Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kokkekniver og sollys

NYTT TEMA
Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4133
01.08.17 13:09

Kanskje et litt aparte spørsmål, men jeg prøver allikevel siden det vel er her kokke-entusiastene og gourmandene på VGD befinner seg.

Vi har nylig flyttet om på kjøkkenet, og opphenget mitt for knivene må derfor flyttes. Det mest naturlige stedet nå er også et sted der det vil være sollys en god del av dagen.

Jeg lurer derfor på om noen vet om kokkekniver kan ta skade av å henge lenge direkte i solen? Eller spiller dette ingen rolle? 

_roffe_
_roffe_Innlegg: 5959
01.08.17 13:17

Uten å være kokk så vet jeg i hvert fall at sollys har UV-stråling som dreper mange typer bakterier..

Samt enkelte plasttyper blir sprø/porøse av solstråling over tid.. (da tenker jeg på selve knivskaftet)

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4133
01.08.17 13:27

Ja, det er vel eventuelt skaftet som det går hardest utover. Stjålet i selve bladet burde vel tåle solen greit. Det meste av UV-strålingen vil vel kanskje stanses sv glasset i vinduet også.

Har få kniver med treskaft, så om det er den eneste haken, tenker jeg at jeg heller går over de med litt olje dersom det trengs.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg