Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ungdomsvennlig fiskeretter

NYTT TEMA
ArcticRose
ArcticRoseInnlegg: 161
31.07.17 13:10

Jeg jobber som kokk på en folkehøyskole. Ungdom er ikke de letteste å lage fisk til,men fisk må de jo ha

McLovin
McLovinInnlegg: 10830
31.07.17 15:09

Fish & chips, servert i avispapir

Strandereng
StranderengInnlegg: 6709
31.07.17 15:21

Hjemmelagede fiskepinner.

Fiskegrateng med makaroni.

Mitt inntrykk er at hvis de unge rundt tjue år får nok megahot saus på maten, kan de godt spise skosåler. 

Døyving av smaken av naturlige råvarer er visst i skuddet. Så ha et batteri av de sterkeste asiatiske og meksikanske sauser stående til en hver tid -))

Leffa
LeffaInnlegg: 4799
01.08.17 14:07

Stekt laks som på slutten av steketiden blir glasert i søt chilisaus. Serveres med pasta og rømme.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49156
01.08.17 14:30

Mine barn spiser stort sett all form for fisk bortsett fra den kjedelige varianten kokt torsk med potet og gulrot. Og sånn har jeg det stort sett selv også. Utrolig mange lekre kombinasjoner som er langt mer fristende enn den dritkjedelige kombinasjonen fra min egen barndom.

Vil man gjøre det litt mer ungdomsvennlig kan man feks lage laksewraps, med salat, vårløk, stekte laksebiter og sweet chili.

ArcticRose
01.08.17 16:44

Eg ser at halle innlegget eg skrev ikkje er komt med

Vi lager allerede en del spennende retter som tacotorsk og steikt fisk med chorizo salsa. Den gode gamle fiskegratengen er forsatt en slager,men vanskelig å få de til å spise ren fisk. 

Vi hadde lakswraps en gang.men da som en del av tapas. Det var populært.

Stenia
SteniaInnlegg: 2235
02.08.17 01:52
ArcticRose: Jeg jobber som kokk på en folkehøyskole. Ungdom er ikke de letteste å lage fisk til,men fisk må de jo ha

Man bør få i seg tran da i det minste, hvis kokken ikke kan tilberede fisk.

(Innlegget ble redigert 02.08.17 01:53)

ArcticRose
02.08.17 13:37

Kokken kan tilberede fisk (les det jeg skrev rett over) men litt ny inspirasjon er alltid bra

Stenia
SteniaInnlegg: 2235
03.08.17 02:05
ArcticRose: Kokken kan tilberede fisk (les det jeg skrev rett over) men litt ny inspirasjon er alltid bra

Jeg vet at ungdom er ulike i sine smakspreferanser som andre aldersgrupper. Når det gjelder fisk, så har noen vært uheldige med mor eller far som ikke kan tilberede fisk sikkert.

Men hvis man skal lage noe til mange, hva med grove fiskekaker eller din helt egenkomponerte fiskesuppe ?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42409
03.08.17 22:39

Hva med å prøve den sunnmørske (?) varianten av prinsefisk. Stekt fisk (gjerne hyse eller torsk) som toppes med hvit saus.

Dette var en klassiker på 80-tallet og noe som alle likte og som kanskje var den mest populære fiskeretten.

Stek fisken (så lite så mulig, litt understekt) og så hell over hvit saus i stekepanna. La det surre et par minutter så sausen får satt seg og fisken blir perfekt.

Enten kan man toppe med raspede gulrøtter eller servere kokte ved siden av. Alltid poteter til.

(Som regel ble fisken for mye stekt i gamle dager - jeg lært meg selv å steke den litt for lite før man hadde over sausen, noe som hevet retten et par hakk)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49156
03.08.17 23:49

En litt mer moderne variant av denne er å steke laks på begge sider ganske fort, så helle på en blanding av mango chutney, curry paste og creme fraiche. La sausen bli varmt, strø over hakket koriander og server med ris. 

Strandereng
StranderengInnlegg: 6709
04.08.17 00:02
KingKongHalvor: helle på en blanding av mango chutney, curry paste og creme fraiche.

Nemlig.
Et av mine råd var å ha et batteri av diverse slike remedier stående, slik at hver og en kan ta så mye eller lite de vil selv.

Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3499
04.08.17 14:52

Fiskeburger med coleslaw er digg. 

Men jeg synes ikke at alle fiskeburgere man kjøper er gode. En butikk i Oslo lagde fantastiske fiskeburgere. 

Hva med sushi? 

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5387
07.08.17 00:45

I hvilken grad må du ta hensyn til allergier og intoleranse for diverse. Det enkleste hadde kanskje vært sør-øst asiatisk inspirasjon?

I smaksbildet så kan det gjerne være chilli, ingefær, vårløk, sitrongress, grønn karri, kokos, lime, litt pak choy/bok choy, kål, gjerne noen nøtter som kan tilsettes valgfritt om du må ta hensyn til nøtteallergi. Kokosmelken gjør at du slipper unna laktosen. Min enkleste løsning til personalmat og fisk er nettopp dette. Slår aldri feil. 

Kan varieres med glassnudler, vanlige nudler og ris. Ønsker du et fruktigere tone så bruk f.eks mango/ananas og ton ned sødmen med syrligheten fra limeskall og saft sammen med ingefær, samt heten fra karri og chilli. 

Hvor lang tid har du tilgjengelig, hvor mange lager du mat til, og hvordan er kjøkkenet utstyrt? Wraps høres utrolig arbeidskrevende ut, sammenlignet med hva du får ut av det. Har du/dere vakuummaskin tilgjengelig, og hva er frysekapasiteten deres? Mulig å lage en større batch tomatsaus med godt med grønnsaker som varer til to uker/en måneds forbruk. Kombiner den med nylaget persilleolje, og nyhakkede urter.

Dette er også mat som er enkel å lage i større volum, så passer utmerket til ditt formål. Evt kan du også lage f.eks fiskekaker med litt samme profil smaksmessig. Erfaringsmessig med buffeter så hjelper det mye om det presenteres som helhetlige retter, og ikke enkeltstående komponenter. 

La ungdommen lære om darwinismen i praksis. Tilpass deg og spis, eller dø ut.

(Innlegget ble redigert 07.08.17 00:48)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg