Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Matkasting og best før

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43314
25.10.17 10:22

Dette er jo en debatt i tiden...

https://www.nrk.no/ytring/blas-i-datoen-1.13747080

Det er jo en del som er bevisste her, men det kreves en del kunnskap - f.eks. at lam og okse er greit over tiden, mens svin og kylling ikke er det. Syrnede melkeprodukter, ja - men melk kan "råtne" rundt dato, men kan også holde seg lengre.

I likhet med en i kommentarfeltet etterlyser jeg dokumentasjonen som ligger til grunn for påstanden om at folk kaster hver 8. handlepose...

... det høres voldsomt ut. Selv kaster jeg av og til grønnsaker, en brødskalk og kanskje noe pålegg som har blitt liggende. Maks hver 20. pose, vil jeg anslå.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 21589
25.10.17 10:33
DrSchwei: Dette er jo en debatt i tiden...

Og kommer derfor til å gå ut på dato.....

Det er et vanvittig hysteri rundt disse datostemplingene.

En venn av meg kaster både mat og melk en dag eller to før de går ut, bare for å være på "den sikre sida".

Kyllingkjøtt er jeg skeptisk til når det nærmer seg datoen. Kyllingskjøttdeig lukter jo råttent alt når den kommer i butikken så den rører jeg ikke.

Svin tåler godt en kort tid over datoen, annet kjøtt blir jo bare bedre med tida.

Jeg kjøper aldri melk fra Tine, den blir fort vekk sur før tida. Q-melk derimot er enormt mye ferskere. I forrige uke oppdaga jeg at den melkekartongen jeg nettopp hadde drukket opp gikk ut fire dager tidligere.

Kaster aldri noe i søpla. Pålegg som går over tida går i bikkjene, tørt brød gir jeg til småfuglene, grønnsaker som begynner å se litt triste ut gir jeg til en svinebonde i nærheten.

Men greia er vel å ikke kjøpe inn mer enn det man veit vil bli brukt innen sånn passelig kort tid.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14969
25.10.17 14:43
broren_til_noen: Men greia er vel å ikke kjøpe inn mer enn det man veit vil bli brukt innen sånn passelig kort tid.

Det er et godt poeng, og her har også butikkene et ansvar. Er dessverre alt for mye mat som blir solgt i altfor store porsjoner (evt. blir priset slik at kundene blir "overbevist" til å kjøpe mer enn de klarer å forbruke).

Og ellers syns jeg ikke vi bør bli mindre kresne. Til de prisene vi betaler fortjener vi faktisk ferskest mulig varer (og jeg begynner å bli lei av argumentet om at vi bruker mindre del av totalinntekten til mat. Det er ingen grunn at vi skal ta til takke med dårligere varer av den grunn).

Artikkelforfatterens mormor kunne sikkert handle hos slakteren eller fiskehandleren. Samt flere og ferskere lokalproduserte varer i løs vekt enn hva man finner i et norsk supermarked anno 2017.

Tror også både produsenter, grossister og butikker bør bli flinkere med distribusjonen sin. Det er altfor mye gamle varer i butikkene - mye er langt over "best før"-datoen allerede ved salgstidspunktet, så da er det ikke så rart at kundene letter etter de ferskeste varene.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 1092
25.10.17 16:38
DrSchwei: I likhet med en i kommentarfeltet etterlyser jeg dokumentasjonen som ligger til grunn for påstanden om at folk kaster hver 8. handlepose...

Det finnes selvfølgelig ingen dokumentasjon. Deet er en som syns/mener det er slik. Matkast er i hovedsak forretningene som holder på med. Det er rett og slett for mange forretninger som skal selge kjøtt og grønnsaker.

Dersom jeg trekker en sirkel på en kilometer fra min stressless, kan jeg velge mellom en joker, en prix, to meny, en spar, to kiwi, tre rema1000 butikker. Og jeg får ikke dårlig samvittighet om jeg ikke kjøper de dårligste tomatene og det mest visne salathodet.

Vi er ikke folk nok til å spise all maten butikkene har i hyllene. Og maten butikkene kaster blir nok regnet inn i det "du og jeg" kaster.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55837
25.10.17 18:44
DrSchwei: I likhet med en i kommentarfeltet etterlyser jeg dokumentasjonen som ligger til grunn for påstanden om at folk kaster hver 8. handlepose...

Tror du det du kaster i søpla bare blir borte vekk? Det blir det selvfølgelig ikke. De ulike typer søppel blir veid, sortert og det som kan gå til gjenvinning gjør det.

Vekta av matavfallet blir så holdt opp mot det solgte volum fra dagligvaren i samme tidsrom, og da skulle det være en smal sak å lage statistikk over dette.

Men det kastes mer mat enn det som kommer på statistikken, tenk bare på alt som helles ut i vasken, eller havner i restavfallet.

DrSchwei
25.10.17 19:30
GARDSDATTRA: Vekta av matavfallet blir så holdt opp mot det solgte volum fra dagligvaren i samme tidsrom, og da skulle det være en smal sak å lage statistikk over dette.

Eggeskall, fiskebein, rester etter matlaging osv osv går jo i matavfallet, så dette kan da ikke regnes som "kasting av mat".

Stenia
SteniaInnlegg: 2335
26.10.17 01:39
bjoro33: Vi er ikke folk nok til å spise all maten butikkene har i hyllene. Og maten butikkene kaster blir nok regnet inn i det "du og jeg" kaster.

Dessuten har man kontroll på maten man selv lager hjemme, og kan fryse ned ting og sette dato.

Det var snakk om at man skulle slutte å datomerke egg for et år eller to siden (?), vel jeg vil virkelig ikke ha gamle egg.

Coop og andre kjeder vil vel bare lagre enda mer, hvis de skal få frie tøyler med å datomerke vare sine (eller slippe å sette dato).

(Innlegget ble redigert 26.10.17 01:40)

DrSchwei
26.10.17 11:46

Prøvde å se litt av programmet- men som vanlig er det et opphaussa show med den desperate "unge og friske" middelaldrende programlederen som skal være i sentrum.

Det er ganske forstemmende at TV2 klarer å lage bedre forbrukerprogrammer om mat enn lisensfinansierte NRK, som stort sett fjaser til alt mulig.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 50156
26.10.17 12:38

Drikker ikke melk, problem løst. Eller unngått. 

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4330
26.10.17 16:24

Svinger alltid innom kroken med nedsatte varer når jeg er på Meny, Kiwi eller Extra. Fant i går 3 liten melk fra Q som hadde best før dato den 26/10 . Den holder fint en uke over dato.

Hadde tidligere i år en helmelk fra Q som hadde stått åpnet i kjøleskapet 14 dager over dato. Den var like bra.

Ost eksempelvis burde hatt datomerking best etter, ikke før.

GARDSDATTRA
28.10.17 00:51
DrSchwei: Eggeskall, fiskebein, rester etter matlaging osv osv går jo i matavfallet, så dette kan da ikke regnes som "kasting av mat".

Her fordummer du debatten.

GARDSDATTRA
28.10.17 01:02
DrSchwei: Eggeskall, fiskebein, rester etter matlaging osv osv går jo i matavfallet, så dette kan da ikke regnes som "kasting av mat".

Nei, det er ikke dette som regnes som kasting av mat, på ingen måte. Men i ettermiddag hørte jeg på distriktsendingen på P1 og der var trøndersendingen veldig opptatt av matkasting. Det har kommet inn mange gode forslag, men det hadde også kommet  fram et forslag fra en som opplevde å måtte kaste poteter fordi de hadde gått ut på dato.

Både innringer og jeg har opplevd en virkelighet der man tok opp poteter på høsten, og de måtte vare til neste høst og potetopptak.

GARDSDATTRA
28.10.17 01:10
broren_til_noen: Kaster aldri noe i søpla. Pålegg som går over tida går i bikkjene, tørt brød gir jeg til småfuglene, grønnsaker som begynner å se litt triste ut gir jeg til en svinebonde i nærheten.

Så du har den dyrevelferd at du vil gi dyra mat du avskyr selv? Jeg er sterkt uenig.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6919
28.10.17 01:41
GARDSDATTRA: Både innringer og jeg har opplevd en virkelighet der man tok opp poteter på høsten, og de måtte vare til neste høst og potetopptak.

Gammelpoteta :-)

Og jeg elsker poteter i alle former og fasonger, 
Delikatesser.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 21589
28.10.17 11:39
GARDSDATTRA: Så du har den dyrevelferd at du vil gi dyra mat du avskyr selv? Jeg er sterkt uenig.

Ja, det har jeg.

Jeg gir selvfølgelig ikke bikkjene råtten mat, men de får slikt som ikke frister lenger. Jeg har også vært dumpster diver hos våre lokale Rema og Kiwier og funnet masse kjøttmat som de har fått. Sjøl har jeg litt problemer med å spise noe som er henta opp fra ei søplekasse, uansett hvor godt de måtte være innpakka,

Jeg avskyr heller ikke tørt brød, men hvis jeg har lyst på knekkebrød så spiser jeg knekkebrød, ikke sjæltørka brødkavring.

Og triste grønnsaker, og også gammalt brød, er virkelig populært hos grisene hos den lokale svinebonden.

KjetilHelle
KjetilHelleInnlegg: 1251
11.11.17 08:02

Man kaster alt for masse. Man burde rett og slett bruke sunn fornuft.. Smaker det normalt er det bra og spise. Er vel meir ved skalldyr, fisk og kylling man må vere særdeles varsom når det gjelder dato.

Melk og andre produkter, som Yoghurt inneholder en naturlig bakteriekultur og du merker fort om du ikkje skal spise produktet eller  ikkje :)

perchri
perchriInnlegg: 7415
14.12.17 08:57
franzsigel: Det er et godt poeng, og her har også butikkene et ansvar. Er dessverre alt for mye mat som blir solgt i altfor store porsjoner (evt. blir priset slik at kundene blir "overbevist" til å kjøpe mer enn de klarer å forbruke). Og ellers syns jeg ikke vi bør bli mindre kresne. Til de prisene vi betaler fortjener vi faktisk ferskest mulig varer (og jeg begynner å bli lei av argumentet om at vi bruker mindre del av totalinntekten til mat. Det er ingen grunn at vi skal ta til takke med dårligere varer av den grunn).

Det meste er "gammelt" i supermarkedene. Selv det å få kjøpt et knasende fersk rundstykke er en skjeldenhet. De er så myke som boller,uten den sprø gammeldagse skorpa. Brød er allt for lite stekt, og myke som gummi. Ånei, "noe" var bedre i gamledager. Kjøpte biff i slakterforettningen, så mør at det er skjeldenhet å oppleve i dag. Det vi opplever i dag er stadig fusking med mat. Pakker med pinnekjøt er fusket med...ribba er fusket med...fårikålkjøtt er fusket med...nedfyst fra året før. Problemet er at det alle oppstår som ferskt i butikken. Kunstig modning etc etc. Pussig at vi fleste faktisk lever.......

Hansaguden
19.12.17 09:34

Som sagt tidligere i tråden så besøker jeg jevnlig kroken med rabatterte varer. I går var jeg innom den lokale Kiwi-butikken hvor jeg observerte at en av de ansatte plukket egg-kartonger ut av hyllen og la de i en handlevogn. Jeg tok en titt på datoen, og konstaterte at best før var 18.12, altså samme dag. Jeg spurte så den ansatte om disse varene skulle legges blant nedsatte. Fikk da til svar at, nei de skulle kastes p.g.a. dato!!!

Hva er det med dette datohysteriet? Før kjøleskapet kom hadde man egg i en kurv på kjøkkenet. En kollega fortalte at hun, for å teste, hadde lagt et egg i kjøkkenskapet og tatt det frem etter 1 år og kokt det. Ingenting i veien med det.

Det neste blir vel best før dato på dasspapiret og tørkerullen..

Hansaguden
15.01.18 09:21

Åpnet i dag en Edamer-ost med best før dato 10.07.17. Meget god og smakfull ost. Dato-hysteriet bare fortsetter.

DrSchwei
15.01.18 16:01
Hansaguden: Åpnet i dag en Edamer-ost med best før dato 10.07.17. Meget god og smakfull ost. Dato-hysteriet bare fortsetter.

Edamer-ost kan stå i flere år om den står kjølig (nok).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg