Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fiskemarked - Oslo - åpner i dag

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42409
19.07.17 11:03

Da er det endelig klart...

https://www.vartoslo.no/pipervika-oslos-eget-fisketorg-sjomatservering-apner-pa-radhuskaia/

Det høres jo veldig bra ut. Men allerede nå kommer de første rapporten på at dette kan være like ille som det man ser i Bergen. Sterkt overpriset turistfelle! Men tenkte jeg skulle stikke innom ved selvsyn i dag. Rapport følger! 

DrSchwei
19.07.17 15:26

Jøss, dette er jo enda større nedtur enn ved første besøk på "mathallen" - en firkanta boks med et tykt betongtak på. Normalt kan minimalistisk være fint, men dette var jo bare stygt. Vil vel si at 3/4 av stedet er restaurant, som så grei ut. Men å kalle dette "fisketorg" er jo bare patetisk og irriterende. De hadde forresten små ferske reker til 399 kr/kg om noen er interessert.. ikke meg...

fargerik
fargerikInnlegg: 45046
19.07.17 15:45

Ungdommene kom nettopp hjem med torsk i blisterpack. Jeg sitter i hagen og surrer med internett.

Får se hva de tryller fram. Torsk er godt.

Rekeprisen på markedet ditt var i overkant, syns jeg, men de er jo verd penga dersom de er ferske, da. Her kaller vi smårek for "gny".

Ikke noe i veien med smaken på fersk gny, men det blir jo en del pilling, da.

(Innlegget ble redigert 19.07.17 15:49)

annmag
annmagInnlegg: 7147
19.07.17 23:59
DrSchwei: https://www.budstikka.no/okonomi/okonomi-bolig/pengene-er-drivkraften/s/2-2.310-1.8119575 https://www.an.no/oslo/bolig/okonomi-og-naringsliv/dette-er-tord-ueland-kolstads-nye-million-satsing/s/5-4-465007

For noe tullete greier....fortjener å gå nedenom og hjem. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49156
20.07.17 07:32

Stakk nesa innom i går rett før stengetid, da var all fisken fjernet. Men med 400kr for reker, så blir ikke dette noe jeg besøker ofte. 

DrSchwei
20.07.17 08:14
KingKongHalvor: Men med 400kr for reker,

Kongekrabbe koster 1000 kr/kg - reneste røverkjøpet.

Stusser veldig over kommunens entusiasme her. Viker som om det er noen sleipe investorer som har tatt innersvingen på hele greiene.

"Fisketorget skal bli et torg og en markedshall for salg av fisk og andre råvarer fra havet."

http://byplanoslo.no/content/fisketorget-apner-i-juni

Tror nesten jeg tar å tipser Aftenposten her. Det er ganske graverende hvis kommunen har "gitt bort" en så fin tomt under forutsetning til at det skal være et "fiskemarked" og så er det bare en forlengelse av Aker Brygge-restaurantene!

malacay3
malacay3Innlegg: 16189
20.07.17 15:18
DrSchwei: Jøss, dette er jo enda større nedtur enn ved første besøk på "mathallen" - en firkanta boks med et tykt betongtak på. Normalt kan minimalistisk være fint, men dette var jo bare stygt. Vil vel si at 3/4 av stedet er restaurant, som så grei ut. Men å kalle dette "fisketorg" er jo bare patetisk og irriterende. De hadde forresten små ferske reker til 399 kr/kg om noen er interessert.. ikke meg...

Hmm, får ta meg en kikk senere i dag. Men håper virkelig ikke man har prøvd å kopiere katastrofale Bergens fisketorg.

Malacay

Bananskall
BananskallInnlegg: 3750
21.07.17 18:30

Da dette ble presentert for en stund siden fikk jeg inntrykk av at det skulle bli en fast salgsplass for de lokale fiskebåtene, men dette virker jo fullstendig uinteressant, på grensen til tragikomisk å kopiere  det verste fra fisketorget i Bergen 

KingKongHalvor
21.07.17 19:09
DrSchwei: Kongekrabbe koster 1000 kr/kg - reneste røverkjøpet.

Det er grovt overpriset, men jeg har lenge hatt lyst til å prøve fersk, gjerne levende kongekrabbe, så det skal jeg teste senere i sommer. Men det blir nok med den ene gangen.

annmag
21.07.17 20:12
KingKongHalvor: gjerne levende kongekrabbe

Hææ?  Hvordan skal du få til det?

KingKongHalvor
21.07.17 20:13
annmag: Hææ?  Hvordan skal du få til det?

Få til hva?

Strandereng
StranderengInnlegg: 6709
21.07.17 20:15
annmag: Hææ?  Hvordan skal du få til det?

Jeg har da sett at de kommer levende inn døra til restauranter :-DD

RickiBK
RickiBKInnlegg: 60317
21.07.17 20:19
KingKongHalvor: gjerne levende kongekrabbe,

Skal være et rent helvete å få i seg, har jeg hørt. 

annmag
21.07.17 20:20
KingKongHalvor: Få til hva?

Å spise de levende?

annmag
21.07.17 20:20
Strandereng: Jeg har da sett at de kommer levende inn døra til restauranter

Greit nok, men han vil jo spise dem før de dør. :D :D 

Strandereng
21.07.17 20:28
annmag: Greit nok, men han vil jo spise dem før de dør. :D :D

Dau krabbe kjøper man i butikken.

Begrepet levende krabbe er gammelt her til lands. 

Når pappa hadde vært hos krabbefiskeren og kjøpt levende krabber rett fra sjøen, og mamma hadde problemer med å få dem opp i det kokende vannet fordi de stakk av på kjøkkengulvet, da spiser man det som på fagspråket heter "levende krabbe".

Sorry, holdt litt etnologisk matkurs her..

annmag
21.07.17 20:37
Strandereng: Begrepet levende krabbe er gammelt her til lands.

Men man betaler da ikke kr 1.000,- pr kilo for det foran Rådhuset?

Strandereng
21.07.17 20:40
annmag: Men man betaler da ikke kr 1.000,- pr kilo for det foran Rådhuset?

NEI
Men det vil de ha pr.kg. lell. 
Da er det bare Posørshopperne som handler der.

(Posør- shoppere er et begrep jeg nylig har lært)

DrSchwei
21.07.17 20:41
KingKongHalvor: Det er grovt overpriset, men jeg har lenge hatt lyst til å prøve fersk, gjerne levende kongekrabbe, så det skal jeg teste senere i sommer. Men det blir nok med den ene gangen

Slå til med en hel en da. Sett den på hodet og transporter den hjem på den måten. :-) Kunne også tenke meg å prøve - og har de et passende stykke på 300 gram så kunne jeg kanskje vurdere det den ene gangen... Men det finnes jo også andre steder, billigere, ser at Frøya Sjømat har hatt det i alle fall.

(Innlegget ble redigert 21.07.17 20:42)

McLovin
McLovinInnlegg: 10830
21.07.17 20:47

475 kr for en kilo laks. Jesus Kristus for en pris.

En halvkilo på REMA koster vel 80-90.

Men da får man jo ikke fisken pakket inn i papir fra et fancy glassbur på Rådhusplassen, mulig det er verdt 200-300 kroner (ikke for meg)

Dra heller på Fiskeriet på Youngstorget dersom man skal til en fiskehandler!

(Innlegget ble redigert 21.07.17 20:49)

annmag
21.07.17 21:03
Strandereng: (Posør- shoppere er et begrep jeg nylig har lært)

Vet ikke hva det betyr...men innbilder meg at det er mennesker uten identitet. 

annmag
21.07.17 21:04
DrSchwei: Slå til med en hel en da. Sett den på hodet og transporter den hjem på den måten. :-) Kunne også tenke meg å prøve - og har de et passende stykke på 300 gram så kunne jeg kanskje vurdere det den ene gangen... Men det finnes jo også andre steder, billigere, ser at Frøya Sjømat har hatt det i alle fall.

Herregud da mann...dette kan du da skaffe deg på hjemtraktene. (Trenger da ikke å fore nekene på Aker Brygge for det)

Strandereng
21.07.17 21:07
annmag: men innbilder meg at det er mennesker uten identitet.

hehe, ja de som vil bli sett for enhver pris!!

annmag
21.07.17 21:17
Strandereng: hehe, ja de som vil bli sett for enhver pris!!

Haha...tragiske folk.....får håpe de vokser opp en gang. 

Edit: og jeg ser dem virkelig ikke.  Er så morsomt når de da forsøker enda mer å bli sett. :D 

(Innlegget ble redigert 21.07.17 21:18)

Strandereng
21.07.17 21:22
annmag: Haha...tragiske folk.....får håpe de vokser opp en gang.

Pængsterk og umodenhet?
I såfall har fisketorget i Oslo et problem ved at de mister alle de som er glad i god sjømat fordi prisene er hinsides all god handelsmoral.

Vi har en lang kyst og mye gode råvarer, men at dette skal være luksus blir helt feil. Bergen er et skrekkeksempel, sett med egne øyne. 

annmag
21.07.17 21:25
Strandereng: I såfall har fisketorget i Oslo et problem ved at de mister alle de som er glad i god sjømat fordi prisene er hinsides all god handelsmoral.

Nettopp....fordi dette tydeligvis kun har med å berike noen som utnytter en tanke kommunen hadde med dette.  Kan ikke skjønne at noen gidder å sponse dem.

KingKongHalvor
21.07.17 22:18
annmag: Å spise de levende?

Gjør du deg dum, eller faller det deg bare veldig naturlig?

Jeg har lyst til å prøve fersk råvare en gang, hittil har jeg bare fått tak i frossen og kokt. I likhet med blåskjell ønsker jeg å få kjøpt kongekrabbe levende. Og så tilberede den selv.

Er ikke vanskeligere enn det.

KingKongHalvor
21.07.17 22:20
DrSchwei: Slå til med en hel en da. Sett den på hodet og transporter den hjem på den måten. :-) Kunne også tenke meg å prøve - og har de et passende stykke på 300 gram så kunne jeg kanskje vurdere det den ene gangen...

Hehe, morsom tanke. Men skulle jeg kjøpt en hel ville jeg nok forhandlet pris, kroppen er jo ikke noe verdt.

Nei du, tenker som deg at et stort godt ben på 300 gram hadde vært artig å prøve, én gang.

annmag
21.07.17 23:14
KingKongHalvor: eller faller det deg bare veldig naturlig?

Faller meg sikkert naturlig.  Vil tro jeg har vært her lenge nok til at du har fått med deg det.

(F##n så grinete du kan være til tider). 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg