Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flat topp på kaker

NYTT TEMA
Aastja43
Aastja43Innlegg: 306
07.09.17 21:18

Når jeg steker kaker i rund form blir resultatet ofte seende ut som en vulkan. Med en sterk forhøyning på midten. Dette gjelder spesielt de gangene jeg steker Lady Goldenglow. Noen sier at grunnen kan være at jeg ikke har blandet ingrediensene i riktig rekkefølge. Dette synes jeg høres litt rart ut. Men hva kan det ellers være ? Er det noen som har gode råd for å få en flatere topp ?

Hilsen Aasta.

Nostromo_88
Nostromo_88Innlegg: 97
08.09.17 01:37

Hadde samme problemet hver gang jeg stekte muffins, der løste det seg ved å bruke lavere temperatur. Tror jeg endte med å steke dem på 40-50 grader lavere enn det som opprinnelig sto i oppskriften. 

Aastja43
08.09.17 10:46

Høres ikke det litt risikabelt med en hel Lady-kake ?

Nostromo_88
Nostromo_88Innlegg: 97
08.09.17 15:58

Aner ikke, aldri lagd den. Vet ikke åssen oppskriften din ser ut, men kan vel ikke skade å prøve dempe temperaturen med 25 grader til å begynne med. 

Stenia
SteniaInnlegg: 2300
09.09.17 01:39
Aastja43: Når jeg steker kaker i rund form blir resultatet ofte seende ut som en vulkan. Med en sterk forhøyning på midten.

Hva er galt med det ?

Hvis du vil ha det flatt, så kan du vel bare bruke en god lang kniv å fjerne toppen ?

Aastja43
15.09.17 13:42

Beklager. Tok helt feil. Har nettopp laget en Lady Goldenglow etter mange års pause. Og den ble slik som de foregående. Dessverre. Det ble ikke topp på midten , men den sank sammen på midten. Jeg husket feil og blandet den med resultatet fra andre kaker.

Så da får jeg spørre igjen : Hva kan grunnen være til at Lady-kakene mine alltid synker sammen på midten selv om de er gjennomstekte ?

Jeg har gjerne ikke slike problemer med kaker som er laget i større firkantet form , bare de i rund form.

Mvh Aasta.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg