Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Classic Rich Christmas Cake

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43335
18.11.17 17:04

275 gram korinter

175 gram sultanas

175 gram rosiner

100 gram glaserte krisebær - renset, tørket og delt i fire

100 gram tørkede aprikoser - deles i skiver/biter

50 gram miksa kandisert skall (apsikat?)

3 ss brandy (jeg tok 6 ss whisky)

225 gram hvetemel

1/4 ts revet muskatnøtt

1/2 "mixed spice" - (kanel? kardemomme? anis? nellik?)

225 gram mykt smør

225 gram mørkt sukker

4 store egg

50 gram hakkede mandler

1 ss treacle - (kan bruke molassse her eller brun sirup, antar jeg)

revet skall av en sitron

revet skall av en appelsin

-

Endret litt på frukten her droppe glaserte krisebær, tok tørkede i stedet, og også tranebær. Det viktigste tror jeg at det er noenlunde samme mengde, men at man kan mikse sortene litt. Ettersom det ikke er noen sånne bløte bær tok jeg dobbelt så mye sprit. Ikke i nærheten av lake.

---

(Innlegget ble redigert 18.11.17 17:05)

DrSchwei
18.11.17 17:11

Framgangsmåte:

1. Tørket frukt skal stå over i natta med spriten.

2. Du trenger en springform på 20 cm. Kjør på minst dobelt med bakepapir rundt i bunn og på siden (så kantene tåler varmen godt).

3. Ha mel*, kryder, smør, sukker, egg, mandler, treacle og skall av sitrusfriktene i en stor bolle. Bland godt sammen og bland så inn de trøkede fruktene.

4. Ha det over i springformen. Jevn ut med en stor skje.

5. Legg et lokk av bakepapir løst over røra.

6. Sett formen i ovnen som er varmet til 140 grader. La steke 4-4,5 timer til kaken føles fast å berøre og at det ikke sitter deig igjen på en kakenål.

7. La kaken avkjøles i formen.

8. OG NÅ KOMMER DET VIKITGE - stikk små hull i kaken og gi kaken sprit, små lengder.

9. Pakk den inn i matpapir og alufolie (er litt usikker på hvor tett dette skal være, tipper at det er en god kombo - tipper at plastpose er litt for tett). Settes i kjøleskap.

10. Det viktigste her: Den skal jevnlig dynkes med mer sprit, f.eks. 1 gang i uka. Kan lagres i flere måneder....

*har sett råd blande mel med de dynkede fruktene for at disse ikke skal synke til bunns, men her er det antakelig såpass lite "deig" at det ikke blir noe problem. Men uansett, tar den lille ekstraveien ved å ha litt av melet (f.eks. 50 gram) til denne tørkede frukten, for sikkerhets skyld.

(Innlegget ble redigert 18.11.17 17:15)

DrSchwei
18.11.17 17:15

Spennene prosjekt - blir jo ikke klart før til jul om det er vellykket eller ikke.... Med litt trening så kan man kanskje justere oppskriften litt. Kan tenke meg at den blir enda bedre med litt mer appelsinsmak, men akkurat nå hadde jeg ikke det.

fargerik
fargerikInnlegg: 47775
18.11.17 20:18

Dette skal skje.

Tre tomler utdeles etter midnatt.

DrSchwei
19.11.17 13:34

Takk for tomler !

Da var kaken i ovnen. Da jeg så mengden frukt og tenkte på at det også skulle oppi egg, sukker, mel etc kunne jeg ikke skjønne at det kunne få plass i en form på 20 cm. Men det gikk helt perfekt!

Hadde over en god del mer whisky i går, ved midnatt - de tørkede bærene tålte mye mer enn angitt.

Det oppstod et lite problem her, fordi jeg brukte litt den andre oppskriften postet - der man skulle piske litt sammen smør, egg og de bløte delene. Smøret var antakelig litt for hardt, så det blandet seg ikke sånn jeg hadde forestilt meg. Men når melet kom oppi ble det hele homogent.

Nuvel. Så er det vente knappe fire timer før jeg sjekker kaka, tenker å vri den 180 grader i ovnen ved halvstekt tid.

fargerik
fargerikInnlegg: 47775
19.11.17 15:07
DrSchwei: Da var kaken i ovnen. Da jeg så mengden frukt og tenkte på at det også skulle oppi egg, sukker, mel etc kunne jeg ikke skjønne at det kunne få plass i en form på 20 cm. Men det gikk helt perfekt! Hadde over en god del mer whisky i går, ved midnatt - de tørkede bærene tålte mye mer enn angitt. Det oppstod et lite problem her, fordi jeg brukte litt den andre oppskriften postet - der man skulle piske litt sammen smør, egg og de bløte delene. Smøret var antakelig litt for hardt, så det blandet seg ikke sånn jeg hadde forestilt meg. Men når melet kom oppi ble det hele homogent. Nuvel. Så er det vente knappe fire timer før jeg sjekker kaka, tenker å vri den 180 grader i ovnen ved halvstekt tid.

Det var da som bare....jeg har ikke en gang startet. Men til mitt forsvar har jeg syklet en bit for å kjøpe rømme i brustadbua, og vaffelrøra er ferdig og står og tenker seg om.

Det ble også en litt lang kaffe på markedet, slikt tar tid. Det er folk med glimt i øyet som sier rare ting og løser ett og annet verdensproblem der.

Hva slags form bruker du? Bare en vanlig rund form med snepplås?

(Innlegget ble redigert 19.11.17 15:09)

DrSchwei
19.11.17 15:39
fargerik: Hva slags form bruker du? Bare en vanlig rund form med snepplås?

Jepp. Husk at den skal steke fire timer, så kjøles av i formen og så deretter bli helt kald før den pakkes inn. Antar at det tar ganske lang tid å få den kjølig.

Nå lukter det helt fantastisk i leiligheten her.

Av krydder kan nevnes at jeg brukte ingefær, kardemomme, kanel og ørlite muskatnøtt.

DrSchwei
19.11.17 17:30

Da tok jeg ut kaken etter nøyaktig fire timer. Begynte å bli litt halvbrent på toppen, så var lurt å legge over bakepapir som lå i hvert fall på i 3 timer. Så noen på Youtube mente dette var helt unødvendig, men jeg synes det er greit å safe litt. Nå blir det spennende framover å se hvordan det går med fruktkaken min. :-D

DrSchwei
19.11.17 19:21

Formen er fortsatt skikkelig varm under selv etter to timer! Blir nok avkjøling i romtemperatur over natten her. Ikke sjanse til at den blir kald før Kveldsnytt.

DrSchwei
19.11.17 21:08

Kjølig nok - så da blir første dynking i aften...

https://www.flickr.com/photos/77361739@N05/24654449648/in/dateposted-public/

Someone
SomeoneInnlegg: 24465
20.11.17 13:22

Er det slik som må stå "lenge" før den kan spises?

DrSchwei
20.11.17 14:54

Ja, noen uker i hvert fall. Opp til tre måneder.

DrSchwei
22.11.17 20:58

Da fikk kaken dynking nr 2 i dag - med ca 5 cl Jura.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55856
23.11.17 00:30
DrSchwei: Da fikk kaken dynking nr 2 i dag - med ca 5 cl Jura.

Tror neppe dette er en kake man serverer sjåfører. Men ellers tror jeg den er god.

bennyen
bennyenInnlegg: 11802
29.11.17 21:24

Første dynk i går, mandarinlikør blir vel bra.... Forøvrig, får man kjøpt blåskimmelost på tube her, eller må man en tur over grensen?

DrSchwei
30.11.17 10:18

Jeg dynka for tredje gang i går - var i utgangspunktet ganske fuktig. Gleder meg nesten mer til å smake på den (og skjære den i to først) enn til jul! :-) Blåmuggost på tube - har ikke hørt om, men går da fint an å blande f.eks. litt med en smørbar kremost, vil jeg tro, så den blir smørbar. Takk for tips.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6919
30.11.17 22:18
bennyen: Forøvrig, får man kjøpt blåskimmelost på tube her, eller må man en tur over grensen?

Du må til Sverige. Der har de tuber med Ädelost i str XL. Tror til og med at det er Kavli.

bennyen
30.11.17 22:44

Har kjøpt i Sverige tidligere, men hadde håpet  at man fikk den her.

Er jo så godt på pepperkakene :) Takk for svar.

bennyen
06.12.17 21:24

Dynk 3 er gjennomført, lukter veldig godt av kaken nå:)

DrSchwei
06.12.17 22:57

Her ble det også gjennomført dynk i dag. Begynner å gå fra fruktkake til fuktkake...

DrSchwei
17.12.17 22:24

Da var dommens dag kommet.

Tja - ha, det var fuktkake, mer enn fruktkake. Konsistensen er jeg ikke fornøyd med, den ble faktisk litt puddingaktig - mulig det var feil ved blanding av egg-smør som spilte inn. Muligens den er stekt litt for lite. Har den "slått seg" for mye i kjøleskapet. Er den for mye dynket - eller er det oppskriften. Jeg vet ikke, ettersom det er første gang jeg lager den.

Nå er den sånn 60 prosent kake og 40 prosent "plumpudding", hadde ønsket den 100 prosent kake.

Men smaken - den er helt framifrå - rik fruktsmak, smak av sitrus, krydder og nøtter - og behagelig smak av sprit.

Så må si at det ble terningkast 4 dette. 6 for smak, 3 for konsistens. Hadde jeg fått den servert hadde jeg skrytt av smaken, men ville nok synes at konsistensen var litt pudding.

(Innlegget ble redigert 17.12.17 22:26)

DrSchwei
31.12.17 15:51

Hm - en liten småbit har ligget i kjøleskapet nå, antakelig med litt luftig - mer kakekonsistens og fortsatt veldig god. Perfekt konsistens også nå. Ubetinget meget god! :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen