Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Puttte konjakken i kaffen?

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41917
09.05.17 18:53

Bjarte Hjelmeland skryter av at Kongeparet (dronningen først?) helte konjakken i kaffen fordi en eller annen fisker på besøk gjorde det. Så gjorde de begge de samme, fordi de ikke ville at han skulle føle seg forlegen...

... synes dette poenget ble dratt litt vel langt. Det er ikke spesielt korrekt oppførsel. Det er jo også måte på til å senke seg ned på gjestens "nivå". Om det er en fin konjakk er jo det å ødelegge hele drikken.

Synes masingen på dette elementet ødela hele talen. Som da både fiskeren og monarkene kan ha ødelagt en god konjakk.

Topsi
TopsiInnlegg: 2234
09.05.17 18:55

Jeg blir lei av alt det fokuset som er på kongefamilien, greit nok at de blir 80 år, men jeg merker jeg blir irritert når de kutter lokalnyhetene til fordel for en langtekkelig tale få er interessert i

(Innlegget ble redigert 09.05.17 18:55)

hillier
hillierInnlegg: 1169
09.05.17 19:03

Korrekt har ingenting med det å gjøre. Poenget var at det ble gjort for å ikke sette mannen i forlegenhet. Historien var en rød tråd i talen. Helt greit. Bra tale, om en litt mange repetisjoner av ord, litt pompøs. 

sentry4
sentry4Innlegg: 3866
09.05.17 19:09

Lurer på om historien er sann...  Har tidligere hørt at dronningen av Nederland en gang drakk vannet fra skålen som var satt fram for å skylle fingrene fordi en gjest gjorde det samme (trodde det var suppe) og hun ikke ville sette ham i forlegenhet.

Er det noen av dere som vil bytte? Dere kan få Melania og the Donald, så tar jeg gjerne Sonja og Harald i stedet...

DrSchwei
09.05.17 19:13
hillier: Korrekt har ingenting med det å gjøre. Poenget var at det ble gjort for å ikke sette mannen i forlegenhet. Historien var en rød tråd i talen. Helt greit. Bra tale, om en litt mange repetisjoner av ord, litt pompøs.

Jeg mener at det verken er korrekt med hensyn til behandlingen av konjakken eller behandlingen av gjesten.

Når gjesten, i etterkant, får vite at han på denne måten har gjort en feil, og kongeparet gjorde det på samme måte som ham, fordi han ikke skulle føle seg underlegen, vil jo han jo fort føle seg enda mer dum.

Han har jo gjort en stor tabbe som også gikk ut over kongeparet, ved at de ikke fikk nyte sin konjakk - men måtte drikke en blanding som neppe smakte stort bedre enn karsk.

Etter min mening blir det en helt feil handling. Det er er hyggelig at kongeparet er folkelig, men serverer de Falling Feather rødvin til maten i dag, så faller kongedømmet i mine øyne. Og de som personer også.

(Innlegget ble redigert 09.05.17 19:16)

DrSchwei
09.05.17 19:16
sentry4: Lurer på om historien er sann... Har tidligere hørt at dronningen av Nederland en gang drakk vannet fra skålen som var satt fram for å skylle fingrene fordi en gjest gjorde det samme (trodde det var suppe) og hun ikke ville sette ham i forlegenhet. Er det noen av dere som vil bytte? Dere kan få Melania og the Donald, så tar jeg gjerne Sonja og Harald i stedet...

Hehe, da tyder i så fall mye på at det er en vandrehistorie. Jeg kan ikke helt forstå, hvis det var slik at gjesten var vant til å drikke konjakk i kaffen, ville bli ille berørt hvis kongeparet drakk det på sin måte.

Satt på spissen: Er åpenbart omvendt snobberi så mye bedre enn snobberi?

Det er vel ikke slik at vestlige forretningsfolk raper med kineserne etter måltidet for å være med på deres nivå? :-) I alle fall ikke uten alkohol med i bildet?

Donald er jo enda verre. Han drikker jo ikke en gang.

(Innlegget ble redigert 09.05.17 19:19)

sentry4
09.05.17 21:02

Nei, slipper ikke ut luft så det høres, hverken den ene eller den andre veien, og tror heller ikke at kineserne forventer det. Det er mulig å vise folkeskikk uten å gjøre seg til. 

Så får heller de kongelige finne seg i at det ikke serveres hverken Egri Bikaver, Blue Nun eller pjolter i kveldens kalas. 

fargerik
fargerikInnlegg: 43717
10.05.17 06:20
sentry4: Nei, slipper ikke ut luft så det høres, hverken den ene eller den andre veien, og tror heller ikke at kineserne forventer det. Det er mulig å vise folkeskikk uten å gjøre seg til.

Men det er vel innafor å slurpe og smatte?

DrSchwei
10.05.17 13:17

Hm - Hjelmeland skryter av at dette var "hans første innskytelse" da han fikk telefonen fra Slottet. Det var "en historie han pleide å fortelle"... Det gir jo den ikke akkurat mer troverdighet.

Det er jo ikke slik at begge de kongelige sitter nært samme gjesten. Man kommer ikke på Slottet som gjest alene. Ettersom det var en fisker hadde han i "beste" fall antakelig fått fortjenestemedaljen, noe som ikke gir full middag. De aller, aller fleste som spiser full middag har nok vært i lignende settinger tidligere.

Og om det nå skulle være slik at han satt så nær både konge og dronning, noe som er helt usannsynlig, så ville jo det være litt rart at det i en kaffekopp var plass til innholdet i et konjakkglass i tillegg?

Dessuten - hvem er det som skulle ha fortalt denne historien? Neppe "fiskeren" selv eller de kongelige?

Nei - dette oser skrønerier og tøv. Men det var kanskje Hjelmeland sin tanke - å være så folkelig og representere folket på en slik måte at han virkelig tok i med noe som var helt tullete. Ikke vet jeg.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55352
10.05.17 20:29
DrSchwei: Og om det nå skulle være slik at han satt så nær både konge og dronning, noe som er helt usannsynlig, så ville jo det være litt rart at det i en kaffekopp var plass til innholdet i et konjakkglass i tillegg?

Tidl Statsminister Per Borten brukte å helle konjakken i kaffekoppen i følge en biografi jeg har i bokhylla. Jeg husker ikke lenger hvilken anledning det ble referert fra, men mener å huske det var i et rimelig fint selskap.

Langorm
LangormInnlegg: 7199
10.05.17 20:50

Per Borten var en staselig statsminister. Jeg fikk ikke inn bildet av Per Borten i underbukse. Det jeg ville frem til, var at han ikke tok seg selv så høytidelig!

(Innlegget ble redigert 10.05.17 20:56)

DrSchwei
10.05.17 21:15
GARDSDATTRA: konjakken

det var kanskje snakk om "konjakken" - den trønderske utgaven?

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55352
10.05.17 21:19
DrSchwei: det var kanskje snakk om "konjakken" - den trønderske utgaven?

Nå kjenner ikke jeg til noen trøndersk konjakk fra den tiden, og heller ikke nå. Skjønt det kan være merker jeg ikke kjenner til.

Men Per Borten var i et fint selskap, så konjakken var nok fin den også. Så fin at det var flere som holdt på å sette konjakken i vrangstrupen da de så hva Borten gjorde.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 393
10.05.17 22:29

Jøsss....klart konjakken går opp i kaffekoppen. Konjakken er sikkert fin nok den, men hva tror dere om kaffen som blir servert i slike lag? Neppe noen godkopp det, så den kan piffes opp med konjakken.

Historien? Neppe sann. De som så kongen under talen så en "nektende" rykning i kongens fjes da det ble sagt.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6476
10.05.17 23:19
bjoro33: Historien? Neppe sann. De som så kongen under talen så en "nektende" rykning i kongens fjes da det ble sagt.

Helt riktig :-) 
Historien er en såkalt "avisand," en vandrehistorie fra gamle dager som ennå lever i minnet til de som ønsker å tro på det. 

Ble overrasket over at Hjelmeland gjorde det til et Sannhetspoeng, men han mente det kanskje som et bilde på Kongeparets personlige egenskaper.  Harald og Sonja ville jo aldri ha funnet på å nedverdige folk ved å "ape etter".  De er høfligere enn som så.

Egentlig litt smådumt å ha med i talen, for historien finnes i alle land, enten det er kongedømme eller republikk.

DrSchwei
10.05.17 23:56
Strandereng: Egentlig litt smådumt å ha med i talen, for historien finnes i alle land, enten det er kongedømme eller republikk.

Ja, og det var dessverre også et hovedpoeng i talen, noe han selv understreket i et intervju etterpå. Synes det var rart at en såvidt opplyst person brukte dette poenget. Har ellers ikke sett at noen har kritisert det andre steder.

Strandereng
11.05.17 00:01
DrSchwei: Synes det var rart at en såvidt opplyst person brukte dette poenget. Har ellers ikke sett at noen har kritisert det andre steder.

Han er god i faget sitt, en Norgesyndling med gode intensjoner. Som elsker drama og slikt. 
Tror ikke kunnskapen om akkurat dette er stor.  Han tok det vel som "god fisk" til sitt bruk.
Ingen vil kritisere nå midt under feiringen, kanskje aldri. 

Mulig JO Egeland orker å finne en vri på det? Neppe. 

Avisanda er det ikke skuddpremie på :-))

(Innlegget ble redigert 11.05.17 00:04)

DrSchwei
11.05.17 15:17
Strandereng: Mulig JO Egeland orker å finne en vri på det? Neppe.

Jeg kan jo sende ham et hint...

Uansett - hadde vært mulig å formulere dette på en måte som var litt humoristisk og ikke dreit ut Hjelmeland fullstendig.

Strandereng
11.05.17 23:41
DrSchwei: Jeg kan jo sende ham et hint... Uansett - hadde vært mulig å formulere dette på en måte som var litt humoristisk og ikke dreit ut Hjelmeland fullstendig.

Egentlig tror jeg han er litt for "firkanta" til å ta den jobben :-)

Hvis noen kan formulere dette på en humoristisk måte som ikke sårer en som har talt til kongeparet "live" på riksdekkende kanaler, tror jeg det må være Are Kalvø.

Langorm
LangormInnlegg: 7199
12.05.17 17:36

Jeg tror at talen var godkjent, før den ble lest opp.

DrSchwei
12.05.17 22:54
Langorm: Jeg tror at talen var godkjent, før den ble lest opp.

Hm, det er vel kanskje en viss gjennomgang - men den var vel neppe personlig gjennomlest av majestetene, i hvert fall, for da ville jo ikke reaksjonen vært slik. Men taleskriver burde fått andre til å gjennom den.

OT - ser at Marianne Heske kritiserer talen også, for at han brukte begrepet "jantelov" om kritikken som har kommet om at Sonja får stille ut i sentrale utstillingslokaler. Er til dels enig i dette - det handler neppe om jantelov. For øvrig også et mye utslitt og ofte misforstått begrep, vil jeg hevde.

sl500
sl500Innlegg: 10229
14.05.17 10:53
sentry4: Er det noen av dere som vil bytte? Dere kan få Melania og the Donald, så tar jeg gjerne Sonja og Harald i stedet...

Alternativet er vel å vinke til yrkes sosialisten Støre på 17 mai.
Så ja jeg tar heller kongehuset selv om jeg ikke er blodfan

sentry4
14.05.17 20:06

Eller Carl. For hvis han ikke blir valgt blir han veldig lei seg. 

Takke meg til kongehuset. 

bennyen
bennyenInnlegg: 11602
20.05.17 23:20
DrSchwei: Når gjesten, i etterkant

Så vidt jeg oppfattet var det  kongeparet som var gjester.

rogerns
rogernsInnlegg: 562
25.05.17 18:27
DrSchwei: Jeg mener at det verken er korrekt med hensyn til behandlingen av konjakken

hva er korrekt behandling av Konjakk ? kaffe Royale, eller French coffee har stått, og står på mange barkart rundt omkring i verden.

Kjellermesteren til Remy Martin foretrekker en VSOP med is i sommervarmen. Cognac er i basisutvalget i alle gode cocktailbarer og danner grunnlaget for mange drinker.

Var senest i fjor hos en Cognac produsent i Grand Champagne som til aperitiff selvfølgelig serverte en Champagne Cocktail med bringebær. Og den hadde som alle Champagne cocktails en grunnoppskrift med Cognac og Champagne.

Cognac er et robust brennevin som oftest nytes med blandevann om man kommer utenfor Norge.

Nordmenn får sikkert øynene opp for slike varianter også om noen år. det tok jo også mange, mange år før vi nordmenn sluttet å legge akevitten i fryseren, og da tenker jeg først og fremst på den fatlagrete akevitten.

DrSchwei
27.05.17 22:34
rogerns: hva er korrekt behandling av Konjakk ? kaffe Royale, eller French coffee har stått, og står på mange barkart rundt omkring i verden. Kjellermesteren til Remy Martin foretrekker en VSOP med is i sommervarmen. Cognac er i basisutvalget i alle gode cocktailbarer og danner grunnlaget for mange drinker. Var senest i fjor hos en Cognac produsent i Grand Champagne som til aperitiff selvfølgelig serverte en Champagne Cocktail med bringebær. Og den hadde som alle Champagne cocktails en grunnoppskrift med Cognac og Champagne. Cognac er et robust brennevin som oftest nytes med blandevann om man kommer utenfor Norge. Nordmenn får sikkert øynene opp for slike varianter også om noen år. det tok jo også mange, mange år før vi nordmenn sluttet å legge akevitten i fryseren, og da tenker jeg først og fremst på den fatlagrete akevitten.

Men dette var jo konjakk servert som avec, og da er det vel rimelig tydelig at det skal drikkes ved siden av konjakken. Det var jo for så vidt ikke hele poenget med historien, heller.

Har sett og hørt at man prøver å selge inn konjakk til andre bruksområder. Personlig må jeg innrømme det virker å være litt desperat for å opp omsetningen.

At kjellermesteren drikker egne varer også sommervarmen, med is, er ikke så veldig rart kanskje - vi andre foretrekker heller kanskje en øl eller en GT.

Cocktails er jo en annen sak, og er brukes etter hvert ganske mange ingredienser. Men det blir jo å trekke det litt langt fra konjakk og kaffe på Slottet.

Ellers er det vel en liten underkjennelse av konjakk som konjakk her, ved å fortelle verden at den egentlig passer vel så bra til andre ting som å drikke den alene.

rogerns
rogernsInnlegg: 562
03.06.17 20:08
DrSchwei: Har sett og hørt at man prøver å selge inn konjakk til andre bruksområder. Personlig må jeg innrømme det virker å være litt desperat for å opp omsetningen

den tradisjonelle avec omsetningen stuper, det har vært overproduksjon i mange år. Det er Nordmenn og asiatene som er mest på avec delen.

Mens franskmenn og resten av verden drikker brandy med soda/tonic/cola/juice osv osv . Cognacen vil snart få samme bruksområde som fatlagret Rom

Elegansen med den edle drikken forsvant når enhvermannsen kunne få sin "egen" Cognac med selvlaget etikett. slik som Skarven Cognac, Senja Cognac, DDE Cognac osv osv 

Og Cognac drikkerne skulle plutselig ha "snifters" glass, tidligere brukt i prøvesmaking. I dag er det nærmest vulgært å drikke Cognac i gammeldagse baloon glass

(Innlegget ble redigert 03.06.17 20:14)

ynnory
ynnoryInnlegg: 46432
03.06.17 20:47
fargerik: Men det er vel innafor å slurpe og smatte?

Med desibelnivå under ca 75 er vel det meste tillatt! Slurp, smatt, slafs,fjert og snakk litt sammen! Jo, i grunnen greit å utveksle noen ord!

DrSchwei
03.06.17 21:41
rogerns: den tradisjonelle avec omsetningen stuper, det har vært overproduksjon i mange år. Det er Nordmenn og asiatene som er mest på avec delen. Mens franskmenn og resten av verden drikker brandy med soda/tonic/cola/juice osv osv . Cognacen vil snart få samme bruksområde som fatlagret Rom Elegansen med den edle drikken forsvant når enhvermannsen kunne få sin "egen" Cognac med selvlaget etikett. slik som Skarven Cognac, Senja Cognac, DDE Cognac osv osv Og Cognac drikkerne skulle plutselig ha "snifters" glass, tidligere brukt i prøvesmaking. I dag er det nærmest vulgært å drikke Cognac i gammeldagse baloon glass

Men dette betyr jo at selve produktet er "for dårlig". Fatlagret rom blir da for det meste brukt som avec, ikke i blandinger?

Ja, det var jo mange tåpeligheter med disse "kjøpte" etikettene, men synes nå en del av disse konjakkene var ganske gode og velegnet som avec. I alle fall den fra Fosnavågen.

Duften og smaken kommer jo mye bedre fram i "sniffer"-glass, disse er jo også blitt standard når man skal nyte whisky. Man har i alle fall gått bort fra de tradisjonelle rette whiskyglassene. Jeg liker dem hvis man skal "drikke whisky", men skal man nyte whisky og reflektere over smaken, er tulipan-stilen klart bedre.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 75405
03.06.17 21:49
hillier: Korrekt har ingenting med det å gjøre. Poenget var at det ble gjort for å ikke sette mannen i forlegenhet.

En kan like gjerne påstå at det å gjøre dette er temmelig arrogant av kongeparet ved at de stakkarsligjør en gjest på en slik måte en skal "senke seg ned" på gjestens nivå for å ikke gjøre ham "forlegen". Mest sannsynlig kunne nok ikke denne gjesten gitt mer faen i om kongen eller dronningen drakk konjakken fra glasset eller i kaffeen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg