Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

en hyllest til Egon Restaurantene

NYTT TEMA
rogerns
rogernsInnlegg: 562
03.06.17 19:18

Egon dundrer på med flere restauranter, og tjener faktisk gode penger. Selv i Stockholm fikk de millionoverskud.

Vi snakker om restauratører som faktisk tjener seg rike på sitt konsept. Egon har vel etter økonomisk målestokk gjort alt riktig, og truffet spisevanene til mannen i gata på en prikk.

Er delv ikke så begeistret for menyen , så det er ikke meg de lever av, men restaurant drift kan de bedre enn de aller  fleste.

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5386
09.06.17 02:52

Profittmessige og når det kommer til drift er de utrolig dyktige. Ingen som kommer i nærheten.

Sett deg inn i hvordan livet er på innsiden av egon om du har mulighet.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41917
09.06.17 13:43

Hylle noen som lurer for mye penger av folk? Så rar verden har blitt. Før i tiden hyllet man dem som ville andre vel og som gjorde gode gjerninger.

Litt utenom tema: Så en kort dokumentarfilm på NRK i går, om en kjøpmann som drev på gamlemåten og kjørte rundt med varer til folk. Ingenting å bli rik på - men som han sa, alt kan ikke og skal ikke og bør ikke måles i penger.

Og slett ikke det som er noe av livets viktigste områder: God mat og god drikke, tradisjoner og nasjonal kulturhistorie.

Jeg vil påstå at absolutt ingen har noe som helst å lære av Egon- kjeden. "Folkelighet" i ordets verste forstand. Hater konseptet.

(Innlegget ble redigert 09.06.17 13:43)

JudasT
JudasTInnlegg: 5171
12.06.17 23:25
DrSchwei: Og slett ikke det som er noe av livets viktigste områder: God mat og god drikke,

Det synes ikke jeg. Joda, vomma må jo fylles, men det er ufattelig mye annet her i verden som er mye viktigere for meg enn smaken på mat og drikke, ikke minst på feltet kultur, som du spesielt nevner.
I særdeleshet er jeg likegyldig til restauranter, som jeg motvillig må oppsøke kanskje to-tre ganger i året. 
Jeg har ikke allverdens erfaring med Egon, men har ikke fått med meg at ølet smaker verre der enn andre steder, og mett pleier jeg også å bli. Og ekstra blid blir jeg når jeg slipper å vente i sju lange og sju breie på å få betale. Forhåndsbetaling er MYE greiere. 

Uteplass79
Uteplass79Innlegg: 308
13.06.17 09:20
DrSchwei: Jeg vil påstå at absolutt ingen har noe som helst å lære av Egon- kjeden. "Folkelighet" i ordets verste forstand. Hater konseptet.

Jøss, det var da voldsomt krast.

Jeg er helt enig i at Egon er dyrt og helt på det jevne når det gjelder mat. Allikevel så er det jo liten tvil om at Egon treffer godt for en stor andel nordmenn. Det må jo være lov å tjene penger med en redelig butikk, som "folket" setter pris på.

Det er en meget stor andel nordmenn som trives best med allværsjakke, joggesko og sekk. Dette er jo nesten for nasjonaldrakt å regne. Det å kunne være seg selv, ikke føle noe behov for å kle seg pent, slippe hvite duker og stive kelnere treffer midt i blinken for en meget stor gruppe nordmenn. 

Har man barn, fungerer stedet forøvrig ypperlig til for eksempel lunsj. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 31006
13.06.17 09:24
Uteplass79: Jøss, det var da voldsomt krast. Jeg er helt enig i at Egon er dyrt og helt på det jevne når det gjelder mat. Allikevel så er det jo liten tvil om at Egon treffer godt for en stor andel nordmenn. Det må jo være lov å tjene penger med en redelig butikk, som "folket" setter pris på. Det er en meget stor andel nordmenn som trives best med allværsjakke, joggesko og sekk. Dette er jo nesten for nasjonaldrakt å regne. Det å kunne være seg selv, ikke føle noe behov for å kle seg pent, slippe hvite duker og stive kelnere treffer midt i blinken for en meget stor gruppe nordmenn.

Finnes absolutt plasser hvor maten er klart bedre og omtrent samme prisnivå, evt marginalt dyrere, enn på de traurige Egon-restaurantene. Sier litt om den norske befolkningen i matveien at Norreingruppen oppnår så fabelaktig gode resultater som de gjør......

Uteplass79
Uteplass79Innlegg: 308
13.06.17 09:32
KongOlav2: Finnes absolutt plasser hvor maten er klart bedre og omtrent samme prisnivå, evt marginalt dyrere, enn på de traurige Egon-restaurantene. Sier litt om den norske befolkningen i matveien at Norreingruppen oppnår så fabelaktig gode resultater som de gjør......

Jeg er helt enig, men så lenge de driver på en ryddig måte og renhold/hygiene etc er på plass så er det jo ikke noe i veien med det. 

Det må være lov å tjene penger på dette.

KongOlav2
13.06.17 09:33
Uteplass79: Jeg er helt enig, men så lenge de driver på en ryddig måte og renhold/hygiene etc er på plass så er det jo ikke noe i veien med det.  Det må være lov å tjene penger på dette.

Absolutt redelig. Ikke noe i veien for det. Synes bare hele konseptet er kjipt, og at det trist at de er så store. Liker heller ikke slike kjedekonsepter. Samme greia med TGI Fridays.

Lezah
LezahInnlegg: 59628
13.06.17 09:52
DrSchwei: Hylle noen som lurer for mye penger av folk?

Kan du utdype hvordan de lurer noen, såfremt vi snakker om folk som kan lese en meny?

DrSchwei
13.06.17 15:35
Lezah: Kan du utdype hvordan de lurer noen, såfremt vi snakker om folk som kan lese en meny?

Store overskudd viser jo at folk betaler for mye. Det er mange som lar seg lokke av det enkle konseptet og tenker ikke over at maten er dårlig i forhold til hva de betaler. Typisk er Egon et sted man hadde kunne gå på i utlandet hvis man ikke visste hvor man kunne få mer prisgunstig mat.

Folk må få spise hvor de vil, jeg har bare vært to ganger på Egon tror jeg. Sist gang for mer enn 5 år siden fordi det var en samling der. Synes det hele minte om danskebåten. Ja, nå høres jeg snobbete ut. Men jeg bare si hva jeg føler for stedet. Jeg er vel ekstremt opptatt av å føle meg vel når jeg går ut og bruker penger.

Lezah
LezahInnlegg: 59628
13.06.17 21:06
DrSchwei: Jeg er vel ekstremt opptatt av å føle meg vel når jeg går ut og bruker penger.

Og det kan godt være at folk faktisk stortrives på Egon og syns det er greit med en pizza-buffet i ny og ne. Å mene de blir lurt er mer å mene de er dumme enn at man er uenig i smaken deres.

Og nei; jeg går ikke der selv heller, ei heller på McDonalds. Eller Burger King. Men hvis folk vil det har det aldri lått meg at noen utnytter dem av dem grunn..

malacay3
malacay3Innlegg: 15919
16.06.17 22:12

De lurer ingen. Men maten er drittdårlig. Det må det vel være greit å si.

Malacay

RickiBK
RickiBKInnlegg: 58605
16.06.17 22:13
malacay3: De lurer ingen. Men maten er drittdårlig.

Jeg vet om en milliard grunner til at du faktisk tar feil når du påstår at maten er elendig. 

malacay3
16.06.17 23:00
RickiBK: Jeg vet om en milliard grunner til at du faktisk tar feil når du påstår at maten er elendig.

Så du synes den prefabrikerte maten de server der er bra ? Sammenlignet med hva ?

Malacay

Lorengutt1
Lorengutt1Innlegg: 15
19.06.17 10:59

Det er jo ran på høylys dag! 59,- for en brus?? Ikke rart de blir rike. Ufattelig at folk gidder å legge igjen penger der.

Gladmat
GladmatInnlegg: 4
20.06.17 08:22

Hvordan vet du og kan hevde at maten er prefabrikert, Malacay??

GaTr
GaTrInnlegg: 2838
20.06.17 08:26

Hvorfor er det så populært å rakke ned på Egon?

Jeg har vært på en god del restauranter, av ulik kvalitet og prisnivå.
De 3-4 gangene jeg har vært på Egon, har det ikke slått meg som spesielt ille (ift konsept og prisnivå)

KongOlav2
20.06.17 08:28
GaTr: Hvorfor er det så populært å rakke ned på Egon? Jeg har vært på en god del restauranter, av ulik kvalitet og prisnivå.
De 3-4 gangene jeg har vært på Egon, har det ikke slått meg som spesielt ille (ift konsept og prisnivå)

Maten holder dårlig kvalitet i forhold til prisen. Middels eller under middels mat til nesten ordinære restaurantpriser.

http://www.tv2.no/nyheter/8622463/

(Innlegget ble redigert 20.06.17 08:36)

DrSchwei
20.06.17 08:37

Altså - ut fra menyen på Egon ser jeg at man kan få baconsurret indrefilet til 388 kroner.

Legger man til bare 44 kroner til dette, altså bare vel 10 prosent dyrere, kan man dielam eller vaktelbryst med andehjerte på Statholdergaarden, som har 1 stjerne i Michelinguiden.

Hvis man mener at Egon gir mye for pengene, vel da har man ikke greie på mat. Og det er vel kanskje noe av poenget med Egon - at folk ikke har peiling.

KongOlav2
20.06.17 08:40
DrSchwei: Altså - ut fra menyen på Egon ser jeg at man kan få baconsurret indrefilet til 388 kroner. Legger man til bare 44 kroner til dette, altså bare vel 10 prosent dyrere, kan man dielam eller vaktelbryst med andehjerte på Statholdergaarden, som har 1 stjerne i Michelinguiden. Hvis man mener at Egon gir mye for pengene, vel da har man ikke greie på mat. Og det er vel kanskje noe av poenget med Egon - at folk ikke har peiling.

Og på To Rom og Kjøkken, Trondheims kanskje beste restaurant, får man følgende rett til 395 kr:

Storfe ytrefilet «Smaken av Trøndelag» 395,- andeleversmør, grillet vårløk, sellerirot- og gressløkpuré, knutekål, fermentert sopp, røkt soppsjy

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 3926
20.06.17 08:44
DrSchwei: Altså - ut fra menyen på Egon ser jeg at man kan få baconsurret indrefilet til 388 kroner.

Ikke min oppfatning av billig!

DrSchwei
20.06.17 09:34

Eller, om man er i Oslo og vurderer Egon på Jernbanetorget - gå 5-10 minutter til Olympen på Grønland. Legg på 27 kroner og få en treretters med forrett av grønne og hvite asparges med laks og løyromhollandaise, lammecarre med primører og dessert med vaniljebavaroise, rabarbra og mykje anna...

malacay3
20.06.17 21:04
Gladmat: Hvordan vet du og kan hevde at maten er prefabrikert, Malacay??

Fordi Egon sier det selv.

Malacay

fargerik
fargerikInnlegg: 43717
20.06.17 21:58

Kan ikke bare de som liker det spise på egon, a?

Og så kan de som ikke vil spise der spise et annet sted?

La folk bestemme selv. Vi har mye alvorligere ting å bekymre oss over i en urolig verden.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6476
20.06.17 22:13
fargerik: Kan ikke bare de som liker det spise på egon, a? Og så kan de som ikke vil spise der spise et annet sted?

Rett ord til rett tid!

Sosiologisk sett  finnes det "grupper" i samfunnet som finner det trygt og enkelt å spise på Egon-
Og de liker maten.

busemannen
busemannenInnlegg: 5896
20.06.17 22:16
RickiBK: Jeg vet om en milliard grunner til at du faktisk tar feil når du påstår at maten er elendig

De har en stor meny bestående av en milliard delikatesser?

DrSchwei
20.06.17 22:23
fargerik: Kan ikke bare de som liker det spise på egon, a? Og så kan de som ikke vil spise der spise et annet sted? La folk bestemme selv. Vi har mye alvorligere ting å bekymre oss over i en urolig verden.

Det er ingen som sier at folk ikke kan få lov til å spise der i fred, men dette er jo ikke snakk om å kritisere dem som spiser der - men et kritikk av av en kynisk kjede som tilbyr altfor dyr mat i forhold til den objektive kvaliteten på maten.

Det fører til at ganske mange får dårligere mat enn de ellers ville gjort om Egon hadde tilbudt bedre mat eller om gjestene hadde vært mer opplyste/oppmerksomme/everntyrlystne og testet andre og bedre steder.

Og ikke minst er det nokså mange turister som havner på disse stedene fordi det f.eks. i sentrum er vanskelig å unngå Egon, TGIF, OLearys og sågar Hard Rock Cafe i Oslo sentrum.

Det krever litt energi, planlegging og engasjement for å finne de mer interessante stedene, som gir mer for pengene. Slik er det mange steder i verden.

Det samme kan jo sies om kjeder vs småbutikker og mye annet i samfunnet. Og på toppen sitter jo det noen rike eiere og skummer fløten av dette, så ideologisk sett er det også litt politikk oppi det hele.

(Innlegget ble redigert 20.06.17 22:25)

Strandereng
StranderengInnlegg: 6476
20.06.17 22:30
DrSchwei: men et kritikk av av en kynisk kjede som tilbyr altfor dyr mat i forhold til den objektive kvaliteten på maten.

Mange med meg er helt enig i dette, doktor.  

Men Egons eiere tjener godt på den kynismen, da de som sverger til Egon bryr seg fint lite om dette. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34679
20.06.17 22:36

Sånn veldig generent syns jeg det er stor mangel på GODE burgere: Jeg betaler gjerne bra for ordentlige burgere, men selv jeg føler meg som en Gordon Ramsay som straks ser ditt og datt som er å utsette de fleste steder: Seriøse kokker klarer å lage skillelige burgere også. Utrolig at både maten er svak og der er lite gjester flere steder.

Jeg har ikke vært på Egon på mange år: HVOR er det gode burgere i Oslo og Bergen?

(Innlegget ble redigert 20.06.17 22:57)

DrSchwei
20.06.17 22:36
Strandereng: Men Egons eiere tjener godt på den kynismen, da de som sverger til Egon bryr seg fint lite om dette.

Ja, det er nok en del som føler seg tryggest på Egon. Når det er sagt - Egon mange steder er kanskje et av de bedre tilbudene, ofte har de sentral beliggenhet etc.

Min referanse er først og fremst et besøk på Egon Byporten i Oslo for noen år siden. Synes opplegget av temmelig trist. Og åpenbart var det mange utebys fra som fant det praktisk og greit. Samtidig føler jeg at det nok er en del av dem som kunne ha godt av et "spark bak" mht til å komme seg litt ut av komfortsonen og oppleve litt andre ting. Men slik er jo det for mange av oss - det tryggeste og næreste er ofte det beste, og når man skal hygge seg, er det også fint å kunne føle seg trygg og avslappet i vante omgivelser.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg