Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

90% melk

NYTT TEMA
JudasT
JudasTInnlegg: 5258
15.07.17 20:08

Jeg drikker ikke søt melk annet enn i kaffe og te, så derfor følger jeg ikke så godt med på nyvinninger på det feltet. Men til min forbløffelse ser jeg at Tine har forfalsket helmelka ved å fjerne 10% av fløten – fra det naturlige nivået 3,9% fett ned til 3,5%. Ikke lenger helmelk, men 90% melk altså. Heldigvis fins det en konkurrent som ikke svindler forbrukeren, men leverer ekte vare: Q-meieriene.
Noen lager kaffe latte av lettmelk (f. eks. 1,5%), og den merker en øyeblikkelig at har en mindreverdig smak, så jeg tar ingen sjanse: ingen svindelmelk kommer heretter i mitt skap.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49597
15.07.17 21:24

Har ikke drukket melk på snart 40 år, så dette bryr meg mindre. 

Ikke skjønte jeg helt hva svindelen var heller...

JudasT
15.07.17 21:54
KingKongHalvor: Ikke skjønte jeg helt hva svindelen var heller...

Den melka som Tine kaller helmelk, er ikke hel, men 90%.

KingKongHalvor
15.07.17 22:52

Men dette er ikke noe nytt ser jeg. Tine har redusert fett fra 2011.

Som sagt, jeg skjønner ikke hva SVINDELEN er. 

Strandereng
StranderengInnlegg: 6810
15.07.17 22:56
KingKongHalvor: Som sagt, jeg skjønner ikke hva SVINDELEN er.

Er du helt teit, eller:D. 
De svindler med melkefettet, og kaller det fortsatt helmelk !!! 
Og tar samme pris.

KingKongHalvor
15.07.17 23:27

Ja, judas blir svindlet for 0,3% fett.

Er det dette man kaller et I-landsproblem?

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 17466
15.07.17 23:30
KingKongHalvor: Er det dette man kaller et I-landsproblem?

Hehe. Bør vel ligge greit innafor der, ja :)

Ser ellers ikke noe problem i at mengden med fett minsker i et produkt som melk.

malacay3
malacay3Innlegg: 16461
15.07.17 23:32

Mer fett i melka!

Malacay

Nabo
NaboInnlegg: 11674
15.07.17 23:38
JudasT: Jeg drikker ikke søt melk annet enn i kaffe og te, så derfor følger jeg ikke så godt med på nyvinninger på det feltet. Men til min forbløffelse ser jeg at Tine har forfalsket helmelka ved å fjerne 10% av fløten – fra det naturlige nivået 3,9% fett ned til 3,5%. Ikke lenger helmelk, men 90% melk altså. Heldigvis fins det en konkurrent som ikke svindler forbrukeren, men leverer ekte vare: Q-meieriene.Noen lager kaffe latte av lettmelk (f. eks. 1,5%), og den merker en øyeblikkelig at har en mindreverdig smak, så jeg tar ingen sjanse: ingen svindelmelk kommer heretter i mitt skap.

Har du vurdert kaffefløte?

https://www.tine.no/merkevarer/tine-matlagingsprodukter/produkter/tine-kaffefl%C3%B8te

Med ikke mindre enn 10% fett, det skulle smøre både gane og tarmflora.

JudasT
15.07.17 23:45
KingKongHalvor: Men dette er ikke noe nytt ser jeg

Riktig, men det har da ingen heller påstått. Tvertimot skrev jeg at jeg ikke følger godt med når det gjelder melkeprodukter.
Og poenget med tidspunktet var? At jukset startet for 5½ år siden, anser du det som formildende, kanskje? 

Du forkynte i første innlegg at siden uretten ikke rammet deg, brydde du deg ikke. Arnulf Øverland har et ord til deg.

JudasT
15.07.17 23:55
Nabo: Har du vurdert kaffefløte?

Kaffefløte er helt ålreit til traktekaffe, men ikke til te og ikke til cappuccino. Så nei, det er ikke nødvendig med et nytt produkt i skapet når ekte helmelk er lett tilgjengelig fra en konkurrent.

Nabo
NaboInnlegg: 11674
16.07.17 00:13

Hvis du er fornøyd med melken til Q-meieriene, så er det ingen god grunn til å gå tilbake til Tines H-melk. Jeg var faktisk ikke klar over at Tine hadde redusert fettprosenten i H-melken, før du tok det opp her.

Sjøl bruker jeg kun melk, og da helmelk i matlagingen, så jeg har ikke brydd meg så mye med å sjekke fettprosenten, men med høyere fettprosent holder melken seg lengre frisk i kjøleskapet, det har jeg funnet ut etter studier i felten.

kytec
kytecInnlegg: 28103
16.07.17 00:22
malacay3: Mer fett

Trudde ikkje du var interessert i slikt, og nå tenker eg som en Finnmarking :-) 

Strandereng
StranderengInnlegg: 6810
16.07.17 00:53
kytec: og nå tenker eg som en Finnmarking :-)

Du skuffer aldri :-)

I Vesterålen har de et uttrykk som heter fettoter. 
Aner ikke hva det menes med det...

malacay3
16.07.17 00:56
kytec: Trudde ikkje du var interessert i slikt, og nå tenker eg som en Finnmarking :-)

Jeg ser jo hvor såret JudasT er. Og jeg er klar over at dette kan bli for nært og vondt for enkelte. Jeg prøver rett og slett å være solidarisk når det gjelder slike kontroversielle temaer.

Malacay

(Innlegget ble redigert 16.07.17 00:57)

malacay3
16.07.17 01:14
kytec: Trudde ikkje du var interessert i slikt, og nå tenker eg som en Finnmarking :-)

Trodde jeg hadde kunnskap på området men bortforklaringene til Raja holder ikke. Kanskje det egner seg i kaffen ?

Malacay

kytec
16.07.17 01:32
malacay3: Trodde jeg hadde kunnskap på området men bortforklaringene til Raja holder ikke. Kanskje det egner seg i kaffen ?

He, he, he .... 

kytec
16.07.17 01:35
Strandereng: I Vesterålen har de et uttrykk som heter fettoter. 

:-) Har bodd i Finnmark og en kompis hadde en klump i ansiktet som han skulle til lege for å fjerne.

Det vakte betydelig munterhet i gjengen da eg (uskyldig som berre ein vestlending kan være) spurte om det var en fettklump. 

gourmande
gourmandeInnlegg: 12577
16.07.17 01:50
JudasT: Jeg drikker ikke søt melk annet enn i kaffe og te, så derfor følger jeg ikke så godt med på nyvinninger på det feltet. Men til min forbløffelse ser jeg at Tine har forfalsket helmelka ved å fjerne 10% av fløten – fra det naturlige nivået 3,9% fett ned til 3,5%. Ikke lenger helmelk, men 90% melk altså. Heldigvis fins det en konkurrent som ikke svindler forbrukeren, men leverer ekte vare: Q-meieriene.
Noen lager kaffe latte av lettmelk (f. eks. 1,5%), og den merker en øyeblikkelig at har en mindreverdig smak, så jeg tar ingen sjanse: ingen svindelmelk kommer heretter i mitt skap.

Er målet å unngå "svindelmelk", som både Tine og Q-melk leverer, bør man finne seg en bonde som kan levere melk rett fra kua. Da snakker vi ekte melk, med ekte næring. Pasteuriseringen ødelegger de gode melkesyrebakteriene i melken og koker den ned til et ugjenkjennelig produkt (som for mange er vanskelig å fordøye eller gir "melkeintoleranse" som noen kaller det),  og homogeniseringen spalter det gode fettet. Men, Rørosmeieriet har noen melkeprodukter som er lavpasteurisert og ikke-homogenisert, som er verd å sjekke ut.

(Innlegget ble redigert 16.07.17 01:57)

kytec
16.07.17 01:57
gourmande: Er målet å unngå "svindelmelk", som både Tine og Q-melk leverer, bør man finne seg en bonde som kan levere melk rett fra kua. Da snakker vi ekte melk, med ekte næring.

Da har man åpenbart med en kriminell bonde å gjøre.

Var det ikkje nylig en som ble dømt for slik "kriminell" handling? 

gourmande
gourmandeInnlegg: 12577
16.07.17 02:01
kytec: Da har man åpenbart med en kriminell bonde å gjøre. Var det ikkje nylig en som ble dømt for slik "kriminell" handling?

Joda, bønder som selger melk rett fra kua blir nå "kriminalisert", dersom det er et organisert salg. Det er helt vilt... Du får kjøpt sigaretter og alkohol over disk, men melk rett fra kua er helsefarlig. Forstå det, den som kan.

JudasT
16.07.17 07:03
gourmande: Er målet å unngå "svindelmelk", som både Tine og Q-melk leverer

Q-melk er ikke svindelmelk, den har naturlig fettinnhold.. Også den er pasteurisert og homogenisert, men slik er all meierimelk. Disse prosessene husker jeg fra barndommen at gav en bismak på melka, men en ble etterhvert vant til den. 
Nå drikker jeg ikke søt melk lenger, og tviler på at jeg kunne merket forskjell på cappuccino laget på melk rett fra patten og meierimelk. Som du forstår, er jeg mest opptatt av smak og mindre av melk som næringsmiddel. 
Jeg bruker så lite at svært ofte må halve kartongen kastes – melka er blitt skjemt. Der har du en ulempe med oasteuriseringa: pattemelk som står for lenge råtner ikke, men blir deilig, sur melk.

Everenga
EverengaInnlegg: 3627
25.07.17 11:10
JudasT: Du forkynte i første innlegg at siden uretten ikke rammet deg, brydde du deg ikke. Arnulf Øverland har et ord til deg.

Ja nazismens dødsleirer og fettreduksjon i helmelk bør for all del sammenstilles.

Kan ikke fordra Tine av helt andre årsaker men man kan faktisk ikke kalle det svindel så lenge det opplyses ganske tydelig på kartongen hva fettprosenten er.

puma1
puma1Innlegg: 18485
25.07.17 12:17
Strandereng: I Vesterålen har de et uttrykk som heter fettoter. 
JudasT
25.07.17 16:37
Everenga: Ja nazismens dødsleirer og fettreduksjon i helmelk bør for all del sammenstilles. Kan ikke fordra Tine av helt andre årsaker men man kan faktisk ikke kalle det svindel så lenge det opplyses ganske tydelig på kartongen hva fettprosenten er.

Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv var sitatet jeg lenket til. "Nazismens dødsleirer" var ikke nevnt der med ett ord, og det er meget gode grunner til det. (Du skal få et hint: skrevet 1937).

Er det helt i orden å selge en pose med f.eks. sukker under navnet Kilosposen, selv om den i virkeligheten bare er på 900g, så lenge vekta står på pakka? Jeg synes ikke det, anser det som et forsøk på å lure folk. 
Likeledes er ikke helmelk hel når den i stedet for hel er 90%.

(Innlegget ble redigert 25.07.17 16:37)

fazz
fazzInnlegg: 18259
25.07.17 16:44
KingKongHalvor: Ja, judas blir svindlet for 0,3% fett.

>>> Han blir faktisk svindlet for over 10% fett. Men det er kanskje ikke noe å ta på vei på. Det er som om du skulle ha kjøpe en bil med 100 hestekrefter men får en med 90. Ikke noe big deal.

Men er det egentlig lov for tine å kalle melken hel-melk dersom det ikke er 3.9%? Jeg husker det var en sak om ekstra lett melk som ikke var lov.

http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/mattilsynet/naa-er-ekstra-lett-melk-forbudt/a/23708553/

Someone
SomeoneInnlegg: 24373
25.07.17 17:38

Hvilken forskrift sier melken må være 3,9% for å bli kalt for helmelk?

Problemet her ligger vel primært hos trådstarter og ikke melken?

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 6994
25.07.17 17:43
JudasT: fra det naturlige nivået 3,9% fett

"Naturlig nivå"...

Fettprosent i melk varierer fra ku til ku, kurase til kurase, fôr til fôr og sesong til sesong. En ku kan produsere melk med fettprosent både godt over og godt under 3,9 %.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62112
25.07.17 17:44
Strandereng: De svindler med melkefettet, og kaller det fortsatt helmelk !!!

HVA svindler de med? 

Har du noe å vise til med tanke på hva som ER helmelk eller ikke? 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62112
25.07.17 17:45
JudasT: den har naturlig fettinnhold.

Påstår du at Q-melken inneholder ALT melkefettet som kommer med melken fra jurene? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg