Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Merkelig kaffetrakter...

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1136
13.09.17 12:54

Jeg kjøpte for en tid tilbake en ganske bra kaffetrakter, og det kommer god kaffe ut av den. Men det rare er at hvis jeg f.eks. trakter 2 kopper med vann, så kommer det kun 1 kopp når den er traktet ferdig. Jeg bruker en god del kaffe, ligger resten av vannet i kaffegruten i filteret, eller har vannet fordampet seg ?

fargerik
fargerikInnlegg: 45058
13.09.17 13:29
merterje: Jeg kjøpte for en tid tilbake en ganske bra kaffetrakter, og det kommer god kaffe ut av den. Men det rare er at hvis jeg f.eks. trakter 2 kopper med vann, så kommer det kun 1 kopp når den er traktet ferdig. Jeg bruker en god del kaffe, ligger resten av vannet i kaffegruten i filteret, eller har vannet fordampet seg ?

Jeg er sikker på at det ligger igjen i filteret, i kaffegruten.

Kaffetrakter eller presskanne er best når du skal lage flere kopper, for eksempel når du skal severe gjester. Jeg kom fram til at det var litt sløsing å lage småbatcher med trakter, og bruker heller kapselmaskin når jeg skal ha 1 kopp.

Greit...kapsler er jo dyre, men det er også dyrt å sløse bort kaffe unødvendig i en trakter.

(Innlegget ble redigert 13.09.17 13:31)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4354
14.09.17 10:43

Jeg vil tro at noe fordamper og at mesteparten ligger i kaffegruten i filteret ja. Men vi har jo nok vann i Norge da :-)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
14.09.17 17:04

Det er vel slik at det i mange kaffetraktere står litt vann i hele tiden. Så i alle fall om dette vannet har fordampet, etter f.eks. noen dager, så vil det gi mindre ferdig kaffe enn vannet du heller på. I tillegg kommer jo fordamping. En ting er i hvert fall sikkert: Det har sin naturlige forklaring ! :)

JudasT
JudasTInnlegg: 5236
14.09.17 17:39

Det anbefales å fukte hele filteret før du har i malt kaffe. Se om det gir mer kaffe!

Andropov
AndropovInnlegg: 32805
22.09.17 02:50
JudasT: Det anbefales å fukte hele filteret før du har i malt kaffe.

Det samme har jeg hørt. Jeg har trodd at det var for å unngå at stoffer i papiret avga vond smak til kaffen. Kanskje er det slik at skylling/fukting av filteret har flere funksjoner?

Mht. kaffen som "forsvinner": Jeg aner ikke om ovennevnte prosedyre vil gi mer kaffe — men jeg bifaller altså uansett Judas' anbefaling.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg