Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Potetgullstriden avsluttet (Kims/Maarud)

NYTT TEMA
quentez
quentezInnlegg: 21013
15.03.17 13:23

Og Kims får nå kalle sitt produkt potetgull.

Men dette hjelper fint lite for Kims, da de fleste produktene deres med enkelte unntak rett og slett er for dårlige. Dette gjelder spesielt standardserien (salt, paprika, salt og pepper) som scorer langt under sine konkurrenter, og da spesielt Maarud.

Hadde ikke Kims hatt Mexican Fiesta og Potet Sticks kunne de like godt avviklet hele potetgullserien for min del. Kan ikke huske sist jeg kjøpte et produkt fra Kims med unntak av de to foregående.

(Innlegget ble redigert 15.03.17 13:24)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14663
15.03.17 14:12

Overrasker meg hvor mye tid og ressurser Kims/Orkla bruker på dette.

Kan ikke se at et slikt navneskifte skal påvirke salget på noen som helst måte. Og normale mennesker kaller det jo for chips uansett om det er Maarud eller Kims som er produsent.

Ellers enig i at Kims sine produkter har sunket i kvalitet de siste årene, men synes det gjelder alle produsentene. Skyldes kanskje at man bruker nye og sunnere oljer til stekingen.

Få heller Polly/Kims Potetløv tilbake. Det hadde i alle fall mangedoblet mitt snacksforbruk...

fargerik
fargerikInnlegg: 42116
15.03.17 16:19
franzsigel: Overrasker meg hvor mye tid og ressurser Kims/Orkla bruker på dette.

Det neste er vel at vi får "Maarud`s potetgull med Kims-smak".

Fint at rettsvesenet har noe å gjøre, da. Høyesterett må jo ha noe å gjøre, for å forsvare sin eksistens.

fargerik
fargerikInnlegg: 42116
15.03.17 16:23
franzsigel: Få heller Polly/Kims Potetløv tilbake. Det hadde i alle fall mangedoblet mitt snacksforbruk...

De bittesmå posene med Polly potetløv var gode!!!

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 2973
15.03.17 16:32

Ganske standard Orkla, dette.  Gå hardt i strupen på de som utfordrer Orklas egne merkevarer, og forsøke å kopiere de som er markedsledere der for Orkkla er å anse som utfordreren.  De brukte millioner på å etablere Potetløv-navnet (håpløs strategi), innså at de hadde feilet - og vil derfor heller sko seg på konkurrentens investeringer.  

De kan kalle det hva de vil, for min del.  Kjøper ikke Kims-produkter uansett. 

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 74692
15.03.17 20:55
franzsigel: Overrasker meg hvor mye tid og ressurser Kims/Orkla bruker på dette.

Av samme grunn som at Synnøve Finden kom med en Jarlsbergost-type. Det fører ofte til mer kunder for den som utfordrer merkenavn/ særegne produkter.

quentez
16.03.17 11:21
GiPazzini_85: Av samme grunn som at Synnøve Finden kom med en Jarlsbergost-type. Det fører ofte til mer kunder for den som utfordrer merkenavn/ særegne produkter.

Vet ikke helt om jeg mener disse to er direkte sammenlignbare. Jarlsberg er for meg et merkenavn/brand. Potetgull er ingenting annet enn språk. Det var forsåvidt det rettsinstansene også konkluderte med.

Kan ikke forestille meg at Kims skulle få økte volum av at de simpelthen har retten til å endre navn fra potetchips til potetgull foran på posene.

(Innlegget ble redigert 16.03.17 11:22)

franzsigel
16.03.17 15:24
GiPazzini_85: Av samme grunn som at Synnøve Finden kom med en Jarlsbergost-type. Det fører ofte til mer kunder for den som utfordrer merkenavn/ særegne produkter.

Men i dette tilfellet har Kim's et produkt som har vært blant markedets 2 mestselgende produkter (riktignok under litt ymse navn og eiere) i over 40 år.

Kan ikke se for meg at et navnebytte fra Kims Potetchips til Kims Potetgull vil ha noen nevneverdig påvirkning på salget. Så her må noen enten latt seg lure av et reklamebyrå, ellers så har de fått en meget rar ide på egen hånd...

GiPazzini_85
16.03.17 22:06
franzsigel: Men i dette tilfellet har Kim's et produkt som har vært blant markedets 2 mestselgende produkter (riktignok under litt ymse navn og eiere) i over 40 år. Kan ikke se for meg at et navnebytte fra Kims Potetchips til Kims Potetgull vil ha noen nevneverdig påvirkning på salget. Så her må noen enten latt seg lure av et reklamebyrå, ellers så har de fått en meget rar ide på egen hånd...

Dette har vel mest med at Maarud vil eie navnet og at Kims vil utnytte dette. Akkurat op samme måte som med Tine og Jarlsberg. Kundene har en tendens til å like produsenter som utfordrer slike ting.

GiPazzini_85
16.03.17 22:09
quentez: Vet ikke helt om jeg mener disse to er direkte sammenlignbare. Jarlsberg er for meg et merkenavn/brand. Potetgull er ingenting annet enn språk. Det var forsåvidt det rettsinstansene også konkluderte med. Kan ikke forestille meg at Kims skulle få økte volum av at de simpelthen har retten til å endre navn fra potetchips til potetgull foran på posene.

Hva det betyr for meg og deg har ingenting å si dersom en er alene om å mene det. Så lenge Maarud har tatt eierskap i "Potetgull" og valgt å ta dette rettens vei så skjønner selvsagt Kims her at det er mulighet for å dra til seg mange flere kunder dersom en utfordrer dette.

Se bare på Jarlsbergosten til Synnøve Finden. Den solgte jo som bare det da det viste seg at Tine ville gå til sak.

Up-the-ra
Up-the-raInnlegg: 3787
16.03.17 23:20

Franz: "Så her må noen enten latt seg lure av et reklamebyrå, ellers så har de fått en meget rar ide på egen hånd..."

Eller så kan det være at reklamen denne rettssaken gir dem gir bedre valuta for pengene enn de ville fått for en vanlig TV-reklame. 

quentez
17.03.17 10:23
GiPazzini_85: Hva det betyr for meg og deg har ingenting å si dersom en er alene om å mene det. Så lenge Maarud har tatt eierskap i "Potetgull" og valgt å ta dette rettens vei så skjønner selvsagt Kims her at det er mulighet for å dra til seg mange flere kunder dersom en utfordrer dette. Se bare på Jarlsbergosten til Synnøve Finden. Den solgte jo som bare det da det viste seg at Tine ville gå til sak.

Her er vi tydeligvis uenige. Synes fortsatt ikke de to sakene er direkte sammenlignbare.

Fremfor å gjenta meg selv så får jeg heller bare vise til hva jeg skrev ovenfor.

franzsigel
17.03.17 12:03
Up-the-ra: Eller så kan det være at reklamen denne rettssaken gir dem gir bedre valuta for pengene enn de ville fått for en vanlig TV-reklame.

Tanken slo meg. Men igjen så hadde det vært et mer naturlig trekk om det var snakk om et nytt og ukjent produkt.

Stenia
SteniaInnlegg: 2094
19.03.17 01:05
quentez: Potetgull er ingenting annet enn språk. Det var forsåvidt det rettsinstansene også konkluderte med.

Maarud skrev potetgull først. Jeg er uenig med dommen. Kims har for dårlig fantasi om de ikke klarer å komme opp med noe fengende nytt og ikke minst godt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg