Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Økologisk mat

NYTT TEMA
bjoro33
bjoro33Innlegg: 1089
06.12.17 11:18

Er det noen som kjøper økologisk mat?

Jeg har ikke vært noen fan av dette, ikke engang begrepet. Men sporadisk har det nok havnet noe økologiske dyrkede grønnsaker i kurva mi.

Kål var det siste jeg kjøpte. Vanlig hodekål.
Jeg skulle bruke den i en vanlig italiensk salat. Så står jeg da og finsnitter kålen, og automatisk går en stripe kål i min munn. Og smaksløkene reagerte umiddelbart. Tilkalte min assistent (fru) for å få en mening til. Samme reaksjon fra henne. Lyste opp, og utbrøt at dette var god kål. Frisk smak, ja rett og slett god gammel kålsmak.

Etter dette har fruen gått hen og kjøpt økologisk dyrkede agurker. De har det samme, SMAK!!

Det jeg lurer på er om andre opplever det samme. Kål er jo rimelig ferskt nå på høsten, så den bør jo være på sitt beste nå. Men er økologisk bedre? Agurker er det vel sesong for hele året, og det dyrkes i drivhus hele året. Men det føltes som en markant bedre smak enn "grønske"smaken agurker vanligvis har.

Sist jeg smakte så gode agurker var når jeg dyrket selv. Men jeg dyrket strengt tatt ikke etter økologiske regler.

Noen meninger om dette? Er de andre grønnsaker som kan ha bedre smak? 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43298
06.12.17 19:36

Tror det er omtrent like store forskjeller som generelle forskjeller på grønnsaker. Har spist både gode og dårlige økologiske. Vel å bra med litt økologisk innimellom, men jeg gidder ikke betale mye mer for å få økologisk, med mindre jeg vet at kvaliteten er bedre.

Er mye fanatisme på dette området - fra folk som av prinsipp ikke spiser økologisk (som min etter hvert gamle onkel), til folk som mener alt av økologisk er så mye bedre.

Sist jeg hadde min gamle onkel på besøk serverte jeg brød og smør, og litt tilfeldig hadde jeg Tine Økologisk Smør (best i test i D2), og det første han kommenterte var "veldig godt smør". Han ble litt sur da jeg sa at det var økologisk :-)

Pjot
PjotInnlegg: 492
06.12.17 23:32

Det som er viktig, er at agurk og tomat ikke blir plukka før de er modne.

Var i et stort drivhus der de skrøt av økologisk odling, men lurte ikke meg, fant sekken med kunstgjødsel. Null Debio-godkjenning.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55836
07.12.17 00:01
bjoro33: Noen meninger om dette? Er de andre grønnsaker som kan ha bedre smak?

Jeg har for lengst oppdaget økologiske gulrøtter, og de smaker langt mer enn andre gulrøtter. Dessuten kommer de i poser med 700 gr. noe som passer meg. Økologiske tomater og agurker er prøvd, de både lukter og smaker bedre enn konvensjonelle. Men har kortere holdbarhet, noe som man bør tenke litt over.

Men nå orket ikke jeg å kjøpe Tine-helmelk på grunn av julemotivet, så jeg kjøpte økologisk Rørosmelk. Og for en fantastisk "myk" smak til fordel fra Tine helmelk som har en litt spissere smak. Dette handler om kyr som kun blir foret med grovfor fra fjellregionen, og dette setter sin smak. Produkter fra dyr får den smaken dyra blir foret med.

Stenia
SteniaInnlegg: 2335
07.12.17 01:21
bjoro33: Er det noen som kjøper økologisk mat?

Ja, egg. De smaker bedre, og man får ikke noe skallproblem. Heretter skal jeg bare bruke økologiske egg.

Ellers kjøper jeg billige grønnsaker. Jeg vasker og skreller. Heller sprøytemidler (så lenge de som jobber i åker og eng ikke får skader) enn råte.

(Innlegget ble redigert 07.12.17 01:22)

bjoro33
07.12.17 10:08
GARDSDATTRA: Men nå orket ikke jeg å kjøpe Tine-helmelk på grunn av julemotivet, så jeg kjøpte økologisk Rørosmelk

Jeg kjøper aldri Tinemelk, kun SF. Ikke pga utseende på kartong, men smak.

Pjot
07.12.17 11:07

Har en haug med egenodla tomater som ligger sammen med epler for ettermodning, blir nok ikke røde men er syrlige så det kiler i smaksløkene.

På vinteren kjøpes kun tomater fra syd-Italia ev. Spania. Hollandske holder jeg meg unna.

Ang. smak, det finnes 1000-vis sorter og det er store forskjeller. Rent generellt så er Cherry-tomater en bankers med mye smak, men se etter god rødfarge, er det en gultone på de, så har de fått for mye vann med tilsvarende dårligere smak.

Bananskall
BananskallInnlegg: 3761
07.12.17 22:09

Jeg kjøper endel økologisk. Stort sett alltid egg, melk og kylling, mest på grunn av dyrevelferd, men synes egg virker bedre og særlig økologisk kylling er langt bedre ( Coop Anglamark sin anbefales på det sterkeste, en annen rase enn annen konvensjonell og økologisk i Norge, med mye mer smak.) Ellers hvis jeg skal ha sitronskall i mat kjøper jeg økologisk, samt annen frukt og grønt hvis ikke prisen er hinsides. Siste gang jeg kjøpe bananer tenkte jeg over hvor mye bedre de økologiske var, men kan også være fordi de var mindre og ikke så grove i kjøttet som vanlige

Bananskall
07.12.17 22:21

Ellers, alt jeg har smakt av økologisk svin har vært helt overlegent

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63371
07.12.17 22:26

Hvorfor er det ingen økologifantaster som evner å skille ut når de blir "lurt"? 

Som da NRK serverte "to forskjellige viner" og ALLE evnet å påstå den "økologiske" som klart bedre enn den "ikke-økologiske". 

Dyrevelferd som årsak til å kjøpe Økologisk er i Norge en gevinst som ikke engang er målbar. 

Etisk sett så er det heller lite å finne å rope hurra for. 
Rundt 35% mindre avlinger på økologisk godkjent mark, Større avrenning og hurtigere utmagring av jorda. 

Men det gjør sikkert godt i "samvittigheten" at man går på Debios løgner om hvor bra økologisk mat er i forhold til alminnelig fremstilt mat. 
Synd regnestykkene ikke går opp. 

bjoro33
07.12.17 22:40
RickiBK: Større avrenning

Hvorfor blir det større avrenning?

Men ellers er jeg enig i at som konsept er ikke økologisk bærekraftig. 

Verden skylder en stor takk til Eyde og Birkeland

RickiBK
07.12.17 23:10
bjoro33: Hvorfor blir det større avrenning?

Jeg har ingen kunnskap i dette, men har registrert at dette er tilfelle. 

Mat som smaker godt selger godt. 
Mat som koster mindre selger bedre. 
Hva opprinnelsen til maten min er har jeg ikke all verdens bekymringer med, så lenge vi ikke snakker om virkelig uetisk eller samfunnfiendtlig fremstilling av denne maten. 

Så i skapet mitt står det alltid en blanding av produkter jeg først og fremst syns er gode på smak, selv om jeg på ingen måte kjøper Debios fremstilling av økologisk mat som sunnere, bedre mer etisk eller fremstilt via bedre dyrevelferd. 

Den siste kan kanskje være aktuell for mat produsert i mindre regulerte former enn her i Norge. 

Eyde og Birkeland er helter i mine øyne ja. 

Nabo
NaboInnlegg: 12456
07.12.17 23:28
RickiBK: Eyde og Birkeland er helter i mine øyne ja.

Uten kunstgjødsel ville folketallet fremdeles vert på 1800 tall størrelse.

Økologisk mat er i-landsluksus, de mindre utviklede landene har mer enn nok med å sette mat på bordet daglig.

"Borlaug har vært utsatt for kritikere som hevder at han innførte intensive monokultur-teknikker i kulturer som tidligere hadde bygget på landbruk mindre skala, samt at hans virksomhet kunne bidra til å legge naturområder øde, krysse genetiske grenser og minske det biologiske mangfold.

Borlaug avviste de fleste av disse kritikkpunkter, men understreket at hans arbeide hadde vært «et skritt i riktig retning, uten å ha forvandlet Jorden til et Utopia.»

I forbindelse med miljøvernaktivister uttalte han at noen av «miljølobbyistene i Vesten er Jordens salt, men mange av dem er elitister. De har aldri opplevd den fysiske følelsen av sult. De driver lobbyvirksomheten sin fra behagelige kontorbygninger i Washington eller Brüssel. Om de bare hadde levd én måned i den tredje verdens elendighet, slik jeg har gjort i femti år, ville de ropt ut for å få traktorer og gjødsel og vanningsanlegg, og de ville vært rasende over elitistene hjemmefra som forsøkte å nekte dem slike ting.»

https://no.wikipedia.org/wiki/Norman_Ernest_Borlaug

Bananskall
07.12.17 23:33
Nabo: Uten kunstgjødsel ville folketallet fremdeles vert på 1800 tall størrelse.

Ut i fra et bærekrafts- og miljøperspektiv, hadde vel ikke det vært så dumt? 

Men personlig har ikke kunstgjødsel vært grunnen til å velge økologisk.

GARDSDATTRA
08.12.17 00:04
Stenia: Ja, egg. De smaker bedre, og man får ikke noe skallproblem. Heretter skal jeg bare bruke økologiske egg.

Enig, kjøper kun økologiske egg. Andre typer egg kan jeg få vondt i magen av.

GARDSDATTRA
08.12.17 00:08
Bananskall: Siste gang jeg kjøpe bananer tenkte jeg over hvor mye bedre de økologiske var, men kan også være fordi de var mindre og ikke så grove i kjøttet som vanlige

Har du tenkt over at de bananene vi kjøper i Norge er kunstig modnet? Altså ikke solmodnet, men modnet kunstig. Dette fordi kunstig modning fører til økt holdbarhet.

Tenk deg dersom solmodne bananer skulle sendes fra Afrika til Norge, de ville vært brune etter få dager......

RickiBK
08.12.17 19:29
GARDSDATTRA: Har du tenkt over at de bananene vi kjøper i Norge er kunstig modnet? Altså ikke solmodnet, men modnet kunstig. Dette fordi kunstig modning fører til økt holdbarhet. Tenk deg dersom solmodne bananer skulle sendes fra Afrika til Norge, de ville vært brune etter få dager......

Har du tenkt over at bananer som er solmodnet i landet de dyrkes i aldri noensinne ville kommet frem hit i spiselig stand? 

Inkludert de økologiske.? 

Har du noensinne smakt bananer der de dyrkes? 

fargerik
fargerikInnlegg: 47717
08.12.17 19:31
RickiBK: Har du noensinne smakt bananer der de dyrkes?

Det er et av høydepunktene når vi er i vintereksil.

Bitte små bananer som smelter på tunga...Namnam.

GARDSDATTRA
09.12.17 01:01
RickiBK: Har du tenkt over at bananer som er solmodnet i landet de dyrkes i aldri noensinne ville kommet frem hit i spiselig stand?
Inkludert de økologiske.?

Har du noensinne smakt bananer der de dyrkes?

Jeg ser du har ett behov for å formidle en mening, men hvilken mening var det denne gang?

RickiBK
09.12.17 07:37
GARDSDATTRA: Jeg ser du har ett behov for å formidle en mening, men hvilken mening var det denne gang?

Åh, beklager. 

Jeg glemte rent at adressaten har sine spesielle behov: 

Det er absolutt ingen forskjell mellom økologiske eller normale bananer når det gjelder modningsprosessen. 

At modningen foregår her hjemme fremfor på trærne der de vokser skyldes mer enn holdbarheten alene, men rett og slett for å i det hele tatt å kunne presentere spiselige bananer i butikkene. 

Hvor du vil med bananene dine kan man egentlig bare undres over.  

Svindelen Debio bedriver med statlig støtte og oppmuntring er noe du heller burde egne deg til å kommentere. 

Det er et underlig paradoks at praktisk talt alle "kjenner" forskjell på smak i fordel økologisk når de blir servert to stykker av samme matstykke under forledning av at det ene stykke blir presentert som økologisk. OG ikke bare at de kjenner forskjell, men den er tildels STOR

Psykologi er virkelig morsomt. 
Mennesket er enkelt
Og de enkleste er de som er mest naive og går på bløffen fra Debio.

RickiBK
09.12.17 07:37
fargerik: Det er et av høydepunktene når vi er i vintereksil. Bitte små bananer som smelter på tunga...Namnam.

Nettopp. 

Men jeg syns de bitre man steker over åpen flamme er enda bedre. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17838
09.12.17 10:38
fargerik: Det er et av høydepunktene når vi er i vintereksil. Bitte små bananer som smelter på tunga...Namnam.

De er veldig gode ja. Vi er så heldig å ha eget tre i hagen. Noe spesielt det å plukke disse herligheten fra eget tre og nyte de :-)

fargerik
09.12.17 12:39
InternalExile: De er veldig gode ja. Vi er så heldig å ha eget tre i hagen. Noe spesielt det å plukke disse herligheten fra eget tre og nyte de :-)

Det er ikke helt uvanlig. De vokser vilt langs veien der jeg sykler turene mine. I hagen (om man kan kalle det det) har jeg mango.

Godt, det også. Fuglene er ville etter dem.

Jeg kjøper heller bananene av de på markedet, jeg. De lever jo av det, og jeg liker å støtte opp og handle av folk.

Fast frokost, det. Banan, mango (dersom de har gul) og melon. Nam.

Om det er spesielt økologisk, vet jeg ikke. De har en lemfeldig holdning til gifter i det landet.

fargerik
09.12.17 12:41
RickiBK: Men jeg syns de bitre man steker over åpen flamme er enda bedre.

På nærmarkedet er det en dame som ruller dem i noen slags smuler og mel og krydder og friterer dem. Absolutt god snacks!

Dæng! Det er jo bare tre uker til jeg er der!

(Innlegget ble redigert 09.12.17 12:42)

Pjot
09.12.17 22:47
GARDSDATTRA: Har du tenkt over at de bananene vi kjøper i Norge er kunstig modnet? Altså ikke solmodnet, men modnet kunstig. Dette fordi kunstig modning fører til økt holdbarhet.

Foregår det på samme måte som tomater?

Har sett grønne bananer i butikken, de blir gule de og, og det uten kunstlys.

RickiBK
09.12.17 22:52
Pjot: Foregår det på samme måte som tomater? Har sett grønne bananer i butikken, de blir gule de og, og det uten kunstlys.

Egentlig ikke. 

Under transporten så overøses bananene med gass. 

Dette for å drive bort etylengassen som bananene selv produserer. 

GARDSDATTRA
10.12.17 00:11
RickiBK: Jeg har ingen kunnskap i dette, men har registrert at dette er tilfelle.

Nei, nettopp slik jeg forlengst har registrert ....

GARDSDATTRA
10.12.17 00:16
Nabo: Uten kunstgjødsel ville folketallet fremdeles vert på 1800 tall størrelse.

Du kan med fordel slå av litt for kjentfolk, eller skal vi si det hele av din uvitenhet?

Slik økologisk dyrking foregikk på attenhundretallet, og pr i dag er to vidt forskjellige ting, det ante du ikke ....

Nei, jeg skal ikke skrive det jeg tenker du er, vær du trygg.

RickiBK
10.12.17 08:20
GARDSDATTRA: Nei, nettopp slik jeg forlengst har registrert ....

Men likefullt så evner jeg å sitere sannheten i det. 

Og boom, der er det du tråkker i salaten så skvalderkkål og annet skvetter rundt beina på deg. 

Fakta er som jeg sier, uten at jeg kan fortelle hvorfor. Kan du? 

bjoro33
10.12.17 11:31

Jeg leser meg litt opp på det med avrenning. Jobbet faktisk med det og landbruket på 80-tallet.  Vi mente da at avrenning var mindre,men det viser seg altså at det er motsatt.  

Så da lærte jeg litt nytt. E

Avrenning øker fordi plantene tar til seg næring etter behov, og periodermed lite opptak, da øker avrenningen. 

(Innlegget ble redigert 10.12.17 11:36)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg