget ble redigert 27.02.17 12:35)

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 10535
27.02.17 13:55
DrSchwei: det finnes mange gode hvite dyre viner som jeg antakelig ikke forstår

Man må altså forstå vinen for at den skal være god også nå. Er ikke dette litt påtatt? Jeg liker forøvrig Riesling fra Wongraven. Den smaker kalk og flint og er ganske våt. 

DrSchwei
27.02.17 14:36
Fokkeslasken77: Man må altså forstå vinen for at den skal være god også nå. Er ikke dette litt påtatt? Jeg liker forøvrig Riesling fra Wongraven. Den smaker kalk og flint og er ganske våt.

Nei, vin er ikke utelukkende et spørsmål om "smak og behag", men også om kunnskap, erfaring og utvikling av smak.

Her forleden smakte jeg temmelig eksklusiv hvitvin, koster nesten 500 kroner på polet. For meg var den rett og slett "for spesiell", så jeg synes den var mer interessant enn god. Det ville ikke falle meg inn å betale 500 kroner for denne vinen selv.

Men samtidig anerkjenner jeg at de som er kjennere og har et mye høyere kunnskaps- og smaksnivå drikker denne vinen fordi de liker den - ikke for å "brife" med at de drikker dyr vin.

Det samme finner man jo innenfor nesten alle andre former for kultivert aktivitet - enten det er bildekunst, musikk eller litteratur.

(Innlegget ble redigert 27.02.17 14:37)

fargerik
27.02.17 16:07
DrSchwei: Det samme finner man jo innenfor nesten alle andre former for kultivert aktivitet - enten det er bildekunst, musikk eller litteratur.

Jeg liker jazz, jeg.

Og i går var jeg på heavy-metal-konsert sammen med ungdommene.

Ganske interessant.

Håper ikke tinnitusen skal være den samme resten av livet, og vil sette stor pris på det om alle innvollene som løsnet av lydtrykket kan feste seg igjen etterhvert.

De drar på godt på Sentrum Scene.

Klarte ikke en gang å ta en teskje trøstewhisky når vi kom hjem i natt.

(Innlegget ble redigert 27.02.17 16:11)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 54154
27.02.17 22:37
fargerik: Klarte ikke en gang å ta en teskje trøstewhisky når vi kom hjem i natt.

Dæggern, da var det ille ....

GARDSDATTRA
27.02.17 22:47
DrSchwei: Det samme finner man jo innenfor nesten alle andre former for kultivert aktivitet - enten det er bildekunst, musikk eller litteratur.

Oj, nå føler jeg meg bra kultivert ja, her jeg sitter med et glass DA LUCA.  (rødvin)

Ærlig talt, dette begynner å minne sterkt om snobberi, jeg måtte le flere ganger av artikkelen og artikkelforfatters opplevelse av utdanningsnivå og valg av vin.

(Og når du attpåtil begynner å sammenligne vin med andre former for kultivert aktivitet som bildekunst (hvorfor utelater du skulpturer?), musikk (all slags musikk?) eller litteratur (går ut fra at du mener all slags litteratur? Ikke det nei, såkalt kiosklitteratur er utelatt, skjønner jeg))

Men dette tror jeg handler mer om at undersøkelsen er foretatt (virker slik) av restaurantbransjen og ikke av polet.
Tross alt bør man nesten ha høy inntekt for i det hele tatt kjøpe annet enn husets vin (smaker papp) når man er ute og spiser og vil ha et glass vin.

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 21987
27.02.17 22:55
GARDSDATTRA: (Og når du attpåtil begynner å sammenligne vin med andre former for kultivert aktivitet som bildekunst (hvorfor utelater du skulpturer?), musikk (all slags musikk?) eller litteratur (går ut fra at du mener all slags litteratur? Ikke det nei, såkalt kiosklitteratur er utelatt, skjønner jeg))

Jeg har skrevet en dynge bøker og er medlem av Forfatterforeningen, men like forbannet er vinsmaken min ekstremt plebeiersk.
På den annen side har jeg vel aldri vært særlig kultivert.
Whisky og vodka for meg - .

(Innlegget ble redigert 27.02.17 22:57)

GARDSDATTRA
27.02.17 22:57
Goblin_9: Jeg har skrevet en dynge bøker, men like forbannet er vinsmaken min ekstremt plebeiersk.

Jeg leser gjerne både serieromaner og annen litteratur, gjerne med et glass tørr hvitvin til.

DrSchwei
28.02.17 11:16

Tja, har du aldri vært borti ting som andre hyller som stor kunst og opplevelser, som du selv ikke kan forstå at noen kan like?

Selv har jeg sett kunst som jeg ikke forstår, hørt musikk jeg ikke forstår så mye av (moderne klassisk) og jeg har også drukket vin jeg ikke kan forstå at noen er villig til å betale veldig mange hundre kroner for.

Men jeg skjønner jo at det ikke handler om snobberi, men forskjellig utvikling i smak og forståelse.

fargerik
28.02.17 11:43
DrSchwei: Men jeg skjønner jo at det ikke handler om snobberi, men forskjellig utvikling i smak og forståelse.

Ting som gjør meg matt, er når vin"eksperter" ikke smaker forskjell på rødvin og hvitvin når de blindtester vin med bind for øynene.

Og selv sier jeg alltid ja takk til det obligatoriske velkomstglasset med Veuve Cliquot champagne på flyet, selv om jeg syns det er noe surt skvip ;-)

(Innlegget ble redigert 28.02.17 11:47)

KingKongHalvor
28.02.17 12:56
fargerik: Ting som gjør meg matt, er når vin"eksperter" ikke smaker forskjell på rødvin og hvitvin når de blindtester vin med bind for øynene.

Når har dette skjedd, og hva slags eksperter snakker vi om?

KingKongHalvor
28.02.17 13:03
DrSchwei: Men jeg skjønner jo at det ikke handler om snobberi, men forskjellig utvikling i smak og forståelse.

Pussig hvor raske folk er til å trekke frem snobbestempelet når det kommer til vin og mat. Det er snobbete å kjøpe vin som koster mer enn 100 kroner, og når man skriver i tråden om hva man spiser og drikker i kveld så poserer man.

Andre som skriver utfyllende og kunnskapsrikt om politikk, fotball, litteratur, musikk, trening og helse her inne blir overøst med tomler, de som skriver om mat og er litt over middels interessert, de er påttatte og snobbete. Henger kanskje sammen med at svært mange er totalt uinteressert i matlaging, samtidig som de spiser 4-5 ganger hver dag, så de har jo et forhold til det.

Folk må mene og synes hva de vil, jeg har mat og vin som interesse og hobby, og mine omgivelser setter pris på det. Og kan jeg dele noe med andre så gjør jeg det gjerne.

GARDSDATTRA
28.02.17 13:55
DrSchwei: Tja, har du aldri vært borti ting som andre hyller som stor kunst og opplevelser, som du selv ikke kan forstå at noen kan like?
Selv har jeg sett kunst som jeg ikke forstår, hørt musikk jeg ikke forstår så mye av (moderne klassisk) og jeg har også drukket vin jeg ikke kan forstå at noen er villig til å betale veldig mange hundre kroner for.
Men jeg skjønner jo at det ikke handler om snobberi, men forskjellig utvikling i smak og forståelse.

Jeg har aldri skjønt dette med at man må forstå kunst eller musikk for å ha glede av det. Hva er det man skal forstå? 
Jeg opplever musikk, og jeg opplever kunst. Slik jeg også opplever ulike bøker. Og mine opplevelser er mine private.

Når de kommer til vin er det mine smaksløker som avgjør at jeg vil ha tørr hvitvin eller en kraftig rødvin med lite sukker i. Ikke verken utdanning, inntekt eller forståelse av vin.

DrSchwei
28.02.17 14:15
GARDSDATTRA: Når de kommer til vin er det mine smaksløker som avgjør at jeg vil ha tørr hvitvin eller en kraftig rødvin med lite sukker i. Ikke verken utdanning, inntekt eller forståelse av vin.

Selvsagt avgjør du selv. Men utover individnivå finnes det altså grupperinger, der smaken endrer seg med høyere utdanning, inntekt og kulturell kompetanse. Det er også kvalitetsforskjeller i vin. En hvit Burgunder er objektivt sett en bedre vin enn en halvtørr billig hvitvin, men noen vil foretrekke den halvtørre. Det skyldes i stor grad manglende erfaring, referanse og trening/ønske om å utvide horisonten - lære nye ting. Ikke minst det siste henger trolig sammen med utdannelse.

På samme måte leser flere Margit Sandemo enn Tiller, selv om utvilsomt den siste har høyere litterær kvalitet. Hva gjelder kunst av annet slag gjelder mye av det samme.

DrSchwei
28.02.17 14:17
KingKongHalvor: Andre som skriver utfyllende og kunnskapsrikt om politikk, fotball, litteratur, musikk, trening og helse her inne blir overøst med tomler, de som skriver om mat og er litt over middels interessert, de er påttatte og snobbete. Henger kanskje sammen med at svært mange er totalt uinteressert i matlaging, samtidig som de spiser 4-5 ganger hver dag, så de har jo et forhold til det.

Ja - godt poeng - trolig at alle har et daglig forhold til det - slik at man blir minnet på det. Mat er også veldig ofte tema under samtaler, etter hvert også i Norge. Under lunsjen er det stadig et tema. Og jeg forstå at det kan være kjedelig for de som ikke har denne interessen. Det bygger seg kanskje opp litt aversjon.

I tillegg er jo det ikke til å komme fra at enkelte, i alle fall enkelte ganger, også kan bruke mat og drikke, som alle andre ting, for å markere "hvem man er". Dog er dette like ofte knyttet til sunnhet, i alle fall hos en del, enn ren smak og nytelse.

sentry4
sentry4Innlegg: 3746
28.02.17 16:06
DrSchwei: Det er også kvalitetsforskjeller i vin. En hvit Burgunder er objektivt sett en bedre vin enn en halvtørr billig hvitvin, men noen vil foretrekke den halvtørre. Det skyldes i stor grad manglende erfaring, referanse og trening/ønske om å utvide horisonten - lære nye ting. Ikke minst det siste henger trolig sammen med utdannelse.

Det er vel liten tvil om at vin og vin er to forskjellige ting.  Minst.  "Fabrikkprodusentene" i f.eks. California og Australia lager vin som er tilpasset volummarkedet - det "folk flest" liker. Det er viner som ikke scorer høyt hos kjennere eller eksperter, men som altså selger som hakka møkk til dem som liker enkel saft med alkohol.

Mer avansert vin er nok en acquired taste.  Jeg har vært heldig som har kunnet spise og drikke på andres regning i mange år - og ofte innebærer det at man beveger seg inn i ganske spennende vinvalg sammen med mat.  Jeg kjøper sjelden vi som er dyrere enn 60-70 dollar hvis det er til privat bruk, men representasjonskontoen tillater heldigvis at gode kunder får hygge seg med dråper i en langt høyere prisklasse når det passer seg slik. Mye av vinen jeg i dag er veldig glad i ville nok ikke stått høyt på listen da jeg var student, for å si det slik.  Uansett pris.

Jeg er heldig å ha en kollega som både Mye av den vinen jeg setter pris på i dag er nok noe jeg ikke ville likt da jeg var student, for å si det slik. er fransk, glad i vin, og som har arbeidet i vinbutikk i Paris.  Han er flink til å snuse opp gode kjøp der man får veldig bra vin for pengene.  Jeg følger ofte hans anbefalinger. Hans spesiale er Bordeux og Rhone-vin, så det blir mye som minner om disse. Selv er jeg også svak for Burgunder - kanskje ikke minst fordi jeg i mange år hadde en kunde som kunne veldig mye om det distriktet og som mer enn gjerne delte av sine erfaringer. 

Ellers er jeg enig i sammenligningen med kunst - det være seg billedkunst/skulptur, litteratur eller musikk. Smaken vil ofte endre seg etter hvert som man eksponeres for noe over tid og kanskje også tilegner seg litt kunnskap om det.

Klikk for å gå tilbake til toppen