Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lojalitetsprogrammer i norsk dagligvare

NYTT TEMA
missik92
missik92Innlegg: 1619
11.11.17 13:52

Hei!

Jeg jobber for tiden med å finne ut hva som driver lojalitet til de ulike lojalitetsprogrammene i norsk dagligvare. Med inntreden av Æ har det kommet nye fordeler med å bruke slike programmer, som for eksempel bruk av app, umiddelbar rabatt og personlige rabatter. De andre programmene tilbyr andre fordeler som for eksempel sparing og rabatter andre steder enn i matbutikker. 

Hvilket program foretrekker du, og hvorfor?

Svar gjerne på undersøkelsen min om temaet her.

Veldig takknemlig for alle kommentarer/tilbakemeldinger.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 13:56)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4534
11.11.17 14:23

Da har jeg svart på undersøkelsen din.

missik92
11.11.17 14:26

Flott!

(Innlegget ble redigert 11.11.17 14:30)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14918
11.11.17 14:40
missik92: Hvilket program foretrekker du, og hvorfor?

I mitt tilfelle har slike lojalitetsprogrammer overhodet ingen innvirkning på egen lojalitet. I beste fall kan jeg plukke opp en pakke gratis dopapir. Men man blir ikke spesielt lojal av slikt - i alle fall så lenge alle kjedene har sine programmer, og de fleste er medlem av alle.

Lojalitet skapes først og fremst av:

1: Beliggenhet

2: Pris (den som står på prislappen, og ikke den du får etter kundeprogrammene stepper inn).

3: Utvalg

Alt annet har minimal relevans. Og med 8-10 butikker i gåavstand er det meget varierende hvor jeg dropper innom. 

Besparelsene ved slike programmer er for min del neglisjerbare, og hadde foretrukket en kjede som droppet alle programmene og ga samme lave priser til alle.

Er jo snart bare bensinstasjonene som har mer irriterende kundeprogrammer.

malacay3
malacay3Innlegg: 16466
11.11.17 14:44

Har svart. Tror folk med et fast handlemønster vil svare annerledes en meg som stort sett spontanhandler.

Malacay

missik92
11.11.17 14:53
franzsigel: I mitt tilfelle har slike lojalitetsprogrammer overhodet ingen innvirkning på egen lojalitet. I beste fall kan jeg plukke opp en pakke gratis dopapir. Men man blir ikke spesielt lojal av slikt - i alle fall så lenge alle kjedene har sine programmer, og de fleste er medlem av alle. Lojalitet skapes først og fremst av: 1: Beliggenhet 2: Pris (den som står på prislappen, og ikke den du får etter kundeprogrammene stepper inn). 3: Utvalg

Takk for kommentarer. Jeg har full forståelse for hva du skriver. Formålet med oppgaven er å se om det er noen programfordeler overhodet som kan føre til lojalitet til enten program og/eller butikk. Men det er fullt mulig at konklusjonen blir nei. 

Takk igjen!

missik92
11.11.17 14:54
malacay3: Har svart. Tror folk med et fast handlemønster vil svare annerledes en meg som stort sett spontanhandler.

Takk!

Det er mulig, men jeg vil jo ha så mange forskjellige respondenter som mulig, så alle tanker om temaet er velkommen!

(Innlegget ble redigert 11.11.17 14:54)

kansas00
kansas00Innlegg: 19005
11.11.17 14:57

Foretrekker nå helst å handle anonymt. Synes forbrukere i dag har for lett på seg til å skulle etterlate seg masse data. Kanskje ikke så viktig at rema eller coop veit hvor mange pakker med smør du kjøper i løpet av ei uke.. men liksom prinsippet om hva andre skal vite om deg. Lojalitetsprogramer er jo ikke noe stort annet enn innsamling av data/informasjon om deg.

Ting som parkeringsmuligheter og annet praktisk betyr nok mer i forhold til valg av butikk. 90% av av varene i butikken får du jo i alle butikkene uansett hvem du måtte velge. Økonomisk sparer man nok mer penger på andre valg enn valg av dagligvarebutikk.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 15:01)

missik92
11.11.17 15:00
kansas00: Foretrekker nå helst å handle anonymt. Synes forbrukere i dag har for lett på seg til å skulle etterlate seg masse data. Kanskje ikke så viktig at rema eller coop veit hvor mange pakker med smør du kjøper i løpet av ei uke.. men liksom prinsippet om hva andre skal vite om deg. Lojalitetsprogramer er jo ikke noe stort annet enn innsamling av data/informasjon om deg.

Takk for flott innspill!

Personvern er ett av de ordene som har gått igjen hos folk som sier de ikke vil ha slike programmer. Definitivt noe jeg kommer til å problematisere i oppgaven. Datainnsamling er nok en stor del av grunnen til at slike programmer slippes.

kansas00
11.11.17 15:09
missik92: Personvern er ett av de ordene som har gått igjen hos folk som sier de ikke vil ha slike programmer. Definitivt noe jeg kommer til å problematisere i oppgaven. Datainnsamling er nok en stor del av grunnen til at slike programmer slippes.

Siden du jobber litt med dette, så kan jeg anbefale deg denne episoden av fbi (forbrukerinspektørene på nrk). Det tar de opp mange aspekter ved slike lojalitetsprogram (kundeklubber), og hva man eventuelt har å tjene/tape på dette.. og ikke minst det jeg tenker litt på.. nemlig hva de vet om deg/personvernet.

https://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/mdhp11001217/22-03-2017

missik92
11.11.17 15:14
kansas00: Siden du jobber litt med dette, så kan jeg anbefale deg denne episoden av fbi (forbrukerinspektørene på nrk). Det tar de opp mange aspekter ved slike lojalitetsprogram (kundeklubber), og hva man eventuelt har å tjene/tape på dette.. og ikke minst det jeg tenker litt på.. nemlig hva de vet om deg/personvernet.

Tusen takk for anbefaling. Skal definitivt sjekke ut! Prøver å få så bred dekning som mulig.

McLovin
McLovinInnlegg: 10983
13.11.17 16:19
kansas00: Lojalitetsprogramer er jo ikke noe stort annet enn innsamling av data/informasjon om deg.

Tja, du oppgir ganske mye informasjon om deg hver gang du betaler med kortet i en betalingsterminal, hver gang du kjører gjennom en bomring, hver gang du passerer et kamera på en flyplass, hver gang du betaler parkeringen din eller en tur med T-banen med en app eller bestiller en flyreise på nettet. 

Du oppgir info når du drar adgangskortet på jobben, logger deg inn på PC'en, skriver en hilsen på Facebook eller overfører penger til en kamerat. Banken din vet antagelig ganske godt hvilke 1000 siste minibanker du har benyttet dersom de er interessert i det, hva du tok ut og hvilke restauranter du sist spiste på der du betalte med kort.

Telefonen din viser  hvor du til enhver tid er, enten med direkte kobling via stedstjenester eller at man i etterkant kan finne det ut via basestasjoner.

Vi oppgir så ekstremt mye info om oss selv i dagliglivet at en app som viser hvor mange melk man kjøper i uka klarer jeg ikke helt å bekymre meg over. 

kansas00
13.11.17 17:37
McLovin: Tja, du oppgir ganske mye informasjon om deg hver gang du betaler med kortet i en betalingsterminal, hver gang du kjører gjennom en bomring, hver gang du passerer et kamera på en flyplass, hver gang du betaler parkeringen din eller en tur med T-banen med en app eller bestiller en flyreise på nettet.

hva er poenget ditt ? tror du dette var noe slags informasjon jeg ikke var klar over fra før ? Forandrer det på mening i noe av det jeg skriver. Blir disse lojalitetsprogrammene mer eller mindre innsamlinga v data fordi bilskitet ditt blir registrert i en bom ? Skulle gjerne forstått hvilken relevans eksemplene dine har i forhold til det du siterer meg på.

(Innlegget ble redigert 13.11.17 17:41)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14058
13.11.17 18:50
missik92: lojalitetsprogrammene

Hva legger du i dette?  Bruk av apper? Annet?  Dessuten synes jeg du skal opplyse i hvilken regi denne undersøkelsen går.  HH?

McLovin
13.11.17 21:13

Du henviser jo direkte til «personvernproblematikk» i innleggene dine angående lojalitetsprogrammer. Men mine eksempler som du ikke forstår bakgrunnen for at jeg nevnte viser at personvern oppgir vi hver eneste dag i store mengder uten å tenke mye over det. Det er naturligvis relevant.

Dessuten er det svært forskjellig hva de enkelte programmene samler inn, det mest «personlige» i REMAs er eksempelvis kun et telefonnummer. I Coops må du oppgi alle personalia inkludert personnummer. Som må sies å gå for langt.

TomPadang
14.11.17 11:13
McLovin: I Coops må du oppgi alle personalia inkludert personnummer. Som må sies å gå for langt.

Kan det ha å gjøre med at oppsparte medlemsrabatter oppbevares hos Coop, på like linje som man sparer i bank?

fargerik
fargerikInnlegg: 46562
14.11.17 13:30

Kom til å tenke på at jeg har trumf tilknyttet bankkortet og har hatt det lenge uten å tenke på det.

Før kom det en reklamefolder med en kupoeng på en gratis pakke kjeks eller noe annet småtteri og saldo på oppspart trumf, men det har de jo slutta med for lenge siden.

Fikk uansett registrert meg og sjekka saldo, og der var det nesten 1300 kroner! Ikke verst. nå er de overført til brukskonto, og til helgen skal jeg kjøpe biff og øl og feire ;-)

missChance
missChanceInnlegg: 45733
14.11.17 14:34
fargerik: Før kom det en reklamefolder med en kupoeng på en gratis pakke kjeks eller noe annet småtteri og saldo på oppspart trumf, men det har de jo slutta med for lenge siden.

Hvis du har appen eller går inn på nettsiden, får du nye kuponger (4 eller 8, litt etter som) med 20 % rabatt hver 14. dag. 

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 3787
16.11.17 09:04
McLovin: I Coops må du oppgi alle personalia inkludert personnummer. Som må sies å gå for langt.

Hvorfor er det så ille? De er også forpliktet til dette mht selvangivelsen bl.a.

Coops medlemskonto virker å skille seg ut som meget omfattende. Ser på Coop-appen nå, har allerede brukt noen av tilbudene basert på hva jeg har handlet tidligere: 1 gratis lettmelk. - kr 4 Fjordland Byggrynslunsj + - kr 7 på flere varer. Faste medlemsfordeler er 0,70 og 0,40 på bensin. 11% på frukt/grønt og 20% på alt Änglamark (økovarer inkl. frukt/grønt) hos Mega. Spesielle ukestilbud og masse andre på billetter og forsikring osv. I tillegg har de sparekonto som hadde gode renter før. Bruker man Coop MasterCard/Visa får man en spesiell service som jeg ikke er sikker på er offisiell.

Jeg har ellers både Trumf og Obos og kan ikke se at de er i nærheten på medlemstilbudene i forhold til Coop sine. Etterhvert har vel Coop Extra seilt opp som den rimeligste av lavprisbutikkene, men jeg synes Obs! totalt sett blir best.

(Innlegget ble redigert 16.11.17 09:14)

missik92
18.11.17 13:27
TomPadang: Hva legger du i dette?  Bruk av apper? Annet?  Dessuten synes jeg du skal opplyse i hvilken regi denne undersøkelsen går.  HH?

Ved bruk av lojalitetsprogrammer mener jeg at man aktivt tar del i et lojalitetsprogram i en dagligvarebutikk, ved bruk av app, medlemskort eller betalingskort som er knyttet til en medlemskonto. 

Inne på linken står det mer om selve undersøkelsen. Det er en del av en individuell masteroppgave ved Norges Handelshøyskole, og den er ikke i regi av noen. 

TomPadang
18.11.17 14:26

Ok.  Dette er noe du burde ha angitt i trådstart.  Jeg svarer ikke på slike, før jeg vet hva det er, om det er phishing e.a.  Noen ganger er slike undersøkelser ren reklame, viser det seg.

McLovin
19.11.17 22:47
Fjellvaaken: De er også forpliktet til dette mht selvangivelsen bl.a.

Forpliktet til å hente inn fullt personnummer fra de som betaler 300 kroner for et Coop-kort?

(Ja, det er et depositum, men som ingen henter tilbake) 

Stiller meg ellers svært tvilende til at Coop Extra jevnt over er billigere enn Kiwi og Rema, selv om det sikkert dukker opp noen tilbud i ny og ne som er billigere.

Coop-systemet har rett og slett ikke nok penger til å vinne den kampen på sikt, sammenlignet med Norgesgruppen og Reitangruppen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg