Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor fort skal maten komme ?

NYTT TEMA
arkles
arklesInnlegg: 6441
11.08.17 00:03

Jeg har på en måte vært gjennom hele hjulet; med småtasser hvor man har dratt seg i håret når det har gått over konsentrasjonsfokuset på ti minutter, til den romantiske middagen hvor det passer godt å innta en flaske hvitvin eller noe sprudlende til forretten uten stress.

Vært utenbys i et par uker (US of A) hvor det gikk ned et par retter på 45 minutter; effektivt og antagelig tipsbasert men litt for mye stress..

Og det bringer meg over til spm - er det vanlig/mulig å antyde til serveringspersonalet hvilken setting man er på ?

Stenia
SteniaInnlegg: 2237
11.08.17 01:58
arkles: Og det bringer meg over til spm - er det vanlig/mulig å antyde til serveringspersonalet hvilken setting man er på ?

Det kan man da. Kommer vel litt an på type mat man bestiller. Men hvis man skal rekke kino (for eksempel) så kan man jo si det til servitøren, og så vil man få et svar.

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4576
11.08.17 11:44

Når jeg er på ferie så har jeg langt på vei gått over til å spise på kafe o.l. heller enn restaurant, mest fordi man slipper venting på mat, betaling, osv. Også greit å få se maten på forhånd. På restauranter så går det fort over en time for en rett og det synes jeg ofte er for lang tid. Men jeg har også erfart at man kan spørre servitøren etter hvilke retter det er kort ventetid på og servitøren svarer behjelpelig.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42409
12.08.17 02:24

Interessant problemstilling. Problemet er jo at det er så varierende og uforutsigbart mange steder. Nå har jeg hatt 12 dager i Bulgaria der det er til dels ekstremt uforutsigbart noen steder - det kan gå 20 minutter før man får noe å drikke og 45 minutter før forretten kommer, og så plutselig kommer hovedretten 5 minutter etterpå. Dette litt fordi konseptet forrett-hovedrett ikke er så godt innkjørt.

En tommelfingerregel - sånn tatt på sparket vil vel være at drikke bør våre på bordet 5-10 minutter etter bestilling. Forrett etter ca 30 minutter og hovedrett sånn 30-40 minutter etter at forretten er servert.. ?

Bruns i Berlin i dag ble faktisk foretatt på type kafe - type buffet, der man forsyner seg og betaler dels etter vekt. Dette er et greit konsept uten noe mas. Da kan man spise med en gang, slippe styr med betaling og venting, og man kan også la være å spise opp f.eks. et kakestykke som ikke er godt. Som jeg gjorde i dag. Og man kan sitte så lenge man vil uten at man man behøver bry seg etc. Så dette konseptet er veldig greit innimellom.

Forfun
ForfunInnlegg: 5014
16.08.17 22:56

God mat tar tid. Spiser en ute setter jeg av den tiden som trengs. Men har jeg dårlig tid sier jeg fra til servitøren. Funker som regel, men ikke alltid. 

bjoro33
bjoro33Innlegg: 629
18.08.17 23:03
DrSchwei: En tommelfingerregel - sånn tatt på sparket vil vel være at drikke bør våre på bordet 5-10 minutter etter bestilling. Forrett etter ca 30 minutter og hovedrett sånn 30-40 minutter etter at forretten er servert.. ?

Oy

Det er for lang tid for meg, jeg hadde gått.

Kan ikke vente ti minutter på drikke, og forretten må stå foran meg på kvarteret. Jeg blir nok rastløs fortere enn deg :)

Klikk for å gå tilbake til toppen