Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Horribelt forbruk i desember

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43335
15.12.17 19:40

Er det så horribelt at folk bruker 4400 kr på mat og drikke i desember??

https://www.nrk.no/mr/vi-et-og-drikk-for-23-milliardar-i-julemanaden-1.13824767

Av alt det skal lages oppslag av - at folk vil ha kvalitetsvarer i desember må da være en gladsak?

Enkelte intervjuobjekter burde være forskånet for sine egne dumme uttalelser - "kaster halvparten"?! Så 2200 kr er en fin tilpasset sum for mat og drikke i desember?

fargerik
fargerikInnlegg: 47775
15.12.17 21:42

Jeg bruker ikke så mye på mat. Har heller brukt penga på flybilletter.

Forøvrig hever jeg ikke et øyebryn over at folk mesker seg i jula.

Spis opp maten, så er alt såre vel.

DrSchwei
15.12.17 22:09

Det blir ikke stort bedre når VG skal bruke to (!) journalister til å skrive om det samme...

https://www.godt.no/#!/artikkel/24209807/saa-mye-spiser-og-drikker-du-antakeligvis-for-i-julen

I tillegg til manglende og "koko" innhold, florerer det med dårlig språk og slurvefeil som dette.

" som Østfoldforskningen gjennomført for Matvett i "...

Det heter Østfoldforskning og det mangler "har". VG er Norge største nettside og de bruker altså to journalister til så skrive en håndfull avsnitt, og det florerer av idiotiske skrivefeil. Håpløst.

DrSchwei
15.12.17 22:12
fargerik: Jeg bruker ikke så mye på mat. Har heller brukt penga på flybilletter. Forøvrig hever jeg ikke et øyebryn over at folk mesker seg i jula. Spis opp maten, så er alt såre vel.

Hver sin lyst. Jeg lever i alle fall i forvissning om at julematen ofte kjøpes inn i akkurat den butikken som er omtalt. I år også pinnekjøttet. Opphavet har etter hvert blitt for skrale til å bestille, håndtere og ordne opp med et helt lam om høsten. Så da får man stole på Hole.

Spiser opp maten gjør man - spesielt når det er litt dyr og fin mat. Synes man skal unne seg det aller beste i jula, ingen grunn til å spare penger akkurat disse dagene.

Dette med kasting - ja, jeg forstår det ikke, men det kan jo være noe i at man kaster mer enn man tror.

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4619
15.12.17 23:54
DrSchwei: Er det så horribelt at folk bruker 4400 kr på mat og drikke i desember??

Det hadde vært mer interessant å se hvor mye ekstra man bruker i desember sammenlignet med en "normal" måned. (Men det er kanskje for mye ekstra arbeid å finne ut av for avisene nå til dags..) For min del så er det sjelden jeg kaster mat, noe gjemmes/fryses til litt ut på nyåret, så jeg tror jeg bruker under 1000 ekstra på mat og drikke i juletiden sammenlignet med det jeg ellers ville brukt.

kansas00
kansas00Innlegg: 19337
16.12.17 13:38
DrSchwei: Er det så horribelt at folk bruker 4400 kr på mat og drikke i desember??

Det er også en måte å gjøre det på.. Ta 23mrd/5 millioner innbyggere (= ca. 4.400 ditt tall) .. En annen måte å gjøre det på da er å si at en familie på 2 voksne og 2 barn bruke 17.600 på mat i desember. Kan fortelle litt forskjellige historier etter hvordan man presenterer tallene. Skal man tro ssb er det jo nesten 1 million hustander i norge som har barn.

(Innlegget ble redigert 16.12.17 13:44)

DrSchwei
16.12.17 14:44
KapteinKaos: Det hadde vært mer interessant å se hvor mye ekstra man bruker i desember sammenlignet med en "normal" måned. (Men det er kanskje for mye ekstra arbeid å finne ut av for avisene nå til dags..) For min del så er det sjelden jeg kaster mat, noe gjemmes/fryses til litt ut på nyåret, så jeg tror jeg bruker under 1000 ekstra på mat og drikke i juletiden sammenlignet med det jeg ellers ville brukt.

Ja, enkel utregning sier at hver nordmann (barn og voksne) da bruker ca 800 kr mer på mat og drikke i desember enn i andre måneder, hvis jeg ikke tar helt feil på dette med drikke...

... det høres jo ganske rimelig ut. Vi spiser mer og julematen er relativt sett dyrere og mer eksklusiv. Selv ser jeg helt klart mindre på prislappen i desember, i alle fall de siste 2-3 ukene.

kansas00
16.12.17 18:47
DrSchwei: Ja, enkel utregning sier at hver nordmann (barn og voksne) da bruker ca 800 kr mer på mat og drikke i desember enn i andre måneder, hvis jeg ikke tar helt feil på dette med drikke...

Tippe du tar feil... hvis du regner 4.400 kroner pr. pers, så blir det 17.600 (regner familie som 2 voksne + 2 barn... er ikke snittet på barn rundt 2 ??) . Ja pr. pers gjelder nå uansett alder. I følge denne linken her så er gjennomsnittlig matforbruk for en slik familie ca. 8.300 kr.. Da snakker man vel om en dobling av matbudsjettet i desember i forhold til gjennomsnittet på året. Tallene for desember gjelder nå mat og drikke, så går vel litt alkohol inn i det regneskap... men virker nå uansett til å være ganske mye større enn gjennomsnittet på året. Hvis det er en dobling så er det jo også litt "ekstremt" med tanke på at jula som regel begrenser seg til 1 av 4 uker i desember. Altså 3/4 uker skal jo egentlig være vanlige uker med normalt forbruk (?). Tar man også med i betraktning at mange spiser middag borte hos andre flere dager i jula så virker det vel enda mer "ekstrem" å skulle ha en dobling av matbudsjettet i desember.

(Innlegget ble redigert 16.12.17 18:51)

DrSchwei
16.12.17 19:10

Nei, dette står ganske klart i VG-artikkelen:

"Videre står det at det er ventet at vi kommer til å bruke i underkant av 4 milliarder kroner mer på mat og drikke i julemåneden sammenlignet med gjennomsnittet i resten av året: I desember er den gjennomsnittlige omsetningen 23 milliarder, mens den resten av året ligger på 19,2 milliarder, ifølge SSB."

4 mrd kr mer på mat og drikke, delt på 5 millioner blir dette 800 kroner per person. Rask regnet skulle det da bli rundt 1000 kroner ekstra per voksen nordmann.

For egen og de jeg kjenner sin del høres dette helt rimelig ut.

kansas00
16.12.17 19:51
DrSchwei: 4 mrd kr mer på mat og drikke, delt på 5 millioner blir dette 800 kroner per person. Rask regnet skulle det da bli rundt 1000 kroner ekstra per voksen nordmann.

Nja.. i forhold til SIFOs referansebudsjett for en familie på 4 snakker man om et matbudsjett på gjennomsnittsmåneden for 4 på rundt 8.000.. Dvs. gjsnittlig 2.000 pr. hode som er mer enn dobbelt så mye som det som brukes i julemåneden dersom man går ut i fra 4.400.

DrSchwei
16.12.17 20:16
kansas00: Nja.. i forhold til SIFOs referansebudsjett for en familie på 4 snakker man om et matbudsjett på gjennomsnittsmåneden for 4 på rundt 8.000.. Dvs. gjsnittlig 2.000 pr. hode som er mer enn dobbelt så mye som det som brukes i julemåneden dersom man går ut i fra 4.400.

Hvorfor blander du inn familie på frie og SIFOs referansebudsjett, som nettopp er referansebudsjett, og ikke reellt salg av mat. Mange bruker mye mer på mat en SIFOs referansebudsjett.

Det står jo tydelig at det omsettes for 4 mrd kr mer i desember på mat og drikke enn andre måneder, som altså gir ca 800 kroner per nordmenn.

Om man stikker fingeren i jorda så skjønner man at omsetningen av mat og drikke ikke DOBLES i desember. Man bruker ca 25 prosent mer. Det er også relativt mye. Men man klarer ikke å spise og drikke dobbelt så mye i desember.

(Innlegget ble redigert 16.12.17 20:17)

kansas00
16.12.17 20:39
DrSchwei: mens den resten av året ligger på 19,2 milliarder, ifølge SSB."

Tviler jeg litt på og høres ganske så mye ut. Det blir jo ca. 16.000 kr i mat for en familie (2+2) en normal måned.

Skal man gå ut fra andre tall SSB fungerer så stemmer det overhodet ikke heller. Ta denne her (litt forskjellige årstall , men ikke så stor forskjell i tid).

51 429 (gjennomsnittshustandens forbruk på mat+drikke pr år. )
2 376 971 (antall husholdninger i norge)

51 429 x 2 376 971 = ca. 122 mrd (årlig forbruk mat og drikke)

122mrd / 5 millioner (innbyggere) = 24.400 kr/pers/år

24.400 / 12 måneder = ca. 2000 kr/pers/mnd. ( ca. 8.000 på en 2+2 familie).

Er det gått noe feil i regnestykket mitt ? Eller har SSB motstridende informasjon ? Utregningen gir nå et tall som ligner på det SIFO operer med. Utregningen er gjort med SSBs egne tall.

(Innlegget ble redigert 16.12.17 20:42)

kansas00
16.12.17 20:49
DrSchwei: Hvorfor blander du inn familie på frie og SIFOs referansebudsjett, som nettopp er referansebudsjett, og ikke reellt salg av mat. Mange bruker mye mer på mat en SIFOs referansebudsjett.

Blander de inn fordi det er greit å ha noe forhold til hva som høres realtistisk ut. Som du ser av regnestykket over, så er 4000 kr pr. pers pr. måned ganske urealtistisk og stemmer ikke med tall SSB selv operer med i andre statistikker.

DrSchwei
17.12.17 12:47

Prisverdig at du regner på dette - men det blir umulig å sammenligne disse tallene uten at de som lager selv forklarer hva som ligger der. Det er mange fallgruver hvis man bruker ulike SSB-tall og setter sammen statistikke utfra det man tror de bygger på.

Det er jo den totale omsetningen som måles - og disse tallene kan man jo ikke bestride. Både mat og drikke ligger der - og omsetningen på polet er jo også betydelig. En god del av mat en som handles inn går vel også til arrangementer, mindre spisesteder etc.

Uansett - jeg mener nå at tallene virker rimelige og lite dramatiske.

(Innlegget ble redigert 17.12.17 12:48)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg