Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Valg av Whisky (6 valg)

NYTT TEMA
lok1
lok1Innlegg: 4118
18.12.17 14:12

Har fått valget mellom fem typer whisky som jeg kan kjøpe. Ønsker en med litt røykaktig smak, det viktigste er at det ikke blir for "søt" smak, altså ikke noe karamellgreier som jeg endte opp med i fjor.

Valgene er:

Label 5 Classic Black
J&B Rare
Vat 69
Upper Ten
Jameson
Johnnie Walker Red Label

Ønsker noe mellom Jameson og Laphroaigh på smak/røyk om dere whiskykjennere skjønner =) Har ellers lite peiling, og informasjonen på polet var noe mangelfull til at jeg vet hva jeg skal velge. Vinneren her får en ekstra juletommel i gave.

(Innlegget ble redigert 18.12.17 14:18)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 24396
18.12.17 14:18

Nå er jeg glad i de litt søtere selv, men ut fra det du skriver og prisnivået du har lagt deg på ville jeg valgt red label. Den har bra med røyk og er ikke så søt  

Jeg er ingen soss når det kommer til disse dråpene, men enkelte av de du nevner er kleine greier. Og Upper ten i særklasse verst. 

Det var slik min gamle bestefar hadde stående i barskapet da jeg var ung. Eau de vie, norsk rødvin og Upper ten :)

Men om du velger den godeste Walker så anbefaler jeg å legge på en knapp hundrings og black label. Den er veldig god med bra «røyknivå». 

(Innlegget ble redigert 18.12.17 14:21)

lok1
18.12.17 14:20

OK. Upper Ten er ute av dansen =) Det er ikke til meg dette, men han jeg skal kjøpe gaven for er litt gnien så av de jeg klarte å lese meg til var det disse 6 som var aktuelle. Problemet med Red Label var at de ikke hadde den i 70cl, bare 50cl, men den er i ledelsen!

pikachu
pikachuInnlegg: 13852
18.12.17 15:35
PapaSmurf: Men om du velger den godeste Walker så anbefaler jeg å legge på en knapp hundrings og black label. Den er veldig god med bra «røyknivå».

Støtter helt klart dette, verdt de ekstra kronene. Faktisk en ganske så god blended og var vel en av favorittene til selveste Churchill også.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43335
18.12.17 15:36

J&B Rare er min sommerwhisky - svært lett, lys, litt søtlig - god med isbiter. Ikke anbefalt til ditt formål.

VAT69 - føler det er litt det samme her, bare mørkere og fyldigere. Kjøpte en flaske i forfjord. Skuffet.

Jameson - iren, rund, kjedelig.

Upper Ten - denne er akseptabel, og jeg synes den er litt kul. Ikke så god som før, og dårlige kritikker i det siste, mener jeg å ha sett.

Johnnie Walker - en klassiker som er er ankerkjent. Den er god og ville antakelig gått for denne.

DrSchwei
18.12.17 15:38

Usikker på om historien er sann, men den er ganske god:

Ikke sikkert at alle her kjenner til historien om hvorfor whiskey flasken til Jonny Walker er firkantet.
Han fisket på Grande gård i sin tid og etter endt fiske den ene dagen så ble det ingen laks.
Han fikk da til kommentar fra en "overhailling" at det var da ikke så rart når tomflaskene lå og rullet i båten. Ettet dette ble whiskey flasken firkantet

lok1
18.12.17 16:04

Red Label går inn i en soleklar ledelse her ja. Nå skal det sies at mottakeren av gaven visstnok er altdrikkende både når det gjelder whisky og konjakk så skal nok gå fint.

Juletomler blir utdelt i morgen.

fargerik
fargerikInnlegg: 47775
18.12.17 17:27
lok1: Red Label går inn i en soleklar ledelse her ja. Nå skal det sies at mottakeren av gaven visstnok er altdrikkende både når det gjelder whisky og konjakk så skal nok gå fint.

Du kan trygt gå for Black Label også, jeg måtte ta en smak nå for å friske opp hukommelsen...den jeg har her er type 12 år, og såpass langt i råskap og røyk som jeg maks. trives med. Likevel veldig rund og fyldig.

Jeg nipper til en liten Ballantines også, for referanse. Litt råere etter min mening, men enklere og mer uferdig...fyller ikke munnhulen på samme måte.

Likevel en grei mild allroundwhisky syns jeg.

Ellers har jeg ikke så mye igjen her, det er greit at det snart blir flyreise igjen.

Test 2...Tullamore Dew Phoenix 55%...fytte pøten, skygg banen.

Og siste referanse, Seven Oaks....glem det, bare skotsk som gjelder.

Jeg går selv først tom for de milde typene som Bell`s og Chivas.

Blir nok dette som blir med hjem fra vintereksil.

(Innlegget ble redigert 18.12.17 17:31)

lok1
18.12.17 17:29
fargerik: Ballantines

Ville man gått for denne eller Red Label? 

fargerik
18.12.17 17:33
lok1: Ville man gått for denne eller Red Label?

Ballantines er god, den, men etter min mening litt enklere i smak, ettersmak og fyldighet enn Black Label.

Red Label har jeg ikke smakt på et par år, så jeg husker ikke.

Forøvrig elsker jeg whiskyreklamer :-)

(Innlegget ble redigert 18.12.17 17:35)

DrSchwei
18.12.17 19:25

Viktig å drikke riktig også:

https://www.youtube.com/watch?v=YVG1U-faqHY

lok1
19.12.17 15:33

Det ble Johnny type rød.

Takk for guiding!

fargerik
19.12.17 16:46
lok1: Det ble Johnny type rød. Takk for guiding!

Jeg tror det er et supert valg, som vil bli mottatt med begeistring.

Nå må jeg også kjøpe en slik, siden det er så lenge siden. Minnes svakt at det er nesten like bra for meg som BL.

fargerik
19.12.17 16:48

edit:

Jeg skal selvfølgelig instruere min kone om å kjøpe det på taxfree når hun kommer hjem.

rogerns
rogernsInnlegg: 646
24.12.17 11:36

Ble(gledelig) overrasket over at det finnes mennesker som fortsatt drikker blendet whisky.

har stort sett de siste 10 årene hatt gjester som kun drikker single malt og sammen med bestillingen elsker de å fortelle at de selvfølgelig har vært å besøkt destilleriet............det er tydeligvis helt utafor å drikke en blendet on the rocks, som forøvrig mennesker har drukket i nærmest flere hundre år.

Tidligere hadde vi vinsnobber å hanskes med, så kom single malt på banen, og sammen med øl ligaen som nå aksepterer kun surt øl, og spiser bare økologisk faire trade havregryn fra Ecuador til frukost.....

DrSchwei
25.12.17 01:22
rogerns: sammen med bestillingen elsker de å fortelle at de selvfølgelig har vært å besøkt destilleriet

:-D Har sluttet å nevne dette. Forstår det framstår som fjollete og uinteressant for den som står baren. Kan fint drikke blended innimellom - J&B er en klassiker om sommeren.

(Innlegget ble redigert 25.12.17 01:23)

fargerik
28.12.17 13:09
DrSchwei: :-D Har sluttet å nevne dette. Forstår det framstår som fjollete og uinteressant for den som står baren. Kan fint drikke blended innimellom - J&B er en klassiker om sommeren.

Jeg har ingen oppheng i noe spesielt slikt, det som teller, og det eneste som teller, er om smaken passer for meg.

Og det er ikke tema å kjøpe det dyreste, for det er mye fint på hylla under.

Merkelig, de hadde ikke Red Label på Gardermoen, så hun kom hjem med en Black. En liter! Greit, det, for den jeg hadde forsvant på julaften.

På neste hjemtur skal jeg kjøpe en gammel Chivas igjen. Vet ikke hva som gikk av meg, men i et anfall muligens av retro ungdomssløvsinn ga jeg bort den siste jeg kjøpte.

Mystisk handling.

(Innlegget ble redigert 28.12.17 13:12)

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 6859
28.12.17 13:23
rogerns: som forøvrig mennesker har drukket i nærmest flere hundre år.

At noe har blitt gjort, spist eller drukket over nærmest flere hundre år er i seg selv ikke noe argument for at det burde fortsette..

rogerns
rogernsInnlegg: 646
30.12.17 15:29

De 50 mest solgte whiskyene i verden er blendet, og en fløyelsmyk blendet whisky blendet med 40-50 forskjellige single malt vil gi en perfect balanse mellom Island , highland og lowland silngle malt. 

Og de store selgerne blant single malt bl.a lagavoulin, laphroig og tallisker hadde ikke overlevd Om det Ikke var for j.walker som eier alle disse små destilliriene men lever mest og best av sin blendet 

Klikk for å gå tilbake til toppen