Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Enkel snacks?

NYTT TEMA
GimleSag
GimleSagInnlegg: 2029
29.05.17 16:30

Hei!

Skal på en fem-dagers tur til Femundsmarka med tre venner, og lurer på om dere har noken tips til snacks og/eller gjerne enkel mat?
Har tenkt å ta med en mårpølse, og de rødvins-stengene som man får på butikk. Men blir litt kjedelig i lengden. Potetgull er ikke aktuelt da det tar alt for mye plass.

Finnes det andre enkle ting man kan grille og kose seg med rundt bålet?
Og gjerne tips til mat/middag som ikke tar for mye plass og er lett å tilberede.

Takk :-)

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2567
29.05.17 17:00

Ikke til å grille, men kombinasjonen av flatbrød, skivet fenalår og rømme er uslåelig. Enklere blir det ikke, når det ikke er noe å tilbrede. Passer utmerket for en tur i marka og.

McLovin
McLovinInnlegg: 10985
29.05.17 18:59

Her er det jo bare å laste sekken med Snurring, livets rett. Har vært noen tråder om denne magiske retten på VGD før ser jeg.

http://vgd.no/forbruker/mat-og-drikke/tema/1185428/tittel/hvordan-er-interessen-for-snurring-her

GimleSag
29.05.17 21:35
McLovin: Her er det jo bare å laste sekken med Snurring, livets rett. Har vært noen tråder om denne magiske retten på VGD før ser jeg.

Slet litt med å finne ut hva dette faktisk var for noe, da linken som ble delt til slutt var utgått. 
Men google fikset biffen, og må innrømme jeg har en slags fobi mot ferdigmat på hermetikk. Men det skal absolutt vurderes, og tips mottas selvfølgelig med tommel. Takk!

GimleSag
29.05.17 21:36
SlimWhitman: Ikke til å grille, men kombinasjonen av flatbrød, skivet fenalår og rømme er uslåelig. Enklere blir det ikke, når det ikke er noe å tilbrede. Passer utmerket for en tur i marka og.

Fejnalår, der sa du det. Kombinasjonen skal selvfølgelig vurderes, men høres godt ut uansett! 
Og joda, fejnalåret smaker jo utsøkt etter litt grilling vel? Salt som fy, men saftig.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7810
29.05.17 21:38
SlimWhitman: Ikke til å grille, men kombinasjonen av flatbrød, skivet fenalår og rømme er uslåelig. Enklere blir det ikke, når det ikke er noe å tilbrede. Passer utmerket for en tur i marka og.

Helt enig , men det må være en six-pack med kalde brune rør til :-)

lok1
lok1Innlegg: 3912
GimleSag
30.05.17 00:31
lok1: Speket biff

Lavt fettinnhold?!

GimleSag
30.05.17 00:34
FrannyLee: med kalde brune rør til :-)

Har lenge grublet på hva du mener her, og det sitter langt inne å måtte spør siden det høres ut som noe "alle" mannjfolk bør vite.

Det nærmeste jeg kom var dette, men det ga ikke mening.

Det andre jeg tenkte var noe ala dette, men det var litt for selvmotsigende at de skulle være kalde.

Så...hva er disse brune rørene?

lok1
lok1Innlegg: 3912
30.05.17 00:51
GimleSag: Lavt fettinnhold?!

Slipper alt det uspiselige fettet du får med fenalår iaffal. Anbefales om du får tak i det.

Stenia
SteniaInnlegg: 2302
30.05.17 01:33
GimleSag: Finnes det andre enkle ting man kan grille og kose seg med rundt bålet?
Og gjerne tips til mat/middag som ikke tar for mye plass og er lett å tilberede.

Det finnes jo middager på pose som man heller kokende vann oppi. Selges i sportsbutikker (og de spises i 71 grader nord). Men det er sikkert dyrt.

Hva med å lage seg noen blingser med kjøttpålegg og ost inni (bør holde seg fint i minst 3 dager). Kan også grilles over bål.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7810
30.05.17 08:18
GimleSag: Så...hva er disse brune rørene?

Når vi satt på pub i gamle dager bestilte vi brettvis med brune rør på bordet.

Demrer det nå :-)

svenna99
svenna99Innlegg: 10087
30.05.17 10:05
Stenia: Det finnes jo middager på pose som man heller kokende vann oppi. Selges i sportsbutikker (og de spises i 71 grader nord). Men det er sikkert dyrt.

Jeg synes faktisk mange av disse er gode, men som du sier så koster de jo litt. 70-90kr per pose tenker jeg. Men er en solid mengde mat i en sånn pose. 

Om du skulle velge å gå for slike, må jeg ihvertfall sterkt anbefale deg å kjøpe de som heter Real Turmat og ikke la deg lure av DISSE. Mulig de er noen kroner billigere, men de smaker helt forjævlig.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 20458
30.05.17 10:09
McLovin: Her er det jo bare å laste sekken med Snurring, livets rett.

Sludder!

Her må man gå for Turproviant fra Trondhjem Konserves.

Masse energi og veldig god på smak. En boks Turproviant pluss et egg oppå og med litt brød til så har man fylt opp tanken nok til å trave et par mil ekstra.

Og som det står på boksen: "Kan også spises kold".

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 32035
30.05.17 10:18
broren_til_noen: Turproviant fra Trondhjem Konserves

Er dette et spesifikt produkt?

(Innlegget ble redigert 30.05.17 10:18)

broren_til_noen
30.05.17 10:23
KongOlav2: Er dette et spesifikt produkt?

Ja, du finner det hos noen Kiwi-butikker og hos Meny. Rema har det ikke såvidt jeg veit.

svenna99
30.05.17 12:06
broren_til_noen: Her må man gå for Turproviant fra Trondhjem Konserves.

Denne du mener?

Ser/høres ikke voldsomt innbydende ut må jeg innrømme

fargerik
fargerikInnlegg: 46599
30.05.17 12:24
GimleSag: Potetgull er ikke aktuelt da det tar alt for mye plass.

Hva med Pringles, som er pakka tett i et rør?

McLovin
McLovinInnlegg: 10985
30.05.17 13:28
broren_til_noen: Sludder! Her må man gå for Turproviant fra Trondhjem Konserves. Masse energi og veldig god på smak. En boks Turproviant pluss et egg oppå og med litt brød til så har man fylt opp tanken nok til å trave et par mil ekstra. Og som det står på boksen: "Kan også spises kold".

Godt mulig at folk uten nese for kvalitet velger den begredelige turistprovianten fremfor Snurring.

broren_til_noen
30.05.17 17:23
McLovin: Godt mulig at folk uten nese for kvalitet velger den begredelige turistprovianten fremfor Snurring.

Skal vi se:

Turproviant: storfekjøtt 33%, svinekjøtt 30%, vann, gule erter 23%, salt, løk, svor, krydder, gelatin (fra svin).

Snurring: Kjøtt av storfe og svin (36%), erter, ris, svor, vann, tomatpuré, salt, soyaprotein, buljong, løkpulver, melkeprotein, glukose, krydder og røykaroma.

Som du kan se er det langt mer kjøtt i Turprovianten.

Men bevares; om du synes kvaliteten ligger i røykaromaen, melkeproteinet, glukosen eller soyaproteinet så velger du selvsagt Snurringen.

Sjøl synes jeg nesten dobbelt så mye kjøtt, ekte løk osv borger for en høyere kvalitet.

Smak og behag og alt det der....

JudasT
JudasTInnlegg: 5258
30.05.17 21:54
svenna99: Ser/høres ikke voldsomt innbydende ut må jeg innrømme

Du hverken ser eller hører(!) matretten om du ser et bilde av boksen. Dessuten er begge de to sansene ganske så uinteressante i denne sammenheng – smaken derimot...
Turistproviant er forresten også god kald, i tykke skiver på brødskiva!

svenna99
31.05.17 09:30
JudasT: Du hverken ser eller hører(!) matretten om du ser et bilde av boksen. Dessuten er begge de to sansene ganske så uinteressante i denne sammenheng – smaken derimot...
Turistproviant er forresten også god kald, i tykke skiver på brødskiva!

Neida, men jeg ser størrelsen på boksen, og at innholdet er rimelig likt snurring og slike varianter. Og når jeg hører (metaforisk) at den er like god kald blir jeg skeptisk, for har da smakt på kald boksmat før. Men hadde lett gitt den en sjanse jeg.

At synssansen er uinteressant i forhold til smak stemmer ikke.

JudasT
JudasTInnlegg: 5258
31.05.17 10:20
svenna99: Og når jeg hører (metaforisk) at den er like god kald blir jeg skeptisk, for har da smakt på kald boksmat før. Men hadde lett gitt den en sjanse jeg. At synssansen er uinteressant i forhold til smak stemmer ikke.

Jeg er den eneste her som har nevnt at turistprovianten kan spises kald, og jeg skrev at den også var god kald, ikke at den var like god kald, som en liten sitatfusker ville ha det til.

Alle synes at smaken på en hermetikkrett er mye, mye viktigere enn hvordan boksen ser ut utenpå. Unntatt du? Nåvel, det tror jeg er sant i samme grad som resten av innlegget.

svenna99
31.05.17 17:26

Haha, snakk om å ta på vei for et flåsete innlegg om hermetikk.

broren_til_noen refererte til boksen, der det står, ifølge han, "Kan også spises kold".

GimleSag
01.06.17 12:00
fargerik: Hva med Pringles, som er pakka tett i et rør?

Ja jooo, men det røret tar fortsatt uhorvelig mye plass! Men skriver det øverst på pottis-lista om ingen andre alternativ dukker opp.

Tommel.

GimleSag
01.06.17 12:03
svenna99: Om du skulle velge å gå for slike, må jeg ihvertfall sterkt anbefale deg å kjøpe de som heter Real Turmat og ikke la deg lure av DISSE. Mulig de er noen kroner billigere, men de smaker helt forjævlig.

Takk for informasjonen. Kiket litt på Real Turmat på Xxl i går, fyfan for noken klumper med ren muskelkraft! Så vidt jeg klarte å overbevise meg om at det ikke var en stein oppi posen. Forøvrig 79kr per stk, men må nok ha et par-tre slike uansett om krisen inntreffer. Planen er å leve på ørreten der så mye det lar seg gjøre, men vet jo aldri.
Utløpsdatoen på de kruttposene er dessuten til 2022, så en dum investering er det ikke.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49616
01.06.17 12:05
GimleSag: Takk for informasjonen.

Skjønner ikke helt denne tråden. Er det middag eller potetgull du vil ha tips om?

GimleSag
01.06.17 12:09
svenna99: Haha, snakk om å ta på vei for et flåsete innlegg om hermetikk.

Spørsmålet er hva vi skal konkludere med. Snurringsen eller Turistprovianten?
Må innrømme at førstnevnte ikke ser direkte delikat ut, men er man på tur i villmarka kan man vel ikke være altfor kresen.

GimleSag
01.06.17 12:11
KingKongHalvor: Skjønner ikke helt denne tråden. Er det middag eller potetgull du vil ha tips om?

Trådtittel er riktignok "enkel snacks", men i innlegget har jeg presisert:
"Finnes det andre enkle ting man kan grille og kose seg med rundt bålet?

Og gjerne tips til mat/middag som ikke tar for mye plass og er lett å tilberede."

Pottisen går vel under snacks, men den er i utgangspunktet utelukket med mindre ingen bedre forslag dukker opp!

fargerik
fargerikInnlegg: 46599
01.06.17 12:39
GimleSag: Og gjerne tips til mat/middag som ikke tar for mye plass og er lett å tilberede."

Et par pakker med grillpølser tar vel ikke så mye plass, og er jo lett å grille. Tar du med et par poser med Mills potetmos med melk og gressløk, trengs jo bare litt salt, smør og vann for å lage pølse med mos en dag.

Når jeg var barn, tok vi med litt mel og rørte det sammen med vann fra en bekk, snurra det rundt en pinne og stekte pinnebrød over bålet.

(Innlegget ble redigert 01.06.17 12:43)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg