Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jordbær

NYTT TEMA
KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49164
02.07.17 10:09

Så er det sesong igjen for norske bær, ikke like stas som da man var liten, nå får man jo jordbær hele året. Og jeg skal ikke dra igang debatten om hvorvidt norske er bedre enn utenlandske, finnes dårlig kvalitet av begge deler. Syns nok at norske bær har mer sødme, men det får være en smakssak.

Hensikten med tråden var egentlig å komme med og få tips til hvordan man kan bruke disse røde smaksbombene. Naturell blir det til lunsj en gang i blant, med sukker og fløte har jeg ikke spist på mange år, det blir litt for fett og flatt etter min smak.

Favorittdesserten med jordbær er den danske varianten med rabarbrakompott og koldskålskrem, og lakrispulver på toppen, men der er det litt arbeid og forberedelser, ingen typisk hverdagsdessert.

En annen variant som mange stusser på er jordbær med jordbærsaus. Smør på flesk kanskje? Neida, det funker virkelig bra.  Sausen kjøres i blender med litt melis, basilikum og balsamico. Jordbærene deles i to og marineres i lime og litt sukker. Dette sammen med en kule rabarbrasorbet fra Kulinaris er enkelt og velsmakende, frisk fin sommerdessert.

Så, hva gjør dere andre helst med jordbærene nå om sommeren?

fargerik
fargerikInnlegg: 45075
02.07.17 10:37
KingKongHalvor: Så, hva gjør dere andre helst med jordbærene nå om sommeren?

Siden jeg datt i jordbærgryta som barn, er min årlige kvote ett ( 1 ) bær når de norske kommer.

Det spiser jeg naturellt. Liker det ikke, men det er blitt en tradisjon.

Selve marerittet for meg er å passere sjokkselgeren på vei inn i butikken og kjenne den tunge eimen av råtnende bær, ofte akkompagnert av en milliard bananfluer (grøss)

(Innlegget ble redigert 02.07.17 10:40)

KingKongHalvor
02.07.17 11:14
fargerik: kjenne den tunge eimen av råtnende bær

Hehe, dette har jeg heldigvis tilgode å oppleve.

fargerik
02.07.17 13:25
KingKongHalvor: Hehe, dette har jeg heldigvis tilgode å oppleve.

Sier som Lennon:

"It`s all in the Mind, You know"...

Utekaffe på tunet her, ikke verst bortsett fra at det er en del plageånder i lufta her. Bitte små.

Man kan ikke mure seg inne, da. Så jeg maler vindskier. I litt lettskyet vær uten så sterk solstek.

Prøvde i sola i går, men syns ikke det ble særlig suksess. Men man er vel egentlig klar over at det ikke er særlig smart å male når sola steker.

Men nå er det bra! Mye bedre flyt og mye penere. Dette er ikke jeg vant til, blir fort blodfattig i armen, og regner med å være litt skranglete i skuldra i mårå...vi får se.

Fint kaffevær også, og velsignet stille og fredelig.

Snakka nettopp med svoger i Bangkok via bildetelefon, der bøtter det ned så gatene flommer over hver natt for tiden. Varmt er det og.

Bedre her, nå.

(Innlegget ble redigert 02.07.17 13:29)

KingKongHalvor
02.07.17 13:31
fargerik: . Dette er ikke jeg vant til, blir fort blodfattig i armen, og regner med å være litt skranglete i skuldra i mårå...vi får se.

Regner med at du bruker rull?

bennyen
bennyenInnlegg: 11645
02.07.17 13:37

Brunt sukker, rømme og litt revet limeskall over.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
02.07.17 13:51

Bruker stort sett to varianter: Naturell eller delte jordbær med lime, saft og skall, sammen med en del sukker.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55478
02.07.17 16:16

Et tips kan være å dele opp jordbærene og røre de med sukker og servere syltetøyet på vafler, gjerne sammen med rømme.

fargerik
02.07.17 16:55
KingKongHalvor: Regner med at du bruker rull?

Det ville bli dårlig humor. Her er det så mange kriker og kroker at kun radiatorpensel duger.

Det var ihvertfall gratis kaffe borte på markedet i dag, da! Og MLE har laget hjemmelagede kjøttkaker mens jeg var ute og syklet.

Og han med spiker var ikke der, men jeg fant en feilfri CD med Benny Goodman, 10 kroner, (Sing Me A Swing Song Vol 1) som jeg nå nyter med en boks Fredrikstad Pilsner inne i fnurtebua. Musikk fra 1935-1936.

Funker greit, dette.

(Innlegget ble redigert 02.07.17 16:58)

Strandereng
StranderengInnlegg: 6719
03.07.17 23:48
KingKongHalvor: Så er det sesong igjen for norske bær, ikke like stas som da man var liten, nå får man jo jordbær hele året.

Sant å si spiser jeg norske og svenske jordbær helt naturell. Spesielt godt til frokost og lunsj med ferske rundstykker eller godt brød til.

'Den store norske (og svenske) gleden og jubelen over den korte jordbærsesongen er forbi, forbi er den tiden da det var førstesidestoff i alle aviser, og for lengst forbi at skoleelevene som fikk sommerjobb som jorbærplukkere ble intervjuet mellom jorbærreinene.
Det er veldig lenge siden jeg laget min siste overdådige jordbærbløtkake. De som likte slikt til kaffen i jordbærtiden er borte nå. 
Ingen spiser bløtkake nå til dags. Jordbær eller ei.
Ser du på forslagene om jordbær du har fått, så fiffles det med lime osv. Det er jo litt godt, men...

Nei, takke meg til naturell, da koser jeg meg.
Så får de som ikke vil ha det bare ha det så godt :-)

Det er forresten veldig godt å ha litt frysetøy av jordbær til høsten og vinteren.  

Gorgi
GorgiInnlegg: 4961
03.07.17 23:59

Har fem seks jordbær ampler hengende under tak i hagen. Prøvde de første i dag. Nydelige helmodne bær ble spist naturell. Ekstra gode når de er tempererte.

Det blir nok noen modne bær i morgen også. Jeg liker dem godt med vaniljesaus.

kytec
kytecInnlegg: 26874
04.07.17 00:18
Strandereng: Sant å si spiser jeg norske og svenske jordbær helt naturell.

OK og så kler du på deg etterpå?

Spennende og friskt! 

Strandereng
04.07.17 00:39
kytec: Spennende og friskt!

Hehe

Du burde prøve det du også. 

Når ingen ser deg sitte der å slafse jordbær

kytec
kytecInnlegg: 26874
04.07.17 00:45
Strandereng: Du burde prøve det du også.

Damn straight! Ut og handler i morgen. Dette gleder eg meg til. 

Stenia
SteniaInnlegg: 2237
04.07.17 02:25

Hvordan smaker årets bær ?

Jeg har ikke kjøpt noen enda. Men jeg har sett at noen bruker i jordbær i salat. For meg vil det være en like stor nedtur som å få rosiner og nøtter i salaten eller maten.

KingKongHalvor
04.07.17 06:23

Kom på at akkurat som melon og spekeskinke er en god kombinasjon, så funker feks serrano og jordbær også veldig bra sammen. 

Strandereng
04.07.17 12:21

En god, moden brie med friske jordbær passer også godt sammen. 
Helt nydelig kombinasjon.

Stenia
SteniaInnlegg: 2237
12.07.17 01:04
Strandereng: En god, moden brie med friske jordbær passer også godt sammen.
Helt nydelig kombinasjon.

Friske som i ikke så søte ?

Jeg leste i dag at årets norske jordbær er spesielt søte og gode. Da skal jeg kjøpe en kurv, fra et torg. Ikke fra en butikk nei. Jordbær er skjøre greier og bør spises samme dag som de er plukket.

fargerik
12.07.17 02:21

Jeg spiste mitt årlige jordbær i går.

KingKongHalvor
12.07.17 06:57

Håper det smakte!

Du spiste det naken i år også? ;-)

fargerik
12.07.17 07:56
KingKongHalvor: Håper det smakte! Du spiste det naken i år også? ;-)

Nei, jordbær liker jeg ikke. Det er bekreftet.

Naken??? Jeg bruker klær som de fleste andre.

KingKongHalvor
12.07.17 08:17

Det var bare for å dra det videre dette med naturell. 

Synd at du ikke liker jordbær, men det er heldigvis mye annet godt. I går spiste jeg en god, moden pakistansk mango. Kort sesong, nesten lik norske jordbær, smaker enda bedre. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
12.07.17 08:39
fargerik: Nei, jordbær liker jeg ikke. Det er bekreftet.

Har også en kollega som ikke liker jordbær. Da vet jeg om to. Det er det rareste jeg vet - at noen ikke liker jordbær.

Ellers er jo fersken/nektariner også på sitt beste nå. Og vannmelon. Jeg spiser jordbær, pakkismango, fersken og vannmelon i hele sommer. Varierer litt. Men så kommer snart bringebær. Og det er det aller beste.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg