Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dessert-humbug

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42813
12.07.17 20:31

Aha, så denne Ida, kjent fra TV, klarer ikke å lage bedre Creme Brulee enn dette. Det var virkelig skuffende, for den smakte akkurat som andre ferdiglagede desserter av samme type. Panna Cottaen var geleaktig, rar i smak (rosevann eller sprit?) og lite balansert. Den med salt smakte veldig salt og lite annet.. .

http://idagranjansen.com/oppskrifter/min-egen-serie

Billig og grei hverdagsdessert de to første, men de når Fjordland lager noe som er vesentlig bedre, ifølge terningskastene her, så tyder det på at det er pengene i kassa som betyr noe her, ikke selvrespekt for egen kokekunst.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6810
12.07.17 22:53
DrSchwei: så tyder det på at det er pengene i kassa som betyr noe her, ikke selvrespekt for egen kokekunst.

Et tegn i tiden, dette. Blir bare industridessert. Skal selge på Tv- statusen.

Etter at jeg spiste min første autentiske creme brulee (laget på stedet) til kaffen på en cafe i Paris for mange år siden, kan jeg ikke en gang i søvne komme til å kjøpe dette på butikken.

Sånn er jeg. Sjelden jeg lager selv, tror skibrennerapparatet er helt tomt.

Stenia
SteniaInnlegg: 2300
13.07.17 00:59
DrSchwei: Aha, så denne Ida, kjent fra TV, klarer ikke å lage bedre Creme Brulee enn dette.

Folk flest vet da at det ikke er personen selv som har laget produktet?

Det er mange matfolk (kjendiser) som låner ut navnet sitt. Og hvorfor ikke. Skal det være forbudt å tjene penger på virket sitt eller ?

Men jeg savner karamelpuddingen fra frysedisken. Jeg lette overalt i vinter, og kanskje forrige vinter også. Tror det var Diplom-is som lagde den. Nesten like god som min bestemors hjemmelagde. Jeg har smakt diverse andre puddinger fra butikken, men det er ikke så godt altså.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6810
13.07.17 01:06
Stenia: Men jeg savner karamelpuddingen fra frysedisken. Jeg lette overalt i vinter, og kanskje forrige vinter også

Ja!! Savner den jeg også. Fant den ikke i vinter, Den var min favoritthemmelighet, og folk som fikk den hos meg elsket den. 

Synd om den er blitt borte.

DrSchwei
13.07.17 07:46
Stenia: Folk flest vet da at det ikke er personen selv som har laget produktet? Det er mange matfolk (kjendiser) som låner ut navnet sitt. Og hvorfor ikke. Skal det være forbudt å tjene penger på virket sitt eller ? Men jeg savner karamelpuddingen fra frysedisken. Jeg lette overalt i vinter, og kanskje forrige vinter også. Tror det var Diplom-is som lagde den. Nesten like god som min bestemors hjemmelagde. Jeg har smakt diverse andre puddinger fra butikken, men det er ikke så godt altså.

Det står da vitterlig at hun har vært både i Frankrike og Italia for å smake fram til dessertene, og det antydes jo at hun har vært involvert i oppskriften.

Jeg tørr spørre meg i hvor stor grad - produktene er jo dårligere enn Fjordlands. Det er selvsagt ikke forbudt å tjene penger, men jeg synes det er uetisk å gå på akkord med egen selvrespekt - jeg tror at hun lager bedre desserter selv enn disse produktene, selv om hun påstår noe annet.

Generelt synes jeg det er en uting med kjendiser som er kjendiser for ikke noe annet enn å ha vært på TV, og at en seriøs kjede som Rema bruker henne som trekkplaster trekker for meg helt klart ned.

Ellers er jeg enig i at flere fryste desserter har vært ganske gode - helt uten drahjelp fra personer som har vært med i Farmen.

Stenia
14.07.17 01:39
Strandereng: Ja!! Savner den jeg også. Fant den ikke i vinter, Den var min favoritthemmelighet, og folk som fikk den hos meg elsket den. Synd om den er blitt borte.

Den må ikke bli borte !

Mulig at Henning-Olsen også hadde en god variant av den karamelpuddingen.

Jeg håper virkelig at butikkene i Oslo fyller frysediskene sin med den gode desserten snart igjen.

DrSchwei
14.07.17 08:50
Stenia: Jeg håper virkelig at butikkene i Oslo fyller frysediskene sin med den gode desserten snart igjen.

Jobbet på sykehjemskjøkken (som sommerjobb da jeg var yngre) i en periode og da var det flere gode desserter som kom i frossenvariant. Husker blant annet en puddinglignende sak med sitron. Dette var da bare å få for storhusholdninger. (For øvrig lagde vi normalt dessert selv, men ved lav bemanning var det greit å ha nødløsninger. Dessert må jo man ha!)

sentry4
sentry4Innlegg: 3987
14.07.17 16:19

Å lage creme brulee er vel noe av det enkleste som finnes, og det burde være helt unødvendig å ty til middelmådige ferdigvarianter. 

Ellers har jeg lite å tilføre akkurat denne debatten etter som jeg aldri har smakt hverken Fjordland eller noen av de andre ferdigvariantene som finnes i norske butikkhyller i dag. :-)

Stenia
15.07.17 02:11
sentry4: Å lage creme brulee er vel noe av det enkleste som finnes, og det burde være helt unødvendig å ty til middelmådige ferdigvarianter.

Enkelt for deg da ?

Man kan da følge en oppskrift. Men det er noe med all jobben med å finne frem utstyr (miksmaster) lete frem ting og tang. Hvis man ikke lager slikt så ofte...

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49597
15.07.17 10:45

Sentry

Det er veldig enkelt å bake brød og lage pizza også, likevel selges det millioner hver uke selv her i lille Norge. 

Jeg kjøpte ferdigdessert selv i går, en mokkapudding. Været var strålende og jeg ville sitte ute med et glass hvitvin i solen, ikke stå inne og lage mat. På vinteren lager jeg gjerne selv. 

Someone
SomeoneInnlegg: 24373
15.07.17 15:10
DrSchwei: Jeg tørr spørre meg i hvor stor grad - produktene er jo dårligere enn Fjordlands. Det er selvsagt ikke forbudt å tjene penger, men jeg synes det er uetisk å gå på akkord med egen selvrespekt - jeg tror at hun lager bedre desserter selv enn disse produktene, selv om hun påstår noe annet.

Men samtidig, hadde noen betalt meg (nok) for å klistre navnet mitt på et produkt, så hadde jeg jo fort sagt ja, sånt rent teoretisk. 

DrSchwei
16.07.17 01:09
Someone: Men samtidig, hadde noen betalt meg (nok) for å klistre navnet mitt på et produkt, så hadde jeg jo fort sagt ja, sånt rent teoretisk.

Ja, venter bare på Grans-tonic med "Someone"-bildet, nå... :-D

(Innlegget ble redigert 16.07.17 01:09)

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37638
16.07.17 23:05

Synes de små porsjonsskålene var verdt desserten.

sentry4
17.07.17 13:40
Stenia: Men det er noe med all jobben med å finne frem utstyr (miksmaster) lete frem ting og tang.

Hehje.  Jeg vet hvor jeg har ting (og tang), så prosessen med å finne frem det jeg trenger tar ikke mange sekundene.  Selve lagingen er også veldig enkel, og resultatet slår alle ferdigvarianter jeg har smkt langt ned i støvlene.  Dette gjelder selvsagt ikke alle desserter - jeg snakket spesielt om creme brulee.

PS - og gjestene lar seg alltid imponere når man finner frem brenneren for å smelte sukkeret på toppen ;-)

Stenia
18.07.17 01:26
sentry4: Selve lagingen er også veldig enkel, og resultatet slår alle ferdigvarianter jeg har smkt langt ned i støvlene.

Hva slags ferdigvarianter har du smakt ?

Da har du sympatiske gjester som later som de blir imponert av se sukker smelte :)

Det er bra at det finnes folk som liker å lage dessert. Selv er jeg en som kan stå en time å kose meg med å skrelle og kutte grønnsaker.

(Innlegget ble redigert 18.07.17 01:29)

DrSchwei
18.07.17 10:07

Skal jeg ha gjester lager jeg dessert selv - men skal jeg bare ha noe litt godt etter en middag i helgen, gidder jeg rett og slett ikke styre med å lage det selv, stort sett. I alle fall ikke ting som gir mange porsjoner. For øvrig - puddingene fra Ek gård er nesten like bra som hjemmelaget, ja kan fort være bedre også - litt skuffende at de ikke var med i testen, for øvrig. Det er jo en helt annen kvalitet. Det eneste (store) minuset med Ek-dessertene er at Meny konstant har 3 for 2 tilbud på disse. Derfor frister det IKKE å betale overpris ved å kjøpe 1 pakke. Og tre pakker kan jeg jo ikke kjøpe.

sentry4
18.07.17 14:02
Stenia: Hva slags ferdigvarianter har du smakt ?

Det vet jeg ikke - jeg pleier ikke å spørre om hvilket merke det er snakk om når jeg får dessert servert.

Ellers må jeg nesten få kommentere at gjestene nok ikke blir så imponert over å se sukker smelte som over at det definitivt er snakk om hjemmelaget "fra bunnen" dessert. Amerikanere har et litt merkelig syn på hva som kan defineres som hjemmelaget... ;-)

DrSchwei
19.07.17 18:12
sentry4: PS - og gjestene lar seg alltid imponere når man finner frem brenneren for å smelte sukkeret på toppen ;-)

Et lite triks - har ikke prøvd det selv, men fikk det i Frankrike - bare et kvartal unna din favorittrestaurant der - ørlite Sichuanpepper sammen med sukkeret. Utrolig friskt og spennende. Det skal jeg ha på neste gang jeg lager. Kan bli en stund til, eller bare noen dager til...

sentry4
20.07.17 18:43
DrSchwei: ørlite Sichuanpepper sammen med sukkeret. Utrolig friskt og spennende.

Tror jeg skal teste uten gjester før jeg serverer til andre.  Spennede.  Hvor mye pepper er det snakk om?

DrSchwei
20.07.17 19:56
sentry4: Tror jeg skal teste uten gjester før jeg serverer til andre. Spennede. Hvor mye pepper er det snakk om?

Ørlite - skal knapt merkes. Til den mørke karamellen bidrar pepperen bare til en slags understrekning av smaken, ørliten friskhet - spennende tone. Hm - tror jeg må prøve selv snart.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62112
20.07.17 20:26
DrSchwei: ifølge terningskastene her,

Terningkast?

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4595
20.07.17 20:47
DrSchwei: Ida, kjent fra TV

Uff..enda et kjendisnavn jeg ikke har lagt merke til. :)

DrSchwei
20.07.17 21:21
KapteinKaos: Uff..enda et kjendisnavn jeg ikke har lagt merke til. :)

Bare sett henne på et bakeprogram. Men det er vel Farmen som har gjort henne kjent nok til å komme dessert-pakker.

Stenia
20.07.17 22:13
DrSchwei: Bare sett henne på et bakeprogram. Men det er vel Farmen som har gjort henne kjent nok til å komme dessert-pakker.

Hun vant bakeprogram (tv3) med Pascal som smaksdommer. Ellers var hun etter det i reklamer før hun deltok i Farmen. Og i Farmen-kjendis kunne alle se at hun kunne tingene sine, selv uten moderne utstyr.

(Innlegget ble redigert 20.07.17 22:13)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg