Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vann med kullsyre

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 6942
03.06.17 17:22

Jeg har kjøpt Soda Stream-maskin, og vil anbefale det til alle som liker vann med kullsyre.

Jeg ble litt lei av å bære med meg farris fra butikken (fordi det er tungt), derfor undersøkte jeg litt rundt kullsyremaskiner.

Først så jeg på Soda Stream, men droppet det da jeg ikke liker så mye plastikk.  Fant så ut at Kitchen Aid også har en slik maskin, og den hadde et design jeg likte....men så var det smaken da.

....så da droppet jeg hele greia....helt til dagbladet hadde en undersøkelse/test på kullsyreholdig vann.  De testet forskjellige kjøpevann + soda stream.  Soda Stream kom på topp.

Da bestemte jeg meg for å la Kitchen Aid fare, og kjøpe Soda Stream.  Jeg fant til og med en maskin som er helt ok å se på, med metall på sidene og plast i front.

Den jeg kjøpte har tre innstillinger for hvor mye/lite kullsyre man ønsker.

Men det beste, og viktigste, er selvfølgelig at vannet er så godt å drikke.  Jeg bruker ikke Soda Streams smakstilsetninger, men har litt sitron i glasset før jeg heller i vannet.

Det er så godt....skikkelige kullsyrebobler.  Siden har jeg drukket minst tre liter vann om dagen.  

En gasspatron skal holde til 60 liter vann (kommer selvfølgelig an på hvilken kullsyreinnstilling man velger/har) og koster ny kr. 249,- (Elkjøp).  Når patronen er tom bytter man inn i en ny, og da koster det kr. 149,-.  Jeg kjøpte to patroner, for å slippe å plutselig gå tom for gass.

Vil anbefale denne til alle som drikker kullsyreholdig vann.  Anbefaler egentlig til de som ikke drikker den type vann også, for de vil sikkert begynne etter å ha smakt.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41917
03.06.17 18:32

Var inne på tanken for et par år siden. Men etter at Rema har fått fast tilbud på Farris til 10 kr/flaska droppet jeg det.

Hvilken maskin har du, link?

Topsi
TopsiInnlegg: 2234
03.06.17 18:34

Jeg har Soda Stream, har hatt en annen også, men den ble veldig fort ødelagt. du får billigere gasspatroner på Clas Ohlson enn andre steder. Men jeg synes det er veldig greit, jeg kan kjøpe Soda Stream smak, vanlig saft og blande etc, masse muligheter og slipper alle bagene med brusflasker

annmag
03.06.17 18:53
DrSchwei: Var inne på tanken for et par år siden. Men etter at Rema har fått fast tilbud på Farris til 10 kr/flaska droppet jeg det. Hvilken maskin har du, link?

Men selv om de har tilbud, så må du likevel drasse med deg flaskene hjem.

Jeg kjøpte denne.

Edit: De andre modellene må man trykke ned en pumpeanordning gjentatte ganger til det er nok kullsyre.   På den jeg kjøpte trykker jeg bare på en knapp.

(Innlegget ble redigert 03.06.17 19:00)

annmag
03.06.17 18:58
Topsi: du får billigere gasspatroner på Clas Ohlson enn andre steder.

Gikk inn på sidene deres nå, og så det.  Så også at den maskinen jeg kjøpte er kr. 400,- dyrere på Clas Ohlson.

Topsi
TopsiInnlegg: 2234
03.06.17 18:59

Din er finere enn min..... Men den funker nå likevel. Aner ikke hvor mye min koster da jeg fikk den til jul for noen år siden

Uteplass79
Uteplass79Innlegg: 308
03.06.17 21:03

Taffel fra Rema 1000/Grans. Var 25 for 4x1.5 liter, har vel gått opp til 30,-

Foretrekker faktisk Taffel forran Farris som jeg synes blir for salt.

annmag
03.06.17 21:56
Uteplass79: Taffel fra Rema 1000/Grans. Var 25 for 4x1.5 liter, har vel gått opp til 30,- Foretrekker faktisk Taffel forran Farris som jeg synes blir for salt.

Uansett pris, så må de bæres hjem....er det som er poenget mitt her.

Med Soda Stream slipper man å bære noe som helst, utenom en patron i ny og ne.

Uteplass79
Uteplass79Innlegg: 308
03.06.17 22:01
annmag: Uansett pris, så må de bæres hjem....er det som er poenget mitt her. Med Soda Stream slipper man å bære noe som helst, utenom en patron i ny og ne.

Ser den. Vi har en sånn på jobben. Ble brukt i 2 uker, siden har ingen benyttet den!! Haha.. Men ser poenget. 

annmag
03.06.17 22:09
Uteplass79: Ble brukt i 2 uker, siden har ingen benyttet den!!

Dere har en soda stream-maskin på jobben som ikke blir brukt?  

Kan jeg spørre hvorfor?

Edit:

Mulig det blir litt kronglete når man ikke har hver sin flaske.

(Innlegget ble redigert 03.06.17 22:10)

DrSchwei
03.06.17 22:50
annmag: Men selv om de har tilbud, så må du likevel drasse med deg flaskene hjem. Jeg kjøpte denne. Edit: De andre modellene må man trykke ned en pumpeanordning gjentatte ganger til det er nok kullsyre. På den jeg kjøpte trykker jeg bare på en knapp.

Ja, jo, ja, men jeg går jo forbi butikkene hver dag og det er plass til 4 flasker i jobbryggsekken min, faktisk... så det går bra.

Stilig den der, men jeg har jo begrenset plass. Og så tenker jeg på at advokatdamen på balkongen ved siden av synes det ser stiligere ut med Farris enn Soda Stream. Soda Stream-naboen er jo ikke all verden? Jeg bare spør.

annmag
03.06.17 23:04
DrSchwei: Ja, jo, ja, men jeg går jo forbi butikkene hver dag og det er plass til 4 flasker i jobbryggsekken min, faktisk... så det går bra. Stilig den der, men jeg har jo begrenset plass. Og så tenker jeg på at advokatdamen på balkongen ved siden av synes det ser stiligere ut med Farris enn Soda Stream. Soda Stream-naboen er jo ikke all verden? Jeg bare spør.

1) Du må bære tomflaskene tilbake også...og oppbevare dem frem til du bærer dem tilbake til butikken.

2) Det er så barnslig å bry seg om hva andre mener....assa.  

Jeg synes du bør kjøpe en soda stream-maskin.  Du får dem med glasskaraffel også.  Så kan du spørre advokatdama om hun har hørt om soda stream.  (Det har hun selvfølgelig.  Hun har til og med vurdert å kjøpe en selv, men er litt betenkt fordi hun er redd for at sunnmøringen i naboleiligheten skal synes hun er litt harry).

Så svaret hennes blir selvfølgelig (mens hun blafrer med parykkøyevippene sine): "Nei, har aaaaaldri hørt om det, er det en bil?"

Du: "Nei, det er kullsyrevann som slår alt annet ned i støvlene.  Jeg har akkurat kjøpt en slik maskin.  Kom over en tur, så skal du få se på soda stream-maskinen min og smake på vannet."

Advokatdamenabo: "Giiid så spennende.  Jeg kommer med en gang (= etter to timer på badet for å legge ny sminke).

Du: "Velkommen skal du være" (Selv om du må gå i sirkler på gulvet i to timer før hun kommer).

Og etterpå lever dere herrens glade dager i sus og rus.  Veggen mellom leilighetene blir slått inn og dere får en romslig leilighet som kan huse enda flere maskiner.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6476
03.06.17 23:10
annmag: Jeg synes du bør kjøpe en soda stream-maskin.  Du får dem med glasskaraffel også.  Så kan du spørre advokatdama om hun har hørt om soda stream.  (Det har hun selvfølgelig.  Hun har til og med vurdert å kjøpe en selv, men er litt betenkt fordi hun er redd for at sunnmøringen i naboleiligheten skal synes hun er litt harry).

Dagens! 
Tenkte det samme. 
Og slik kan man leve et helt liv med misforståelser i alle retninger.

:D:D

(Innlegget ble redigert 03.06.17 23:13)

DrSchwei
03.06.17 23:14
annmag: 1) Du må bære tomflaskene tilbake også...og oppbevare dem frem til du bærer dem tilbake til butikken. 2) Det er så barnslig å bry seg om hva andre mener....assa. Jeg synes du bør kjøpe en soda stream-maskin. Du får dem med glasskaraffel også. Så kan du spørre advokatdama om hun har hørt om soda stream. (Det har hun selvfølgelig. Hun har til og med vurdert å kjøpe en selv, men er litt betenkt fordi hun er redd for at sunnmøringen i naboleiligheten skal synes hun er litt harry). Så svaret hennes blir selvfølgelig (mens hun blafrer med parykkøyevippene sine): "Nei, har aaaaaldri hørt om det, er det en bil?" Du: "Nei, det er kullsyrevann som slår alt annet ned i støvlene. Jeg har akkurat kjøpt en slik maskin. Kom over en tur, så skal du få se på soda stream-maskinen min og smake på vannet." Advokatdamenabo: "Giiid så spennende. Jeg kommer med en gang (= etter to timer på badet for å legge ny sminke). Du: "Velkommen skal du være" (Selv om du må gå i sirkler på gulvet i to timer før hun kommer). Og etterpå lever dere herrens glade dager i sus og rus. Veggen mellom leilighetene blir slått inn og dere får en romslig leilighet som kan huse enda flere maskiner.

Hehehe, morsomste og mest intelligente innlegget jeg har lest på VGD noen gang! Er du sikker på at du ikke vil komme innom, i stedet, hvis jeg installerer nevnte maskin? :-D

Det eneste problemet her er at det er en stor leilighet mellom oss, men hvis vi slår oss sammen får vi en overklasseleilighet fra 1880-tallet, på ca 250 kvm, som virker å være passende for oss Farris-drikkende.

Det bør nevnes at jeg har spionert litt og det ligger del kaketing ute på hennes profill. :-D

annmag
03.06.17 23:24
DrSchwei: Er du sikker på at du ikke vil komme innom, i stedet, hvis jeg installerer nevnte maskin?

Jeg har jo sånn jeg da....føll me a.

jonas
jonasInnlegg: 27423
03.06.17 23:29

Jeg så Tv2s Matkontrollen hadde smakstest med ulike slike maskiner. De har virkelig begynt å nærme seg bunn av testbøtta. Hvilken vann med bobler smaker best lissom. 

annmag
03.06.17 23:33
jonas: Hvilken vann med bobler smaker best lissom.

Det er forskjell på det skal jeg si deg.

annmag
03.06.17 23:36
DrSchwei: hvis vi slår oss sammen får vi en overklasseleilighet fra 1880-tallet, på ca 250 kvm, som virker å være passende for oss Farris-drikkende.

Uff da, glemte å kommentere den store feilen du skriver her...

....på det tidspunkt har dere altså blitt soda stream-drikkende.

McLovin
McLovinInnlegg: 10488
04.06.17 11:09

Kjøper Farris Bris, Taffel og bruker kullsyremaskin om hverandre.

Det mest positive er at jeg aldri kjøper med meg brus hjem lengre, ei heller sukkerfri, med unntak for en sjelden Tøyen Cola iblant

Stenia
SteniaInnlegg: 2167
05.06.17 01:00
jonas: Hvilken vann med bobler smaker best lissom.

De må jo bli litt smaksblinde av å smake nesten like ting ?

Jeg har såpass godt vann fra springen, så det duger når det er Sahara i munnen.

Men ellers er Farris Bris med appelsin og grapefrukt en favoritt. Bris skal ha mindre kullsyre enn vanlig Farris, men de føles ikke slik. Jeg elsker jo diverse brus med mye kullsyre også.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17587
05.06.17 12:59
Stenia: Bris skal ha mindre kullsyre enn vanlig Farris,

Oj, her fikk jeg et flashback. Nå er det snart 30 år siden Farris Blå kom. Ble markedsført som Farris med mindre kullsyre. Husker dette veldig godt og det ble kjøpt mye Farris den gangen. :-)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 58606
05.06.17 13:01
InternalExile: Oj, her fikk jeg et flashback. Nå er det snart 30 år siden Farris Blå kom. Ble markedsført som Farris med mindre kullsyre. Husker dette veldig godt og det ble kjøpt mye Farris den gangen. :-)

I springen min her hjemme har jeg masser av vann uten kullsyre. 

Det er helt fantastisk godt (les uten smak) og gjør jobben til nær Kr. null/liter.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17587
05.06.17 13:53
RickiBK: I springen min her hjemme har jeg masser av vann uten kullsyre.

Joda, vi alle har jo "tap water"

Men Farris er mineralvann med vist uanet kur muligheter. ;-) 

annmag
05.06.17 14:18
RickiBK: I springen min her hjemme har jeg masser av vann uten kullsyre.  Det er helt fantastisk godt (les uten smak) og gjør jobben til nær Kr. null/liter.

Ehhh??  Dette er da en tråd om kullsyremaskin....ikke om det vannet du har i springen.

Selv om man liker te....kan man også ha lyst på kaffe.

RickiBK
05.06.17 15:08
annmag: Ehhh??  Dette er da en tråd om kullsyremaskin....ikke om det vannet du har i springen. Selv om man liker te....kan man også ha lyst på kaffe.

Vet. 

Det var bare så forfriskende å lese innlegget jeg svarte på. 
Om du leser det så finner du årsaken til mitt om sterkt redusert kullsyreinnhold i dette vannet. 

Samtidig er det mitt lille stikk til dette med å gå på butikk for å handle vann, når man nær sagt alltid har langt bedre vann i hjemmet kraner enn hvilket som helst kjøpevann. 

I hine hårde dager tilsatte vi bruspulver i forskjellige former til vannet. Ofte laget av bikarbonat og syre av en eller annenb art, sitronsyre for eksempel. 

Vips, så har man kullsyret vann fra egen spring uten bruk av maskin til og med. 

annmag
06.06.17 21:54
RickiBK: Samtidig er det mitt lille stikk til dette med å gå på butikk for å handle vann, når man nær sagt alltid har langt bedre vann i hjemmet kraner enn hvilket som helst kjøpevann.  I hine hårde dager tilsatte vi bruspulver i forskjellige former til vannet. Ofte laget av bikarbonat og syre av en eller annenb art, sitronsyre for eksempel.  Vips, så har man kullsyret vann fra egen spring uten bruk av maskin til og med.

Kullsyremaskiner bruker vann fra springen. ;o)

Jeg vil ikke ha all den kunstige smaken som man får av forskjellige bruspulver eller hva det måtte være.  

Jeg vil ha vann med kullsyre...fordi jeg liker det mye bedre enn vann uten kullsyre, og det får du ikke til med bruspulver....uansett hvor mye du prøver.  

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 48840
06.06.17 22:46
RickiBK: I hine hårde dager tilsatte vi bruspulver i forskjellige former til vannet.

Hvorfor gjorde dere det hvis dere hadde bedre vann i kranen da?

RickiBK
07.06.17 18:43
KingKongHalvor: Hvorfor gjorde dere det hvis dere hadde bedre vann i kranen da?

For å få bobler i vannet. 

Intet sted sa jeg vel at vannet ble bedre med de boblene? 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 48840
07.06.17 20:42

Det gir jo ingen mening. I en tråd om vann med kullsyre slår du et slag for kranvann, og sier samtidig at du puttet bruspulver i vannet da du var liten, men det var altså for at det skulle smake dårligere??

Selv liker jeg kullsyre best, er storforbruker av Farris, men syns egentlig det er sjukt å kjøpe vann på flaske her i Norge. Derfor kjøper jeg heller aldri typ Imsdal ol uten bobler, da kan jeg like gjerne drikke rett av kranen. 

annmag
07.06.17 20:51
KingKongHalvor: Selv liker jeg kullsyre best, er storforbruker av Farris

??

Du som har hanka inn drømmedama kan da trygt sitte på balkongen å drikke sodastreamvann.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg